Openstaande vragen:
- Waarom geen router functionaliteit en internet op/via MediaboxXL
Verouderde AOP/POA?
- AOP (wandcontactdoos) is nog met 2 gaten, 1 voor TV en 1 voor Radio.
- POA (splitter) is voor 1 aansluiting naar TV en 1 naar Cisco kabelmodem - Waarom geen Replay TV (vraag om te aboneren op Complete/MAX)
- Waarom doet de telefoon het niet op de MediaboxXL
Toelichting en workarounds of oplossingen waar misschien ook anderen hun voordeel mee kunnen doen.
Kort geleden kregen we het bericht dat Ziggo GigaNet beschikbaar is gekomen in onze regio (omgeving Nijmegen). Ik had het goedkoopste Ziggo abonnement Alles in 1 Start:
- TV
- internet (50mbps down/5mbps up)
- Bellen
Pace mediabox
Cisco kabelmodem via splitter
Alles werkt/werkte op zich prima en ik ben een happy Ziggo klant! Maar omdat de mogelijkheid werd geboden mijn internetsnelheid voor 5€ p/m te verdubbelen heb ik me geabonneerd op Alles in 1 Start XXL en kreeg zodoende de MediaboxXL opgestuurd.
Bevindingen (met evt. oplossing) en problemen tot nu toe (4-12-2020):
- Mediabox XL geinstalleerd en na installatie/activatie was al meteen de 2.4Ghz Wifi compleet verdwenen onder Draadloos (ook nooit meer teruggekomen). 5Ghz wifi is nog wel aanwezig
- Mediabox zou voorzover ik begrijp ook router-functionaliteit moeten hebben. Krijg wel verbinding met Wifi, maar krijg melding “Verbonden met Wifi, Geen internet”. Ik kom dus ook niet naar “buiten” via de Mediabox XL. Alle oplossingen die ik tot nu toe heb kunnen vinden werken niet. Volgende geprobeerd:
- Reset naar fabrieksinstellingen (waarvan ik begrepen heb dat er niets gebeurd met netwerk instellingen): geen resultaat
- Alle splitters verwijderd en rechtstreeks met geleverde coax kabel op AOP (wandcontactdoos): geen resultaat
- Mediabox 20 minuten van net-spanning, opnieuw starten, 30 minuten in hoogste standby modes laten staan: geen resultaat - TV gedeelte werkt op zich prima, alleen bij Replay TV wordt steeds gevraagd om mijn abonnement te verhogen naar Complete of Max, terwijl ik in het oude Alles in 1 Start gewoon tot zeven dagen kon terugkijken.
- Audio synchronisatie was slecht. Op kunnen lossen door soundbar (met optische verbinding) rechtstreeks aan te sluiten op de Mediabox XL in plaats van op de TV.
- Telefoon werkt niet via de MediaboxXL
Oplossingen/workarounds tot nu toe:
- Mijn (waarschijnlijk verouderde) splitter teruggeplaatst op mijn (waarschijnlijk verouderde) AOP en het Cisco kablemodem weer geactiveerd.
- Netwerk kabel verbonden tussen mijn bestaande router en de MediaboxXL. Heb dus niet het Cisco Kabelmodem rechtstreeks verbonden met de Mediabox XL maar gewoon netwerkpoort van router (achter de Cisco) naar netwerkpoort MediaboxXL.
- Optie “Verbinding maken met bestaand thuisnetwerk” gekozen op de MediaboxXL. Mijn “oude” netwerk is gevonden en de DHCP server op de MediaboxXL claimt hierbij 20 ip-nummers uit mijn bestaande thuisnetwerk (om uit te kunnen delen aan apparaten die rechtstreek hetzij via 5G wifi, hetzij via een netwerk kabel verbinden met de MediaboxXL).
- Na verbinden met 5GHz wifi van de MediaboxXL krijg ik nu een ipnummer uit het bestaande thuisnetwerk (andere ip-range) en ook verbinding naar internet. Werkt nu dus naar behoren en haal ook de 100Mbps netwerk snelheid (al zal ik er waarschijnlijk geen gebruik van maken omdat ik gewoon mijn oude, bestaande wifi netwerk weer kan gebruiken)..
- Mijn telefoon heb ik weer verbonden op het Cisco kabelmodem
Ik heb inmiddels gelezen dat het verhelpen van deze problemen (bijvoorbeeld door het vervangen van de AOP/POA of het her-configureren van de MediaboxXL door Ziggo) niet altijd het gewenste resultaat opleveren en in sommige gevallen zelfs verergeren waarbij mensen nog steeds wachten om het opgelost te krijgen.
Ik ben 30 jaar werkzaam in de IT maar het gemiddelde van “85% van de mensen is binnen 35 minuten klaar met installatie” heb ik in mijn eentje met minstens 10% naar beneden gehaald gezien de tijd die ik inmiddels heb besteed aan het aan de praat krijgen van deze nieuwe mediaboxXL..
Ik kan op zich wel leven met bovenstaande workarounds/oplossingen maar heb het idee dat deze “gerefurbishte” XL (Horizon) boxen niet helemaal werken zoals zou moeten. TV en geluid werken naar behoren, behalve de Replay TV. De configuratie t.b.v. het internet vind ik persoonlijk erg omslachtig en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit zomaar aan de praat krijgt met de bestaande “quick connect” beschrijving.
Misschien ben ik ook volledig de verkeerde weg ingeslagen en heb ik alsnog alles op de verkeerde manier gedaan. Alle suggesties voor alternatieve aansluitingen zijn van harte welkom!
Excuses voor het lange betoog, maar misschien dat andere personen hier ook hun voordeel mee kunnen doen.