Sinds gisteren weer terug bij Ziggo en heb meteen een vraag.
Voordat ik een abonnement bij Ziggo nam heb ik telefonisch contact met de klantenservice gehad over het luisteren naar de radio zonder dat de televisie aan moet staan. Ik wil het geluid van de radio afspelen op mijn soundbar (JBL surround 5.1). Volgens de klantenservice zou dat geen probleem zijn. Ik zou het volgende moeten doen:
- mediabox en tv aan
- op de tv de gewenste radiozender zoeken
- zodra het geluid van de radiozender over de soundbar te horen zou zijn, kon ik de tv uitschakelen en kon ik radio luisteren zonder dat de tv aan moest staan.
Gisteren bovenstaande geprobeerd. Er loopt een optische kabel van de mediabox next naar de soundbar. Radio opgezet en daarna de tv uitgeschakeld. En dus de radio ook want zodra de tv uit gaat stopt de radio ook. Ik ga er nog even vanuit dat het wel kan maar dat ik iets verkeerd doe. Anders heeft de klantenservice onzin verteld.
Wie weet wat ik moet doen om dit wel te laten werken?
Dan de afstandsbediening met spraakbediening. Werkt ook niet. Ik houd de knop op de afstandsbediening ingedrukt en spreek de naam van de radiozender in. Maar er gebeurt niets.
Iemand een idee?
bij mijn vorige provider had ik een app op mijn telefoon waarmee ik radio kan streamen op de soundbar. Ik heb de Ziggo-app wel, maar kan daar geen radiozenders op vinden. Wel films maar dus geen radio. Is die optie er niet of heb ik daar een andere app van Ziggo voor nodig??
Voor het geval het van belang mocht zijn:
Vanuit de mediabox loopt er een HDMI-kabel naar de tv. Van de tv loopt een HDMI-ARC naar de soundbar zodat het geluid van de tv via de soundbar komt.
De ethernetkabel loopt vanaf de router in de meterkast naar een ethernet-switch en vanaf de switch gaat er een ethernetkabel naar de mediabox en één naar de soundbar.
Tips zeer welkom.
STOP DE PERSEN!!!! Ik ben eruit. Ik heb nu de HDMI-kabel die vanuit de mediabox komt eruit gehaald. Die is dus niet meer verbonden met tv of soundbar. Alleen de optische kabel zit nu tussen mediabox en soundbar. En tussen de tv en soundbar alleen de HDMI-ARC.
En alles werkt....... Ik met de AB van Ziggo schakelen tussen radio en tv en regel het volume met de AB van de soundbar.
Geen idee hoe het kan, maar ik kan nu radio luisteren zonder dat de tv aan moet blijven staan.
Dus als ik tv wil luisteren doe ik de tv aan, zoek de juiste radiozender en zet daarna de tv uit met de witte knop linksboven.
De HDMI-kabel vanuit de mediabox heeft dus 0 functie...
Ik heb gedaan wat je schreef. De HDMI gaat nu vanuit de mediabox rechtstreeks naar de HDMI-in van de soundbar en jawel..... ik kan de tv uitzetten met de witte knop linksboven en de radio blijft aan!!!! Maar........nu treedt er een nieuw probleem op . Het probleem treedt alleen op bij het tv kijke, niet bij de radio luisteren. Ik hoor nu een soort van echo. Voorheen stond het geluid van de tv helemaal uit en regelde ik het volume met de soundbar. Nu wordt het geluid kennelijk geregeld met de AB van Ziggo. Maar bij het wisselen van het volume reageert niet alleen de soundbar maar ook de tv. En daardoor ontstaat een soort van echo. Ook gaat het geluid regelmatig even zachter. Net zoals je muziek aan het streamen bent en je krijgt een whatsapp-bericht of zo. Dan gaat het geluid ook even zachter. Maar ik ben nu niet aan het streamen of zo en zijn telefoon en soundbar niet met elkaar verbonden.
Hoe fix ik dat??
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Even een update. Ik heb de laatste dagen zo vaak de kabels gewisseld dat ik gisteren iets heb geschreven wat niet klopt. En dan bedoel ik het deel over de verbinding tussen mediabox en tv.
Ik heb nog eens goed gekeken hoe het nu aan elkaar gekoppeld is en dat is als volgt:
- ethernetkabel vanuit de meterkast naar een switch en vanuit de switch 1 naar de mediabox en 1 naar de soundbar. Geen idee of die naar de soundbar überhaupt wel een functie heeft maar ala, ik laat hem lekker zitten;
- 1 HDMI vanaf de mediabox naar de HDMI-in op de soundbar
- 1 HDMI-ARC tussen de tv (ARC-aansluiting) en de HDMI-IN op de soundbar
- uiteraard de coax-kabel in de mediabox
Radio luisteren:
- mediabox aan met de AB van Ziggo en de tv gaat ook mee aan
- radiozender zoeken en wachten tot ik het geluid over de soundbar hoor
- daarna met de witte knop linksboven op de AB de tv uitzetten. Het geluid valt dan weg en de soundbar gaat
op standby. Met de knop op de soundbar de stand HDMI-IN zoeken en dan heb ik weer het geluid van de
radio op de soundbar en is het tv-scherm uit.
Met de witte knop linksboven op de AB van Ziggo gaat het scherm van de tv weer aan. Daarna twee keer op de pijl-toets boven de volume-knoppen en ik heb op de tv weer beeld en geluid. Ik hoef dan op de soundbar geen andere instelling te kiezen.
Voor wat betreft de Chromecast:
- de mediabox gaat uit, anders blijf ik geluid van de tv horen over de soundbar
- telefoon of iPad koppelen aan de chromecast
- om geluid bij het beeld te krijgen moet ik op de soundbar schakelen van HDMI-IN naar "tv"
Het is al eerder gezegd; het is te zot voor woorden dat ik dagen bezig moet zijn om het spul werkend te krijgen. Doet moet makkelijker kunnen, dus Ziggo wees eens klantvriendelijk en fix dit.
Iedereen nogmaals bedankt voor alle tips.
1 HDMI-ARC tussen de tv (ARC-aansluiting) en de HDMI-IN op de soundbar
Dit zal de HDMI Uit (arc) zijn?
Het is ook best makkelijk, althans met wat kennis hoe zaken werken.
Maar begrijp ik nu dat alles naar behoren werkt?
@RoWi. ik snap wel een beetje waarom in en uit zijn 'verwisseld'. Op de soundbar is het 'in' omdat het om het geluid gaat dat van Tv naar soundbar loopt. Maar eigenlijk is het natuurlijk een uitgang, waarbij alleen het geluid binnen komt op de soundbar. Snap je het nog? haha.
Maar ik haal er inderdaad uit dat het werkt. Mooi!!
Radio en tv werken inderdaad. Ben alleen nog een beetje aan het stoeien als ik gecast heb en terug wil naar tv. Ene keer gaat het zonder problemen terug naar tv en een volgende keer moet ik wat extra handelingen doen, maar in welke volgorde kan ik nog niet onthouden........ 🙈
@JohanW1965 schreef:Radio en tv werken inderdaad. Ben alleen nog een beetje aan het stoeien als ik gecast heb en terug wil naar tv. Ene keer gaat het zonder problemen terug naar tv en een volgende keer moet ik wat extra handelingen doen, maar in welke volgorde kan ik nog niet onthouden........ 🙈
De Chromecast zal in een HDMI poort zitten met nummer x dan is het zaak op op de TV de HDMI arc aansluiting te kiezen als deze niet automatisch actief wordt zodra de Mediabox aangaat. Dat komt vast goed.
Dan moet je ook maar niet casten... 😉
Had (heb) hetzelfde probleem; radio luisteren zonder tv aan…. Ook gestoeid met diverse aansluitkabels en uiteindelijk het volgende gedaan.
Mediabox next hdmi out op Sony tv Hdmi in.
Sony tv hdmi arc op Samsung soundbar hdmi arc
AB mediabox next ingesteld op Sony tv en Samsung soundbar. So far so good - geen enkel probleem met tv kijken; enkel de volumeknop van de AB reageert pas na wat tijd ( halve minuut…?) op de soundbar.
Voor het radio luisteren zonder tv aan heb ik een extra optische kabel aangesloten van de Mediabox next naar de Samsung soundbar optisch in. Radio luisteren door ALLEEN de Mediabox (helaas via knop op toestel) en de Soundbar (ook separaat) aan te zetten en keuze optisch in opzoeken. Vervolgens komt het geluid van de (laatste) tv zender binnen; middels voicecontrol naar de gewenste radiozender schakelen. Werkt prima echter:
1. Na uurtje of 4 schakelt Media box automatisch uit….. ( eco standaard ingesteld op 4 uur-instellen op 24 uur maakt niet uit- hard reset of fabrieksinstellingen ook niet)
2. ‘S morgens staat mijn Soundbar aan - dit blijkt dus veroorzaakt te worden door de Mediabox die blijkbaar ‘s nachts om uur of 4-5 een signaal doorstuurt waar de Soundbar via de toslink kabel op reageert. Blijkbaar is de koppeling via hdmi van Mediabox via Sony tv met hdmi arc naar Soundbar daar “ongevoelig” voor…(wrschlk omdat tv op stdby staat…?). Dit opgelost door de optical switch (staat nog meer apparatuur op de toslink aansluiting van de Soundbar) na radio luisteren om te zetten.
3. Het zou makkelijker zijn om, wanneer AB Mediabox wordt gebruikt voor gekoppelde apparatuur, ook een (extra….) knop te introduceren om de Mediabox APART aan te sluiten…..
Echter vanwege het uitvallen (na uurtje of 4) van de Mediabox bij het luisteren naar de radio, gaat op dit moment de voorkeur uit om via radio app’s geluid naar de soundbar te sturen. Hopelijk kunnen jullie mij een oplossing geven voor het uitvallen…?
Sorry moet zijn Mediabox APART aan te zetten…….
@Kareldeux Hoe staat Instellingen -> Systeem -> Wanneer in standby?
Op 24 uur zou de Next aan moeten blijven.
Hallo Bert, sorry voor de late reactie…
24 uur is ok; geen uitval meer.
Echter na laatste software update Mediabox geeft mijn Soundbar voorrang aan de HDMI arc aansluiting Ook wanneer de TV uitstaat. Omdat de Soundbar dan de toslink niet “ziet” krijg ik dus geen signaal meer uit de Soundbar…… Dus weer hetzelfde probleem…. Enige oplossing die ik nog heb is de audio uitgang van de Mediabox omzetten naar HDMI en aansluiten op separate (gewone) hdmi ingang van de soundbar. Dat zou moeten werken……..
@Kareldeux, heb je bovenstaande optie al getest toevallig? En werkt het dan ook?
Misschien dat @Bert nog wat tips heeft?!
Vandaag analoog(tulp) hdmi omvormer binnengekregen en getest. Het werkt via aparte hdmi ingang op de soundbar. Hopelijk blijft dat ook zo na de volgende Mediabox software update……..
Ab van mediabox next werkt na de laatste software update overigens ook op zowel tv en soundbar; bij de laatste nu ook onmiddellijk na opstarten - dat was niet zo…..
Dus alles ok nu - heb nog wel de wens om de Mediabox APART op te kunnen starten met de AB zonder eerst de koppeling met tv en soundbar te moeten verwijderen… hij staat nl ingebouwd en is ( nog) niet makkelijk toegankelijk…
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.