Vorige week werkte mijn smartcard niet meer
en gisteren had ik een familielid met Smartcard problemen.
Daarbij lees ik in de 'CI+-module'-thread over smartcard problemen.
Blijkbaar is er veel aan de hand met Smartcards en dus hier maar eigen thread/topic daarvoor gestart.
Een Smartcard is een soort creditkaart met encoder-chip.
Ziggo verstuurt een sleutel naar die smartcard zodat gecodeerde TV-kanalen zichtbaar worden.
Ziggo kan NIETS uitlezen van de Smartcard, alleen iets sturen naar de smartcard dus.
Ongecodeerde TV-kanalen kun je vinden door een kabelscan met netwerk-ID 4444
en gecodeerde TV-kanalen kun je vinden door een kabelscan met netwerk-ID 5555.
Ziggo versleutelt de HD-versie van de commerciele TV-kanalen (RTL/SBS-etc)
en sommige TV-kanalen, zoals 24Kitchen, BBC-First etc.
Een SmartCard vereist een apparaat waar hij in kan (de digitale ontvanger).
Dat kan een zgn. CI+-module zijn voor aan je TV (let op dat de CI+-module ook echt Ziggo-geschikt is)
of dat kan een STB/mediabox zijn, zoals een Humax.
Een smartcard die eenmaal is vervallen/opgezegd, wordt door Ziggo niet meer opnieuw geactiveerd.
Je kunt bij Ziggo wel een losse CI+-module met Smartcard huren.
Zie https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/ci-plus
Een smartcard moet geactiveerd worden door
1. Login op MijnZiggo
2. Ga naar Producten
3. Kies vervolgens voor Televisie
4. Ga naar Digitale Ontvangers en Smartcards
5. Klik op Zenders en pincode herstellen
6. Selecteer dan Opnieuw ophalen
7. Let op, het is belangrijk dat de tv dan op NPO1 staat.
Binnen een halfuur komen de zenders vaak terug.
De afgelopen week hebben meerdere mensen problemen met hun smartcard gemeld.
Dan zie je vaak de melding 'Smartcard-error E16'
Het vermoeden is dat een Ziggo-medewerker de database met smartcard activaties aan het opschonen was.
Als je zo'n error ziet, dan wordt het dus opnieuw activeren en je ervaring vernemen we graag hier,
Zie ook
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/doet-het-niet/smartcard-problemen-oplossen#/
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/foutcodes/e16-e19-melding#/
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
heb je de mediabox of tv al 30 seconden stroomloos gehad ?
Waarom wéér een topic over de smartcard? Mijn smartcard werkt trouwens probleemloos en ik vermoed bij de meesten.
> Waarom wéér een topic over de smartcard?
Omdat enerzijds juist de recente week er veel smartcard problemen waren
en omdat anderzijds als een gebruiker in Google zoekt op smartcard errors
dan verschijnt er geen 'CI+-module' thread maar hopelijk 'morgen' wel deze 'smartcard'-thread.
zoals in dit https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/CI-Modules-ineens-gestopt-met-werken/m-p/1409630#M179391 al gezegd werkt jou smartcard niet meer wegens beëindigen abonnement van jou ouders,
hoe het kan dat de smartcard van jou familie lid niet meer werkt dat weet ik niet maar dat zou de zelfde oorzaak kunnen hebben als die op het zelfde abonnement actief stond
Ik vertelde dat een familielid (van oudere leeftijd) de melding 'smartcard error' kreeg.
Allereerst moest ik me in bochten wringen om online MijnZiggo van dat familielid te kunnen bedienen
(is 2FA met SMS nu echt nodig voor een abonnement-provider die vooral senioren als klant heeft?)
Vervolgens bleek dat familielid meerdere smartcard-registraties te hebben in MijnZiggo
maar na ze allemaal 2x te her-activeren werkt het bij dat familielid weer.
@LittleBit schreef:Allereerst moest ik me in bochten wringen om online MijnZiggo van dat familielid te kunnen bedienen
(is 2FA met SMS nu echt nodig voor een abonnement-provider die vooral senioren als klant heeft?)
Vervolgens bleek dat familielid meerdere smartcard-registraties te hebben in MijnZiggo
maar na ze allemaal 2x te her-activeren werkt het bij dat familielid weer.
mooi dat het bij jou familielid weer werkt,
Ziggo heeft verschillende leeftijdsgroepen als klant hoeveel daarvan senior zijn is niet bekend,
een moderator kan 2FA uitschakelen indien gewenst
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.