Salvator

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Radio signaal van digitaal naar analoog

Ik heb een uitstekende analoge tuner die onderdeel is van mijn installatie. 
Ik baal er van dat ik die nu niet meer kan gebruiken. Bestaat er iets waarmee ik het signaal van ziggo kan omzetten naar analoog voor mijn tuner?

21 Reacties 21
Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 74Oplossingen
  • 446Likes

Goedenavond: zie hier: Digitaal-analoog-converter: hiervoor heb je hem nodig | Teufel Magazine (teufelaudio.nl) het moet dus mogelijk zijn, maar verwacht geen ondersteuning van de klantenservice hierin. Vast zijn er nog wel wat techneuten die hier kunnen helpen.

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Nee, de techniek is dermate anders dat het signaal niet naar een FM signaal kan worden omgezet.

De tuner kan alleen nog maar gebruikt worden voor de radio via de ether.

 

Maar waarom perse de tuner willen gebruiken? Er zijn mogelijkheden om het audio signaal op je versterker te krijgen, hoe is afhankelijk van welke mediabox je gebruikt

 

Zoeken - Ziggo Community

Salvator
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Tjeerd, Denk je dat jouw oplossing het Digitale Radio signaal van ZIGGO kan omzetten naar een signaal dat mijn analoge tuner kan weergeven?

Waarom zegt een ander dan dat het niet kan?

Salvator
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat mankeert er aan mijn schitterende losse tuner?  Waarom die in de prullenbak gooien omdat de vooruitgang dat wil ? Of wordt ik gedwongen om een FM antenne op mijn dak te zetten omdat ik mijn goed niet versleten spullen wil gebruiken. Dat is toch duurzaam? Of maar verkopen aan een derde werledland waar ze nog analoog radio luisteren? De werled wordt er niet leuker op.

 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@Salvator  schreef:

Wat mankeert er aan mijn schitterende losse tuner?  Waarom die in de prullenbak gooien omdat de vooruitgang dat wil ?

We kunnen die discussie wel weer opnieuw starten, maar dat heeft geen zin.

 

Het fm radiosignaal is al geruime tijd weg, en komt niet meer terug.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

idd weg met die oude meuk is mijn denkwijze eens moet de keer zijn dat oude standaard uitgefaseerd worden

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Het analoge signaal is overal weg van de kabels sinds 29 maart 2022.

Ziggo was al de laatste en had al 2 of 3 maal uitstel gekregen om analoge radio langer te mogen doorgeven, van het Commissariaat voor de Media vanaf 2017: 

Ziggo blijft analoog radio aanbieden (alles-in-1-pakket-vergelijken.nl)

 

En de analoge frequenties op de coax kabel zijn nodig voor een snellere upload van het internet.

Zo zal ook de FM radio via de ether gaan verdwijnen en overgaan naar digitaal met DAB+.

 

Digitale radio kan, vanuit een optische uitgang van je TV of een mediabox, wel omgezet worden naar een analoog signaal en via tulp stekkers of jack of mini jack stekker, die op je analoge versterker aangesloten kan worden, door je versterker en boxen weergegeven worden.

Salvator
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

bedankt voor je reactie

Salvator
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

ik hoop dan maar dat de FM frequenties volgens info nog wel in de lucht blijven tot 2027

Salvator
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Is ook een mening, alleen wel zonde van mijn dure tuner

Salvator
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

bedankt voor de uitgebreide genuanceerde reactie. Ik kan nu ook al digi radio luisteren via de tv en versterker. Maar jammer dat de tv dan wel aan moet. Ik ben waarschijnlijk nog van de oude stempel met mooie losse hifi apparatuur. Tja, we sterven uit net als dinosauriërs. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@MR_CHIP  schreef:

idd weg met die oude meuk is mijn denkwijze eens moet de keer zijn dat oude standaard uitgefaseerd worden


Een beetje een wonderlijke gedachtengang waar de starter van dit topic niet mee geholpen is.

wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Kan je een Bluetooth dongle op je versterker aansluiten en dan de radio zenders streamen vanaf je mobiel? Dan hoef jouw televisie niet aan te staan. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@Wim C.  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

idd weg met die oude meuk is mijn denkwijze eens moet de keer zijn dat oude standaard uitgefaseerd worden


Een beetje een wonderlijke gedachtengang waar de starter van dit topic niet mee geholpen is.


dat klopt dat heet een mening hoe ik denk over oude standaarden

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Salvator  schreef:

Maar jammer dat de tv dan wel aan moet. 


Afhankelijk hoe uw Mediabox op uw receiver is aangesloten hoeft uw TV niet per se te zijn ingeschakeld.


@Salvator  schreef:

Ik ben waarschijnlijk nog van de oude stempel met mooie losse hifi apparatuur. Tja, we sterven uit net als dinosauriërs. 


De techniek verandert, maar als uw HiFi-apparaat nog prima werkt dan is er geen reden om het spul de deur uit te doen. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

heb je geen hdmi passthrough op de receiver

 

in mijn geval heb ik een soundbar waarop de next mini is aangesloten zo hoeft mijn tv niet aan om muziek te luisteren 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Salvator  schreef:

bedankt voor de uitgebreide genuanceerde reactie. Ik kan nu ook al digi radio luisteren via de tv en versterker. Maar jammer dat de tv dan wel aan moet. Ik ben waarschijnlijk nog van de oude stempel met mooie losse hifi apparatuur. Tja, we sterven uit net als dinosauriërs. 


Vanuit de Humax en Samsung kun je via de optische uitgang naar je versterker, als je versterker een optische ingang heeft, dat heb ik nu op die manier aangesloten.

 

Heeft je versterker geen optische ingang, dan kun je vanuit de optische uitgang van de Humax en Samsung met een omvormer met tulp uitgangen naar de versterker zonder dat de TV aan moet.

Omvormer van Optisch of Coaxiaal naar Tulp - Zet een digitaal coaxiaal of toslink signaal om naar ee...

 

Omvormer - Optisch / coaxiaal naar tulp - Optisch/coaxiaal omvormer naar Tulp, Ingang: Toslink/Optis...

Salvator
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

ga deze oplossing bekijken, bedankt tot zover

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Salvator  schreef:

bedankt voor de uitgebreide genuanceerde reactie. Ik kan nu ook al digi radio luisteren via de tv en versterker. Maar jammer dat de tv dan wel aan moet. Ik ben waarschijnlijk nog van de oude stempel met mooie losse hifi apparatuur. Tja, we sterven uit net als dinosauriërs. 


Hallo,

u zou dan b.v. ook een internet radio kunnen kopen ( b.v. deze met zowel internet-, FM- als DAB+-radio ) en die aansluiten op uw versterker. Veel van die ( vaak kleine apparaten ) hebben ook nog een tulp/RCA stereo uitgang voor het geluid, waardoor bijna iedere 'oude' ( sorry 😉 ) versterker is aan te sluiten.

Zoals de naam al omschrijft, moeten deze apparaatjes aangesloten worden op het internet, dat kan vaak via wifi en/of netwerkkabel. Tevens is internet radio zonder enig abonnement te ontvangen, dus u hoeft daarvoor b.v. geen Spotify abo te hebben, terwijl u ook dié vaak daarmee wel kan afspelen.

Het voordeel van internet radio is, dat er werkelijk de hele wereld mee te ontvangen is én dat de geluidskwaliteit/dynamiek vaak heel goed is, tot aan CD kwaliteit !

Tevens zijn er ontelbare zenders, met én zonder reclame, met en zonder een eigen genre en in iedere taal. Gelukkig heeft mijn versterker deze optie ingebouwd en ik luister zo al jaren naar internetradio.

Op de vraag welke en hoeveel internet zenders er zijn, dan is dit programma een leuk voorbeeld. Start de website en klik linksonder op 'afspelen'. Alleen al in Hilversum zijn er +/- 56 internet radio stations ! Klikt u eens de wereld rond, verbaas u over het aantal en zoek uw eigen smaak....


P.s. Internet radio is totaal iets anders dan DAB en/of DAB+ ( maar laten we die 2 voorlopig maar snel vergeten !  Wat overigens weer een hele anders discussie is ).

Uitgelicht topic