Damandan schreef:
"Het is al jaren bekend dat deze zenders de kijker voor de gek houden met hun 5.1 audio track. Dat zou ook kunnen verklaren waarom films voor geen meter klinken af en toe". Deels eens, maar het gaat ook regelmatig om het 'oude' Dolby Prologic wat men converteert naar DD 5.1. En zeker niet alles klinkt even goed, maar toch zijn er ook veel programma's en films die dat wel goed doen. De mix is niet altijd even geweldig en reëel, maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat het alleen? de zenders zouden zijn die mensen voor de gek houden. Op DVD en zelfs Blu-ray kan het ook minder goed, zelfs erbarmelijk klinken. Dan heb ik het in eerste instantie niet eens over de geluidskwaliteit zelf, maar de vreselijk slechte mixen, waarvan men kennelijk denkt dat dit mooi is... Maar hier word dan ook de oudste 'zooi' bewerkt en niet alleen het geluid is dan vaak 'nep', maar ook het beeld... Tja, scherp kan het dan wel zijn, maar ik heb soms echt het gevoel dat ik naar een animatie zit te kijken. Alle realiteit is eraf.
Maar een ander punt dat ik wel wil maken is de reactie van
kwelgeest op mijn vraag hoe bv. de cross-over is ingesteld. En hier gaat iets toch niet helemaal goed. En dat gebeurt vaak. Dus
kwelgeest als je aangeeft dat het geluid niet in orde is, moet je eigenlijk ook wel op de hulp ingaan die je krijgt dat te verbeteren. Je geeft nu aan dat de cross-over op 40 Hz 'lekker klinkt en voelt', maar ik lees toch iets anders. Als je met een subwoofer werkt zijn de juiste instellingen enorm belangrijk. Met een (veel) te laag ingestelde cross-over ga je lage tonen missen. En met een set met satellieten zelfs ook midden tonen.
En ga niet altijd af op de opgave van de fabrikant v.w.b. het frequentiebereik, maar gebruik bv. een test CD met een dB meter. Dan zul je zien dat speakers vaak niet zo laag gaan als men opgeeft. Het laag is er nog wel, maar soms bij -6 dB of meer! Tja, zo kun je ook meten.
Nogmaals; ga uit van de kleinste speakers in je set, en stel daar de cross-over in je receiver op in. Is dat niet exact mogelijk ga dan een stapje hoger zitten. Een klein beetje overlap in het laag is prima, maar een 'gat' in het frequentiebereik wil je niet. En daarbij kan het voorkomen dat de subwoofer zo weinig laag voor zijn kiezen krijgt, dat deze zelfs niet inschakelt. Subwoofers met een klasse D versterker blijven nog weleens aan, en die zullen dan misschien nog wat doen, maar het werkt pas goed als je alles correct instelt. En als je de cross-over via de receiver regelt, dan zet je deze op de subwoofer (indien aanwezig) voluit.
En bij een goede instelling mag je de subwoofer niet echt 'horen' maar moet het wel meteen opvallen als deze niet meespeelt. En speel ook eens met de plaatsing, de eventueel aanwezige fasekering op de subwoofer en uiteraard het volume.
Het fraaist is nog een sub te hebben welke zo kan worden ingesteld dat alle frequenties even luid overkomen en er geen pieken of erge dippen ontstaan in het laag. Maar dergelijke subs, zoals bv. Velodyne zijn meestal behoorlijk prijzig, alhoewel Mordaunt Short met een paar zeer betaalbare modellen kwam met een 'notch filter' waarmee je een piek, ontstaan door een ruimte resonantie bij een bepaalde frequentie kon afvlakken. Want men vergeet vaak dat een subwoofer, of zuilen welke een heel laag bereik kunnen weergeven, bij bepaalde frequenties een resonantie in de ruimte teweeg kan/kunnen brengen die ervoor zorgt dat de subwoofer of speakers in het laag ineens veel te luid gaan weergeven. Hier heb ik dat bij ong. 30 Hz, en dan moet je ervoor zorgen dat je dat oplost. Dan kan het, uiteraard goed materiaal meenemend, zeer goed klinken.