1
Vraag
2
Reageer en help mee
Simon1979

Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

Regionale zenders in HD per 1 november 2021

Vanaf 1 november 2021 worden de regionale zenders in HD uitgezonden door Ziggo, een welkome wijziging.

(Het liefste zie ik trouwens dat ook het Kabel TV aanbod wat nu van analoog naar SD is overgezet, ook gewoon in HD wordt uitgezonden, maar wie weet volgt dat later)

 

Wellicht ook een mooi moment voor Ziggo om de SDT tabel aan te passen. Voorheen kreeg je altijd de regionale zenders 2x in je scanresultaten met een DVB-C tuner omdat Ziggo eentje in de SDT heeft staan zonder LCN (kanaal nummer) en eentje met LCN. Die zonder LCN wordt niet gebruikt binnen Nederland, dus waarom niet opruimen? Hetzelfde geldt voor service 30401, zie afbeelding.

@Marije zou je dit aan de techneuten door kunnen geven? Alvast bedankt!

 

Simon1979_0-1635692133296.png

 

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Simon1979 Voor zover ik weet wordt alles binnenkort opgeruimd wat niet meer nodig is en heel veel verhuist voor een effectiever ruimtegebruik, waardoor meer zenders in HD doorgegeven kunnen worden.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zover ik weet heb je de regionale zenders zonder LCN vanaf kanaal 30-33 op mediaboxen, dit verschil dus per regio. De kanalen met LCN zijn zover ik weet de ongecodeerde kanalen vanaf kanaal 701 tot 725.

Vervelend dat het zender overzicht van de regionale kanalen nog niet werkt!!

 

Ps als ik Digital bitrate mag geloven zijn er geen dubbele regionale kanalen.

https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=&live=202&lang=en&liste=4

 

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

De kanalen die je dubbel ziet zijn verwijzingen naar de originele stream. Deze nemen dus geen ruimte in beslag, maar kan te maken hebben met de 30 en hoger kanalen wat @RoWi. al zei. Net zoals het testbeeld idem dito.

Ook de 30401, dat is een verwijzing naar de originele stream van NPO1HD. Die was in het leven geroepen vanwege het Eurosport 4K kanaal, maar daar is nooit gebruik van gemaakt. Deze kan inderdaad wel weg.

rick70

Level 10
  • 448Posts
  • 19Oplossingen
  • 212Likes

Per november 2021

Regionale tv-zenders in HD-kwaliteit
Voor alle klanten met televisie 

Ziggo breidt in november het zenderaanbod in HD verder uit. De 14 regionale zenders worden vanaf dan in HD-kwaliteit aangeboden. Dat betekent dat je je favoriete regionale tv-programma’s in veel hogere kwaliteit gaat zien.

Waarom deze uitbreiding?
Door een technische wijziging is er extra ruimte vrijgekomen op ons netwerk en die ruimte gebruiken we om nu en in de toekomst meer zenders in HD- en 4K-kwaliteit te kunnen bieden. Het totaal aantal zenders in HD is hiermee op 84 gekomen (als je Movies & Series XL hebt).

De regionale zenders zijn in HD voor iedereen met Televisie van Ziggo, of je nu een mediabox hebt of niet.

14 regionale zenders in HD
RTV Noord (701)

Omrop Fryslân (702)

RTV Drenthe (703)

RTV Oost (704)

Omroep Gelderland (705)

Omroep Flevoland (706)

NH Nieuws (707)

RTV Utrecht (708)

TV West (709)

RTV Rijnmond (710)

Omroep Zeeland (711)

Omroep Brabant (712)

L1 TV (713)

AT5 (714)

 

Bron (Ziggo): Zenderwijzigingen | Bekijk het zenderoverzicht | Ziggo 

 

Hopelijk worden zenders zoals CNN, BBC World News, Arte enz. ook spoedig omgezet naar HD kwaliteit. Persoonlijk had ik deze zenders liever eerst in HD gezien. Afwachten wat Ziggo nog verder gaat doen. 🤔

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Het is een goede stap vooruit. Maar om een HD zender met een bitrate van rond de 5mb/s door te geven is wel magertjes. Hopelijk is dit een testweek en dat volgende week er nog wat aan gesleuteld gaat worden. Ik zit ook meer te wachten op de omzetting van SD naar HD zenders in het M&S XL pakket. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@sebas14  schreef:

Het is een goede stap vooruit. Maar om een HD zender met een bitrate van rond de 5mb/s door te geven is wel magertjes. Hopelijk is dit een testweek en dat volgende week er nog wat aan gesleuteld gaat worden. Ik zit ook meer te wachten op de omzetting van SD naar HD zenders in het M&S XL pakket. 


De bitrate vind ik persoonlijk niet zo spannend je kan met een goede compressie methode ondanks een lage bitrate toch een mooi beeld laten zien. 

 

Ik moet hier wel om lachen wel 3 of 4 berichten op totaal tv allemaal over hetzelfde onderwerp net iets anders geschreven. En ik gun een ieder zijn regionale zender in HD persoonlijk vind ik dit niet zulk groot nieuws zoals het her en der wordt gebracht.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

@RoWi.  schreef:


De bitrate vind ik persoonlijk niet zo spannend je kan met een goede compressie methode ondanks een lage bitrate toch een mooi beeld laten zien. 

 


Niet als er veel beweging in het beeld zit. Dan ga je dat zeker zien. Maar ik wacht nog wel af. Misschien wordt er nog gesleuteld. We zullen ze te tijd geven.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is vooral bij Sportuitzendingen het geval, veel beweging, om dat goed in beeld te brengen heb je een hoge framerate nodig 120 fps zou het beste zijn, daar zijn niet alle TV's geschikt voor, en inderdaad meer frames zijn meer plaatjes dus meer bits, dan gaat de bitrate vanzelf omhoog.

 

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

OK! Dat zal het zijn inderdaad! Wat mij betreft skippen ze de 30-range voor regionale zenders, want we hebben de 700-range wel, maar goed...

 

En Ziggo moet denk ik nog wel het juiste attribuut doorgeven ('flag'), want mijn Panasonic TV geeft bij de reeds omgezette regionale zenders nog niet aan dat het een HD zender betreft, net zoals bij de rest van de HD zenders. Sowieso moet Ziggo de SDT altijd netjes bijwerken bij zenderwijzigingen. Ik hoop dat ze een checklist nalopen. 😉 Zo is de LCN voor Spike niet gevuld (kanaal 9xx) bij gebruik van netwerk ID 5555 voor de SD variant. Wat mij betreft skippen ze daar weer de 900 range van de kanalen, want we hebben netwerk ID 4444 wel. Kortom, nog wel wat opfris zaken te doen Ziggo.

Simon1979
Topicstarter
Level 9
  • 364Posts
  • 7Oplossingen
  • 53Likes

Het attribuut ('flag') voor HD is inmiddels aangepast bij de regionale zenders die tot nu zijn omgezet.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic