borry52

Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Series in Movies&Series alleen in Stereo?

Ik weet niet of dit al eerder is aangekaart maar het is mij opgevallen dat het geluid van heel veel series op Movies&Series alleen in Stereo zijn en niet in b.v. Dolby 5.1.
Ik was naar de serie “The Pacific” aan het kijken op de Next via mijn Denon receiver en de receiver gaf aan dat het geluid Stereo was.
Ik dacht dat ik de instelling van mijn receiver verkeert had staan dus ik schakelde terug naar NPO1 op de Next en toen gaf de receiver wel netjes DD5.1 aan.
Nu heb ik deze serie ook op DVD maar mijn DVD-speler heb ik een tijdje uitgeleend dus kijk ik via Movies&Series maar op de DVD-box staat dat de Engelse taal in 5.1 is en alleen de Spaanse en Poolse in 2.0 zijn.
Ik heb ook een paar andere series gestart waarvan ik weet dat ze in 5.1 zijn en ook die gaven alleen Stereo aan.
Films heb ik niet geprobeerd.
Nu is mijn vraag, heb ik ergens een instelling verkeerd staan of is Movies&Series echt alleen is Stereo te bekijken?
Aan de instellingen van mijn Denon receiver ligt het niet, dat heb ik al getest en uitgesloten.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ik heb reactie! 

 

De film Assassin’s Creed die is opnieuw verwerkt en heeft nu Surround geluid.

 

Van de overige titels hebben wij alleen stereo beschikbaar, helaas is dit qua vermelding niet goed meegekomen in het menu.

Inmiddels is de helft van deze titels al van het platform af. Alleen Beverly Hills Cop, The Hunt for Red October en Watchmen zijn nog beschikbaar tot eind deze maand. Aangezien het voor ons geen makkelijke handmatige handeling is om het op dit moment aan te passen het menu en de titels nog maar kort op het platform zullen staan, zullen wij deze titels voor nu niet opnieuw verwerken.

Dan weten jullie in elk geval even hoe het ervoor staat :-). 

Bekijk in context

64 Reacties 64
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Deze serie is op de server die een humax aanspreekt wel in DD surround.

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Ik heb het even uitgeprobeerd en inderdaad, als ik de serie kijk via de CI+ module ondemand op de tv kijk dan is het wel in 5.1 maar via de Next is het in Stereo.

Foutje in de software van de Next??

 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @borry52

 

Wat bijzonder dat een serie die in 5.1 staan aangegeven het bij jou alleen in Surround sound doen via je receiver. Dit probleem komt mij niet bekend voor en ik ben dan ook gelijk op onderzoek uit gegaan. 

 

Voor zover ik kan ontdekken is de serie Pacific en anderen via Movies & Series (XL) wel gewoon in 5.1 beschikbaar. Je geeft aan dat je via je receiver ziet dat ie op Surround wordt afgespeeld. Kun je daar iets van een foto over meesturen? En heb je ook al geprobeerd om de Dolby instelling in je Next eens uit en weer aan te zetten? 😮

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Dolby instellingen op de Next heb ik al een keer uit en aan gezet maar haalde niets uit.

Gewone tv uitzendingen zijn wel in 5.1 en Netflix ook.

Met de CI+ in de tv en "On Demand" is de serie wel in 5.1.

Ik zal proberen een paar fotos te maken, kan ff duren, druk druk, maar in het weekend moet het lukken.

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Nog even een opmerking, via de Next is de serie in Stereo en niet in Surround.

ziggpiet

Level 8
  • 214Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

hier ook is in stereo the pacific  info staat er dolby maar is stereo instellingen goed 

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Beste @Marije,

Vanmorgen toch nog even getest en fotos gemaakt.
De meeste series van Movies&Series zijn in DD5.1, misschien ook wel allemaal.
Ik laat de audio lopen via mijn Denon AVR-X2500, vanuit de Next met een HDMI kabel en vanuit de TV met een SP-DIF (optish) Toslink kabel.
Dit heb ik getest met meerdere bronnen ;
Mediabox Next; NPO1, RTL4, Netflix in DD + DSur, (dat is DD5.1), Movies&Series alles alleen in Stereo.

IMG_20210818_233246.jpg

NPO1, RTL4, Netflix

IMG_20210818_233845.jpg

Movies&Series

 

IMG_20210818_235551.jpg

Philips TV met CI+ kaart; Zenders in DD+DSur en ook Movie&Series in DD+DSur.
Philips TV via de Android app Ziggo Go; Zenders in DD+DSur en ook Movie&Series in DD+DSur.

 

Ik heb de Next een keer opnieuw opgestart (standaard procedure als iets niet goed werkt) en ook de Dolby instelling een keer uit gezet (dan is alles van de Next in stereo) en daarna weer aangezet.
Dit alles heeft niets opgelost.

Ik hoop dat andere forumleden dit ook willen testen of het bij meerderen voorkomt.

 

 

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Niemand????

ziggpiet

Level 8
  • 214Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

@borry52 opnieuw gekeken hbo films en documentaires best groot aantal zijn zonder dolby ook al wordt het aan gegeven bij ok knop onder 

de vorige keer dat ik teste was game of thrones stereo is nu dolby met dolby maakt wel verschil klinkt beter 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Sorry voor de late reactie, @borry52! Er zit voor jou dus nog steeds geen verschil in? 

Heb je ook al geprobeerd om je Surround system helemaal opnieuw aan te sluiten en in te stellen op de tv? 
En heb je het ook al zonder je geluidssysteem geprobeerd? Werkt het wel als je het geluid alleen via de tv laat lopen (kun je het dan wel instellen op 5.1)? 

 

 

borry52
Topicstarter
Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes

Ik heb de tv rechtsreeks met een HDMI kabel aan de Next aangesloten en toen het signaal via een SPDIF kabel aan mijn receiver aangesloten en de serie "The Pacific" is nog steeds in stereo. Via de CI+ in de tv is hij wel in 5.1

Nadat ik de receiver er weer had tussen gehangen keek ik even naar "The Good Docter" en die was wel in 5.1.

Daarna nog een paar series getest en het lijkt er op dat oude series op de Next in stereo zijn en de wat nieuwere series in 5.1.

Op mijn tv met CI+ en via de Ziggo Go app (ook op de tv) zijn de series wel allemaal in 5.1.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Jammer dat er nauwelijks reacties van next/xl gebruikers komen maar dat er vaker een verschil zit in het (technische) aanbod van het xl/next en humax/ci+ platform was wel bekend.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Een HBO serie? dan is dit helaas meestal stereo is mijn ervaring ( als ik van hbo fims/serie gebruik maakte. En als je een film van geen hbo gewoon 5.1 hier. @borry52 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Bedankt voor het testen en jouw uitleg, @borry52 
Welke series heb je nog meer getest waarbij het geluid stereo was terwijl het 5.1 moet zijn? Zo kunnen we andere leden even een aantal specifieke series laten testen. 

@robbo Ervaar jij hetzelfde als borry bij "The Pacific"?
En bij welke series ervaar je dit meer?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

On de mand is bij meeste films / series 5.1 HBO gewoon stereo. Is naar mijn weten altijd zo ... Maar kan het fout hebben. @Jiri iig pacafic even stukje getest en stereo. Mijn idee HBO content iig op next stereo. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jiri  schreef:

...Welke series heb je nog meer getest waarbij het geluid stereo was terwijl het 5.1 moet zijn...


Je zou toch verwachten dat Ziggo dit zelf gaat testen/controleren. Ziggo heeft zelf natuurlijk de beide mediaboxen en een CI+ module ( en een tv zal wel ergens staan ), een gecontroleerde testomgeving en toegang tot alle benodigde bestanden ( films/series). Zo zijn de test resultaten dan ook niet afhankelijk van de apparatuur die een klant thuis heeft staan.

Dat Ziggo nu klanten gaat vragen, om haar eigen bestanden ( films/series) te testen en dan aan te geven of het een 5.1 of een stereo bestand betreft, dat is toch eigenlijk diep triest.

Blijkbaar is pappen en nat houden belangrijker, dan de zaken serieus aan te pakken en/of zelf eens fatsoenlijk te gaan testen.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Pasi Ik begrijp de vraag wel. Het zou kunnen zijn dat dit toevallig bij enkele gebruikers voor komt terwijl bij andere alles goed verloopt. Ik weet dat als tester als geen ander. En dan met elkaar bv instellingen vergelijken wat weer meer duidelijk heid geeft en wellicht oplossing!

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@robbo  schreef:

...Het zou kunnen zijn dat dit toevallig bij enkele gebruikers voor komt terwijl bij andere alles goed verloopt. Ik weet dat als tester als geen ander. 


Ik als IT'er ook.

Maar als je als bedrijf serieus genomen wil worden, dan zal je zelf moeten gaan testen. En juist niet daar moeten gaan vragen, daar waar je zelf geheel geen controle hebt over de test, over de apparatuur en m.b.t. de instellingen.

Tevens kan men dan bij vreemde 'verschijningen' gelijk e.e.a. testen/vergelijken met b.v. een ander type mediabox en/of CI-module. Zo controleert men zelf de test-omgeving en dán kan men ook zinnige conclusies trekken.

Er zijn de afgelopen tijd al heel veel problemen geweest met geluidsinstellingen, voor stereo en/of Dolby. Misschien moet Ziggo zelf weer eens gaan testen hoe de beide Mediaboxen ( en CI-modules ) reageren, met de huidige instellingen/firmware en Ziggo's backend.

Blijkbaar is pappen en nat houden belangrijker, dan de zaken serieus aan te pakken en/of zelf eens fatsoenlijk te gaan testen.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Wie zegt dat Ziggo dat zelf niet uittest dan? Het kan nogmaals bv bij een probleem bij enkele of meerder klanten voorkomen . Door ook andere te vragen belangrijke info te vergaren. 

Uitgelicht topic