Vraag
Reacties
Errik
Level 2

Slechte geluidskwaliteit Dolby Digital BBC en Duitse zenders

In Dolby Digital + is de geluidsweergave van BBC en de Duitse zenders heel matig (nauwelijks lage tonen, laag volume). Oplossing is de next mini op stereo zetten. Maar.... Hierdoor is het geluid van oa Netflix, HBO+ etc ook slechts in Stereo. Daarvoor heb ik geen surround set gekocht. Kan hier naar gekeken worden?

Ook is het verschil tussen het volume van zenders die alleen in stereo en in DD+ uitzenden hinderlijk. Bij sommige aanbieders (ik meen vroeger ook bij Ziggo) kun je dit op elkaar afstemmen. Kan dit ook op de mini? 

0 Kudos
12 Reacties 12
Meldingen
Aan Uit
wewanl
Level 17

Is het geluid via de coax beter?

0 Kudos
Wim C.
Level 18
T.E.A.M.
@wewanl schreef:Is het geluid via de coax beter?”

Volgens mij gaat het hier over een Mediabox Next Mini.

@Errik u heeft het over een surroundset; welk merk en modelnummer heeft uw geluidsinstallatie?

0 Kudos
youriy
Level 17

Zet 'm op 'audio gesynchroniseerd'.

0 Kudos
Errik
Level 2
Topicstarter

Ik kijk via Next mini, die is aangesloten op Yamaha reciever. Overigens betreft het echt het geluid van alleen BBC en ARD/ZDF etc. Het Dolby geluid van andere zenders + apps is prima. Ik denk dat het de doorgifte van deze zenders betreft, niet zozeer instelling of aansluiting. 

Bedankt trouwens voor het meedenken

0 Kudos
Errik
Level 2
Topicstarter

Hoi Youriy. dabk je voor je reactie. Het betreft echt de doorgave van deze zenders (BBC en Duitse zenders). 

Kan ik via audio gesynchroniseerd het volumeverschil wegnemen? Waar vind ik die mogelijkheid? 

0 Kudos
Errik
Level 2
Topicstarter

dank je voor je reactie wewanl. Geen idee. Ik heb alleen de next Mini. MBT de geluidskwalitiet van BBC en ARD/ZDF etc

. Dit zijn de enige zenders waar dit speelt. Bij BBC first speelde dit ook een tijdje. er is daar iets aangepast waardoor het DD+ geluid nu al weer een hele tijd prima is. 

0 Kudos
youriy
Level 17

Die instelling zit bij de audioinstellingen. Ik merk overigens niets van afwijkend geluid bij de engelse en duitse zenders.

0 Kudos
panda_snorkel
Level 10

Via door te drukken op de knop met drie puntjes ga naar audio

Selecteer Dolby

Of

Selecteer Stereo

Of

Druk op de HOME knop (op de knop met het huisje)

Ga naar BEELD EN GELUID

Ga naar Audio Instelling zet de audio instelling op Stereo Standaard

Of

Zet de Audio instelling op ingeschakeld

Of

Zet de audio instelling op Audio gesynchroniseerd

Kijk het klinkt een beetje raar wat ik ga schrijven maar wij als klanten weten niet hoe de Next Mini gepropgrammeerd is, dus het kan eventueel (het is de moeite waard) om niet zo zeer een audio experiment uit te voeren maar meer een audio instellingsmenu experiment uit te voeren, dus de manier van instellen van uw audio via verschillende menu's in de Next Mini. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld in een bepaald menu de gelijkmatige gekozen instelling er voor zorgt dat er op een andere manier en idem geluidskwaliteit door Ziggo geleverd kan worden. Dus dit zou ik u als mogelijk experiment door u uit te laten voeren willen voorstellen als mogelijke oplossing.

Dus wat ik probeer te zeggen is dat wellicht het geluid afhankelijk is vanaf/vanuit welk menu u de geluidsinstelling instelt. Mogelijk verschilt de kwaliteit van de zender aan de hand van het geluidsinstellingskeuze menu. Ik ga daarnaast zelf ook voor u aan de slag om het geluid te testen en uw probleem te reproduceren. Mijn bevindingen zal ik met u delen.

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

@Errik 

Ik zie dat @panda_snorkel  hier ook nog een aantal tips en mogelijke workarounds heeft gedeeld, heb je dit al eens kunnen testen?
Laat de bevindingen vooral weten zodat we je het beste kunnen helpen.

0 Kudos
Errik
Level 2
Topicstarter

Beste Jamyla,

Dank je voor je reactie. Opgelost is het niet echt. Ik heb het geluid op de Next mini op stereo gezet. Hierdoor is er geen verschil meer in volume en kwaliteit voor de verschillende  zenders. 

Voor Netflix, HBO Max etc overweeg ik via de tv te gaan streamen.  Hierdoor heb ik dan weer DD+ in 5.1 voor films etc.

Oplossing voor Ziggo zou zijn als de instelling zo kan zijn als bij KPN. Daar kun je kiezen voor DD+ . Alles wordt dan omgezet naar DD+ gezet (2.0 of 5.1) en het volume verschilt dan niet, of een extra optie om stereo en DD+ qua volume op elkaar te kunnen afstemmen. 

0 Kudos
Roland
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Errik

Ik snap je punt heel goed. Maar zo'n instellingen is helaas niet van de een op andere dag te realiseren. Maar ik hoor wat je zegt, en wie weet kunnen we hier op korte termijn iets mee. 

0 Kudos
Errik
Level 2
Topicstarter

Heb ik begrip voor. Geen probleem

0 Kudos