gkamsteeg

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Slecht beeld, vage kleuren,Next

Goedendag. 
Na veel verschillende berichten  gelezen te hebben over vage kleuren van de Next, kom ik er niet uit. 
Wat moet ik nu doen om het probleem op te lossen?

De Next terug naar fabrieksinstellingen?

Het probleem zijn de vage slechte kleuren, wazig beeld. Zeker gezichten. 
Het is alleen  bij tv uitzendingen. Als ik via mijn tv naar bv. Netflix kijk dan is alles super helder, zoals het hoort. 
Heb een Sony Af9 oled. 
Next versie 4.36

ik heb nieuw coax met stekkers, Hirschman,nieuwe hdmi, en oude aop met 3 aansluitingen. 
mij hoor het graag. 

Ik hoor het graag. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@pvdh14 schreef: : "Met instelling automatisch wel. Klopt het dat de next dan zelf bekijkt of de uitzending 1080i of p of 4k is."

 

Als de instelling op automatisch staat, dan kijkt de Next naar je beeldscherm, is het een 4K scherm, dan geeft de Next alles in 4K door aan je beeldscherm, 1080i wordt geupscaled naar 4K door de Next, er is geen verschil tussen de automatisch en 4K keuze in de instellingen.

 

Zou het werkelijk automatisch zijn met wisselend 1080i en 4K, dan moet de Next telkens omschakelen, maar ook je beeldscherm met de mogelijk even zwarte momenten / haperingen in beeld vanwege de omschakeling.

Bekijk in context

26 Reacties 26
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Hoe staat de HDMI instelling in de Instellingen Beeld en geluid?

gkamsteeg
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heb verschillende geprobeerd, auto 4K 1080p en i. Helaas zonder resultaat. Hij staat nu op auto. 

gkamsteeg
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik kan de kleurruimte ook aanpassen op mijn Sony naar bt 709 ,dci ,bt 2020 maar daar wordt het ook niet beter van. Heb hem nu op auto staan. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Ik lees overal wel dat allerlei beeldverbeteringsinstellingen uit moeten staan op de TV's met het signaal van de Next.

Verder geen idee hoe en wat betreft de Sony, hopelijk komt er snel iemand langs die hier meer van weet.

gkamsteeg
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor je reactie 👍

Ik heb alle beeldverbeteraars ziz uit staan. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @gkamsteeg,

Je wilt natuurlijk met "gewoon" TV kijken ook het beste beeld! Heb je het artikel van @robbo al kunnen doornemen en wat tips getest?

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Ik merk sinds deze week ook wazige kleuren nadat ik HDR/4K-materiaal heb bekeken, zowel binnen de Next (van Prime Video-app in HDR weer terug naar live tv) als via TV (Disney+-materiaal in HDR, dan weer terug naar TV). Wat ik te zien krijg:

  • Overstuurd/'overgesatureerd' beeld (te rode gezichten bijvoorbeeld)
  • Menuoverzichten zijn juist weer te flets (zoals bijv Instellingen, Radio, TV-gids, ook aan de onderzijde in beeld na schakelen naar andere zender)

Op de een of andere manier gaat er iets niet goed met de kleurinstellingen ná HDR-materiaal. Of dit aan de Next of TV ligt, durf ik niet te zeggen.. Even uit en aan lost het probleem weer op, maar erg irritant.

 

Ik weet niet of dit probleem ook bij jou speelt na 4K/HDR @gkamsteeg? Anders heb ik wellicht een ander probleem aangekaart, excuses 😅

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@AlexHelpt ik heb een stukje geschreven over UHD/HLG. Velen ondervonden gelijke klachten die jij ondervond. Mijn vermoeden is als het mogelijk is om ook deze tips te kunnen uitvoeren ( ondanks wel of geen HLG en even niets te maken met espn maar verwerking idem als ik jou bericht zo lees) Kan je wellicht ook even testen. Zal even de link zo plaatsen. 

 

Bij deze de link: https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/ESPN-in-Ultra-HD-uitgebreid-getest/ba-p/851733

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Heb de moed hierover opgegeven. Bij een aantal tv’s gaat het schakelen niet goed. Had hierover met 1 van de moderators een wat dieper gaande analyse. Maar blijkbaar komen ze er niet uit en nu wordt

er niet meer gereageerd op mijn berichten.  Wat dat betreft is het probleem dus niet groot genoeg voor ze. 

heb zelfs ergens het filmpje op YouTube staan van wat er gebeurd:

https://youtu.be/qV8xlBFq6MQ

gkamsteeg
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wat ik nu heb gedaan is: de Next terug naar fabrieksinstellingen en een nieuwe hdmi kabel gekocht, de oude was nog geen 2 jaar oud en was zeker niet de goedkoopste. 
Het beeld lijkt iets beter maar blijf de kleuren flets vinden bij gewoon tv kijken, helaas. 
Ik heb het idee dat het signaal wat binnen komt niet in orde is. 
Is dit mogelijk?

En kan een ziggo- monteur dit zo meten?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Een Ziggo monteur kan wel een signaal meten, maar dat is alleen de sterkte en of er het signaal goed of niet goed is, wat betreft ruis.

 

Een digitaal signaal is simpel, het is goed of niet goed, niet goed signaal geeft blokken en haperingen of geen beeld, maar geen fletser beeld.

 

Mogelijk kan een Ziggo moderator iets vinden in vergelijkbare zaken.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@gkamsteeg, ik heb het signaal uitgelezen en dat ziet er goed uit. Goed dat je de HDMI kabel al hebt vervangen.  Kun je eens een foto sturen van de hoofdaansluiting en hoe je deze nu hebt aangesloten? 

gkamsteeg
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

2B9009C7-C45A-4297-8617-3E870F79794C.jpeg

 de Hirschmann coax kabel (nieuw)gaat naar een Hirschmann versterker, dit omdat ik een lange coax nodig heb voor tv bovenverdieping. 
heb de coax rechtstreeks op Aop gedaan maar helaas zonder resultaat. 

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hmmm vreemd dat je nog steeds tegen dit probleem aanloopt, @gkamsteeg
Als het rechtstreeks aansluiten niet de oplossing is en je dit probleem ervaart op alle verschillende HDMI instellingen, dan ben ik heel benieuwd of je mogelijk nog een andere televisie in huis hebt staan om tijdelijk te testen? 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Even de vraag of je mijn tip hebt doorgelezen. Dat is nog niet helemaal duidelijk voor mij, of ik heb ergens overheen gelezen @gkamsteeg 

gkamsteeg
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb je tips gedaan en ook zonder resultaat. 
Andere tv uittesten heeft geen zin, want het probleem is alleen met tv kijken. Als ik bv Netflix kijk, via app van Sony, dan is het beeld gewoon perfect. 
Het probleem is alleen met tv kijken via de Next. 
Kan het aan het Aop liggen?

Of de Next niet in orde?

Eventueel een nieuwe Next om uit te proberen?

Hoop dat iemand de oplossing heeft. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Jammer dat de tips van @robbo geen resultaat gebracht hebben. Over de andere TV, daarmee bedoelen we of je eventueel een andere wilt aansluiten op de mediabox om te kijken of het probleem zich dan ook voor doet. Zou je dat kunnen testen? Laat ook even weten welk merk en model TV het betreft.

pvdh14

Level 6
  • 123Posts
  • 3Oplossingen
  • 49Likes

@robbo ik heb je tips ook op mijn sony tv geprobeerd en ik zie inderdaad wel degelijk verschil. De kleuren zijn nu beter als alle beeldverbeteringen uit staan.

 

Op de sony tv kan je bij hdmi porten kiezen (indeling hdmi signaal) voor standaard; verbeterde indeling (4k ondersteuning weer met prioriteit voor beeldkwaliteit) of verbeterde indeling dolby vision. Wat raad je aan?

 

En bij de next (hdmi resolutie); automatisch of 4k zetten?

Uitgelicht topic