Hilvert
Gedreven Meedenker
  • 18Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Samsung QE49Q86TALXXN Zender is gecodeerd

Tot December 2020 keek ik TV op een Sony Bravia KDL-48W605B met behulp van een CI+ module. Ondanks dat deze TV geschikt zou zijn voor digitale TV via een CI+ module, kreeg ik regelmatig melding "Zender is gecodeerd" bij het aanzetten. Dit gebeurde op willekeurige momenten waarbij geen patroon te ontdekken viel. Zou kon de TV dagenlang probleemloos opstarten en op andere dagen kwam de melding meerdere keren per dag. De melding kon verholpen worden middels de gangbare methode waarbij de module opnieuw geïnstalleerd werd nadat er opnieuw naar de zenders was gezocht. Een eenvoudiger methode echter was gewoonweg de TV uitzetten, de stekker uit de stopcontact nemen zodat de TV spanningsloos werd, na een paar seconden de stekker in de stopcontact doen en de TV weer opstarten. Deze methode werkte (en werkt) altijd. Hoe lang de melding wegbleef, bleef zoals gezegd onbekend. Ik vermoedde dat het probleem gezocht moest worden in de TV tot vorig jaar December. Ik heb toen een Samsung QE49Q86TALXXN aangeschaft. Ook deze TV is gecertificeerd voor gebruik met een CI+ module. Echter vrij snel na ingebruikname vertoonde de Samsung dezelfde kuren. Ik heb daarna alle coax kabel en connectoren door een installateur laten vervangen. Daarna heb ik contact gehad met Samsung waarna een monteur op afstand heeft gekeken naar diverse instellingen. Er kon niets afwijkends worden gevonden en mij werd het advies gegeven om met Ziggo contact op te nemen. Ziggo heeft een (meerdere) nieuwe Quantis 1.3 CI+ module plus Smartcard opgestuurd. Dit heeft niet geholpen. Daarna heeft Ziggo een monteur langs gestuurd. Er werd niets afwijkends gevonden. De dBs waren in orde. Voor de zekerheid werd een nieuwe Abonnee Overname Punt geïnstalleerd. Het probleem bleef bestaan. Vervolgens heeft een Samsung monteur de moederbord vervangen en is de TV van de allernieuwste software (versie 2010) voorzien. Wederom bleef het probleem bestaan. Tussendoor zijn er 4 Quantis 1.3 CI+ modules en 3 Smartcards geprobeerd. Quantis Electronics verzekerde mij dat het nieuwste software voor de CI+ module automatisch wordt gedownload en geïnstalleerd.

Aangezien Ziggo niets afwijkends kan vinden, verdenken zij de TV als bron van het probleem. Samsung zegt weer dat het probleem bij Ziggo ligt. Persoonlijk vermoed ik ook dat het probleem bij Ziggo ligt. Ik kan anders niet verklaren waarom het probleem zich ook voordeed bij mijn Sony TV. Ik weet niet hoe mijn TV en CI+ module signaal krijgen wat mijn zenderpakket is en of dit een constant signaal is of niet. Ik vermoed wel dat er regelmatig een verstoring is in dat signaal en dat daardoor gecodeerde zenders niet vrijgegeven worden voor decodering. Een verstoring die niet met de standaard signaal check wordt gezien. Ook vind ik het bijzonder dat het simpelweg opnieuw inpluggen van de stekker in het stopcontact vrijgave van de gecodeerde zenders geeft. Of de TV op dat moment een soort request voor vrijgave doet, is mij onbekend. Het lijkt mij wel een vraagstuk voor iemand met een grondige kennis van de werking van een CI+ module.

54 Reacties 54
RoWi.
Expert
Expert
  • 7017Reacties
  • 298Oplossingen
  • 1728Likes

Geen grondige kennis, wel genoeg om te weten dat een CI module in combinatie met een smartcard eigenlijk alleen het signaal decodeerd veel meer niet.

 

Komt de melding op meerdere kanalen en blijft deze in beeld? 

Na het stroomloos maken gaat het gedurende een korte tijd goed?

Het enige probleem wat mij van Samsung televisie's bekend is het type adapter waar de CI module ingaat.

Alle CI module's zijn 68 pins sommige samsung TV's hebben aan de TV kant van de adapter 64 pinnen nodig.

Steefb
Expert
Expert
  • 9113Reacties
  • 1643Oplossingen
  • 2697Likes

Vreemd probleem, in eerst instantie vermoed je de tv, maar andere tv met de zelfde klacht en moederbord vervangen sluit dat vrijwel uit, maar diverse modules gebruikt dan zal het daar ook niet aan liggen.

 

Kan er geen raar stoorsignaal binnenkomen die deze fout triggert? Zoals je eigenlijk ook al aangeeft lees ik net.

Hilvert
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dag Rowi,

 

Ja, de melding kan op ieder zender binnen komen anders dan NPO 1, 2 of 3. Na stroomloos maken, is het dus onvoorspelbaar hoe lang het goed gaat bij opnieuw TV aanzetten. 

Teun
Expert
Expert
  • 3859Reacties
  • 161Oplossingen
  • 606Likes

@Hilvert Wat ook vaak voorkomt is dat het signaal te sterk of te zwak is. Zijn de ber en mer waardes wel goed? Is daar ook naar gekeken?. Zit er ook een versterker tussen? Graag een foto van je aansluiting.

 

Teun.

RoWi.
Expert
Expert
  • 7017Reacties
  • 298Oplossingen
  • 1728Likes

Duidelijk, ik verwacht eerder dat het bij Ziggo misgaat dan in de televisies.

Hilvert
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dag Steefb,

 

Wie ben ik maar ik denk dat er inderdaad sprake is van een soort stoorsignaal. Op de één of andere manier moet er sprake zijn van een soort communicatie tussen mijn TV en Ziggo over mijn zenderpakket en wat vrijgegeven wordt. Als ik namelijk aan zou geven dat ik mijn pakket zou willen uitbreiden, hoef ik niets aan mijn hardware (TV, CI+ module of Smartcard) te veranderen. Ziggo past een bepaalde code of iets dergelijks aan dat via een bepaalde signaal wordt overgedragen naar mijn TV. Als dat signaal verstoort wordt bij tijd en wijle, worden mijn zenders niet gedecodeerd.

RoWi.
Expert
Expert
  • 7017Reacties
  • 298Oplossingen
  • 1728Likes


@Teun  schreef:

@Hilvert Wat ook vaak voorkomt is dat het signaal te sterk of te zwak is. Zijn de ber en mer waardes wel goed? Is daar ook naar gekeken?. Zit er ook een versterker tussen? Graag een foto van je aansluiting.

 

Teun.


Dat is toch iets waarvan je verwacht dat een monteur daar naar kijkt?

Teun
Expert
Expert
  • 3859Reacties
  • 161Oplossingen
  • 606Likes

@RoWi. Zou je wel denken, maar gebeurt niet altijd hoor. Al vaak storingen gehad waarbij monteur niet verder heeft gekeken als de neus lang is. Maar iedereen kan wel eens wat over het hoofd zien. toch?

 

Teun.

Hilvert
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Teun Voor het vernieuwen van de connectoren waren er een paar zenders die ongeveer 70% signaalsterkte en 70% signaalkwaliteit hadden. Na het vernieuwen hebben alle zenders 100% signaalsterkte en 100% signaalkwaliteit. Bitfoutfrequentie is nul. Zie foto. Er zit geen versterker tussen mijn AOP en TV. De AOP is in April vernieuwd. Evenals de splitter.

 

IMG_1407.jpg

 

IMG_1408.jpg

Teun
Expert
Expert
  • 3859Reacties
  • 161Oplossingen
  • 606Likes

Hallo @Hilvert . Ziet er goed uit. Toch is 100% niet altijd het beste signaal. Kan wel iets te sterk zijn. Neem aan dat je geen signaaldemper hebt anders kun je eens testen wat er gebeurt als je hem een paar db's afknijpt.

 

Teun

Hilvert
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Teun. Ik ben consument en zoek juist een oplossing bij Ziggo. Hieronder nog een foto van de signaalgeschiedenis wat mijn TV heeft opgeslagen. Geeft dit niet aan dat er toch een verstoring is in signaal sterkte of kwaliteit? Ziggo moet toch specialisme hebben om mijn signaal te volgen?

 

IMG_1409.jpg

 

 

Steefb
Expert
Expert
  • 9113Reacties
  • 1643Oplossingen
  • 2697Likes

Ik vind die signaalsterkte bijzonder hoog, mijn samsung staat op 46% en doet't perfect met een ber van 0 en kwaliteit 100%

RoWi.
Expert
Expert
  • 7017Reacties
  • 298Oplossingen
  • 1728Likes

De 100% bij sterkte lijkt inderdaad teveel van het goede, toch vraag ik me af welk invloed dit dan op het decoderen van het signaal kan hebben?

Hilvert
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@RoWi. Zo denk ik er ook over. 100% sterkte en 100% kwaliteit moet toch optimaal zijn. Wat ik me wel afvraag, is wat de invloed is van een andere Smartcard in "Mijn Ziggo" producten te hebben. Ik heb namelijk nog een Humax mediabox met Smartcard dat ik niet gebruik maar wel in mijn producten heb. Wordt er soms door Ziggo getracht om met die Smartcard te communiceren? 

Teun
Expert
Expert
  • 3859Reacties
  • 161Oplossingen
  • 606Likes

Hallo @Steefb . In mijn beleving mag hij ook wel iets naar beneden. Daarom heb ik in mijn auto altijd een regelbare signaaldemper liggen om te testen.

 

Teun.

Teun
Expert
Expert
  • 3859Reacties
  • 161Oplossingen
  • 606Likes

Hallo @Hilvert . Ik ben ook consument hoor, maar werk wel in deze handel. vandaar. Signaal mag iets naar beneden. Misschien heb je nog een (oude) splitter liggen die je er nog extra tussen zet, zodat je signaal iets naar beneden gaat. Puur om te testen.

 

Teun.

Steefb
Expert
Expert
  • 9113Reacties
  • 1643Oplossingen
  • 2697Likes

Een te hoge signaalsterkte kan zeker wel van invloed zijn, Misschien is die wel 2x zijn max, hij geeft waarschijnlijk nooit meer aan dan 100%.

 

Ik weet dat de Humax een heel ander apparaat is, maar die was daar zeker ook gevoelig voor.

Kenner @Willem-A  heeft dat regelmatig aangegeven .

RoWi.
Expert
Expert
  • 7017Reacties
  • 298Oplossingen
  • 1728Likes

@Hilvert hoeveel smartcards staan in Mijn Ziggo actief?

Hilvert
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@RoWi. Ik heb 2 smartcards in Mijn Ziggo produkten. Eén omschreven als type "CI+ module" en één als type "Mediabox of CI+ module". Laatste is een Humax box met smartcard. Ik heb Ziggo gevraagd om die uit mijn abonnement te halen en zal ik binnenkort opsturen. Wordt pas eind juni uit mijn abonnement gehaald. Ik weet niet of de smartcard van de Humax als actief staat ingesteld.

Uitgelicht topic