1
Vraag
2
Reacties
Peet Bell

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Radio signaal analoog naar digitaal

Beste lezer,

 

ik zoek de beste oplossing om radio te kunnen luisteren als het analoge signaal uitgezet is door Ziggo.

 

Ik heb een radio en een aparte versterker. 

De radio heeft nu als input voor het radiosignaal een coaxkabel die direct met de wandcontactdoos verbonden is; Ik neem aan dat dit nu het huidige analoge signaal is. 

 

De ziggo instructies om mijn mediabox met mijn stereo te verbinden begrijp ik niet goed. 

1) Welk signaal wordt verbonden? Ik nam eerst aan dat het om het radio signaal (Frequenties) gaat en niet om het geluid zelf. Ziggo heeft het over een 'stereo' maar ik weet niet wat dat is. Ik heb een losse radio (luxman TD-377) en een losse versterker met alleen maar Tulp input mogelijkheden. 

2) Ik zou het liefst een analoog signaal mijn radio inkrijgen (zoals nu het geval is neem ik aan), want dat kan mijn radio ontvangen en verwerken. Daarvoor dacht ik aan een verbinding tussen mediabox en radio die 1) digitaal naar analoog converteert, en 2) Tulp/RCA naar coaxiaal converteert. Kan dat zo?

 

Of kan dat niet en moet ik mijn radio afschrijven???

 

Bij voorbaat dank, met vr. gr.,

Wijnand

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke mediabox heb je precies?

Dan kan er gekeken worden hoe de mediabox audio uitgang aan te sluiten op de tulp ingangen van je versterker.

 

Een analoge tuner kan niet meer gebruikt worden, behalve met een losse FM antenne.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke mediabox heb je precies?

Dan kan er gekeken worden hoe de mediabox audio uitgang aan te sluiten op de tulp ingangen van je versterker.

 

Een analoge tuner kan niet meer gebruikt worden, behalve met een losse FM antenne.

Peet Bell
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik ken de Pace niet.

Zitten er tulp stekkers op de achterkant op deze Pace?

Op een foto op internet zie ik die zitten en lijken me audio uitgangen.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

De audio van een scart-aansluiting is op het z.g. line-niveau, net zoals bij de tulp- / cinch-norm. Hier zijn verloop -snoertjes /- stekkers voor in de handel.

Peet Bell
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de antwoorden. Ik begrijp dat ik mijn analoge radio met kabel moet afschrijven. Vreemde gang van zaken, net gelezen dat nog veel nederlanders thuis analoog radio luisteren. En als ik om wil naar digitaal kan ik een radio kopen bij ziggo. Ook is het me opgevallen dat radio niet in mijn pakket zit, dat hebben ze er vermoed ik uitgehaald zodat klanten niet om een korting kunnen vragen bij afsluiten analoog radio signaal. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Peet Bell schreef: "Ook is het me opgevallen dat radio niet in mijn pakket zit, dat hebben ze er vermoed ik uitgehaald zodat klanten niet om een korting kunnen vragen bij afsluiten analoog radio signaal. "

 

Iedereen met een abonnement bij Ziggo heeft minstens 60 vrije TV kanalen en 60 vrije radio kanalen.

Digitale radio is ook al jaren via je Pace te beluisteren: Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

 

De Pace is heel makkelijk aan te sluiten op je versterker en dan heb je radio via je Pace en je versterker.

Peet Bell
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank Bert oor je snelle reactie. 

De oplossing die je aangeeft, is voor mij geen goede, want:

- waarom de TV moeten aanzetten om radio te luisteren? onhandig, kost beetje stroom etc. 

- ik wil anoniem naar de radio kunnen luisteren; Ziggo kan nu mijn radio luister gedrag monitoren

 

Ik ga eerste de antenne proberen voordat ik naar andere oplossingen ga kijken; en als ik een digitale radio koop, zal dat niet bij Ziggo zijn

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Wie zegt er dan dat je de tv moet aanzetten? Dat hoeft ook helemaal niet. En ziggo houdt ook niet bij welke radiozender jij beluistert.

Peet Bell
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat zegt Ziggo: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/alles-over-radio/digitale-radio#/met-je-stereo-e...

 

Ik weet dat dat niet hoeft als ik een digitale radio aanschaf of via een antenne radio ga luisteren.

 

En Ziggo zegt dat ze het TV  gedrag (wanneer je wat kijkt) gebruiken, zie 4.3 blz 8 in:

 

https://cdn-master.aem.prod.aws.ziggo.io/content/dam/ziggo/privacy/20210617-Privacy-Statement-Vodafo...

(ik heb verder 'redelijk' vertrouwen dat Ziggo hier zorgvuldig mee omgaat)

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Peet Bell schreef: "- waarom de TV moeten aanzetten om radio te luisteren?"

 

Ik schrijf nergens dat je je TV moet aanzetten, het geluid via een versterker heeft niets met je TV te maken.

 

Als je met je Pace op de versterker aangesloten, naar de radio luistert, hoeft de TV helemaal niet aan te zetten en hoeft er helemaal geen TV aan de Pace aangesloten te zitten, je kiest via de afstandsbediening het radiokanaal en het geluid gaat via je versterker.

 

Zo heb ik een Humax 5300c op de versterker aangesloten en daar zit helemaal geen TV aan, dat werkt op dezelfde wijze als met een Pace

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic