Vraag
Reacties
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
frarie
Level 1

Resolutie voorkeur springt steeds terug naar 'Match met tv'

Sinds eind 2024 / begin 2025 moet ik steeds als ik de media box opstart bij de instellingen de Resolutie voorkeur weer terugzetten naar 1080p. Het wordt niet onthouden.

De reden dat ik dit doe is dat de upscaling van de mediabox alles flets maakt, mijn TV doet dat veel beter, mooie scherpe beelden en het gros van de uitzendingen is 1080p.

Graag verneem ik wanneer dit probleem is opgelost, het is heel vervelend om steeds maar weer die instelling goed te zetten.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
15 Reacties 15
Karel.
Level 17

Mogelijk moet je voor de Next eens terugzetten naar Fabrieksinstellingen en hopen dat die daarna niet zo vergeetachtig is. Alleen zal je daarna voor streaming apps in gebruik op de Next daarna even opnieuw moeten inloggen.

De fletse kleuren op de TV kan ook komen als de HDMI ingang niet is ingesteld op 4K HDMI signaal. Op mijn TV heet dat verbeterde indeling voor ondersteuning van 4K 60p 4:2:0 10bit, 4:4:4, 4:2:2 (inclusief HDR). Ga eens op zoek in het menu van de TV bij de HDMI instellingen.

frarie
Level 1
Topicstarter

Dank voor de tip, Karel. Ik ga fabrieksinstellingen proberen.

Voor wat betreft 'flets', ik denk dat ik niet de juiste term heb gebruikt, gaat er om dat bij het upscalen van 1080p naar 4K, alles plat wordt  met de Ziggo box. Dus wel de kleuren, maar veel minder details. Mijn LG doet dat een stuk beter, die behoudt wel de details in bijvoorbeeld gezichten, dan zie je de stoppeltjes en de pukkels .e.d. nog 😄

0 Kudos
frarie
Level 1
Topicstarter

Helaas, fabrieksinstellingen heeft niet geholpen, meteen de volgende dag weer op 'Match met TV'.

0 Kudos
Steefb
Level 20

Gaat de box van de stroom af bij uitzetten?

0 Kudos
Rinse
Level 4

Ik heb hier ook last van. Na elke firmware-update lijkt dit probleem weer terug te komen. Ik heb hier ook al meerdere keren melding van gemaakt op deze community. Is een paar keer verholpen, maar het blijft zoals gezegd terugkomen (en alle mogelijkheden al uitgeprobeerd: stroomloos maken, factory-reset). Om moedeloos van te worden. 

0 Kudos
Marco
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @frarie en @Rinse, ik heb zojuist navraag gedaan bij de ontwikkelaars, en dit is een bekend probleem.

Je Next maakt een resolutie overeenkomst met je televisie. Dit gebeurt altijd bij het opstarten, maar kan ook gebeuren als er een update geïnstalleerd is. Als dit proces te lang duurt, dan zit er een fallback optie in je Next die de optie weer op 'Match met TV' zet. Dit is om te voorkomen dat je helemaal zonder beeld komt te zitten.

Je zou kunnen proberen om het opstart proces te vertragen door je Next in eco modus te zetten. Uiteraard wordt er op de achtergrond gewerkt aan een blijvende oplossing.

0 Kudos
frarie
Level 1
Topicstarter

Nee, blijft gewoon aan de stroom.

0 Kudos
frarie
Level 1
Topicstarter

Hallo Marco,

Dank voor je bericht. In Eco modus gezet, daarna twee keer uitgezet na op 1080p te hebben gezet (ook bevestigd), beide keren weer op 'Match met tv'. Trage modus ook nog geprobeerd, maar ook direct weer terug naar 'Match met tv'.

Het vreemde is dat dit sinds ongeveer de jaarwisseling gebeurt, is er een update geweest die dit heeft veroorzaakt of verergert?

0 Kudos
Jos
Community Moderator
Community Moderator

Rond de jaarwisseling doen we (ook uit zelfbescherming 😉) geen updates. Het is in de basis een soort bescherming op basis HDCP, omdat je anders geen beeld zou hebben als de resolutie vast staat. In bepaalde gevallen kan randapparatuur een oorzaak zijn waardoor deze omschakeling naar voren komt. @frarie en @Rinse is hier ook iets van randapparatuur aangesloten? 

0 Kudos
Rinse
Level 4

Hoi @Jos ,

Ik heb alleen mijn (Samsung QN85B) TV aangesloten op de Next. Aan de TV zitten een (samsung Q800B) soundbar en Apple TV 4K aangesloten.

0 Kudos
Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Helder @frarie,

Wil je de volgende keer dat het gebeurt, de randapparatuur eens loskoppelen ter test, om te zien wat er dan gebeurt! 

Hoor het dan graag!

0 Kudos
frarie
Level 1
Topicstarter

Dank voor je reactie Jos.

Ik heb het geheel via een Marantz Receiver lopen. Zonder is niet echt een optie voor mij, het werkte ook prima tot voor kort.

Dat een vaste resolutie niet terug te zetten is als je niks kan zien als die fout staat begrijp ik niet helemaal. Zodra je hem vast zet, dan moet je sowieso eerst nog bevestigen of het goed is voordat het wordt vastgelegd. Als er dan toch nog iets mis gaat, dan kan je dacht ik de fabrieksinstellingen terugzetten met een toetsencombinatie?

0 Kudos
Steefb
Level 20

@frarie  schreef:

Dank voor je reactie Jos.

Ik heb het geheel via een Marantz Receiver lopen.

Ik vermoed toch dat het daar in zit.

Zoals door @Marco is vermeld  "Je Next maakt een resolutie overeenkomst met je televisie bij opstarten. " Bij dat starten zal je Marantz nog niet de TV resolutie weergeven.

0 Kudos
Rinse
Level 4

Hoi Jos,

Ik heb de Apple TV en soundbar losgemaakt van de TV en een aantal keren de TV en mediabox van de spanning gehaald en daarna opgestart. Dit gaf geen consistente uitkomst. Soms Match TV, soms 1080p (zoals vooraf handmatig ingesteld). 

De redenering van bescherming tegen een (door de gebruiker) zelf gewijzigde instelling kan ik niet helemaal volgen. Als de Mediabox standaard ingesteld is met Match TV, moet de gebruiker zelf deze instelling wijzigen (in bv 1080p), waarbij ook nog eens deze wijziging bevestigd moet worden. Dat zou toch voldoende fool-proof moeten zijn. En voorkomt ergernis bij de gebruiker die bewust voor een andere resolutie kiest, maar nu dus steeds weer de instelling handmatig moet wijzigen.

0 Kudos
CreativeS
Level 15

@Rinse  schreef:

De redenering van bescherming tegen een (door de gebruiker) zelf gewijzigde instelling kan ik niet helemaal volgen.

Dat slaat puur op het niet uitbrengen van updates rond de jaarwisseling. Meer niet.

0 Kudos