1
Vraag
2
Reacties
vlucian

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Signaal problemen

Hallo. Ik heb het volgende probleem: net verhuisd naar een nieuw huis en ik heb problemen op tv met willekeurige vierkante artefacten en korte glitches (zowel geluid als beeld) en op internet ontbrekende pings, zelfs op ziggo.nl Nu een beetje over de setup . De groene kabel komt van de straat de meterkast in en er is een splitter. Vanaf hier gaat er nog een groene kabel door de muren de woonkamer in. Ik gebruik hier een splitter om het signaal naar de tv te sturen en ook naar het ziggo-modem. Van de modem naar een router en van deze router heb ik een LAN-kabel terug naar de meterkast naar een switch - ik gebruik dezelfde pijp in de muur als voor de groene kabel, maar ik denk niet dat dat een probleem kan zijn. Wat kan ik doen om erachter te komen waar het probleem zit - het feit dat het willekeurig gebeurt (soms vaak, soms helemaal niet) helpt niet.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Je kunt de monteur vragen om het AOP in de woonkamer te plaatsen. In de meterkast komt dan alleen een koppeling tussen de twee groene kabels. In plaats van de ES-02 kan een POA-01-B direct op het AOP geplaatst worden om modem en TV aan te sluiten.

 

Mocht je overwegen om later nog TV's elders in huis aan te sluiten, dan moet het AOP wel in de meterkast komen.

 

Ik neem aan dat de modemrouter niet in bridge mode staat en dat je op beide routers apparaten hebt aangesloten? Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om ofwel de modemrouter in bridge mode te (laten) zetten (alle apparatuur moet dan via de eigen router en switch aangesloten worden) of de eigen router in AP mode te zetten.

Bekijk in context

vlucian
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Probleem is nu opgelost, inderdaad er is nu een directe koppeling van de 2 groene draden en al het andere werd in de woonkamer geïnstalleerd, aan het einde van de groene draad. Geen problemen op tv of internet. Bedankt!

Bekijk in context

16 Reacties 16
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dit lijken coax problemen, kan je wat foto's plaatsen van je coax connectors?

Zeker van het AOP (eerste ziggo aansluitpunt)?

 

Je modem dient in de meterkast geplaatst te worden, met een max 1.5 meter kabel, met de splitter op het AOP.

vlucian
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik zal wat foto's maken. Wat bedoel je met AOP, wat moet ik controleren? Ik zie niet in hoe de modem mijn tv-signaal kan beïnvloeden. Of bedoel je dat het te maken kan hebben met verloren pings? Ik weet niet zeker of ik zijn positie kan veranderen, want ik heb een AImesh met bedrade backhaul. Anderzijds, hoe lang komt de kabel al van 'buiten'?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
vlucian
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Coax kabel bij TV

 

vlucian_0-1645091680828.png

 

AOP

vlucian_1-1645091716959.png

 

splitter in de woonkamer (zie ook de LAN-kabel):

vlucian_2-1645091745774.png

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Bestel maar een monteur, daar heb je toch al recht op bij een verhuizing.

Deze manier van eerste aansluiten is mij onbekend.

 

Overigens zou ik de kabel in de tv vervangen door een moderner goedgekeurd exemplaar .

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@vlucianen @Steefb dit lijkt mij niet het originele AOP. Sowieso valt het abonnee overname punt volgens mij onder verantwoordelijkheid van @Ziggo en zal door een monteur worden aangepast.

Ik zie trouwens dat de witte coax-kabels op OUT-2 en OUT-3 niet zijn aangesloten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De splitter in de meterkast is antiek (circa 40 jaar oud) en het is geen wonder dat deze problemen oplevert met digitale TV, er is namelijk geen enkele vorm van afscherming. De installatie is daardoor uiterst ruisgevoelig, ook voor het modem levert dit grote problemen op (instraling Digitenne/4G/5G). Een dergelijke oude splitter heeft ook een grote demping, waardoor het signaal waarschijnlijk te zwak de woonkamer binnenkomt, waar het nog eens wordt gedempt door de tweede splitter. Verder is er geen AOP aanwezig, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

 

Op de buitenkabel vanaf de straat moet een AOP worden geplaatst, sinds een aantal maanden wordt de TRISZ-DG300 geplaatst in de meterkast. Na het AOP komt de splitter, daarvoor kan de bestaande ESX-02 of een POA-01-B gebruikt worden. Correctie: de tweede splitter is een ES-02, welke verouderd is.

 

De modemrouter moet naar de meterkast worden verplaatst. In de woonkamer zou idealiter een einddoos (btv 01-SET/UPC) geplaatst moeten worden op de groene kabel, vanaf daar een IEC/IEC-kabel groen/blauw naar de TV. Andere optie is het plaatsen van een F/F-verloopstekker tussen groene en witte (huidige) kabel. De stekker op de TV is overigens een prima, modern type.

 

Tenslotte kunnen de F-aansluitingen op de TV (t.b.v. satelliet) het beste worden voorzien van afsluitweerstanden 75Ω.

vlucian
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

morgen komt er een technicus. Ik heb die 2 uitgangskabels losgekoppeld, er was niets aan de andere kant

vlucian
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de info. Het huis is niet zo oud (40 jaar) maar ik geloof je: die splitter is oud. Morgen komt er een monteur en zal het hopelijk veranderen.
Ik kan de modem niet in de meterkast verplaatsen, ik kan het gewoon niet, ik heb hem nodig in de woonkamer (daarnaast heb ik de router en van de router gaat een LAN-kabel terug naar de meterkast in een schakelaar en van de switch kabels gaan naar de andere AP's).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Je kunt de monteur vragen om het AOP in de woonkamer te plaatsen. In de meterkast komt dan alleen een koppeling tussen de twee groene kabels. In plaats van de ES-02 kan een POA-01-B direct op het AOP geplaatst worden om modem en TV aan te sluiten.

 

Mocht je overwegen om later nog TV's elders in huis aan te sluiten, dan moet het AOP wel in de meterkast komen.

 

Ik neem aan dat de modemrouter niet in bridge mode staat en dat je op beide routers apparaten hebt aangesloten? Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om ofwel de modemrouter in bridge mode te (laten) zetten (alle apparatuur moet dan via de eigen router en switch aangesloten worden) of de eigen router in AP mode te zetten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@vlucian Even voor de zekerheid.

Komt de monteur van Ziggo?

Omdat je het over een technicus had.

vlucian
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Heel erg bedankt voor de goede suggesties! Hoogstwaarschijnlijk zal ik geen andere tv hebben dan de woonkamer. De ziggo-modem staat in bridge-modus terwijl de andere routers in een AImesh-topologie staan (dus Asus) - daarom wil ik de modem niet in de meterkast, omdat ik de hoofdrouter in de woonkamer verbonden wil hebben met de andere routers via LAN-kabel geen wifi. Dus als ik de modem in de meterkast laat staan, heb ik een tv-kabel nodig, een LAN-kabel van modem naar router en nog een LAN-kabel, terug van de router naar de switch (ik gebruik een switch in de meterkast om de andere routers aan te sluiten, via kabels in de muren). Ik hoop dat het nu logischer is (en ook dat google een goede vertaling maakt). Nogmaals bedankt.

vlucian
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja, een man uit ziggo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik begrijp nu beter waarom je het modem liever in de woonkamer wilt laten staan: ook de eigen router staat in de woonkamer en die wil je liever binnen handbereik hebben. Vanaf de router gaat een UTP-kabel naar een switch in de meterkast, waarop meerdere AP's zijn aangesloten. Dat is een prima opstelling, mooi dat het modem al in bridge mode staat.

vlucian
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja dat is correct. Het hebben van de mesh met WiFi-backhaul zou jammer zijn. Het zou een idee zijn om 2 LAN kabels tussen woonkamer en meterkast te hebben maar ik ben bang dat er geen ruimte meer in die leiding zit (het was sowieso een gedoe om een groene kabel en een CAT7 kabel te trekken).

vlucian
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Probleem is nu opgelost, inderdaad er is nu een directe koppeling van de 2 groene draden en al het andere werd in de woonkamer geïnstalleerd, aan het einde van de groene draad. Geen problemen op tv of internet. Bedankt!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic