1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Monica1

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Rood beeld

Enige tijd geleden sprong mijn beeld wel eens op rood. Vervolgens langere tijd dit probleem niet gehad. Maar nu is het beeld constant rood en niet meer om aan te zien. Ik heb een Humax en Philips TV (en ben niet zo technisch aangelegd). 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Hallo @Bert , @Monica1 , @jansmarcel 

Bij een Humax kan alleen het beeld via scart ingesteld worden op RGB. Maar daar staat deze standaard al op, vanaf de nieuwere (zwarte) FOX C. En staat deze al wel een keer anders ingesteld zal dat alleen tot gevolg hebben dat het beeld dan niet meer zo scherp is, en de kleuren fletser. 

De Humax kan niet op RGB worden gezet als er gebruik wordt gemaakt van HDMI. Daar zijn ook bijna geen instellingen mogelijk, naast natuurlijk de resolutie. 

Een rood beeld komt zelden voor. Vraag is of het nu om een effen rood beeld gaat, of dat er een rode gloed verschijnt. Als de Humax is aangesloten middels HDMI is het raadzaam eerst eens een andere HDMI kabel te gebruiken, en/of een andere HDMI ingang op de Tv. Om te zien of het niet aan de Tv zelf ligt is het ook goed om te weten of er meer apparaten middels HDMI zijn aangesloten en wat deze laten zien.

Bij een HDMI handshake laat de Humax doorgaans een groen beeld zien, of beter: liet, daar dit bijna niet meer voorkomt. Maar als het aan de handshake  of de HDCP beveiliging ligt, moet je dit ook veel vaker waarnemen. Bij een handshake issue kan er ook gewoon geen beeld zijn, maar dat treed dan veel vaker op dan zomaar een paar keer, dan een tijd niet, en daarna weer wel. 

Dus @Monica1 begin even met het vervangen van de HSDMI kabel, of gebruik een ingang waarop een ander apparaat is aangesloten middels HDMI. Maar controleer dus ook andere, aangesloten apparaten op een goede werking. Word het op deze manier op een gegeven moment té moeilijk, regelen we het wel anders, maar dit moet te doen zijn.

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Bekijk in context

7 Reacties 7
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78695Posts
  • 5317Oplossingen
  • 23502Likes

Kun je in de Humax in de instellingen het HDMI signaal op RGB zetten?

Waar precies weet ik niet meer, maar dat kan @Willem-A1 je beter uitleggen.

hij komt langs als / zodra hij online is.

jansmarcel

Level 16
  • 1618Posts
  • 80Oplossingen
  • 765Likes

@Bert  zit dat niet ergens in Menu -> Instellingen -> Voorkeuren  en dan Video (wat ik me kan herinneren is dat dit over scart ging. Heeft het rode beeld niet met de HDMI handshake te maken of HDCP?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78695Posts
  • 5317Oplossingen
  • 23502Likes

Ook HDMI instellingen kun je op RGB zetten, dat moest ik hier ook altijd met een Philips TV.

jansmarcel

Level 16
  • 1618Posts
  • 80Oplossingen
  • 765Likes

Dan zou het ergens in die hoek in het menu moeten zitten.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Hallo @Bert , @Monica1 , @jansmarcel 

Bij een Humax kan alleen het beeld via scart ingesteld worden op RGB. Maar daar staat deze standaard al op, vanaf de nieuwere (zwarte) FOX C. En staat deze al wel een keer anders ingesteld zal dat alleen tot gevolg hebben dat het beeld dan niet meer zo scherp is, en de kleuren fletser. 

De Humax kan niet op RGB worden gezet als er gebruik wordt gemaakt van HDMI. Daar zijn ook bijna geen instellingen mogelijk, naast natuurlijk de resolutie. 

Een rood beeld komt zelden voor. Vraag is of het nu om een effen rood beeld gaat, of dat er een rode gloed verschijnt. Als de Humax is aangesloten middels HDMI is het raadzaam eerst eens een andere HDMI kabel te gebruiken, en/of een andere HDMI ingang op de Tv. Om te zien of het niet aan de Tv zelf ligt is het ook goed om te weten of er meer apparaten middels HDMI zijn aangesloten en wat deze laten zien.

Bij een HDMI handshake laat de Humax doorgaans een groen beeld zien, of beter: liet, daar dit bijna niet meer voorkomt. Maar als het aan de handshake  of de HDCP beveiliging ligt, moet je dit ook veel vaker waarnemen. Bij een handshake issue kan er ook gewoon geen beeld zijn, maar dat treed dan veel vaker op dan zomaar een paar keer, dan een tijd niet, en daarna weer wel. 

Dus @Monica1 begin even met het vervangen van de HSDMI kabel, of gebruik een ingang waarop een ander apparaat is aangesloten middels HDMI. Maar controleer dus ook andere, aangesloten apparaten op een goede werking. Word het op deze manier op een gegeven moment té moeilijk, regelen we het wel anders, maar dit moet te doen zijn.

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Monica1
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo allen, heel erg bedankt voor jullie reacties! In de witmr war v snoeren is de kabel helaas niet zo 1-2-3 te verwisselen, maar ik heb die (en andere) kabels even goed aangedrukt en nu is het beeld weer normaal en niet meer rood. Hopelijk blijft het zo en zo niet, dan weet ik wat me te doen staat. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

@Monica1 Let er inderdaad even op dat dit niet te vaak gebeurt, want een HDMI board is daar niet altijd gelukkig mee. Houd het dus ook even in de gaten en verwissel een HDMI kabel als je deze niet vertrouwd, maar dan wel met de apparaten in ieder geval uit. 

Soms loopt voor een apparaat het kunststof van een HDMI stekker net te ver door en kan deze niet helemaal goed in de aansluiting worden gestoken. Bij iets bewegen kan het beeld dan wegvallen, alhoewel je niet vaak ziet dat er dan rare fratsen gebeuren. Vaak is het beeld er wel, of juist niet. 

Maar nu weet je ongeveer waar sowieso op te letten.