1
Vraag
2
Reacties
EdHome

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Replay TV werkt niet na nieuw abbo

Openstaande vragen:

  • Waarom geen router functionaliteit en internet op/via MediaboxXL
    Verouderde AOP/POA?
    - AOP (wandcontactdoos) is nog met 2 gaten, 1 voor TV en 1 voor Radio.
    - POA (splitter) is voor 1 aansluiting naar TV en 1 naar Cisco kabelmodem
  • Waarom geen Replay TV (vraag om te aboneren op Complete/MAX)
  • Waarom doet de telefoon het niet op de MediaboxXL

Toelichting en workarounds of oplossingen waar misschien ook anderen hun voordeel mee kunnen doen.

Kort geleden kregen we het bericht dat Ziggo GigaNet beschikbaar is gekomen in onze regio (omgeving Nijmegen). Ik had het goedkoopste Ziggo abonnement Alles in 1 Start:
- TV
- internet (50mbps down/5mbps up)
- Bellen

Pace mediabox
Cisco kabelmodem via splitter

Alles werkt/werkte op zich prima en ik ben een happy Ziggo klant!  Maar omdat de mogelijkheid werd geboden mijn internetsnelheid voor 5€ p/m te verdubbelen heb ik me geabonneerd op Alles in 1 Start XXL en kreeg zodoende de MediaboxXL opgestuurd.

Bevindingen (met evt. oplossing) en problemen tot nu toe (4-12-2020):

  • Mediabox XL geinstalleerd en na installatie/activatie was al meteen de 2.4Ghz Wifi compleet verdwenen onder Draadloos (ook nooit meer teruggekomen). 5Ghz wifi is nog wel aanwezig
  • Mediabox zou voorzover ik begrijp ook router-functionaliteit moeten hebben. Krijg wel verbinding met Wifi, maar krijg melding “Verbonden met Wifi, Geen internet”. Ik kom dus ook niet naar “buiten” via de Mediabox XL. Alle oplossingen die ik tot nu toe heb kunnen vinden werken niet. Volgende geprobeerd:
    - Reset naar fabrieksinstellingen (waarvan ik begrepen heb dat er niets gebeurd met netwerk instellingen): geen resultaat
    - Alle splitters verwijderd en rechtstreeks met geleverde coax kabel op AOP (wandcontactdoos): geen resultaat
    - Mediabox 20 minuten van net-spanning, opnieuw starten, 30 minuten in hoogste standby modes laten staan: geen resultaat
  • TV gedeelte werkt op zich prima, alleen bij Replay TV wordt steeds gevraagd om mijn abonnement te verhogen naar Complete of Max, terwijl ik in het oude Alles in 1 Start gewoon tot zeven dagen kon terugkijken.
  • Audio synchronisatie was slecht. Op kunnen lossen door soundbar (met optische verbinding) rechtstreeks aan te sluiten op de Mediabox XL in plaats van op de TV.
  • Telefoon werkt niet via de MediaboxXL

Oplossingen/workarounds tot nu toe:

  • Mijn (waarschijnlijk verouderde) splitter teruggeplaatst op mijn (waarschijnlijk verouderde) AOP en het Cisco kablemodem weer geactiveerd.
  • Netwerk kabel verbonden tussen mijn bestaande router en de MediaboxXL. Heb dus niet het Cisco Kabelmodem rechtstreeks verbonden met de Mediabox XL maar gewoon netwerkpoort van router (achter de Cisco) naar netwerkpoort MediaboxXL.
  • Optie “Verbinding maken met bestaand thuisnetwerk” gekozen op de MediaboxXL. Mijn “oude” netwerk is gevonden en de DHCP server op de MediaboxXL claimt hierbij 20 ip-nummers uit mijn bestaande thuisnetwerk (om uit te kunnen delen aan apparaten die rechtstreek hetzij via 5G wifi, hetzij via een netwerk kabel verbinden met de MediaboxXL).
  • Na verbinden met 5GHz wifi van de MediaboxXL krijg ik nu een ipnummer uit het bestaande thuisnetwerk (andere ip-range) en ook verbinding naar internet. Werkt nu dus naar behoren en haal ook de 100Mbps netwerk snelheid (al zal ik er waarschijnlijk geen gebruik van maken omdat ik gewoon mijn oude, bestaande wifi netwerk weer kan gebruiken)..
  • Mijn telefoon heb ik weer verbonden op het Cisco kabelmodem

Ik heb inmiddels gelezen dat het verhelpen van deze problemen (bijvoorbeeld door het vervangen van de AOP/POA of het her-configureren van de MediaboxXL door Ziggo) niet altijd het gewenste resultaat opleveren en in sommige gevallen zelfs verergeren waarbij mensen nog steeds wachten om het opgelost te krijgen.

Ik ben 30 jaar werkzaam in de IT maar het gemiddelde van “85% van de mensen is binnen 35 minuten klaar met installatie” heb ik in mijn eentje met minstens 10% naar beneden gehaald gezien de tijd die ik inmiddels heb besteed aan het aan de praat krijgen van deze nieuwe mediaboxXL..

Ik kan op zich wel leven met bovenstaande workarounds/oplossingen maar heb het idee dat deze “gerefurbishte” XL (Horizon) boxen niet helemaal werken zoals zou moeten. TV en geluid werken naar behoren, behalve de Replay TV. De configuratie t.b.v. het internet vind ik persoonlijk erg omslachtig en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit zomaar aan de praat krijgt met de bestaande “quick connect” beschrijving.

Misschien ben ik ook volledig de verkeerde weg ingeslagen en heb ik alsnog alles op de verkeerde manier gedaan. Alle suggesties voor alternatieve aansluitingen zijn van harte welkom!

Excuses voor het lange betoog, maar misschien dat andere personen hier ook hun voordeel mee kunnen doen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Super goed dat je zelf ook aan de slag bent gegaan met je aansluitingen en meerdere testen hebt gedaan. 

Het Cisco modem is bij jou het apparaat dat je voor internet en telefonie hebt. Het klopt dus dat je via de Mediabox XL geen internetverbinding naar buiten krijgt en ook dat de telefoonlijn het daarin niet doet. De informatie om dat werkend te maken in de Mediabox XL, krijgt de box niet vanuit ons netwerk. Dat wordt naar het modem gestuurd. 

Met een nieuw modem is het zeker mogelijk om gewoon IPv4 te houden, zodat je deze in bridge-mode kunt gebruiken. Ook voor je telefoonlijn is op het nieuwe modem gewoon plek 😉

 

We laten de keuze aan jou over. Als alles nu weer goed werkt en je geen problemen meer hebt met de Cisco, kun je deze ook gewoon laten staan en behouden. Stel je krijgt er later wel problemen mee, dan kunnen we 'm dan altijd nog omwisselen. 
Wil je toch wel graag een nieuw modem? Laat het dan weten. Dan regel ik dat graag voor je.

Bekijk in context

14 Reacties 14
EdHome
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Zelf maar gauw even reageren op mijn eigen topic. Ik ben er inmiddels (terecht) op gewezen dat Replay TV nooit heeft gewerkt op de Pace mediabox. Dat klopt natuurlijke helemaal. Dat heette TV Gemist en dat werkte i.d.d. voornamelijk voor de NPO zenders. Maar dat is dus niet meer mogelijk met de MediaboxXL (overigens wel met Ziggogo). Excuses voor deze onterechte aanname...

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

het aop dient vervangen te woorden door een ziggo monteur het vervangen is kosteloos een moderator kan voor je een monteur inplannen

gezien je pas de mediabox xl hebt heb je recht op 8 weken instantie garantie 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hi @EdHome en welkom op onze Community! 

Zo te lezen is er werk aan de winkel en een hoop verbetering nodig, we gaan je hier uiteraard mee helpen. Ik zie dat je internet loopt via je modem, als je op dit moment je Mediabox XL hebt verbonden met jouw modem dan wil ik je aanraden om de UTP kabel tussen beide los te halen, deze manier van aansluiten kan zorgen voor conflicten. Verder zou ik graag je verouderde modem vervangen voor een nieuw exemplaar zodat je via je nieuwe modem gebruik kunt maken van wifi. Ik hoor graag hoe je hierin staat! 

Ook wil ik je vragen om een foto te plaatsen van je AOP zodat we met je mee kunnen kijken! Het inplannen van een monteur is ook zeker een mogelijkheid gezien je, zoals anoniemforum hierboven al zegt, 8 weken installatiegarantie hebt. Laat het ook gerust weten als dit je voorkeur heeft zodat we de monteursagenda in kunnen duiken. We horen het graag van jou. 

EdHome
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo @Mariska Ziggo,

Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late reactie. Ik was wat druk en ik heb zelf ook nog het een en ander geprobeerd.

Ik heb inmiddels de verbinding tussen mijn router en de mediabox XL weer verwijderd en het netwerkgedeelte van de MBXL weer in de default modus gezet (ik heb geen bestaand thuis netwerk). Mijn oude splitter heb ik inmiddels vervangen door een nieuwe (zie foto):

 

Alle gebruikte kabels zijn van de 7mm variant.

Het televisie gedeelte van de MBXL werkt nu volgens mij verder prima. Het AOP mag wat mij betreft vervangen worden, vraag me alleen nog af of dat nodig is aangezien nu alles naar behoren werkt (TV en netwerk). Via het netwerk van de MBXL kan ik echter nog steeds niet naar buiten het internet op. Ik vind dit zelf niet bezwaarlijk, ik weet alleen niet of dit van invloed is op het functioneren van het TV-gedeelte van de Mediabox.

Mijn (thuis-)netwerk loopt nu vanaf de splitter naar mijn Cisco kabelmodem (bridge-mode). Daarachter staat mijn eigen router die me van het verdere (bekabelde- en wifi-)netwerk voorziet. Ook dat gaat verder prima en ik haal ook de 100Mbps netwerk snelheid. Het netwerk gedeelte van de MBXL wil ik verder laten voor wat het is en de SSID van de Wifi (van de MBXL) verbergen zodat ik er verder geen last van heb. Indien ik nog eventuele instellingen zou moeten wijzigen in het netwerkgedeelte van de MBXL, dan verbind ik gewoon met een UTP kabel rechtstreeks op de MBXL.

Aan een nieuw kabelmodem zou ik wel graag wat voorwaarden willen stellen:

  • Ik lees (en hoor) dat Ziggo graag het netwerk (internet) over IPv6 wil laten lopen. Mijn voorkeur gaat echter nog steeds uit naar IPv4 via een kabelmodem dat ook in bridge-mode kan functioneren zodat ik verdere instellingen kan configureren op mijn eigen (wifi-)router. Zo heb ik b.v. Port Forwarding ingesteld om vanaf vooraf ingestelde ipnummers extern verbinding te kunnen maken met systemen/services op mijn private (thuis-)netwerk.
  • Ook mijn (vaste) ziggo telefoonaansluiting loopt nog via het Cisco Modem. Ik heb ook getest op de MBXL inclusief opnieuw opstarten met de telefoon verbonden. Ik krijg hier geen kiestoon. Ik heb er op zich geen problemen mee om ook dit gewoon via het Cisco kabelmodem te laten lopen. Dat werkt nog steeds prima.

Als het bovenstaande niet meer mogelijk is met een nieuw kabelmodem dan zou ik er toch voor willen kiezen om mijn oude Cisco kabelmodem gewoon te blijven gebruiken.

Indien het bovenstaande geen problemen gaat opleveren met een nieuw kabelmodem dan is vervanging wat mij betreft oke. Mocht achteraf blijken dat ik er toch problemen mee blijf houden dan wil ik mijn Cisco kabelmodem weer gewoon terug kunnen plaatsen.

Ik hoor graag of dit allemaal problematisch wordt of niet….

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Super goed dat je zelf ook aan de slag bent gegaan met je aansluitingen en meerdere testen hebt gedaan. 

Het Cisco modem is bij jou het apparaat dat je voor internet en telefonie hebt. Het klopt dus dat je via de Mediabox XL geen internetverbinding naar buiten krijgt en ook dat de telefoonlijn het daarin niet doet. De informatie om dat werkend te maken in de Mediabox XL, krijgt de box niet vanuit ons netwerk. Dat wordt naar het modem gestuurd. 

Met een nieuw modem is het zeker mogelijk om gewoon IPv4 te houden, zodat je deze in bridge-mode kunt gebruiken. Ook voor je telefoonlijn is op het nieuwe modem gewoon plek 😉

 

We laten de keuze aan jou over. Als alles nu weer goed werkt en je geen problemen meer hebt met de Cisco, kun je deze ook gewoon laten staan en behouden. Stel je krijgt er later wel problemen mee, dan kunnen we 'm dan altijd nog omwisselen. 
Wil je toch wel graag een nieuw modem? Laat het dan weten. Dan regel ik dat graag voor je.

EdHome
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo @Marije Ziggo,

 

Ik vind het prima om alles zo te laten zoals het nu is. Ik ga ervan uit dat het TV-gedeelte van de MBXL in combinatie met mijn huidige AOP geen problemen geeft.

Don’t fix it if it aint broken toch?

Bedankt iedereen voor de hulp. Dit werkt prima zo (indien het niet echt heel dringend is).

Topic mag voor mij worden afgesloten...

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@EdHome wel een vraag deels voor mezelf om een wijziging af te wegen werkt het terugkijken nu wel of niet?

Met de MBXL met nieuwe sofware zou je betere terugkijk opties moeten hebben, zo wordt dit ook aangeprezen nu bij het Start abonnement, live pauzeren en terugkijken, je zou zover ik weet vanuit de epg de gids moeten kunnen terugkijken.

De Pace en in mijn geval de Humax is inderdaad beperkt tot de NPO en de SBS groep via wat gemist wordt genoemd.

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
RoWi. wrote:

@EdHome wel een vraag deels voor mezelf om een wijziging af te wegen werkt het terugkijken nu wel of niet?

Met de MBXL met nieuwe sofware zou je betere terugkijk opties moeten hebben, zo wordt dit ook aangeprezen nu bij het Start abonnement, live pauzeren en terugkijken, je zou zover ik weet vanuit de epg de gids moeten kunnen terugkijken.

De Pace en in mijn geval de Humax is inderdaad beperkt tot de NPO en de SBS groep via wat gemist wordt genoemd.

 

MBXL bij het start abonnement heeft geen replay-tv je kunt alleen een programma wat momenteel op te bezig is opnieuw starten vanuit de epg gaat niet bij het start abo

EdHome
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo @RoWi.,

Terugkijken zoals dat werkte met Uitzending Gemist (op de Pace mediabox) kan helaas niet meer met de Mediabox XL. Ik vind dit persoonlijk niet zo’n probleem, omdat het aanbod van uitzendingen die je mag terugkijken steeds minder wordt. Dat heeft volgens mij met allerlei rechten te maken waar ik verder geen verstand van heb.

Wat nu wel werkt is live pauzeren, terugkijken vanaf het begin (zolang de uitzending loopt) en terugspoelen. Wanneer je b.v. tijdens de uitzending net een doelpunt hebt gemist, dan kun je even “terugspoelen” om opnieuw te kijken. Dat werkt prima.

Het “echte” TV en Replay zit helaas alleen nog in de duurdere abonnementen (Complete of Max) .

Dus om programma’s van een (of meerdere) dag(en) eerder terug te kunnen kijken zou je ziggogo.tv moeten gebruiken op je pc of laptop, die je overigens vaak makkelijk kunt aansluiten via HDMI of VGA op de wat modernere TV. Dat geeft wat meer kijkcomfort.

Wat ik verder eigenlijk nog een nadeeltje vind van de Mediabox XL: de ventilator maakt best wel veel lawaai (zoals b.v. soms ook met laptops). Deze mediabox genereert nogal wat warmte en die moet worden afgevoerd. Ik kan er zelf wel mee leven, maar kan me voorstellen dat het door andere mensen best als vervelend kan worden ervaren.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Helder, je kan via de gids dus "nog" niet tot 7 dagen terug kijken.

Er is dus nu helemaal geen on demand menu voor het terugkijken, wel voor het films en series deel voor zover je dat afneemt?

Dan is de pc die je noemt of een mediastreamer (Android, IOS, FireTV) inderdaad een beter alternatief.

Het rechten verhaal is soms complex, in dit geval is het gewoon een verdien model van Ziggo. Via de apps en de website kan en mag je vrijveel tot 7 dagen terugkijken ook met een TV start abonnement, het is dus zeer vreemd, dat dit nog steeds niet kan/mag met de XL mediabox en TV start.

Dank voor de uiteenzetting, het bevestigd dat het weinig tot geen nut heeft te veranderen, ik ben dan iets meer kwijt en dat enkel voor het pauzeren.

 

 

EdHome
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo @RoWi.,

Het was mij hoofdzakelijk te doen om verdubbeling van de internetsnelheid van 50 naar 100Mbps wat de doorslag gaf om te kiezen voor Start XXL.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
EdHome wrote:

Hallo @RoWi.,

Het was mij hoofdzakelijk te doen om verdubbeling van de internetsnelheid van 50 naar 100Mbps wat de doorslag gaf om te kiezen voor Start XXL.

Dat was me duidelijk uit de rest van het topic een logische keuze als 250Mb net teveel of te duur is.

Harry72

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Sinds 20-01-2021 werkt terugkijken met ziggogo.tv op mijn PC niet meer. Ook bii de zender icoontjes links ontbreken de kleuren.

EdHome
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Harry72 Hallo Harry72, ik heb het net nog even getest, maar bij mij werkt het nog gewoon. (firefox onder linux)...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic