1
Vraag
2
Reageer en help mee
ShelLuser
Expert
Expert
  • 220Posts
  • 10Oplossingen
  • 72Likes

[Review] De Next upgrade van mijn moeder..

Hi gang!

Het heeft even geduurd maar is er uiteindelijk toch nog van gekomen en... het leek mij wel aardig om onze ervaringen in de groep te gooien in de hoop dat een toekomstige lezer hier mogelijk ook iets aan heeft.

Intro

Een paar jaar (?) terug ontdekte ik ineens op de Ziggo website dat ze heel 'sneaky' ineens een Next mediabox aanboden bij hun "Standaard" abonnement. Omdat ik al plannen had om mijn Internet snelheid te verhogen en omdat ik al veel over de Next had gehoord was mijn keuze snel gemaakt: hebben!

Na het overlijden van mijn vader is mijn moeder ook veel TV gaan kijken (Netflix FTW!) en gezien mijn ervaringen met de Next & Ziggo GO leek mij dat ook een goed idee voor haar. Helaas, helaas... zoals ik al schreef had Ziggo een en ander 'sneaky' gedaan en toen ik dus naar de paketten keek was er geen Next box meer. Aangezien mijn moeder ook niet heel erg veel zin in gedoe had is het daar uiteindelijk bij gebleven.

Tot deze week 😎  Ziggo heeft een paar maanden terug een prijsverhoging doorgevoerd en dit was ook keurig netjes doorverwerkt in het (enorm) verouderde pakket van mijn moeder (ze had ietwat van een mix tussen "Start", "Complete" en "Complete verouderd 😁"), en die is eens wat gaan rekenen. Alhoewel op leeftijd is mijn moeder nog best scherp en ze had al meerdere malen met Ziggo GO op haar tablet in de "Movies & Series" geneusd maar ja...  dat zat niet in haar abonnement. We hadden het er vorige week over toen ik zag dat de Next opnieuw onderdeel was van het reguliere "Complete" pakket, dus mijn advies was logischerwijs: je zou een upgrade kunnen overwegen, ik help je er wel mee..  Ze heeft er even goed over nagedacht maar Donderdag kreeg ik een berichtje met de vraag of het echt E 71,- was (scheelde niet zo belachelijk veel met haar huidige abonnement) en zo ja of ik dat voor haar zou willen doen?  

De review

Vorige week Donderdag heb ik vanaf huis (mijn hok in Wageningen, mijn verhaal speelt zich af in Amersfoort) ingelogd op het account van mijn moeder en e.e.a. voor haar geregeld. Mijn moeder kreeg meteen een e-mail met de bevestiging (haar "upgrade" ging min of meer meteen in) en de "mediabox" zou snel worden opgestuurd.

Maandag ben ik naar Amersfoort gegaan en jawel... PostNL kwam het pakket in de middag bezorgen. Ook fijn: omdat het pakket niet loeizwaar is (en lekker compact!) had mijn moeder totaal geen probleem met het aannemen en het neerzetten ervan, erg handig voor ouderen die wat moeilijker ter been zijn. Voor de mede-geeks onder ons: 25cm breed, 12.5cm hoog en +/- 22cm diep. 

EN het steekt echt strak in elkaar hoor....  je maakt het pakket open en vind er meteen je Next box in terug aan de bovenkant. Die pak je eruit en aan de achterkant zit keurig netjes de afstandsbediening "ingevouwen" in de doos (ofwel: je trekt het achterste compatiment een beetje omhoog en je kan het zo uit elkaar vouwen om de afstandsbediening (netjes in plastic verpakt!) eruit te halen). De batterijen zitten al in de afstandsbediening zelf maar zijn afgeschermd met een plastic folie (zodat ze geen contact maken en meteen leeg gezogen worden). Met andere woorden... zelfs mijn moeder zou de afstandsbediening al hebben kunnen activeren als ze dat zou hebben gewild.

Dan de 2e verdieping 😉  Als alles eruit is merk je dat dit deel van de doos er los in zit, en als je dat eruit pakt vind je meteen de handleidingen terug. Ook fijn: overal vind je QR codes dus de doos komt duidelijk zonder Corona! (ok, ok, ok.... hele flauwe grappen, sorry! 😂).  Even serieuzer: als je e.e.a. even van te voren wilt nakijken op b.v. je smartphone of laptop dan hoef je enkel maar de QR te scannen om de online handleiding  van de Next te openen. Dat is gewoon heel erg makkelijk en handig (vind ik althans).

Ook dit gedeelte kan je openklappen en als je dat doet vind je een ruime sortering aan kabels en de voeding van de Next. Om precies te zijn: een hele lange netwerk (UTP) kabel, een zeer stevige coax kabel (om de Next aan te sluiten op je splitter of doos) en uiteraard een HDMI kabel waarmee je de Next op je TV kunt aansluiten.

Het geniet de voorkeur om de Next in je netwerk te hangen maar als je dit niet vertrouwd of als je geen kabel naar die locatie kunt trekken dan kan je ook van Wifi gebruik maken. (even kort: met 'niet vertrouwen' doel ik op routers die verschillende SSID's kunnen aanbieden waardoor je de Next min of meer buiten je netwerk om  toch op het Net aan zou kunnen sluiten, maar dat gaat even te ver voor mijn review (en vereist ook een ietwat professionelere router (ZyXEL FTW :P)).

Het aansluiten kan niet eenvoudiger denk ik...  gebruik de meegeleverde coax kabel om je Next aan je doos of splitter te koppelen (het gebruik van de meegeleverde kabel is nagenoeg altijd het beste idee; in Wageningen was ik destijds eigenwijs (en nee: heb de helpdesk hier niet mee lastig gevallen) en uiteindelijk bedacht ik me... "hmm, wat als ik de coax vervang?"). In geval van twijfel echt gewoon doen!

Vervolgens sluit je de Next op je TV aan middels de HDMI kabel en als het half kan ook meteen op je netwerk met de UTP kabel.

Het in gebruik nemen

Ik heb nog de tijd meegemaakt dat we een boekje kregen met 2 pagina's aan activatie codes en vervolgens moest je je plaats opzoeken en de code netjes invoeren 😉  Was met mijn UPC mediabox, mooie tijden 😊. De Next doet dat even "anders". En gewoon strak...   Ik heb de boel aangesloten, krijg het welkom scherm, kies de taal en de rest gaat min of meer vanzelf. Zelfs de TV werd enigszins herkend (niet helemaal). Maar het volgende moment...  "Kijk eens, je hebt weer TV!". (mijn moeder was al helemaal opgelucht dat het geen puinhoop werd ;))

Echt.. zo eenvoudig was het. Het aansluiten kostte meer tijd (ook omdat ik een pietlut ben) dan het activeren van de Next.

Dus alles ging gewoon goed?

Nou, nee.. "half". Alles ging goed, maar...  toen mijn moeder logischerwijs Ziggo GO ging proberen op d'r tablet kon ze nog steeds niet naar 2021 kijken; dat zat niet bij haar abonnement. Op de TV (met de Next) was dit geen probleem. Dit vond ik het enige minpuntje: het werd niet helemaal duidelijk dat je even moet wachten voordat alles gesynced is. Ik ben even gaan zoeken (awesome community!) en ik vond al snel deze thread die e.e.a. verklaarde. Het was beter geweest (vind ik) als het iets duidelijker werd gemaakt dat het syncen even kon duren (maar... eerlijk is eerlijk: ik kan niet met zekerheid zeggen dat niks over het hoofd heb gezien, want als je al bekend met met de procedures ga je daar toch anders mee om).

En uiteindelijk, na een uurtje (ongeveer) was alles helemaal top.

Sja, en toen had mijn moeder d'r upgrade! 😊

Waarom een Next?!

Mijn moeder had een Mediabox CL (?), een of ander ding wat mijn ouders ooit hadden aangevraagd en uiteindelijk ook mochten houden (wat je daar dan weer aan hebt snap ik nog niet helemaal maar kan natuurlijk ook met de HD en de opnames te maken hebben). 

Maar de Next...  dit is wat ik mijn moeder ook heb vertelt:

• TV terugkijken; je had iets willen zien maar zat Netflix te kijken en dus.. uh oh. Met de Next hoeft dit niet perse een probleem te zijn omdat je heel veel zenders terug kunt kijken. Ofwel...  om 21:00 nog even naar een programma van 14:00 (diezelfde dag) kijken? No problem! Let wel: niet iedere zender ondersteund dit, maar de meeste wel!
  • TV pauzeren, bufferen en weg met die reclame!  Druk op pauze wanneer je wilt, pauzeer de TV en ga verder kijken wanneer je wilt. Voordeel: je kan een buffer opbouwen en daarmee reclames snel doorspoelen.
  • Meerdere programma's tegelijk opnemen...  Wat was het een probleem met VHS: neem je nou A of B op? Zelfs mijn UPC mediabox had hier wat moeite mee: 2 programma's ging nog, maar wilde je nog 1 meer dan moest je echt de boel uitzetten. Met de Next... neem je gewoon op wat je wilt.
  • Insta-opnames: val je in een programma en wil je dat later helemaal terug kijken? Druk gewoon even op opnemen en je grijpt 'm helemaal.
    • Opmerking: als je in het overzicht op een programma klikt wat al loopt dan krijg je ook altijd meteen de vraag of je live wilt kijken of vanaf het begin... ook erg makkelijk.
  • Één afstandsbediening: je hoeft geen 'Harmony' of andere hulpmiddellen te kopen: de afstandsbediening van de Next kan ook je TV en je audio (zoals een bluetooth soundbar) bedienen. Er is een grote database voorhanden, maar je kan ook e.e.a. handmatig instellen.
    • Opmerking: dit gaat echt ver hoor...  Mijn ouders/moeder heeft een Toshiba smart TV en alhoewel deze als "Akai" werdt gedetecteerd was het invoeren van het type nummer al genoeg om 'm werkende te krijgen. En de ondersteuning gaat echt ver...  Voor mijn thuis situatie ben ik nogal gecharmeerd van "Medion", een Duitse discounter die mijns inziens kwalitatief erg goed spul levert maar.. support kan soms lastig zijn. Het punt: thuis heb ik een Medion smart TV & ditto soundbar (bluetooth) en ook dat wordt  naadloos door de Next opgepikt, nagenoeg automatisch. Gezien het  marktaandeel van Medion vind ik dit vrij indrukwekkend (mijn Harmony gaf meer issues ;)). 
  • Movies & Series...  Even eerlijk: het kan niet echt op tegen Netflix vind ik, maar het is desondanks wel degelijk een hele goeie aanvulling. Let wel: e.e.a. hangt wel af van je Ziggo abonnement.
  • TV apps...  Gewoon Netflix of YouTube kijken, maar dan via je Next. Wel zo makkelijk (en soms ook sneller dan een smart TV!).
  • Ziggo GO.  Je moet even geduld hebben na installatie, maar als alles "gesynced" is dan kan je zowel op je TV als op je PC, tablet of smartphone TV kijken, opnames maken/plannen en uitzoeken met Ziggo GO. Ofwel...   ik zit in de trein en bedenk me ineens dat ik "Blokken" op de BRT op wil nemen, dan kan ik dat meteen inplannen. En diezelfde avond kan ik dan rustig op de bank 'Blokken' kijken, ook al heb ik 'm gemist (waarom opnemen als je "replay" hebt?  Simpel: reclames. Met opnemen kan je die ellende altijd doorspoelen, met "replay" (ofwel terugkijken) wordt dat soms geblokkeert).

En dat is ons verhaal... nou begint het forum foutmeldingen te geven over mislukte verificatie, dus, even saven en dan editen voor de rest....

Opsommend

Ziggo biedt de Next weer aan in hun "midden" ("Complete") abonnement en ja.. de upgrade kan echt zonder een centje pijn en is ook nog eens heel erg fijn 😁  Point being: als mijn moeder van bijna 80 hiermee overweg kan, dan kan jij dat denk ik ook 😉  Ja, het was voor haar wel even zoeken in het begin en ze ging ook soms mis met het spraak knopje (alhoewel dat wel een leuk verhaal was, maar dat durf ik niet te vertellen :P) maar na een dag kan ze echt alles.. TV kijken, terug kijken, Netflix... en zoals ik al hoopte amuseert ze zich ook prima met "Movies & Series".

Dus ja... dat zijn onze ervaringen, bedankt voor het lezen. Ik kan zeggen dat ik helemaal tevreden ben over de gang van zaken.

2 Reacties 2
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56528Posts
  • 3725Oplossingen
  • 13545Likes

Mooi dat je deze ervaring hier deelt.
Dit is duidelijke informatie voor mensen die twijfelen over nieuwe apparatuur, wat vaak toch wel weer ingewikkelder blijkt, dan voorgespiegeld voorgespiegeld wordt.

Veel kijkplezier gewenst voor je moeder.🙂

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 3048Posts
  • 259Oplossingen
  • 479Likes

Hey @ShelLuser

Bedankt voor jouw uitgebreide bijdrage hier, supertof dat je dat hier deelt! Er mist geen detail volgens mij 😉 Je moeder heeft er even op moeten wachten maar wat fijn dat ze nu de Next in huis heeft en dat, op Ziggo GO na, zo vlekkeloos is verlopen. Ik wens haar heel veel plezier met de Mediabox Next!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

Alles over de Next Mini

Hier ontdek je alles over de Next Mini. Voor jou hebben we alle onderwerpen op een rijtje gezet, van stembesturing tot aan het stroomverbruik. De afstandsbediening met Voice Control Hoe maak je handig...

Geplaatst in Tips van Ziggo