1
Vraag
2
Reacties
Denys

Level 6
  • 192Posts
  • 3Oplossingen
  • 21Likes

Radio zonder dat de TV aanstaat

Hallo,

Ik heb een meningsverschil aangaande radio luisteren als klant bij Ziggo.

Ik stel dat dit alleen kan via tv/media box en of soundbar. 

Mijn kennis stelt dat hij radio luister zonder dat de TV aanstaat. Wij praten over de oude situatie en niet in bezit van een DAB radio. Het radiosignaal van Ziggo bestaat niet meer dus naar mijn idee moet dan de TV stanby staan om radio te kunnen luisteren.

Ook beweert mijn kennis dat de radio via zijn media box speelt bij tv kabel er uit en stroom eraf volgens mij kan dit niet. De media box zie ik als een elektronisch  apparaat wat signalen door geeft of tv of radio en deze ontvang via de tv dit via de kabel of kan e.a. ook draadloos?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat bellen zal niet veel helpen ik ben bijna zeker dat ze dit bij de helpdesk niet weten.

 

Het is heel eenvoudig het type signaal maakt niet uit alles komt via de Coax kabel het huis binnen.

 

In plaats van FM wordt nu alleen DVB-C signaal gebruikt voor het doorgeven van zowel de TV als de radiokanalen.

Steef noemt de TV erbij voor de televisie kanalen.

De audio van zowel de radio en de TV kanalen kan middels een omweg uit een TV naar een geluidssysteem dan zal de televisie altijd aan moeten. 

Dat wil bijna niemand voor de radio kanalen dus is de methode een audio systeem direct met de mediabox verbinden. 

 

Het komt er in ieder geval op neer dat u en uw kennis gelijk hebben, het ligt puur aan de manier van hoe alles wordt aangesloten.

 

Bekijk in context

25 Reacties 25
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Ik luister ook radio zonder dat de tv aanstaat en kan ook zonder dat de TV coax is aangesloten. En ik luister ook niet via DAB maar via internet op mijn telefoon laptop of desktop.

Ik heb van al mijn favoriete radio stations de internet stream opgezocht en die allemaal in een playlist in

Winamp gedropt.

Die kan ik overal waar ik maar wil beluisteren. In mijn auto koppel ik mijn mobiel aan het media systeem van mijn auto en kan ik zo via de auto boxen luisteren ideaal.

 

Guido64_0-1678024513697.png

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Uw kennis heeft gelijk. DAB radio doet niet ter zake, daar doet ziggo niet aan.

 

Radio luisteren kan/gaat  op 2 manieren bij ziggo.

 

1 Via het dvb-c signaal, is eigenlijk tv zonder beeld.  D oudere mediaboxen (humax) , de Quantis radio en tv's ontvangen zo de radio zenders. De coax moet hiervoor aangesloten zijn.

 

2 Via het internet de (mini) next ontvangt zo, de coax kan er dan dus uit.

 

Of de tv aan moet hangt af van hoe het aangesloten is en van de mogelijkheden van je apparatuur.

 

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

 

Steefb_0-1678025350191.png

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

@Steefb  schreef:

Uw kennis heeft gelijk. DAB radio doet niet ter zake, daar doet ziggo niet aan.

 

Radio luisteren kan/gaat  op 2 manieren bij ziggo.

 


Dan heeft @Denys toch gelijk, als je via Ziggo radio wil luisteren kan dat via de 2 manieren die je noemt. Zijn kennis kan wel radio luisteren maar niet via Ziggo zoals verondersteld in het start bericht.

Denys
Topicstarter
Level 6
  • 192Posts
  • 3Oplossingen
  • 21Likes

Vreemd nu krijg ik meerdere reacties die met elkaar in discussie gaan. Ook iemand die radio lijstert met zijn mbiel. 

Allemaal niet zo relevant met mijn vraag die wederom weer niet goed is gelezen dat komt steeds vaker voor bij de community.

Mijn kennis beweert dat deze radio kan luisteren zonder de tv aan ( zonder kabel en  stroom) dus  radio luisteren alleen met zijn mediabox en soundbar. Dus dit is de vraag en naar mijn idee kan dit niet doch alleen als de soundbar ook een ingebouwde radio zou hebben. Dan nog moet de soundbar een signaal ontvangen maar dat kan dan via de mediabox? Hij heeft ook geen digitale ontvanger voor radio.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De kennis heeft wel gelijk, ook via de Next en de Next Mini hoeft de TV niet aan om radio te kunnen luisteren.

 

De kennis stelt het volgende: "dat hij radio luister zonder dat de TV aanstaat" en dat is correct. 

Ook klopt het dat de kennis beweert "dat de radio via zijn media box speelt bij tv kabel er uit en stroom eraf"

 

De gebruikte media box hoeft enkel aan een soundbar of andere geluidsinstallatie verbonden te zijn.

 

Feitelijk hebben beiden gelijk, alleen is de TV niet nodig.

 

Om via Ziggo radio te luisteren is een DVB-C tuner en audio apparaat nodig meer niet.

 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Denys 

Je schrijft dit:

 

"Mijn kennis beweert dat deze radio kan luisteren zonder de tv aan ( zonder kabel en stroom) dus radio luisteren alleen met zijn mediabox en soundbar"

 

Dat klopt volledig zo kan je radio luisteren. 

Het gaat er nu voor de volledigheid om welke Mediabox je kennis heeft.  De soundbar heeft puur en alleen het audiogeluid uit de Mediabox nodig meer niet. Die audio kan via een optische kabel naar de soundbar of via HDMI door de Mediabox direct op de soundbar aan te sluiten.

 

Wat bedoel je eigenlijk hiermee : "....als de soundbar ook een ingebouwde radio zou hrbben"

 

Als ik dat goed begrijp bedoel je daarmee een tuner, dan zou in de soundbar een DVB-C tuner moeten zijn ingebouwd en dat bestaat simpelweg niet. 

Het enige wat bij Ziggo weg is zijn de FM kanalen we hebben nu dus niks meer aan een FM tuner bij Ziggo.

 

 

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

"De gebruikte media box hoeft enkel aan een soundbar of andere geluidsinstallatie verbonden te zijn."

Dan vraag ik me toch af hoe iemand met een mediabox  de goede radio zender kan kiezen zonder dat

de TV aanstaat. Een mediabox heeft geen display dus de TV moet wel (even) aanstaan om de goede 

radio zender te kiezen. De enige uitzondering is de QE317, maar dat is weer geen mediabox.

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@franske1958 bij de Next of de Next Mini kan dit spraakgestuurd. Bij alle overige boxen gewoon via de afstandsbediening het kanaal nummer invoeren.

 

Ga ik van de Humax 5300C uit die geen Display heeft was de procedure via de afstandsbediening voor radio kiezen en dan in ons geval 802 intoetsen voor radio 2. Je kan een overzicht van de kanalen uitprinten, een display is handig maar niet noodzakelijk.

 

De Qe317 is wezenlijk ook een Mediabox, met de beperking dat deze alleen een DVB-C tuner beperkt tot de ongecodeerde radio kanalen in zich heeft.

 

Denys
Topicstarter
Level 6
  • 192Posts
  • 3Oplossingen
  • 21Likes

Er klopt iets niet. Hoe krijgt de mediabox dan het radiosignaal binnen?

 

Toen Ziggo stopte met (Fm) kon je radio luisteren of met een losse antenne of via media box en tv of een digitale omvormer  kopen bij Ziggo en deze via de media box bekabelen en dan radio. Alleen met een media box zonder inkomend signaal van een tv of een digitale omvormer werkt niet. Dan zou Ziggo er ook geen moeite voor doen om b.v. digitale omvormers te verkopen.

Dus geef mijn portie maar aan fikkie

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Denys zoals @Steefb al schreef is radio via de kabel gewoon TV zonder beeld de techniek is Digital Video Broadcast, zo komen de radiozenders via de coax kabel binnen op elke mediabox behalve de Mini die gebruikt IP ( Internet Protocol) techniek.

Met die digitale omvormer zal je een DVB-C tuner de QE 317 bedoelen. Want Ziggo heeft nooit digitale omvormers verkocht.

 

 

Kort gezegd de Ziggo boxen krijgen geen 'radio' binnen er worden alleen maar TV kanalen gebruikt zonder video er wordt alleen audio doorgegeven. Ik kan net zo makkelijk het TV geluid afspelen via een soundbar zonder dat de TV aan hoeft dan luister ik TV zonder te kijken.

 

 

Het signaal komt via de AOP het Ziggo punt van binnenkomst via coax in de Next, de Humax of welke box dan ook, daaruit gaat het audio geluid naar een televisie of direct naar een soundbar.

Denys
Topicstarter
Level 6
  • 192Posts
  • 3Oplossingen
  • 21Likes

Laatste poging RoWi oke je luistert radio  via de coax ik blijf erbij dat de tv ook in het circuit moet zitten ook al staat deze als beeld uit.

Is dit niet zo dan kan ik dus mijn coax tv direct via mijn media box aan mijn oude radio verbinden en dan heb ik weer radio niet via de coax vroeger radio uitgang doch via de tv uitgang. Ik denk niet dat dit werkt.

Ik kom er niet uit zo. Ik blijf van mening dat de tv gekoppeld moet zijn met de media box en geluidboxen of (soundbar)

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Off topic.

 

@RoWi. Ik ben er niet geheel zeker van, maar ik meen dat de gewone next (en mischien ook de XL) tegenwoordig radio ook via IP binnen krijgt.

 

In tegenstelling met enige tijd geleden, toen het via dvb ging.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Steefb dat is niet helemaal duidelijk en zijn verschillende meningen over, er is wel een app op beiden maar zover mij bekend is dat altijd DVB-C geweest en nog steeds je kan dit uiteraard testen door de coax uit de Next te halen mocht je deze hebben.

 

@Denys een Televisie is absoluut niet noodzakelijk om naar de radiokanalen te kunnen luisteren. 

 

 

Wat noemt u een Radio? Bedoeld u daarmee een FM tuner die gaat niet werken met de coax kabel daar direct in, daar is een externe FM antenne voor nodig die de radiokanalen uit de ether plukt.

 

Uw gedachtegang klopt wel dan gaat de audio uit de TV via een optische kabel of andere audiokabel naar een soundbar. Door een audiokabel direct van een mediabox naar een audio systeem omzeil je de Tv, veel duidelijker kan ik het niet beschrijven.

 

Denys
Topicstarter
Level 6
  • 192Posts
  • 3Oplossingen
  • 21Likes

Iemand roept een tv is niet nodig om radio te luisteren.

Beste RoWI,

Gaarne dan een schema van aansluiten te ontvangen om radio te luisteren met een media next. Waarvan dus de tv niet in dit schema is opgenomen. Ik zou hier heel blij van worden.

Tevens eenzelfde schema om radio te beluisteren met de next mini ook zonder hierin de tv te betrekken.

Ben heel benieuwd 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Next > hdmi > audio installatie > hdmi > tv.

Mini > hdmi > audio installatie > hdmi > tv.

Next > hdmi > tv > hdmi > audio installatie. Als tv arc ondersteund met tv uit.

Mini > hdmi > tv > hdmi > audio installatie. Als tv arc ondersteund met tv uit.

 

Next > optical > audio installatie & next > hdmi > tv.

 

Bediening via voice. 

 

De next en mini next zijn tv ontvangers, er zit geen schermpje oid. op om te zien wat je aan het doen bent.

Voor installatie en volledige instelling en volledige bediening is een tv noodzakelijk.

Alleen gebruiken voor radio zijn ze niet voor gemaakt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Steefb beschrijft het al zie ik.

 

Het schema zonder TV is dan Next (Mini)HDMI >>>> audio set.

 

Het nadeel zoals Steefb al benoemd is die malle radio app op de Next en Next Mini daardoor is het kiezen van een andere radiozender lastig en zijn spraak commando's nodig zoals Bert ook schrijft.

 

Voor radio via Ziggo heeft mijn voorkeur de Quantis QE 317 of een Humax.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Denys "Mijn kennis beweert dat deze radio kan luisteren zonder de tv aan ( zonder kabel en  stroom) dus  radio luisteren alleen met zijn mediabox en soundbar. "

 

Met de Next mediabox (aangesloten aan de coax kabel en de stroom) luister ik radio via de optische uitgang aangesloten aan aan soundbar. (Sommige Next boxen hebben ook een audio uitgang, mini jack)

De TV is aangesloten via de HDMI kabel en de TV kan uit blijven, als ik radio luister en voor een andere zender gebruik ik de afstandsbediening en zeg de naam van het radiokanaal en de Next schakelt over naar de b.v. Radi01 / Radio Omroep Brabant / Sky radio enz. enz. enz.

 

Daarnaast heb ik een Humax 5300c mediabox (aangesloten aan de coax kabel en de stroom) met een Ziggo smartcard erin, die is aangesloten via een optische kabel aan een audio versterker in een kast, zelfs zonder TV eraan en ik kan alle muziekzenders kiezen met de Kanaalnummers op de afstandsbediening: 

Radiozenderoverzicht | Ziggo

 

De Next mini heeft geen audio uitgang en dan kun je een 4K@60Hz HDMI audio extractor gebruiken om het geluid apart uit de HDMI kabel te krijgen.

Denys
Topicstarter
Level 6
  • 192Posts
  • 3Oplossingen
  • 21Likes

Steef geeft aansluiting en door met tv dit snap ik.

Wat ik niet blijf snappen coax naar media box en van Mediabox naar geluidsinstallatie. Vlg Ziggo toen FM verdween . Geluidsinstallatie met losse antenne. Of Mediabox naar tv dan radio via tv.Of een losse digitale omvormer naar media en tv en naar geluidsinstallatie dan radio.

Ik stop met de discussie het is zeer onduidelijk. Ga met Ziggo bellen .

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat bellen zal niet veel helpen ik ben bijna zeker dat ze dit bij de helpdesk niet weten.

 

Het is heel eenvoudig het type signaal maakt niet uit alles komt via de Coax kabel het huis binnen.

 

In plaats van FM wordt nu alleen DVB-C signaal gebruikt voor het doorgeven van zowel de TV als de radiokanalen.

Steef noemt de TV erbij voor de televisie kanalen.

De audio van zowel de radio en de TV kanalen kan middels een omweg uit een TV naar een geluidssysteem dan zal de televisie altijd aan moeten. 

Dat wil bijna niemand voor de radio kanalen dus is de methode een audio systeem direct met de mediabox verbinden. 

 

Het komt er in ieder geval op neer dat u en uw kennis gelijk hebben, het ligt puur aan de manier van hoe alles wordt aangesloten.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic