Hans Warners

Level 5
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Radio ontvangst via Next op Demon?

IK HEB een demon rcd-m40dab en ik heb een next

IK HAD uitstekende radio ontvangst

Na de aanpassing van Ziggo niet meer

 

ik wil niet de gehele dag met de TV aan zitten Ik heb nl een Panasonic Plasma en die gebruikt bijna de gehele productie van Borselen

 

ik wil mijn Next aansluiten op de Demon via een Toslink kabel

 

Heb ik daarna op mijn Demon dan radio ontvangst?

 

 

58 Reacties 58
franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Ik heb ook een Denon M40DAB.  Hoewel deze nu niet meer in de huiskamer staat maar op de

klus zolder, heb ik deze wel een tijdje aangesloten gehad via een toslink kabel op mijn

Humax 5300C, werkte prime. Maar volgens wat ik opgezocht heb zou dit ook op de next

moeten werken. Deze heeft ook een toslink uitgang zag ik op een foto van dat ding. 

gewoon aansluiten en op die M40 de goede ingang kiezen, deze heeft er namelijk twee.

Op deze manier wordt die M40 alleen gebruikt als versterker. Mocht U toch perse zelf

radio willen ontvangen, dan zou best kunnen, maar of dat lukt met dat bijgeleverde

draad antennetje is zeer sterk afhankelijk van waar U woont en welk station U wilt

ontvangen. Dit is juist de reden dat die M40 hier is verhuist naar mijn kluszolder.

daar ontvang ik meer dan 50 DAB+ stations met dat VERTIKAAL uitgespannen draadje

wat er bij zit.

 

 

 

Hans Warners
Topicstarter
Level 5
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Dank je voor je reactie Wat ik begrijp van Ziggo zou ik op deze wijze ook radio ontvangst hebben zonder tv aan te zetten De ontvangst van FM of dab op de bij de demon geleverde antenne en bij de door Ziggo verstrekte antenne is bedroevend Ik zoek bevestiging voor wat Ziggo zegt voordat ik het Toslink kabeltje ga bestellen

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik heb de next aangesloten op een versterker met een optische kabel.

Als ik de TV uitzet en de next aanlaat, kan ik met de stembesturing de radio kanalen kiezen.

Als ik zeg Radio 1 of Radio Omroep Brabant dan gaat de next naar deze zenders toe.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @Hans Warners en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vraag een topic bent gestart op het forum. Wat betreft je vraag, klopt hetgeen wat expert @Bert aangeeft. Als je de Mediabox Next d.m.v. een optische kabel aansluit op je receiver / externe audioapparatuur dan kun je d.m.v. de stembediening naar de gewenste radiozender toe. Zodoende hoef je dus niet de TV aan te hebben. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Aangezien uw Denon een stereo exemplaar is, zou ook een analoge aansluiting voldoen.

Via een optisch ( = digitale ) verbinding, kunnen meer geluidskanalen dan via een analoog/stereo kabeltje. Maar uw Denon is een 2 kanaals exemplaar en dus heeft een optisch verbinding geen voordeel t.o.v. analoog. Tevens heeft een optisch verbinding vaak wat meer problemen, b.v. een zwak signaal en/of meer vertraging ( geluid <> beeld) ).
U zou uw Denon ook op de 3,5 mm audio uitgang van de Next kunnen aansluiten, m.b.v. een simpel kabeltje : voorbeeld.


Optisch:

Denon-1a.png





Analoog:

Denon-1.png



Next : rood = analoog, groen = optisch.

Denon-2.png


Ps. Overigens is DAB+ ontvangst in grote delen van Nederland erg slecht en/of zwak. Tevens is vaak de kwaliteit van het geluid ( o.a. dynamiek ) erg slecht. Dat wordt veroorzaakt door de minimale opzet van het Nederlandse DAB+ systeem. Om de ontvangst te verbeteren zou u deze zelfbouw antenne kunnen maken, die heb ik ooit ook gemaakt en deze werkt prima. De ontvangst wordt dan wel beter, maar het slechte geluid blijft natuurlijk. De reden, dat de antenne bij mij op zolder ligt te verstoffen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Via de 3,5 mm audio uitgang van de Next kan het prima werken.

 

Ik zou de optische uitgang toch ook eens proberen.

Het zou mij niet verbazen als de Denon een betere DAC heeft dan de Next.

Hier klinkt radio met de optische verbinding op een Onkyo A-9150 toch wat frisser/helderder dan de tulp.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

@Hans Warners Ik ben benieuwd of het is gelukt met alle tips die je hebt gekregen! Laat je het ons weten? 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Tevens heeft een optisch verbinding vaak wat meer problemen, b.v. een zwak signaal en/of meer vertraging ( geluid <> beeld) )".

Dit is niet juist @Pasi 

Als het al zo is dat er een zwak signaal via de optische kabel verloopt zit dat in de bron. Een optisch signaal heeft geen verlies. Tevens zorgt deze verbinding ook niet voor vertraging. Het optische signaal moet wel worden omgezet naar een elektrisch signaal, maar dat gaat razendsnel. Is er dus sprake van vertraging komt dat door slechte apparatuur, maar dat komt nog zelden voor. Met beeld heeft de optische verbinding natuurlijk niets van doen. 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Net als de vragen over de andere tuner NAD.. , de aanpassingen van ziggo gaan over het verwijderen van het analoge antenne signaal.

Door een losse antenne FM of DAB moet alles het verder normaal blijven doen, zwak DAB signaal komt veel voor.

De digital coax verbinding van box humax of horizon met versterker kan al jaren via aux jack en tulp of opt.

Voor oude versterkers kan de omvormer van een TV van HDMI of jack of opt naar tulp soms helpen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Waarom deze kritiek op wat we aangeven @fred6 ? Ik snap dat even niet. Als ik zie dat je schrijft: Net als de vragen over de andere tuner NAD.. komt dat echt over alsof wij ons 'werk' niet goed doen. Men wil vaak geen antenne, om verschillende redenen en DAB is nu DAB+ en gewoonweg niet geweldig. Dat dan aanraden doe ik dus niet. 

Voorts schrijf je dit: "De digital coax verbinding van box humax of horizon met versterker kan al jaren via aux jack en tulp of opt".

Een digitale coax verbinding is zelden nog aanwezig op dergelijke apparaten. Maar dat kan natuurlijk niet via Aux jack of tulp lopen zoals je schrijft. Nou ja, tulp (soms) wel, want dan praat je over een digitale coaxiale verbinding tussen de apparaten, maar dan moet men wel een versterker/receiver hebben met die aansluiting Die laatste heeft dat nog wel. Maar bij een Humax is een jack niet mogelijk. Er is geen enkele Humax met deze aansluiting, en de 5500c/5550c (zijn identiek, maar de eerste is allen voor Ziggo) beschikken zelfs niet over een analoge audio uitgang. Alleen een digitaal optische. En ook dan is het maar de vraag of iemand wel een versterker heeft met een optische ingang. Maar ik wil niet weer alles gaan herhalen wat ik bij de NAD set heb geschreven. Maar we doen echt ons best. 

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

"  Er is geen enkele Humax met deze aansluiting, en de 5500c/5550c (zijn identiek, maar

   de eerste is allen voor Ziggo) beschikken zelfs niet over een analoge audio uitgang.

   Alleen een digitaal optische" 

Een analoge audio uitgang op een Humax 5500C is wel degelijk eenvoudig mogelijk,

mits de TV die er op aan is gesloten werkt via de HDMI uitgang. Om een line uitgang

te  krijgen moet met de bijgeleverde scart kabel, (rond naar normale scart) 

aansluiten op  de ronde scart aansluiting op de Humax en vervolgens via een

scart naar line adapter krijgt U een line uitgang. deze zijn onder andere  HIER 

te koop. 

 

 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Sorry sneltype onduidelijkheid .    

De coax van POA naar de  HUmax of horizon en van daar of opt of jack/aux  naar versterker.

Soms is makkelijker eerst naar TV met HDMI en daaruit naar versterker opt of jack.

scart heb ik niet meer.

jwnotorious

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ga gewoon streamen met een Sonos of Bluesound en sluit deze aan op je versteker. Via Tunein kan je de hele wereld luisteren. 

Voor mij geen externe decoder, die troep van Ziggo komt er bij mij niet meer in. Zo'n next is een stroomslurper van jewelste. 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@jwnotorious  schreef:

Zo'n next is een stroomslurper van jewelste. 


 

Het energieverbruik van de Mediabox Next valt erg mee.

Energieverbruik en stand-by | Klantenservice | Ziggo

Steefb_0-1633020323788.png

 

jwnotorious

Level 4
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

prima, maar ik vind het teveel. sorry

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @franske1958 

Er is inderdaad geen Humax met een jack aansluiting, zoals je deze bv. wel op de Next vindt. Daarnaast heeft niet elke Humax een analoge uitgang in de vorm van cinch/tulp. De 5500c/5550c is een heel eenvoudige decoder voor de ontvangst van de vrije zenders, en heeft dus geen jack, maar ook geen tulp aansluiting voor analoge audioweergave. Wel een digitale uitgang (optisch). Om de 5500c (ik noem alleen nog even deze) dus aan te sluiten op een versterker is lastig. Op een receiver met een optische ingang, die doorgaans wel voorhanden is, is dat dus heel eenvoudig. 

Maar de 5500c kent ook geen scart aansluiting zoals we die wel zien op de andere modellen van Humax. Bij de 5500c word dan ook een verloopkabel geleverd naar scart. Maar om die in te zetten voor het alleen het analoge geluid is niet raadzaam, want zoals je zelf al aangeeft is daar wel het een en ander voor nodig. Zou het hier bv. om een Humax 5300c gaan, is het al een stuk beter te doen, want daarop kan men eenvoudigweg een scart adapter plaatsen met cinch/tulpkabels van de juiste lengte. Er is ook wel een scart adapter met een tulp kabel daaraan gemonteerd, maar een losse adapter heeft mijn voorkeur. Echter begrijp ik niet helemaal goed waarom er zoveel tegenstand is als ik of anderen iets plaatsen, en echt wel weten waar we het over hebben. Als ik voor mezelf spreek: Ik verleen al zeker een jaar of 17 ondersteuning voor Humax, wat later Humax/Quantis is geworden, en heb hier eerder alleen al 10.000+ reacties geplaatst en veel mensen geholpen. Ik ga dus ook niet meer op alles in, want als men me zelfs al gaat 'verbeteren' met de opmerking dat een optische SP-DIF geen digitale aansluiting/uitgang is, dan moet men terug naar de schoolbanken. En steeds mezelf verdedigen, nee, daar heb ik geen zin meer in. 

Groet,
Willem

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Steefb 

helemaal eens. Maar ik weet nu ook niet goed meer wat er allemaal wordt geschreven en waarom. Natuurlijk weten ook wij niet alles, maar ik denk dat we het zo slecht nog niet doen.

Groet.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

"Tevens heeft een optisch verbinding vaak wat meer problemen, b.v. een zwak signaal en/of meer vertraging ( geluid <> beeld) )".

Dit is niet juist @Pasi 

Als het al zo is dat er een zwak signaal via de optische kabel verloopt zit dat in de bron. Een optisch signaal heeft geen verlies. Tevens zorgt deze verbinding ook niet voor vertraging. Het optische signaal moet wel worden omgezet naar een elektrisch signaal, maar dat gaat razendsnel. Is er dus sprake van vertraging komt dat door slechte apparatuur, maar dat komt nog zelden voor. Met beeld heeft de optische verbinding natuurlijk niets van doen. 


Blijkbaar begrijp je me niet en/of heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt !

Natuurlijk zit het probleem niet in de optisch kabel zelf. Het heeft ook niets te maken met een zwak signaal. Dat het volume bij het gebruik van een optisch kabel soms te laag is komt ( denk ik ), omdat de verzender en de ontvanger niet hetzelfde standaard niveau hanteren. Waardoor de ontvanger soms niet 100% uitgestuurd wordt, terwijl de elektronica in de zender wel 100% uitstuurt.

Natuurlijk zit in een optisch kabel ook geen vertraging. Maar t.o.v. een tulp uitgang, veroorzaakt de extra elektronica vaak wel iets meer vertraging. Loopt beeld/geluid m.b.v. een tulp wel synchroon, dan kan dat bij een optisch kabel soms al wel zichtbaar verschil opleveren.

Natuurlijk heeft optisch alleen betrekking heeft op geluid.

En natuurlijk heeft moderne en goede elektronica daar tegenwoordig weinig last van, maar ik ken stereo sets waarbij dit probleem echt speelde.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Pasi 

dank voor je toelichting. Echter nog één puntje: vertraging door de extra elektronica bij een optisch signaal is bijna verwaarloosbaar. De elektronica is zo ontzettend snel dat je dat eigenlijk niet kan merken. Zie je een lip-sync issue is het verschil tussen beeld en geluid al best redelijk groot. Instellen van de audiovertraging (lipsync functie) op 80 ms is echt geen uitzondering. Regelmatig is dat nog meer. En zolang heeft een elektronische schakeling, zoals bij een optisch signaal, echt niet nodig. Maar we gaan er niet om vechten hoor. Als jij het anders hebt meegemaakt is dat jou ervaring en daar wil ik niet aan tornen. 

Uitgelicht topic