1
Vraag
2
Reageer en help mee
JohanW1965

Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Radio luisteren zonder de tv aan.

Sinds gisteren weer terug bij Ziggo en heb meteen een vraag.

 

Voordat ik een abonnement bij Ziggo nam heb ik telefonisch contact met de klantenservice gehad over het luisteren naar de radio zonder dat de televisie aan moet staan. Ik wil het geluid van de radio afspelen op mijn soundbar (JBL surround 5.1).  Volgens de klantenservice zou dat geen probleem zijn. Ik zou het volgende moeten doen:

- mediabox en tv aan

- op de tv de gewenste radiozender zoeken

- zodra het geluid van de radiozender over de soundbar te horen zou zijn, kon ik de tv uitschakelen en kon ik radio luisteren zonder dat de tv aan moest staan.

 

Gisteren bovenstaande geprobeerd. Er loopt een optische kabel van de mediabox next naar de soundbar. Radio opgezet en daarna de tv uitgeschakeld. En dus de radio ook want zodra de tv uit gaat stopt de radio ook. Ik ga er nog even vanuit dat het wel kan maar dat ik iets verkeerd doe. Anders heeft de klantenservice onzin verteld.

Wie weet wat ik moet doen om dit wel te laten werken?

 

Dan de afstandsbediening met spraakbediening. Werkt ook niet. Ik houd de knop op de afstandsbediening ingedrukt en spreek de naam van de radiozender in. Maar er gebeurt niets. 

Iemand een idee?

 

bij mijn vorige provider had ik een app op mijn telefoon waarmee ik radio kan streamen op de soundbar. Ik heb de Ziggo-app wel, maar kan daar geen radiozenders op vinden. Wel films maar dus geen radio. Is die optie er niet of heb ik daar een andere app van Ziggo voor nodig??

 

Voor het geval het van belang mocht zijn:

Vanuit de mediabox loopt er een HDMI-kabel naar de tv. Van de tv loopt een HDMI-ARC naar de soundbar zodat het geluid van de tv via de soundbar komt.

De ethernetkabel loopt vanaf de router in de meterkast naar een ethernet-switch en vanaf de switch gaat er een ethernetkabel naar de mediabox en één naar de soundbar.  

 

Tips zeer welkom.

Uitgelicht
JohanW1965
topicstarter
Level 3
  • 22Reacties
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

STOP DE PERSEN!!!! Ik ben eruit. Ik heb nu de HDMI-kabel die vanuit de mediabox komt eruit gehaald. Die is dus niet meer verbonden met tv of soundbar. Alleen de optische kabel zit nu tussen mediabox en soundbar. En tussen de tv en soundbar alleen de HDMI-ARC.

En alles werkt....... Ik met de AB van Ziggo schakelen tussen radio en tv en regel het volume met de AB van de soundbar.

Geen idee hoe het kan, maar ik kan nu radio luisteren zonder dat de tv aan moet blijven staan.

Dus als ik tv wil luisteren doe ik de tv aan, zoek de juiste radiozender en zet daarna de tv uit met de witte knop linksboven.

De HDMI-kabel vanuit de mediabox heeft dus 0 functie...

JohanW1965
topicstarter
Level 3
  • 22Reacties
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb gedaan wat je schreef. De HDMI gaat nu vanuit de mediabox rechtstreeks naar de HDMI-in van de soundbar en jawel..... ik kan de tv uitzetten met de witte knop linksboven en de radio blijft aan!!!! Maar........nu treedt er een nieuw probleem op . Het probleem treedt alleen op bij het tv kijke, niet bij de radio luisteren. Ik hoor nu een soort van echo. Voorheen stond het geluid van de tv helemaal uit en regelde ik het volume met de soundbar. Nu wordt het geluid kennelijk geregeld met de AB van Ziggo. Maar bij het wisselen van het volume reageert niet alleen de soundbar maar ook de tv. En daardoor ontstaat een soort van echo. Ook gaat het geluid regelmatig even zachter. Net zoals je muziek aan het streamen bent en je krijgt een whatsapp-bericht of zo. Dan gaat het geluid ook even zachter. Maar ik ben nu niet aan het streamen of zo en zijn telefoon en soundbar niet met elkaar verbonden.

Hoe fix ik dat??

51 Reacties 51
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik zal @Bert er even bij roepen, want die weet veel van de Next. Maar hoe dan ook moet je de éénknopsbediening niet meer gebruiken en Tv en Next apart aan en uitschakelen. Ik heb zelf de XL met spraakbediening en dat werkt zeer goed, maar daar heb jij natuurlijk niets aan. Maar het zou ook bij jou goed moeten werken. En je kan zeker radio luisteren zonder dat de Tv aan staat. Nadeel is alleen wel dat de Next geen display heeft. Dat zou, zeker voor radio, een zeer fraaie optie zijn geweest. 

Bert komt zo wel langs in dit topic.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@JohanW1965 in theorie werkt radio luisteren zonder tv aan. Maar handig is het niet.

Als je tv via hdmi is verbonden aan de soundbar dan zal daar ook het aan en uit schakelen mee geregeld worden. TV aan, soundbar aan. En omgekeerd. Daar staat de Next nog even buiten. 

De Next heeft zo'n zelfde functie zoals Willem al op duide. Die zet ook alles uit via de rode knop.

 

Om radio te luisteren via de Next op de soundbar moet je dus alle handige functies uitzetten die je nu hebt en zelf de tv en soundbar aan en uitzetten in het vervolg.

 

Makkelijker kan Ziggo het niet maken en ook niet leuker zeg maar.

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

@JohanW1965 @bloemen64 @Willem-A1 Dit lees ik heel vaak. En begrijp nog steeds niet waarom?!! NIET DE TV UITZETTEN MET DE KNOP OP DE TV. Absoluut de afstandsbediening van Ziggo niet gebruiken. Dan blijft de Next aan, waardoor de volume regeling ook via de Ziggo afstandsbediening blijft werken.

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

@JohanW1965 @bloemen64 @Willem-A1 Ik bedoel natuurlijk, zet de tv uit, met de aan/uit knop van de tv 😉

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Ferdy Bossy Je kunt de TV uitzetten met de witte knop links boven op de afstandsbediening.

Als er dan vanuit de Next een audio verbinding is via de mini Jack of de optische uitgang met de soundbar, dan blijft je het geluid horen.

De volume regeling blijft ook werken op de soundbar op deze manier en de TV heeft er dan niets meer mee te maken.

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Dat weet ik, maar niemand gebruikt deze schijnbaar. Men blijft herhalen dat bij het uitzetten, de Mediabox ook uitgaat. Er staat overduidelijk (links) TV in de rode (rechts) uit.

Om je eerlijk de waarheid te zeggen, wilde dat net gaan schrijven/tikken. Gebruik de standby stand niet. Mijn tv is van 2008 en de oude  (plasma) type tv kan beter niet op standby blijven staan. Nog 'n de prettige dag @Bert 

JohanW1965
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Deze optie werkt bij mij niet. Via de tv zoek ik een radiozender. Als ik die gevonden heb hoor ik het geluid over de soundbar. Als ik dan de witte knop linksboven op de AB van Ziggo druk gaat de tv uit en stopt ook de radio. 

 

JohanW1965
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik voel me zo langzamerhand een behoorlijke digibeet....  Welke handige functies bedoel je precies??

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het probleem of beter gezegd de oorzaak, is zeer waarschijnlijk de HDMI kabel tussen de TV en de JBL. Op de TV zal de CEC functie aanstaan, hoe dit exact heet verschilt per merk, deze optie stuurt een aan/uit puls naar de JBL.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

In een ander topic werd een keer deze uitleg geplaatst. Maakt duidelijk dat de CEC functie alhoewel vaak reuze handig, ook ongewenste neveneffecten kan geven.

 

Afhangend van de knop waarop je drukt, de manier van aansluiten van je mediabox, tv en geluidsapperatuur en ook de instelling 'Eén knop voor aan- en uitzetten' kan de uitleg hieronder (deels)verschillen. In principe kun je de logica volgen.

Met de afstandsbediening kun je 2 signalen sturen. Met de witte knop stuur je via infrarood (IR) een aan/uit verzoek direct naar je TV. Via de rode knop stuur je via radiofrequentie (RF) een aan/uit verzoek naar de mediabox.
Staat de optie 'Eén knop voor aan- en uizetten' aan, dan stuurt de Mediabox Next via het HDMI-CEC protocol een aan/uit verzoek door naar je tv.
Op zijn beurt kan de tv reageren op dat signaal én ook het signaal doorsturen naar andere apparaten die via HDMI op de TV zijn aangesloten.

Het verder doorsturen van het signaal, of het eerst indrukken van de witte en dan rode aan/uitknop, kan ervoor zorgen dat sommige apparaten het aan/uit verzoek twee maal ontvangen; ze gaan dan bijvoorbeeld eerst uit en dan opnieuw aan.

Dit is allemaal afhankelijk van het gedrag van je eigen apparatuur en niet iets van de mediabox.

JohanW1965
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik zal dat laatste (met eerst die witte en dan de rode knop) morgen eens proberen. Wordt vervolgd.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Ik bedoel natuurlijk, zet de tv uit, met de aan/uit knop van de tv"

Die is er niet altijd meer. Een echte aan/uit toets sowieso niet meer. Overigens heb ik vanaf 2004 tot vorig jaar verschillende Plasma's gehad van Panasonic en zette die zelden helemaal uit. Met de nieuwere Tv's kan dat dus ook bijna nooit meer, en een Oled mág je helemaal niet uitschakelen door deze spanningsloos te zetten. Maar zet je die met de eventueel aanwezige knop op stand-by, net als bij andere nieuwere toestellen, bereik je niet altijd wat je wilt, want ook dan gaat de Tv in stand-by, net als met de afstandsbediening. En dus is de kans groot dat ook dan een ander apparaat ook in stand-by gaat. Er zijn dan ook niet voor niets CEC killers op de markt, want je hoeft echt niet altijd gelukkig te zijn met die functie. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@JohanW1965  schreef:

Ik zal dat laatste (met eerst die witte en dan de rode knop) morgen eens proberen. Wordt vervolgd.


Ik vrees dat dit niet veel zal uitmaken, als wat ik eerder schreef klopt reageert de JBL op de TV.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Ferdy Bossy "Dat weet ik, maar niemand gebruikt deze schijnbaar."

Jawel, heel veel mensen gebruiken deze wijze van aansluiten, op dit forum is dit in tig topics naar voren gekomen als oplossing en tot genoegen van de gebruikers.

JohanW1965
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ondanks de tips geen oplossing gevonden. Heb al geprobeerd om de tv los te koppelen van de soundbar op het moment dat er al een radiozender aan staat door de HDMI-ARC los te koppelen van de tv. De tv stond op dat moment dus nog aan. Maar zodra de kabel is losgekoppeld is het stil. Dus de optische kabel tussen mediabox en soundbar is compleet nutteloos.

 

Ik snap werkelijk niet waarom het zo moeilijk moet zijn om radio te luisteren zonder dat de tv aan moet staan 😠. En dan heeft ZIGGO ook nog geen app om radio te streamen.  Echt niet van deze tijd!!

Kennelijk heeft het ook geen zin om vooraf te bellen met de klantenservice en te vragen of het mogelijk is, want die hebben er kennelijk geen verstand van.

Begin al een beetje spijt te krijgen van de overstap....

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@JohanW1965 welke aansluit opties heeft de JBL ? Is het een Audio/Video model, dan is er misschien de optie om de Next middels HDMI aan de JBL te koppelen. De verbinding tussen de JBL en TV kan zo blijven.

 

Ziggo is een TV leverancier dus de noodzaak van een radio app zie ik niet de radiokanalen via de Ziggo Go app is vaker gevraagd, er zijn legio radio apps die we op een geschikt apparaat kunnen afspelen. 

JohanW1965
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Op de mediabox zit maar 1 HDMI-poort. En daar zit nu de HDMI=kabel in die naar de tv gaat. Op mijn soundbar zitten er 2 HDMI-in en -out. Op de out-poort zit de HDMI-ARC.

 

Bedoel je dat ik de HDMI-kabel vanaf de mediabox niet aansluit op de tv maar op de soundbar? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Correct, de Mediabox op de HDMI in van de soundbar. Dan zou in principe de TV niet eens aan hoeven, wel is dan de spraakgestuurde afstandsbediening nodig om een radiokanaal te kiezen. 

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Beste @JohanW1965 goedemorgen, jammer dat sommigen niet begrijpen (je bent de enigste niet) hoe het werkt. Als de Mediabox rechtstreeks verbonden (optisch of wat voor manier dan ook) is, dan wordt dit signaal gestuurd naar de ingang van voorversterker/receiver/actieve speakers. Die dan wel moet weten hoe dit signaal binnenkomt. Er is apparatuur zoals de RME ADI-2 DAC FS die automatisch verbind met het binnenkomend signaal en stuurt naar de RCA (TULP)/XLR of koptelefoon. Moet toegeven dat @Bert mij  soms iets duidelijk maakt, waar ik nooit van gehoord had. De fabrikanten vinden steeds iets nieuws uit en inplaatsvan één standaard te gebruiken, geven ze het, niet allemaal dezelfde naam. Maar dat is niet het probleem, de radiozender moet te horen zijn via de aangesloten installatie. De analoge (3,5mm) of digitale (optische kabel) uitgang van de mediabox gaat naar de ingang, die door de luisteraar ingetoetst/kenbaar gemaakt Moet worden, kijk in de handleiding van het apparaat er zijn fabrikanten die een telefoonboek/handleiding leveren, hoe deze werkt. Er zit, misschien in een submenu de keuzestand voor de optische ingang. Als deze gekozen is, moet de radiozender gehoort worden. Om weer terug te komen over de waanzin van fabrikanten, in het menu van de Tv (dus niet van de mediabox) staat er bijvoorbeeld CEC schakel deze uit, vindt de CEC killer waanzin.

Er kunnen andere namen (géén standaard) die gegeven zijn, die het onmogelijk maken om het geluid te horen, probeer uit wanneer de Philips/Samsung/Pioneer etc. wel toestaat dat de radio te horen is via de installatie. Geef toe het is EEN extra handeling (je hoeft het maar een keer op te zoeken). Het komt zelfs voor dat in het menu (tv) niet hetzelfde HDMI kanaal gekozen kan worden waar de mediabox staat aangesloten. Wat natuurlijk te zot is voor woorden, maar dat las ik ook hier op de community. De standaard is

HDMI uit mediabox verbinden met HDMI1/TV

Indien ook 'n soundbar deze op HDMI1/ARC met de mediabox aangesloten op HDMI2 (TV)

Succes gewenst, hopelijk lukt het.

Mijn installatie kan zelfs mijn zwager niet aansluiten, het lijkt wel een ouderwetse telefoon centrale.

Mediabox en TV aan/Naar de RADIO app TV//Kies de radiozender/Alleen de  TV WITTEKNOP afstandsbediening indrukken  op stand-by/De stereo-installatie aanzetten en kies de juiste (optisch of 3,5mm) ingang.

Als het niet werkt de GEVONDEN  (na het opzoeken) optie (misschien CEC genoemd) uitschakelen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic