Vraag
Reacties
Oplossing
Dirk1979
Level 1

Signaal coax over utp cat6 kabel met een MuxLab 2PK

Mijn bedoeling is om een ziggo next extra achter in de tuin in de tuinkamer aan te sluiten op de tv maar heb ik een probleem. Ik heb een directe utp cat.6 kabel van konig van de meterkast naar de tv. Tevens heb ik bij de tv nog een dezelfde kabel, dus aan internet verbindingen heb ik niets te klagen.
Nu heeft de next box een utp en een coax kabel nodig. Is het mogelijk om over de directe utp de coax te sturen door middel van een MuxLab 2PK. Ik heb hier namelijk over gelezen dat dat kan. Is er iemand bekent met dit product? Lengte kabel is+/- 35m. Of zijn er nog andere manieren om de nextbox aan de gang te krijgen, nieuwe coax trekken is in mijn situatie niet mogelijk.
0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dirk1979
Level 1
Topicstarter
Ik heb even naar deze firma gebeld en die hebben al meldingen dat het werkt.
https://www.hdbtconnect.nl/muxlab-500306-2pk-kabel-tv-over-utp-2-pack.html
Bij deze bedankt voor de info allemaal

Bekijk in context

10 Reacties 10
Meldingen
Aan Uit
K_Hlo
Level 8
Deze ken je al?

https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/coax-over-utp-het-kan-al-is-de-oplossing-vrij-kostbaar-20229
0 Kudos
Dirk1979
Level 1
Topicstarter
Deze topic had ik inderdaad ook gelezen en schijnbaar werkte deze MuxLab 2PK voor de horizonbox xl. Aleen gaat er nu toch meer ghz over de kabel of heb ik het fout?
0 Kudos
Jan F.
Level 20
De link die K_Hlo geeft gaat in op de situatie van de mediabox XL. Daar wordt gebruik gemaakt van een coax naar UTP convertor. Daarmee zou u het coax-signaal van het AOP naar de Nextbox in de tuinkamer kunnen brengen. Daarnaast heeft u nog een extra UTP-kabel nodig want de Nextbox moet ook nog met het internet verbonden worden. Daarvoor heeft u een aparte UTP-kabel nodig, want de eerste mag volgens de beschrijving in de link niet verbonden zijn met een router of switch.
0 Kudos
Dirk1979
Level 1
Topicstarter
De utp kabel met internet is geen probleem, die heb ik namelijk twee appart naar de meterkast. Maar krijg ik het signaal over de kabel, daar zit ik mee?
0 Kudos
K_Hlo
Level 8
Als we het verhaal via mijn link moeten geloven wel ja.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Je zou eerst eens kunnen bekijken of het gebruik van de Next zonder coax-verbinding bevalt.
Dat doe ik nu als test zo'n 3 weken en dat gaat prima.
Er was een gerucht dat je daar op den duur problemen door kon krijgen. Ik heb ze niet en kan ook niet bedenken waarom dit niet zou kunnen blijven werken.
Misschien heeft ie bij de eerste installatie even coax nodig. Dat weet ik niet, denk van niet en dit is desnoods eenvoudig op te lossen door 'm eerst op een andere plek te installeren.
Eerst met coax installeren is sowieso beter omdat je dan kunt zien of je de Live zenders goed kunt ontvangen. Dat wil wel eens misgaan als de Next nog niet helemaal goed in de achterliggende administratieve systemen staat. Zo'n probleem moet soms met hulp van een Ziggo medewerker worden opgelost; soms is het rustig afwachten tot het tenslotte werkt.

Zonder coax mis je Live-TV en Digitale Radio. Alles wat On-demand via Internet verloopt werkt.
Je kunt bijna Live kijken door Replay (als beschikbaar) of een gereserveerde Opname vlak na de start van het Live programma te gaan bekijken.

Die MuxLabs moeten goed te gebruiken zijn. Kwam dit ooit tegen in een Topic, dat ik niet meer kan vinden.
Heb destijds bij Allekabels nog gevraagd of er een probleem zou kunnen zijn met het retoursignaal, als dat nodig is voor Interaktieve TV.
Het antwoord was dat dit goed gaat. Voor de Next speelt een coax-retoursignaal overigens geen rol.
https://www.allekabels.nl/f-connector-verloopstekker/126/1260850/coax-via-utp-muxlab.html
0 Kudos
Dirk1979
Level 1
Topicstarter
Ik heb even naar deze firma gebeld en die hebben al meldingen dat het werkt.
https://www.hdbtconnect.nl/muxlab-500306-2pk-kabel-tv-over-utp-2-pack.html
Bij deze bedankt voor de info allemaal
Marianne
Community Developer
Community Developer
Hi Dirk1979, welkom op de Community! Ik hoop dat dit gaat werken, dit is ook een goede tip voor anderen die de Next op een alternatieve plek willen gebruiken. Goed dat je ook even een belletje hebt gedaan met een leverancier. Dit is het proberen waar lijkt mij! Als je de Next binnenkort hebt aangesloten in de tuinkamer, ben ik heel benieuwd naar het resultaat! Kan je ons een review geven over hoe je het dan precies hebt aangesloten en of het goed werkt? Dat zou tof zijn 🙂
0 Kudos
Dirk1979
Level 1
Topicstarter
Prima, ik zal er een revieuw over doen zodra hij aangesloten is.
Dirk1979
Level 1
Topicstarter
Ik ben inmiddels iets verder maar loop nog tegen een probleem aan.

Ik heb om te proberen een coax kabel aan gesloten van het aop naar een versterker.
(Ik had nog een oude hirschmann gvh 20 versterker liggen.) de muxlab heb ik rechtstreeks aangesloten op de versterker en van daaruit een ftp cat6 over +/- 40 meter naar tuinkamer weer in de andere muxlab die rechtstreeks de next in gaat.
Deze instalatie werkt prima en de nextbox toont alle zenders.
Maar ik heb natuurlijk nog twee tv,s en een router/modem van het huis aan tesluiten.
Ik heb er een splitter na het aop tussen gezet en de versterker enkel voor de tuinkamer. Nu heb ik in huis wel gewoon perfect beeld maar in de tuinkamer maar een paar zenders en de rest van de zender stoort. De next geeft daar aan dat signaal slecht is.
Nu heb ik een tweede handje versterker op de kop getikt( hmv 41) en die gemonteerd direct na de aop.

Op de hmv 41 zitten de twee coax van het huis de router/modem en de muxlab. Nu heb ik tussen de hmv en de muxlab de versterker ghv 20 tussen gezet om het signaal te versterken.
Nu heb ik nagenoeg op alle zenders goed beeld en enkele niets of slecht.
Het signaal op next geeft goed aan. Wat kan ik hier nog aan doen.
Versterker kun je toch ook opschroeven?
0 Kudos