1
Vraag
2
Reacties
jeepeeH

Level 4
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Signaalkwaliteit niet 100% en BER waarden > 0

Ik ben de laatste tijd weer eens gaan kijken naar de kwaliteit van mijn inkomende coax signaal. Dit vanwege een eerder probleem waarbij vorig jaar een kabelbreuk buitenshuis de oorzaak bleek te zijn (zie topic “Humax ihdr-5400c op sommige zenders kortstondige E48-32 melding").

De reden hiervoor is dat ik weer BER waarden zie hoger dan 0 (nog niet drastisch maar toch, ze pieken soms tot de 9). Dit is zowel te zien op zowel de Humax 5400 en een Samsung TV met CI+ module. Daarnaast laat de TV ook zien dat de kwaliteit geen 100 (schommelt tussen 80 en 95) is, de Humax laat dat nog wel zien. Beiden al rechtsreeks op het AOP gehad, met dezelfde verschijnselen. 

Vorige jaar na herstel van de kabelbreuk werd door de monteurs nog wel aangegeven dat:

  • inkomende signaal wel behoorlijk sterk te noemen was (om die reden op het inkomende signaal, voor verdeling op de Tratec versterker, een demper van 10 DB geplaatst door de monteur). Signaalsterkte staat op de Humax nu op rond de 70%, dus dat lijkt ok.
  •  er nog meerdere (lichtere) schades waar te nemen waren op de kabel buitenshuis (echter waren hier op dat moment geen gevolgen van waar te nemen na herstel van de “grote” kabelbreuk, dus het daarbij gelaten op dat moment).

In feite heb ik nu nog geen heel gekke problemen echter ben ik bang dat dit voorbodes zijn voor hetzelfde probleem als vorig jaar. Bovendien moet de BER op 0 blijven staan en kwaliteit signaal op 100% toch? Ik heb dit reeds voorgelegd aan Ziggo (gevraagd om signaalmeting vanaf AOP naar buiten) maar er wordt aangegeven dat ik eerst echt problemen moet hebben om hier iets mee te kunnen. Binnenshuis is alles overigens dik in orde met allemaal 4g proof spul, ook de testen rechtstreeks op AOP geven aan dat het daar niet aan ligt. Overigens verdenk ik het AOP zelf ook niet (moderne Braun Telecom), is heel netjes vervangen/gemonteerd vorig jaar en inmiddels zelfs geaard.

Is dit een redelijk oordeel van Ziggo of mag ik om meer eisen gezien de historie?

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hoi @jeepeeH , 

 

Ik kan mij voorstellen dat na wat je vorig jaar hebt meegemaakt, de nieuwe situatie toch niet helemaal goed voelt. Ik vind het dan ook heel sterk van je, dat je ons hier om advies vraagt over wat je hier het beste mee kunt doen en wat je van Ziggo mag verwachten. Daar kan ik je gelukkig bij helpen 😉

 

Binnen Ziggo hebben we een afdeling die zich bezig houdt met de signaalpieken in nodes, groeps-, eindversterkers en natuurlijk kabels. Wanneer er in 1 van deze kasten pieken ontstaan in de signalen, zitten zij hier bovenop en wordt daar ook collectief en proactief actie op ondernomen. In dat geval, ontvang je een mail en wordt er bijvoorbeeld netwerkonderhoud ingepland.

 

In deze situatie zijn bij hun de alarmbellen - nog - niet gaan rinkelen. Dit zal ook zeker te maken hebben met het feit dat de afwijkingen in de signaalwaardes geen fysieke problemen veroorzaken. Je kunt je voorstellen dat dit in het stellen van prioriteiten van de problemen een grote invloed is. Wat mijn collega's je hebben aangegeven is dan ook het geval; zolang alles goed functioneert en je geen kwaliteitsproblemen ervaart, is er nog niets om op in te grijpen. Wanneer je wel haperingen, strepen of blokjes in beeld signaleert, trek je natuurlijk hier gelijk aan de bel. Vanaf dat moment kunnen wij de problemen dan ook echt waarnemen.

Heb je hier nog vragen over, stel ze dan gerust! 

 

Bekijk in context

2 Reacties 2
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @jeepeeH 

 

dat verhaal ken ik nog inderdaad. Ik hou het nu even kort door ziekte, maar inderdaad moet de BER op 0 blijven staan, en moet de kwaliteit altijd 100% zijn en blijven. Vooral over de BER is niet iedereen dat met me eens, maar je kan gerust van me aannemen dat wanneer de BER oploopt, ook al is dat maar weinig, er wel wat speelt. En gezien de Tv met module, én de Humax er beiden last van hebben, is er iets gaande. 

 

Of het een redelijk oordeel is van Ziggo? Tja, enerzijds wel, want er zijn nog geen problemen, maar als het aan de kabels buiten zou liggen, zijn die issues wel te verwachten. Vaak komt dat naar voren bij heftige regenval, waarbij er vocht in de kabels, als deze niet in orde zijn, kan dringen.

Wat kun je nu eisen… Weinig denk ik, maar ik zal hierbij @Gianna Ziggo vragen hier eens naar te kijken. En meld het natuurlijk meteen als het wel weer helemaal misgaat. 

 

Hier laat ik het even bij.

Succes!

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hoi @jeepeeH , 

 

Ik kan mij voorstellen dat na wat je vorig jaar hebt meegemaakt, de nieuwe situatie toch niet helemaal goed voelt. Ik vind het dan ook heel sterk van je, dat je ons hier om advies vraagt over wat je hier het beste mee kunt doen en wat je van Ziggo mag verwachten. Daar kan ik je gelukkig bij helpen 😉

 

Binnen Ziggo hebben we een afdeling die zich bezig houdt met de signaalpieken in nodes, groeps-, eindversterkers en natuurlijk kabels. Wanneer er in 1 van deze kasten pieken ontstaan in de signalen, zitten zij hier bovenop en wordt daar ook collectief en proactief actie op ondernomen. In dat geval, ontvang je een mail en wordt er bijvoorbeeld netwerkonderhoud ingepland.

 

In deze situatie zijn bij hun de alarmbellen - nog - niet gaan rinkelen. Dit zal ook zeker te maken hebben met het feit dat de afwijkingen in de signaalwaardes geen fysieke problemen veroorzaken. Je kunt je voorstellen dat dit in het stellen van prioriteiten van de problemen een grote invloed is. Wat mijn collega's je hebben aangegeven is dan ook het geval; zolang alles goed functioneert en je geen kwaliteitsproblemen ervaart, is er nog niets om op in te grijpen. Wanneer je wel haperingen, strepen of blokjes in beeld signaleert, trek je natuurlijk hier gelijk aan de bel. Vanaf dat moment kunnen wij de problemen dan ook echt waarnemen.

Heb je hier nog vragen over, stel ze dan gerust! 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic