Marjolein7

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Roze beeld B&O Beovision 7

Sinds gisteren heb ik ineens een roze beeld op mijn B&O tv.

Ik heb, na alles uit/aan, kabels en internetverbinding gecontroleerd, het stappenplan van Rob gevolgd.

Ik heb een mediabox next.

Bij video uitgang heb ik echter slechts de keuze HDMI of Scart. Geen RGB.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

12 Reacties 12
PeterOo

Level 5
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

Hoe heb je je tv aangesloten? Direct via een hdmi-kabel?

op welke HDMI-resolutie staat de Next ingesteld? Sinds de update gebruikt de next ook in 1080 en lager BT.2020 (UHD) kleurenruimte ipv standaard BT.709. 


Er zijn meer meldingen van een roze beeld, maar dit is in combinatie met hdmi switches of converters.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Rode-gloed-over-het-beeld/m-p/762784#M49861

Marjolein7
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik zal mijn probleem iets technischer beschrijven.

Ik heb een B&O Beovision 7.

Deze is met een (speciale B&O) HDMI kabel aangesloten op de Ziggo Mediabox Next.

Ik heb al jaren een prima beeld en nu ineens sinds vrijdag jl. een roze gloed over het beeldscherm.

Ik zet de TV aan met de Beolab afstandsbediening (DTV) en vervolgens bedien ik de TV met de afstandsbediening van Ziggo. Bij instelling Beeld-en geluid, Staat de Video output op HDMI. De enige andere keuze is  Scart. "RGB" zoals in andere chats genoemd, kent ie niet. Ik heb ook geen "TV output".

De HDMI instellingen staan op automatisch. Zodra ik deze wijzig naar 1080i wordt het beeld donkerder, maar de roze gloed verdwijnt niet.

Wie kan mij helpen om de roze gloed te laten verdwijnen?

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hi @Marjolein7 Welkom op de Ziggo Community!

Ik zie dat je twee topics hebt geopend over het zelfde onderwerp. Om het een beetje overzichtelijk te houden heb ik deze weer samengevoegd. 

Wat irritant dat het beeld sinds de update verkleurd is. We hebben hier inderdaad meer meldingen over ontvangen zoals @PeterOo aangeeft, maar dat is vaak wanneer de mediabox en tv niet rechtstreeks met elkaar verbonden zijn, maar er tussenkomst is van een ander apparaat. 

Zou je zijn vragen willen beantwoorden en heb je al een kijkje genomen in het topic wat hij gestuurd heeft? 

Mocht het daarmee niet lukken, horen wij het graag.

Marjolein7
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb in mijn 2e comment al gereageerd op zijn opties. Ik heb alle topics bestudeerd en uitgeprobeerd, ik heb geen extra apparaten ertussen en niets veranderd wat dit tot gevolg kan hebben. Ik heb zelfs de box naar fabrieksinstellingen terug gezet, het welkomstscherm en even wachten is zoals vanouds, daarna komt de roze gloed over het beeld, zoals iedereen ervaart.

Dus nee, geen oplossing gevonden. De oorzaak lijkt echt de nieuwe update en het kleurenprogramma te zijn van Ziggo.

PeterOo

Level 5
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

@Marjolein7  zit er aan die speciale B&O kabel wel aan beide kanten een HDMI steker? Anders kan het zijn dat het bijv. Een hdmi-naar-dvi kabel is. Dan heb je hetzelfde probleem als de mensen met een omzetter er tussen.

 

klopt het dat het geen 4k tv is? Dat zou betekenen dat de Next hiervoor altijd al 1080 gebruikte en het probleem zich daarom niet voordoet.

Ik ben bang dat er hoe dan ook weinig aan te doen is dan dat Ziggo de next weer de standaard kleurenruimte gaat gebruiken in 1080 (nl BT709).

Marjolein7
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Peter, het klopt dat de B&O HDMI kabel een soort adapter-stekker heeft met een andere aansluiting op de tv, het zou DVI kunnen zijn, daar heb ik geen verstand van.

Wat is een 4k tv? De HDMI resolutie staat op automatisch.

Jouw laatste opmerking over de standaard kleurenruimte in 1080(nlBT709) kom ik overal tegen op de community. Ik vrees het ergste als Ziggo zelf niets hieraan doet om deze problemen te verhelpen... 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@Marjolein7 Dankjewel voor jouw duidelijke uitleg. Uiteraard hebben wij het probleem ook in onderzoek, alleen biedt dat voor nu nog geen oplossing helaas.

Is het mogelijk om een "normale" HDMI kabel aan te sluiten tussen de box en de tv om te kijken of het dan wel goed werkt? Zo niet, dan kan ik je een scart kabel opsturen die je tussen de tv en Next kunt plaatsen. Ik hoor graag van je.

Marjolein7
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De normale HDMI kabel kan niet aangesloten op de B&O tv, dat was destijds al het probleem, vandaar de "adapter van B&O. Ik weet niet wat een scart verbinding voor effect zal sorteren? Voor zover ik uit de community opmaak, heeft het niemand geholpen?

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Daar was ik al bang voor inderdaad. 

Deze problematiek van verkleurd beeld speelt meestal op de HDMI/DVI aansluiting. Via scart gaat het waarschijnlijk wel goed. Ik heb even gezocht in de topics hierover, maar kan nergens vinden waar dit is getest. Wil je dit proberen? 
Uiteraard is dit een tussenoplossing. De echte oplossing wordt onderzocht.

Marjolein7
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Is het 't proberen waard?

PeterOo

Level 5
  • 49Posts
  • 1Oplossingen
  • 30Likes

@Marjolein7 ik zou scart zeker proberen als je tv een scart aansluiting heeft. Volgens mij kan scart maar op 1 manier, dus minder kans op fouten door de Next ;-). 
en ik heb geen klachten gelezen van mensen waar scart ineens niet meer werkt.

Marjolein7
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Oké, laten we de start proberen.

Uitgelicht topic