Vanaf 1 november 2021 worden de regionale zenders in HD uitgezonden door Ziggo, een welkome wijziging.
(Het liefste zie ik trouwens dat ook het Kabel TV aanbod wat nu van analoog naar SD is overgezet, ook gewoon in HD wordt uitgezonden, maar wie weet volgt dat later)
Wellicht ook een mooi moment voor Ziggo om de SDT tabel aan te passen. Voorheen kreeg je altijd de regionale zenders 2x in je scanresultaten met een DVB-C tuner omdat Ziggo eentje in de SDT heeft staan zonder LCN (kanaal nummer) en eentje met LCN. Die zonder LCN wordt niet gebruikt binnen Nederland, dus waarom niet opruimen? Hetzelfde geldt voor service 30401, zie afbeelding.
@Marije zou je dit aan de techneuten door kunnen geven? Alvast bedankt!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Simon1979 Voor zover ik weet wordt alles binnenkort opgeruimd wat niet meer nodig is en heel veel verhuist voor een effectiever ruimtegebruik, waardoor meer zenders in HD doorgegeven kunnen worden.
Zover ik weet heb je de regionale zenders zonder LCN vanaf kanaal 30-33 op mediaboxen, dit verschil dus per regio. De kanalen met LCN zijn zover ik weet de ongecodeerde kanalen vanaf kanaal 701 tot 725.
Vervelend dat het zender overzicht van de regionale kanalen nog niet werkt!!
Ps als ik Digital bitrate mag geloven zijn er geen dubbele regionale kanalen.
https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=&live=202&lang=en&liste=4
De kanalen die je dubbel ziet zijn verwijzingen naar de originele stream. Deze nemen dus geen ruimte in beslag, maar kan te maken hebben met de 30 en hoger kanalen wat @RoWi. al zei. Net zoals het testbeeld idem dito.
Ook de 30401, dat is een verwijzing naar de originele stream van NPO1HD. Die was in het leven geroepen vanwege het Eurosport 4K kanaal, maar daar is nooit gebruik van gemaakt. Deze kan inderdaad wel weg.
Voor alle klanten met televisie |
Ziggo breidt in november het zenderaanbod in HD verder uit. De 14 regionale zenders worden vanaf dan in HD-kwaliteit aangeboden. Dat betekent dat je je favoriete regionale tv-programma’s in veel hogere kwaliteit gaat zien. Waarom deze uitbreiding? De regionale zenders zijn in HD voor iedereen met Televisie van Ziggo, of je nu een mediabox hebt of niet. 14 regionale zenders in HD Omrop Fryslân (702) RTV Drenthe (703) RTV Oost (704) Omroep Gelderland (705) Omroep Flevoland (706) NH Nieuws (707) RTV Utrecht (708) TV West (709) RTV Rijnmond (710) Omroep Zeeland (711) Omroep Brabant (712) L1 TV (713) AT5 (714) |
Bron (Ziggo): Zenderwijzigingen | Bekijk het zenderoverzicht | Ziggo
Hopelijk worden zenders zoals CNN, BBC World News, Arte enz. ook spoedig omgezet naar HD kwaliteit. Persoonlijk had ik deze zenders liever eerst in HD gezien. Afwachten wat Ziggo nog verder gaat doen. 🤔
Het is een goede stap vooruit. Maar om een HD zender met een bitrate van rond de 5mb/s door te geven is wel magertjes. Hopelijk is dit een testweek en dat volgende week er nog wat aan gesleuteld gaat worden. Ik zit ook meer te wachten op de omzetting van SD naar HD zenders in het M&S XL pakket.
@sebas14 schreef:Het is een goede stap vooruit. Maar om een HD zender met een bitrate van rond de 5mb/s door te geven is wel magertjes. Hopelijk is dit een testweek en dat volgende week er nog wat aan gesleuteld gaat worden. Ik zit ook meer te wachten op de omzetting van SD naar HD zenders in het M&S XL pakket.
De bitrate vind ik persoonlijk niet zo spannend je kan met een goede compressie methode ondanks een lage bitrate toch een mooi beeld laten zien.
Ik moet hier wel om lachen wel 3 of 4 berichten op totaal tv allemaal over hetzelfde onderwerp net iets anders geschreven. En ik gun een ieder zijn regionale zender in HD persoonlijk vind ik dit niet zulk groot nieuws zoals het her en der wordt gebracht.
@RoWi. schreef:De bitrate vind ik persoonlijk niet zo spannend je kan met een goede compressie methode ondanks een lage bitrate toch een mooi beeld laten zien.
Niet als er veel beweging in het beeld zit. Dan ga je dat zeker zien. Maar ik wacht nog wel af. Misschien wordt er nog gesleuteld. We zullen ze te tijd geven.
Dat is vooral bij Sportuitzendingen het geval, veel beweging, om dat goed in beeld te brengen heb je een hoge framerate nodig 120 fps zou het beste zijn, daar zijn niet alle TV's geschikt voor, en inderdaad meer frames zijn meer plaatjes dus meer bits, dan gaat de bitrate vanzelf omhoog.
OK! Dat zal het zijn inderdaad! Wat mij betreft skippen ze de 30-range voor regionale zenders, want we hebben de 700-range wel, maar goed...
En Ziggo moet denk ik nog wel het juiste attribuut doorgeven ('flag'), want mijn Panasonic TV geeft bij de reeds omgezette regionale zenders nog niet aan dat het een HD zender betreft, net zoals bij de rest van de HD zenders. Sowieso moet Ziggo de SDT altijd netjes bijwerken bij zenderwijzigingen. Ik hoop dat ze een checklist nalopen. 😉 Zo is de LCN voor Spike niet gevuld (kanaal 9xx) bij gebruik van netwerk ID 5555 voor de SD variant. Wat mij betreft skippen ze daar weer de 900 range van de kanalen, want we hebben netwerk ID 4444 wel. Kortom, nog wel wat opfris zaken te doen Ziggo.
Het attribuut ('flag') voor HD is inmiddels aangepast bij de regionale zenders die tot nu zijn omgezet.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.