GeVanGe
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Rode gloed over het beeld

Sinds eergisteren heb ik een rode gloed over het tv-beeld. Na contact met de klantenservice zijn alle opties uitgeput. De mogelijkheid om in de instellingen ‘beeld en geluid’ de tv kleur output aan te passen gaat niet omdat die optie niet in mijn menu zit. 

Als ik de mediabox op een andere tv aansluit heb ik normaal beeld. 
De gloed zie ik niet op het Welkom en Even geduld aub scherm. Het daarna verschijnende logo van Ziggo wisselt: dan wel, dan niet. 

34 Reacties 34
Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6940Reacties
  • 250Oplossingen
  • 1942Likes


@GeVanGe  schreef:

Sinds eergisteren heb ik een rode gloed over het tv-beeld. Na contact met de klantenservice zijn alle opties uitgeput. De mogelijkheid om in de instellingen ‘beeld en geluid’ de tv kleur output aan te passen gaat niet omdat die optie niet in mijn menu zit. 

Als ik de mediabox op een andere tv aansluit heb ik normaal beeld. 
De gloed zie ik niet op het Welkom en Even geduld aub scherm. Het daarna verschijnende logo van Ziggo wisselt: dan wel, dan niet. 


Als ik het zo leest dan heeft de Tv met de rode gloed een technisch probleem mede omdat op de andere TV het beeld goed is.

 

AlexHelpt
Expert
Expert
  • 872Reacties
  • 157Oplossingen
  • 263Likes

Wellicht andere hdmikabel of de beeldopties van de tv? Misschien ook handig om te googelen naar het tv-model met de klacht.

 

Even voor de zekerheid: Het gaat wel om de Mediabox Next en niet om de Mediabox XL?

GeVanGe
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja, mediabox next. Hdmikabel al gewisseld zonder effect. 
De verbinding naar de tv gaat met een vga-kabel (ja, tv uit 2007, Ad Notam glass-tv) en op dezelfde verbinding werkt een dvd-speler en pc probleemloos. 
Een 2e next box werkte in 1e instantie prima tot vanmiddag. Zelfde beeld.

Ik voeg een foto van het beeld bij.

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6940Reacties
  • 250Oplossingen
  • 1942Likes

Bijzonder , dus je geeft aan dat de Next dmv een VGA/Scart kabel op de TV is aangesloten ? 

Dan moet de resolutie in de NExt zo laag mogelijk staan , 420 P  en de DVD speler doet het wel goed ? 

 

Kan je even nagaan welke software versie op de Next staat ? 

AlexHelpt
Expert
Expert
  • 872Reacties
  • 157Oplossingen
  • 263Likes

Hé gaaf, is dat een 'tv in de spiegel'-setup?

Ben ook wel benieuwd naar de hdmi-naar-vga-kabel (of verloopstukje, adapter, etc). Vreemd dat het probleem zich echt net na update 4.31 voordoet.

 

Mogelijk nog even te proberen: Next een minuutje van de stroom, eerst Next aan, dan tv.

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6940Reacties
  • 250Oplossingen
  • 1942Likes

Je bent me eigenlijk voor @AlexHelpt  ik zat ook te denken aan 4.31 als oorzaak vandaar mijn vraag.

GeVanGe
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Softwareversie = 4.31. 

@ AlexHelpt: het is geen tv in spiegel maar een tv achter een glasplaat (Ad Notam). 
De kabelverbinding is als volgt:

vanuit de next gaat een hdmikabel naar een switchbox, daar zit ook een dvd-speler op. Vanuit de switchbox gaat de hdmikabel naar een dvi-ingang op de hd-Fury 1080p, die zorgt voor de correcte omzetting naar hd-beeld. De hd-Fury heeft een vga-uitgang die op een vga-switchbox zit samen met de pc-aansluiting (toen nog vga) en van daaruit naar de vga-ingang op de tv. Heeft altijd perfect gewerkt. 
De problemen zijn van maandag op dinsdag ontstaan. 

GeVanGe
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het lijkt er inderdaad op dat versie 4.31 van de mediabox de veroorzaker is van het probleem. Weet iemand of, en zoja hoe ik terug kan naar de eerdere versie?

mathijse
Raadgever
  • 226Reacties
  • 13Oplossingen
  • 70Likes

Als het inderdaad de mediabox XL is, dan zou dit de oplossing kunnen zijn:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/verkleurd-beeld-mediabox-xl#/ja/

GeVanGe
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

In het menu instellingen heb ik de optie ‘tv kleur output’ niet. Die is kennelijk verdwenen bij versie 4.31. De hdmi-instellingen kunnen wel worden aangepast maar dat heeft geen resultaat. 

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6940Reacties
  • 250Oplossingen
  • 1942Likes

Ik moet wel zeggen dat de manier waarop de Next aangesloten zit met een switch box maar een HD fury  ? En verder wel zeer bijzonder is.

Mogelijk dat de update naar 4.31 mede dit probleem veroorzaakt maar waarom dat zo is geen idee.

Downgraden kan niet en ik denk dat dit ook niet zo gouw gevonden gaat worden en opgelost , mede doordat de manier van aansluiten niet echt gebruikelijk is.

 

 

GeVanGe
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Denk je dat het verwijderen van de switch een oplossing is? Dan ga ik dat proberen.

GeVanGe
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Net uitgeprobeerd: hdmi rechtstreeks op dvi van de hd-Fury. Geen resultaat, althans niet het gewenste: beeld blijft rood/rozig. 
Zonder hd-fury krijg ik geen beeld via de vga aansluiting op de tv. 
Er is op dit moment een hd-Fury 3 met 2x hdmi in en vga uit. Of dat beter dan de switchbox weet ik niet. Minder kabel/aansluitingen, dan had dat zonder switch nu ook moeten werken lijkt me. Of heb je andere ervaringen?

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6940Reacties
  • 250Oplossingen
  • 1942Likes

Ik denk sowieso dat de mogelijkheden die de Next heeft je Tv ver overtreffen en als je met VGA aansluitingen aan de gang gaat je het erg downgrade .

 

Ik weet niet of je bij de Next dat scart/overgang kabeltje mee geleverd hebt gekregen ? 

 

Ronihd_0-1619162872726.png

Ik weet niet helemaal of dat zo is wat je hier ziet maar als je dat niet hebt kan je de klantenservice bellen en vragen of ze er een sturen.

 

GeVanGe
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Volgens de hdmi instellingen van de next is 1080p de max en dat is ook hetgeen de hd-Fury levert. Downgrade of niet, het beeld was prima tot de versie-update van de next. En scart is m.i. minder dan vga. 

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 6940Reacties
  • 250Oplossingen
  • 1942Likes

Komt op hetzelfde neer.

Als het idd door de upgrade komt zal je een van de zeer weinige zijn die dit probleem ook ervaart .


En of dat oplosbaar is ?? misschien dat  @Alex Z  er iets over kan roepen ? 

Alex Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 4505Reacties
  • 429Oplossingen
  • 1383Likes

Hi @GeVanGe,

 

Heel tof om een Ad Notam-tv te zien, maar het zorgt direct voor een nieuwe uitdaging begrijp ik! Het is een pittige, want je hier met goede hulp al veel uitgesloten. Ik heb dit even aan een collega voorgelegd, die zich onder andere bezig houdt met de laatste update. Er is nog één andere melding binnengekomen over dit verkleurde beeld, maar de oorzaak is nog niet gevonden (of jullie dezelfde oorzaak hebben is ook niet bekend).

 

Uit je berichten begrijp ik dat het ook om een vrij complexe set-up gaat: Next <HDMI> switchbox <HDMI to DVI> HD Fury <VGA out> VGA switchbox <VGA> TV. Vat ik het zo goed samen?

 

Je geeft aan dat het welkomstscherm níet verkleurd is. Het welkomstscherm is standaard 720p, dus dit is mogelijk waardevolle informatie. Wat gebeurt er als je de Mediabox op 720p zet? De Mediabox leest uit welk apparaat is aangesloten (normaal gesproken TV) en bepaalt dan welke resolutie er mogelijk is. Met deze constructie is het de vraag of hij de TV herkent of de switch. Ik hoor het graag!

GeVanGe
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Alex,

 

Je beschrijving van de bekabeling/setup is correct. 
De mediabox heb ik 720p gezet, helaas geen verbetering te zien.

 

Sterker nog, het lijkt erop dat de tekstgedeelten (menu, programmagids) onscherper zijn maar dat kan ook aan mij liggen. 

Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met de klantenservice. Volgende week komt een monteur kijken of en zoja wat er aan te doen is. Het zou erg jammer zijn als mijn tv niet meer te gebruiken is. 
Tot die tijd wacht ik rustig af. Maar als iemand nog ideeën heeft, ik lees ze graag.

Alex Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 4505Reacties
  • 429Oplossingen
  • 1383Likes

Helder, dank je! Jammer dat er geen verbetering was 😞 Een monteur is een goede optie, altijd goed om iemand ter plekke er even naar te laten kijken. We wachten die in ieder geval even af. Mijn collega zal je bevindingen delen met het projectteam. Mocht daar nog wat uitkomen, hoor je dat uiteraard ook.

Uitgelicht topic