1
Vraag
2
Reageer en help mee
kwelgeest

Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes

Slecht nep dolby digital 5.1 op sommige zenders

Zit nu op rtl 7 hanzel and gretchen te kijken en heb uit pure ellende mijn surround systeem maar uit gedaan.
Wat een bedroevend nep surround zeg.
Er komt niet eens bas uit de subwoofer en het klinkt blikkerig. Ik nam aan dat films toch wel in "echte" 5.1 werden uitgezonden. Weet iemand meer hierover?
47 Reacties 47
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Alle reguliere tv-zenders die surround geluid hebben, hebben nep surround.
kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
youriy wrote:
Alle reguliere tv-zenders die surround geluid hebben, hebben nep surround.

Ik had gehoopt dat het met de next toch wel eindelijk eens echt dolby digital 5.1 zou zijn. Jammer.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Bij een uizending zit ofwel alleen stereo audio (vaak) ofwel stereo audio + Dolby audio.
In het laatste geval is er niets aan de hand. Dan krijg je de Dolby te horen die in bron zit.
Als er alleen stereo is, dan mixed de Next die in Dolby audio op een manier
die veel mensen niet prettig vinden.
Wat zou moeten gebeuren is dat het stereo signaal naar de Reciever gaat.
Dan kun je daarop een Mix kiezen die je beter bevalt.
Het is zover ik weet de bedoeling dit in een Update op te gaan lossen.
kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Wel raar dat alle andere aanbieders prima "echt" 5.1 op de standaard kanalen aanbieden. Waarom zou een redelijk recente film in stereo uitgezonden worden? Dat is niet meer van deze tijd. Ik weet dat ziggo vorig jaar 5.1 had uitgeschakeld op de rtl zenders, maar dat zou nu toch wel eens verholpen moeten zijn.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen gekeken heb naar opnames gemaakt met een Humax van een aantal Films en zie bronnen met en zonder Dolby Audio stream, naast de altijd beschikbare Stereo Stream. Dat kan kloppen omdat niet alle Films opgenomen zijn met Dolby geluid.

Mijn veronderstelling is dus, dat Dolby pas beschikbaar is als het een zinvolle goede Dolby stream is.
Ik zou opnames moeten maken van bv de Rtl zenders om te weten te komen hoe het bij andere uitzendingen met de audio streams gesteld is.
Het enige wat ik zeker weet is dat bij alleen Stereo, die een Dolby Mix krijgt op de Next die minder kan bevallen maar niet valt aan te passen op een Receiver omdat er al Dolby van gemaakt is.
Bij doorgifte van de Stereo stream kun je de Receiver er een Dolby Mix naar smaak van laten maken.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
kwelgeest wrote:
Ik weet dat ziggo vorig jaar 5.1 had uitgeschakeld op de rtl zenders, maar dat zou nu toch wel eens verholpen moeten zijn.


En dat is ook verholpen.
En Ziggo biedt gewoon 5.1 aan. (nog) niet 5.1+.

Maar lees het antwoord van Han nog eens na.

Ik heb nu "hanzel and gretchen" even op staan, Als RTL het zo aanbiedt kan Ziggo er ook niks mee. Ik vind persoonlijk het geluid zeer acceptabel.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Inderdaad Steef. Goed dat je het verhaal nog ff aanscherpt. Als er Dolby in de stream zit en die is van matige kwaliteit, dan is het wat het is. Ziggo levert wat ie van de zender krijgt.
Die Stereo->Dolby Mix van de Next gebruikt twee speakers van de Speaker set. Als dit aan de hand is, dan merk je dat meteen.
kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Steefb wrote:

kwelgeest wrote:
Ik weet dat ziggo vorig jaar 5.1 had uitgeschakeld op de rtl zenders, maar dat zou nu toch wel eens verholpen moeten zijn.
En dat is ook verholpen.
En Ziggo biedt gewoon 5.1 aan. (nog) niet 5.1+.

Maar lees het antwoord van Han nog eens na.

Ik heb nu "hanzel and gretchen" even op staan, Als RTL het zo aanbiedt kan Ziggo er ook niks mee. Ik vind persoonlijk het geluid zeer acceptabel.

Mooi dat het voor u acceptabel is. Ik weet niet of u via de tv of een goede surround installatie luistert. Ik kan alleen mijn bevindingen vertellen. Luisterend via de tv is het acceptabel, maar via de denon surround met kef luidsprekers klinkt het voor geen meter (subwoofer schakelt niet eens aan!). Ik weet zeker dat het niet aan mijn installatie ligt. Maar dat sommige zenders stereo i.p.v. 5.1 uitzenden snap ik. Alleen niet bij een actie film van een paar jaar oud. Ik ga de volgende keer als het weer beroerd klinkt even bij de buren luisteren. Zij hebben kpn en ben dan benieuwd of bij hun wel echt 5.1 er uit komt. Bedankt alleen voor jullie antwoorden.
Damandan

Level 10
  • 418Posts
  • 1Oplossingen
  • 220Likes
Dat de NPO, RTL en TALPA (SBS 6, SBS 9, NET5 en Veronica) alles in 5.1 uitzenden, wil niet zeggen dat hun bron ook echt 5.1 is.

Het is al jaren bekend dat deze zenders de kijker voor de gek houden met hun 5.1 audio track. Dat zou ook kunnen verklaren waarom films voor geen meter klinken af en toe. Ze kopen stereo in en converteren dat (zeer matig) naar 5.1. Hier kan Ziggo of de Next box niks aan doen.

Het beste zou natuurlijk zijn wanneer de zenders de bron-audio onaangetast doorsturen. Dus als ze stereo inkopen, dan ook stereo uitzenden en als ze dan echt 5.1 inkopen, dan pas omschakelen naar 5.1.

De BBC en de Duitse zenders doen dit al zo. SAT.1 bijvoorbeeld al sinds eind jaren 90.
Ze geven dit dan ook nog eens netjes aan in het begin van een uitzending middels een logo-tje in beeld. Daar zouden de Nederlandse zenders nog eens een voorbeeld aan kunnen nemen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Damandan Het is hiierdoor wel een lastig probleem om te weten of je krijgt wat mogelijk is.
Slechte Dolby = zender. Dolby over 2 speakers = gekkigheidje van de Next als er alleen een stereo stream is in de bron van Ziggo, die maar beter als stereo kan worden doorgegeven. Of is dit soms ook een rare Dolby audio van de zender?
Pfff. Daar moet je induiken.
Damandan

Level 10
  • 418Posts
  • 1Oplossingen
  • 220Likes
hanh Ik heb er nog geen zender op kunnen betrappen dat ze 5.1 uitzenden en dan daarin een 2.0 audio configuratie plaatsen. Dat gaat zelfs de zenders te ver.

Eigenlijk is het gewoon zo dat Ziggo zich hier niet aan moet branden.
Geef de audio 1 op 1 door. Als je dat doet en je apparatuur die je verstrekt doet dat ook, dan kun je de bal gewoon bij de zenders neerleggen als er klachten zijn over het geluid. Die krijgen dan de meldingen doorgespeeld van de providers en zijn daarna aan zet.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
kwelgeest wrote:

Steefb wrote:

kwelgeest wrote:
Ik weet dat ziggo vorig jaar 5.1 had uitgeschakeld op de rtl zenders, maar dat zou nu toch wel eens verholpen moeten zijn.
En dat is ook verholpen.
En Ziggo biedt gewoon 5.1 aan. (nog) niet 5.1+.

Maar lees het antwoord van Han nog eens na.

Ik heb nu "hanzel and gretchen" even op staan, Als RTL het zo aanbiedt kan Ziggo er ook niks mee. Ik vind persoonlijk het geluid zeer acceptabel.
Mooi dat het voor u acceptabel is. Ik weet niet of u via de tv of een goede surround installatie luistert. Ik kan alleen mijn bevindingen vertellen. Luisterend via de tv is het acceptabel, maar via de denon surround met kef luidsprekers klinkt het voor geen meter (subwoofer schakelt niet eens aan!). Ik weet zeker dat het niet aan mijn installatie ligt. Maar dat sommige zenders stereo i.p.v. 5.1 uitzenden snap ik. Alleen niet bij een actie film van een paar jaar oud. Ik ga de volgende keer als het weer beroerd klinkt even bij de buren luisteren. Zij hebben kpn en ben dan benieuwd of bij hun wel echt 5.1 er uit komt. Bedankt alleen voor jullie antwoorden.



het is wel vreemd dat je sub niet inschakelt, tenzij je alle speakers als 'Large'/groot hebt ingesteld. Nu zie ik wel een reactie over Kef luidsprekers, maar zijn deze klein of gaat het om monitors of zuil luidsprekers en is de cross-over correct ingesteld? Die moet in de receiver ingesteld worden op de laagste frequentie welke de kleinste speakers nog kunnen weergeven. Iets overlap is nog beter.

Ik weet dat DD 5.1 via de Tv soms beter kan, maar het klinkt hier vaak ook zeker niet verkeerd, al is het doorgaans een bewerkte vorm van Dolby surround (werkend via Humax modellen en Marantz/Monitor Audio apparatuur. Het komt wel voor dat de mix absoluut niet goed is, maar in mijn geval schakelt de sub keurig bij. Dit even getest omdat normaal gesproken al het laag naar de front speakers gaat, en de subwoofer in bepaalde gevallen alleen de center ondersteund. Mijn front speakers komen tot beneden de 30 Hz en dat vind ik voldoende. Ik heb in de receiver dus altijd de sub als 'none'/geen ingesteld en de fronts op large.

Maar stuur je lage tonen naar een set met kleine speakers moet de subwoofer inschakelen, ook al is de mix wellicht niet geweldig. En als het geluid dan 'dun' en 'blikkerig' klinkt, lijkt het erop dat het laag niet goed naar de subwoofer word gestuurd en heb je dus doorgaans een set met kleine luidsprekers. Die zijn natuurlijk niet in staat laag weer te geven.

Ik schakel mijn receiver vaak zelfs nog over op 7.1 met THX en dat klinkt doorgaans subliem. En ik ben echt wel kritisch en hoor het dus ook meteen als er wat aan schort.

Overigens zijn er ook DVD's en zelfs Blu-ray's met een hemeltergend slechte mix. Kan ook niet anders, daar er veel oude zooi opnieuw op DVD/Blu-ray word gezet en alles word nabewerkt...
kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Willem-A... hoi
Ik ben in het bezit van kef zuilen Q500 en heb ook een kef sub psw2010 (gemodificeerde versie).
Denon receiver staan de speakers op large en crossover op 40hz en subwoofer staat LF geschakeld (Alleen bij surround schakelt de sub in, bij stereo heb ik de sub echt niet nodig). Gisteren MIB gekeken en van de week met secret life off pets was alles top. Daarom vond ik het vreemd dat een redelijk recente film op rtl niet echt 5.1 was. Ik ga er van uit dat het aan de uitzending van rtl lag en niet aan ziggo.
Houdt niet in dat ziggo het geluid origineel zou moeten doorsturen, want wat de next er af en toe van maakt klinkt niet echt geweldig. Dus stereo moet stereo blijven en echte dolby digitaal 5.1 ook. Maar dit is al vele malen aangegeven aan ziggo.
P.s. Ben wel een behoorlijke audiofiel hoor.? ben daarom ook de trotse bezitter van een denon DD platenspeler uit de jaren 80.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag kwelgeest

ik hou ook erg van muziek. Ik heb zelf een Philips 877 gemodificeerd. Gekocht toen ik 18 was, later verkocht, en weer terug gekregen van de toenmalige koper. Laatst nog een print vervangen, want het is een elektronisch systeem en dat was op een gegeven moment over. Maar goed, ik ben nu bijna 59, dus hij gaat al even mee... En dan nog Minidisc, SACD, en de andere formaten.

Maar even terug naar je probleem.

Je geeft aan zuil luidsprekers te hebben van Kef. Maar ook dat je de crossover in de receiver op 40 Hz hebt ingesteld. Dat is vrij laag, want je front speakers kunnen die frequentie wellicht nog weergeven, maar hoe laag gaan de kleinste speakers uit je set? Want dáár gaat het om bij het instellen van de crossover. Stel dat deze maar tot 60 Hz in het laag kunnen weergeven, dan moet de crossover daar, of daar in de buurt worden ingesteld.

Daar gaat het ook vaak mis; men kijkt naar de 'verkeerde' speakers uit de set. Het laag wat de kleinste speakers uit je set niet kunnen weergeven, moet naar de subwoofer toe. En daarop moet de crossover, indien aanwezig, dan helemaal worden open gezet, want het is de receiver in dit geval die regelt welke frequenties er naar de sub moeten.

Bij een instelling van 40 Hz moet je ook al forse achterluidsprekers hebben, maar ook een centerspeaker die zo laag kan. En dat komt niet heel vaak voor, al komt het wel voor dat merken het frequentiebereik schromelijk overdrijven, of nog meten bij bv. -6 dB.

Kijk dus eens wat de kleinste speaker nog kan weergeven en stel daar dan je receiver op af. Grote kans dat de subwoofer dan wel inschakelt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS: Ik vind de nu verkozen reactie tot beste antwoord, eigenlijk geen antwoord. Maar daar kijkt vaak een van de moderators nog wel naar. Je kan dat zelf toch niet meer wijzigen.
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Het zou Ziggo sieren om eens een wat meer technische uitleg/achtergrond te geven over het doorgeven van het Ziggo beeld en geluid. Ik kan me niet voorstellen dat het 'bedrijfsgeheim' is.
kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Willem-A wrote:
PS: Ik vind de nu verkozen reactie tot beste antwoord, eigenlijk geen antwoord. Maar daar kijkt vaak een van de moderators nog wel naar. Je kan dat zelf toch niet meer wijzigen.

Daar heb je gelijk in, maar heb wat problemen met de respons tijd van deze website. Soms ben ik aam het typen en springt de pagina zomaar een stukje op. Typen gaat vaak ook vertraagd en ik moet elke keer als ik het ziggo forum bezoek opnieuw inloggen, dus ik typ of tik wel eens het verkeerde in. Zo nu ff on topic:
Ik heb de sub op 40hz staan omdat deze alleen bij dolby digitaal of dts wakker wordt. Resterende speakers zijn van dezelfde kef lichting en ook de center gaat behoorlijk laag. Zelf vind ik 40hz het "lekkerst" klinken cq voelen. Ps ben nu bezig een denon DD draaitafel dp23f te voorzien van 3 nieuwe licht diodes. Ook een leuk monnikenwerk.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
kwelgeest schreef:

"Ik heb de sub op 40hz staan omdat deze alleen bij dolby digitaal of dts wakker wordt. Resterende speakers zijn van dezelfde kef lichting en ook de center gaat behoorlijk laag. Zelf vind ik 40hz het "lekkerst" klinken cq voelen".

Natuurlijk een keuze, maar op die manier doe je het eigenlijk niet goed. De crossover op je subwoofer moet helemaal voluit staan, en die in de receiver stel je in op de laagste frequentie welke de kleinste speakers in je set nog kunnen weergeven. Want het laag dat zij niet aankunnen moet worden opgevangen door de subwoofer.

Doe je dat niet en staat de crossover te laag ingesteld, zoals nu volgens mij wel het geval is, ontstaat er een 'gat' in het laag. Logisch, want de kleine speakers kunnen dat niet weergeven en de subwoofer doet dat op deze manier niet. En een center die of surround speakers die 40 Hz kunnen weergeven... Ik zie dat niet vaak. Ik zou het daarom ook zonde vinden het zo in te stellen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Damandan schreef:

"Het is al jaren bekend dat deze zenders de kijker voor de gek houden met hun 5.1 audio track. Dat zou ook kunnen verklaren waarom films voor geen meter klinken af en toe".

Deels eens, maar het gaat ook regelmatig om het 'oude' Dolby Prologic wat men converteert naar DD 5.1. En zeker niet alles klinkt even goed, maar toch zijn er ook veel programma's en films die dat wel goed doen. De mix is niet altijd even geweldig en reëel, maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat het alleen? de zenders zouden zijn die mensen voor de gek houden. Op DVD en zelfs Blu-ray kan het ook minder goed, zelfs erbarmelijk klinken. Dan heb ik het in eerste instantie niet eens over de geluidskwaliteit zelf, maar de vreselijk slechte mixen, waarvan men kennelijk denkt dat dit mooi is... Maar hier word dan ook de oudste 'zooi' bewerkt en niet alleen het geluid is dan vaak 'nep', maar ook het beeld... Tja, scherp kan het dan wel zijn, maar ik heb soms echt het gevoel dat ik naar een animatie zit te kijken. Alle realiteit is eraf.

Maar een ander punt dat ik wel wil maken is de reactie van kwelgeest op mijn vraag hoe bv. de cross-over is ingesteld. En hier gaat iets toch niet helemaal goed. En dat gebeurt vaak. Dus kwelgeest als je aangeeft dat het geluid niet in orde is, moet je eigenlijk ook wel op de hulp ingaan die je krijgt dat te verbeteren. Je geeft nu aan dat de cross-over op 40 Hz 'lekker klinkt en voelt', maar ik lees toch iets anders. Als je met een subwoofer werkt zijn de juiste instellingen enorm belangrijk. Met een (veel) te laag ingestelde cross-over ga je lage tonen missen. En met een set met satellieten zelfs ook midden tonen.

En ga niet altijd af op de opgave van de fabrikant v.w.b. het frequentiebereik, maar gebruik bv. een test CD met een dB meter. Dan zul je zien dat speakers vaak niet zo laag gaan als men opgeeft. Het laag is er nog wel, maar soms bij -6 dB of meer! Tja, zo kun je ook meten.

Nogmaals; ga uit van de kleinste speakers in je set, en stel daar de cross-over in je receiver op in. Is dat niet exact mogelijk ga dan een stapje hoger zitten. Een klein beetje overlap in het laag is prima, maar een 'gat' in het frequentiebereik wil je niet. En daarbij kan het voorkomen dat de subwoofer zo weinig laag voor zijn kiezen krijgt, dat deze zelfs niet inschakelt. Subwoofers met een klasse D versterker blijven nog weleens aan, en die zullen dan misschien nog wat doen, maar het werkt pas goed als je alles correct instelt. En als je de cross-over via de receiver regelt, dan zet je deze op de subwoofer (indien aanwezig) voluit.

En bij een goede instelling mag je de subwoofer niet echt 'horen' maar moet het wel meteen opvallen als deze niet meespeelt. En speel ook eens met de plaatsing, de eventueel aanwezige fasekering op de subwoofer en uiteraard het volume.

Het fraaist is nog een sub te hebben welke zo kan worden ingesteld dat alle frequenties even luid overkomen en er geen pieken of erge dippen ontstaan in het laag. Maar dergelijke subs, zoals bv. Velodyne zijn meestal behoorlijk prijzig, alhoewel Mordaunt Short met een paar zeer betaalbare modellen kwam met een 'notch filter' waarmee je een piek, ontstaan door een ruimte resonantie bij een bepaalde frequentie kon afvlakken. Want men vergeet vaak dat een subwoofer, of zuilen welke een heel laag bereik kunnen weergeven, bij bepaalde frequenties een resonantie in de ruimte teweeg kan/kunnen brengen die ervoor zorgt dat de subwoofer of speakers in het laag ineens veel te luid gaan weergeven. Hier heb ik dat bij ong. 30 Hz, en dan moet je ervoor zorgen dat je dat oplost. Dan kan het, uiteraard goed materiaal meenemend, zeer goed klinken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic