1
Vraag
2
Reacties
Sjraar oet Tege

Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Radio signaal lijkt minder dan TV (Mediabox Next)

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een mediabox next. Alles werkt perfekt. Echter lijkt het geluid/signaal via de receive, af en toe  minder dan van de TV.

 

Kan het signaal beïnvloed worden door de extra DAB+ draadantenne kabel die ik op de Onkyo TX-8220 heb aangesloten?

 

Momenteel heb ik deze even verwijderd om te horen of er (merkbaar) verschil te horen is.

 

Aangesloten apparatuur :

Mediabox Next via antenne ingang in huiskamer. Eerst een splitter gebruikto

Onkyo TX-8220 geluid via hdmi en/of optische kabel via nieuwe luidsprekers 

LG televisie aangesloten met hdmi op de Next.

 

Momenteel klinkt het geluid van de radiozenders van de TV via de Onkyo receiver goed. Ook de TV kan gewoon uit, zodat deze niet perse de gehele dag aan hoeft te staan.

 

Heeft de DAB+ draadantenne in de receiver een negatief effect op het digitale signaal van de TV/radio?

 

Op dit moment alleen de optische kabel in de receiver naar de Next mediabox en hdmi kabel van de TV naar de Next mediabox.

 

Alvast bedankt voor de moeite voor technische uitleg. 

 

Met vriendelijke groet, 

Gé 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Sjraar oet Tege Ik stuur je een HDMI kabel op en ga er vanuit dat dit moet lukken! Fijn dat het geluid weer goed loopt. 

 

Ik heb de afspraak met de monteur afgezegd. Je krijgt hier nog een bevestiging van per e-mail. 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Heeft de DAB+ draadantenne in de receiver een negatief effect op het digitale signaal van de TV/radio?"

 

Nee, want de draadantenne ontvangt alleen en zend niets uit.

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Dank je wel voor deze toelichting! 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Aangezien het radiosignaal vandaag tóch iets minder was, het geluid en beeld van de TV via de receiver klinkt wél prima, heb ik de HDMI ingang geswitched van hdmi 1 naar hdmi 3. Het radiosignaal, via de TV, klinkt nu óók prima! Even afwachten of dat zo blijft.

Misschien minder goed contact waardoor signaal verlies optreed bij mijn oudere TV.

 

Nogmaals bedankt! 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Update

Even een dag geluisterd en tóch af en toe minder signaal via de receiver. Heb gemerkt dat als ik de TV nadien uitzet, het signaal via de optische kabel (Next > receiver) gaat. Als de TV nog aan staat met bijvoorbeeld radio 2 gaat het geluid waarschijnlijk via de HDMI kabel. (kam me vergissen) 

Als ik het radiosignaal via mijn telefoon stream, hoor ik het, volgens mij, niet.

 

Dus vandaag een nieuwe optische kabel, met dubbele bescherming, besteld. De huidige optische kabel is waarschijnlijk tijdens het verhuizen (gedeeltelijk) beschadigd.

 

Omdat al het andere wél goed werkt, muv het brommen tijdens de weergave van een DVD bij het testen. Beeld en geluid goed maar dus constant gebrom tijdens het afspelen.

-oude JVC DVD-sleler met scart connector

-LG televisie

 

Groetjes, 

Gé 

 

 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @Sjraar oet Tege, ik zie dat het al een tijdje stil is. Hoe gaat het met de nieuwe optische kabel met dubbele bescherming die je onlangs gekocht hebt? 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Hallo Lotte,

Ik heb de nieuwe optische kabel aangesloten. Hoor geen echt verschil, vandaag zelfs, af en toe, nog erger tov bijv. het geluid van de TV.

Gisterenavond en vanmorgen de Next mediabox opnieuw opgestart,het lijkt dan voor een tijd goed te gaan.

Dianogstiek geeft geen probleem aan, dus signaal en Internetsnelheid is goed.

Momenteel, 14:45 uur, is het geluid weer goed, maar toen ik zojuist thuis kwam en de mediabox en receiver aanzette, vond ik het écht minder (tov TV beeld en geluid)

Normaal gesproken kom ik er wel achter waar het probleem is, maar nu niet weet ik het even niet. 

Geregeld de mediabox opnieuw opstarten is natuurlijk niet écht handig en waarschijnlijk ook niet de oorzaak omdat al het andere wél goed werkt, zoals het altijd heeft gedaan! 

 

Hoor graag van je! 

 

Groetjes, Gé 

 

 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Hallo Lotte,

 

Even helemaal gehad! 

Gisteravond tv gekeken en het geluid via de receiver. Alles prima! Beeld en geluid. 

Later die avond radio geluisterd via de toslink, ook prima! 

Echter vanmorgen was het weer minder, alsof je naar een oude lp luistert of oude opname. Mediabox opnieuw opgestart. Geen verbetering helaas.

Uiteindelijk de draadantenne weer aangesloten en meteen goed signaal! (radio Veronica, NPO2 etc.)

 

Ergens klopt er iets niet! POA en/of uitgang in de woonkamer. De coaxkabel naar de Next laat ook relatief makkelijk los. Dit is neem ik aan ook niet de bedoeling. Hoewel de mediabox voor de rest prima werkt.

 

Graag wil ik hier een monteur naar laten kijken, al is om de verouderde POA en aarde indien nodig te vervangen. 

 

Hoor graag van je! 

 

Met vriendelijke groet,

Gé 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Hallo @Sjaar oet Tege, dan gaan we die monteur heel snel inplannen. De afspraak staat voor dinsdag 26 juli tussen 12:00-18:00 uur.  De bevestiging ontvang je per e-mail. Kom dit niet uit? Dan kun je de afspraak verplaatsen via mijn Ziggo. 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Update!

 

Ook even gekeken naar de HDMI ingang, het is een oudere TV met 3 hdmi ingangen.

Weet echter niet of een nieuwe HDMI met ARC gaat of voldoende is!

Zie bijgaande foto 

IMG_20220722_104620.jpg

 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Hallo Lotte,

Na de HDMI kabel er even uitgehaald te hebben om de foto te maken, heb ik de radio weer aangezet via de TV Het geluid is nu weer goed.

Dus hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de HDMI kabel en/of uitgangen HDMI.

 

Groetjes Gé 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Sjaar oet Tege Goed dat je dit geprobeerd hebt! Wil je dat ik de monteursafspraak voor je annuleer? Ik kan je kosteloos een nieuwe HDMI kabel toesturen. 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Hallo Lotte,

Ik vond deze storing zo apart, omdat de storing alleen via de radio hoorbaar was. HDMI en/of toslink.

 

Werkt een nieuwe HDMI-ARC kabel op een HDMI ingang van mijn oudere maar nog goede LG TV!?

Zoja, dan kan je de afspraak van de monteur annuleren! Dan is een goede HDMI - ARC kabel voldoende!

 

Geluid is nu weer perfect, trouwens! 

 

Dank voor alle moeite! Heb altijd goed beeld en geluid, ook van Viaplay wat ik sinds kort heb!

 

Ik zie de HDMI kabel dan wel verschijnen!

 

Groetjes en een fijne dag gewenst. 

Gé 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Sjraar oet Tege Ik stuur je een HDMI kabel op en ga er vanuit dat dit moet lukken! Fijn dat het geluid weer goed loopt. 

 

Ik heb de afspraak met de monteur afgezegd. Je krijgt hier nog een bevestiging van per e-mail. 

Sjraar oet Tege
Topicstarter
Level 5
  • 41Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

@Lotte 

Hallo Lotte,

Vanmiddag de nieuwe HDMI kabel ontvangen. Het is dezelfde kabel die een maand geleden bij mijn Next mediabox box ook erbij zat.

 

Het geluid klinkt nu óók prima! Is de kans aanwezig dat de vorige nieuwe HDMI kabel niet geheel goed werkte? Lijkt mij eerlijk gezegd sterk. Maar het signaal/geluid klinkt nu écht perfect!

Kan natuurlijk ook inbeelding van mijn kant zijn, al had ik de laatste dagen al goed signaal. Vanmorgen had ik wel af en toe radio via de DAB antenne!

Dus beide signalen werken nu prima al hoor ik nu toch écht merkbaar verschil in geluidskwaliteit! 😊 (misschien tóch de vorige nieuwe HDMI kabel) 

 

Nogmaals bedankt voor de snelle levering van de HDMI kabel, Lotte!

 

Fijne dag gewenst! 

Gé 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic