1
Vraag
2
Reacties
Peperbuske

Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Radio luisteren zonder de tv aan te zetten

In de nieuwsbrief van april staat een artikel om met de Next naar de radio te luisteren zonder de tv aan te zetten. Met de tv aan lukt het me wel om een radiozender te selecteren, maar niet met de tv uit.

Ik heb een afstandsbediening met stembesturing en dan moet het volgens jullie zonder beeld lukken.

  • Houd de knop ingedrukt op de afstandsbediening. Onder in beeld verschijnt het spraakscherm.
  • Spreek rustig en duidelijk je boodschap in. Bijvoorbeeld ''Radio''. De radio app verschijnt automatisch in beeld. Dit kan natuurlijk ook met de radiozender waar je naar wilt gaan luisteren.

Heb je door hoe dit werkt? Dan hoef je de tv niet meer aan te zetten als je radio wil luisteren.

 

Mijn vraag: Hoe kan ik met de tv uit de radio app onder in beeld zien?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Geluid via de TV, als hij uit staat, gaat niet lukken.

 

Het is alleen werkzaam als je b.v. het geluid ook via een soundbar of versterker laat gaan.

Dan kun je de TV wel uit laten staan.

 

1111.png

 

**Moderator toevoeging: Gaat het geluid direct via de Next? Dan kun je radio luisteren zonder TV aan. Je bestuurt de Next met je stem via de voice afstandsbediening**

Bekijk in context

Skillgannon

Level 5
  • 51Posts
  • 6Oplossingen
  • 7Likes

Ik weet niet meer hoe ik het gedaan heb, maar ik heb nu dus het geluid uit de next aanstaan en ik deed de tv uit. op dat moment geen geluid niets, maar ik koos op de onkyo de uitgang cablesat (hierop is de next aangesloten) en het geluid bleef aan. Hoe ik weet het niet, ik had het al zo vaak op deze manier geprobeerd en steeds niets. Ik had de HDMI kabels aangesloten zoals Bert het voorstelde, de next met een kabel op de onkyo, cablesat en de arckabel naar tvuitgang 2, die is voor arc, Maar wat ik ook probeerde, niets, wel geluid maar geen beeld, alles nagelopen kon het niet vinden, next weer op hdmi 1 gezet en de onkyo op hdmi 2. En nu deed alles het prima, vreemd, maar ik ben blij, want ik heb geluid van de digitale radiouitgang en dat was het belangrijkste, bedankt voor jullie support.

Bekijk in context

30 Reacties 30
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

als de tv uit staat kun je dat niet zien 

maar als je zegt radio 100% nl dan gaat die automatisch naar die zender en hoor je op de speaker die zender

 

wel moet de next dan rechtstreeks zijn aangesloten op een geluidsinstallatie 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Peperbuske Ik las het net even door, dat lijkt niet in de praktijk uitgeprobeerd, verwacht ik.🙂

 

b.v. Omroep Brabant geeft het TV beeld en geluid.

 

Radio Omroep Brabant geeft de radio.

(Agge mar leut et, vur zover as da nou kan.)

Peperbuske
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dank je wel. De Next is aangesloten op de TV. Kan ik dit dan ook als een geluidsinstallatie zien?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Geluid via de TV, als hij uit staat, gaat niet lukken.

 

Het is alleen werkzaam als je b.v. het geluid ook via een soundbar of versterker laat gaan.

Dan kun je de TV wel uit laten staan.

 

1111.png

 

**Moderator toevoeging: Gaat het geluid direct via de Next? Dan kun je radio luisteren zonder TV aan. Je bestuurt de Next met je stem via de voice afstandsbediening**

windrust

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het zou toch niet meer dan fatsoenlijk zijn van Ziggo om het luisteren naar radio in de app snel mogelijk te maken. Dan kan je luisteren mbv je smartphone of kan er gestreamd worden naar een stereo installatie of naar een (eenvoudige) geluidsbox (bijv. JBL). Dan hoeft je TV niet aan, wat slecht is voor het apparaat en de energierekening. Ik heb een eenvoudige Horizonbox, daarmee zijn veel genoemde oplossingen (voicecontrol of afstandsbediening)) niet mogelijk.

Kom op Ziggo, laat die goeie oude radio niet stikken! En bovendien: ik betaal er toch voor!

Door het uitfaseren van analoge radio lijkt dit medium bij Ziggo in de verdrukking te komen. Ik zie al verzoeken van meer dan twee jaar geleden om de app aan te passen. Gaat Ziggo hier nu wat mee doen of niet?

windrust

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En waarom gaat dat niet lukken?

Het zou toch niet meer dan fatsoenlijk zijn van Ziggo om het luisteren naar radio in de app snel mogelijk te maken. Dan kan je luisteren mbv je smartphone of kan er gestreamd worden naar een stereo installatie of naar een (eenvoudige) geluidsbox (bijv. JBL). Dan hoeft je TV niet aan, wat slecht is voor het apparaat en de energierekening. Ik heb een eenvoudige Horizonbox, daarmee zijn veel genoemde oplossingen (voicecontrol of afstandsbediening)) niet mogelijk.

Kom op Ziggo, laat die goeie oude radio niet stikken! En bovendien: ik betaal er toch voor!

Door het uitfaseren van analoge radio lijkt dit medium bij Ziggo in de verdrukking te komen. Ik zie al verzoeken van meer dan twee jaar geleden om de app aan te passen. Gaat Ziggo hier nu wat mee doen of niet? Of leg het uit waarom dit niet zou kunnen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@windrust "Ik heb een eenvoudige Horizonbox, daarmee zijn veel genoemde oplossingen (voicecontrol of afstandsbediening)) niet mogelijk."

 

Zeker wel mogelijk op het moment dat je de nieuwe software op de mediabox XL hebt met de radio app.

Afstandsbediening met stembesturing (ziggo.nl)

 

Afstandsbediening met Voice Control

 Makkelijk navigeren met je stem

 Gebruik commando's als 'Netflix', 'Mijn opnames' en 'Radio 2'

 In 15 seconden gekoppeld aan je tv

Haal 'm gratis op in de winkel

Of bestel online voor € 6,95

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@windrust "Kom op Ziggo, laat die goeie oude radio niet stikken! En bovendien: ik betaal er toch voor!"

 

Je betaald voor de doorgifte van radio kanalen, daar verandert niets aan, je kunt een TV antenne op het dak ook niet meer gebruiken om TV te kijken, de techniek gaat vooruit en de radio frequenties zijn nodig voor de hogere upload van het internet, dat kan niet op een andere plaats inde Docsis coax techniek.

 

En Ziggo moet stoppen met de analoge radio van het Commissariaat voor de Media.

Ziggo heeft in eerste instantie tot en met 31 december 2020 ontheffing gekregen om analoge FM-kabelradio zonder analoge tv aan klanten te leveren en dat is nu nog een keer verlengd.

In de Mediawet staat omschreven dat kabelaanbieders áls wordt gekozen om analoge diensten aan te bieden in dat geval zowel tv als radio aan moeten bieden.

windrust

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Begrijp ik uit de reactie van Bert dat als ik de software van mijn bestaande Horizonbox bijwerk dat er Voice Control mogelijk wordt?

windrust

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat begrijp ik allemaal wel Bert maar dat is mijn punt ook niet. Als er wat moet veranderen in de doorgifte is dat prima, maar zorg er wel voor dat de klanten naar radio kunnen blijven luisteren zonder dat de TV moet worden aangezet. Ik heb daar oplossingen voor genoemd: pas de app aan. Of zijn er redenen dat dat niet kan?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@windrust  schreef:

Begrijp ik uit de reactie van Bert dat als ik de software van mijn bestaande Horizonbox bijwerk dat er Voice Control mogelijk wordt?


Alle Horizon boxen / Mediaboxen XL krijgen de nieuwe software waar dit mee mogelijk is.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@windrust  schreef:

Dat begrijp ik allemaal wel Bert maar dat is mijn punt ook niet. Als er wat moet veranderen in de doorgifte is dat prima, maar zorg er wel voor dat de klanten naar radio kunnen blijven luisteren zonder dat de TV moet worden aangezet. Ik heb daar oplossingen voor genoemd: pas de app aan. Of zijn er redenen dat dat niet kan?


Geen idee wat de redenen zijn waarom het nog niet kan.

 

Ziggo heeft wel deze oplossing ter vervanging van een FM tuner tegen kostprijs:

(de helft van de online prijs bij de grote webwinkels)

Digitale radio ontvanger | Klantenservice | Ziggo

windrust

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Bert, je ontwijkt steeds mijn vraag door te verwijzen naar mogelijkheden die geen echte oplossing zijn. Nu zou ik weer een tuner moeten kopen. Lees nog eens na wat ik probeer duidelijk te maken. Ik luister veel naar de radio. Dat kon tot voor kort op meerdere plekken in huis via een analoge kabel die aangesloten is op een stereo-installaties met een radio-ontvanger. Ik begrijp dat door de 'vooruitgang' van de techniek dit nu niet meer kan op die manier. Maar: ZORG DAN VOOR EEN ALTERNATIEF. En niet mbv nieuwe apparatuur, of via de TV. Maar gewoon via de app Ziggo Go, dan kan ik vanaf mijn smartphone streamen waarheen ik wil.

Dat is toch niets bijzonders. Meerdere klanten vragen daar al vanaf 2019 om. Als Ziggo dat niet kan of wil geef dan een reden aan en verwijs niet naar alternatieven die weer extra geld kosten. 

In een eerder antwoord noem je het omwisselen van de afstandsbediening voor een exemplaar met Voice Control. Dat ga ik vanmiddag doen en ben toch benieuwd of dat werkt op mijn oude Horizonbox. Kan die wel communiceren met dat nieuwe exemplaar? Ook moest ik de software bijwerken. Even opgezocht en wat blijkt? Dat gebeurt automatisch en ik beschik al over de nieuwste versie. 

Ik hou je verder op de hoogte, jij mij?

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Een deel 'ellende' is dat de Next en MBXL die app hebben en niet de reguliere dvb radiokanalen dan waren veel vragen onnodig, tik gewoon het kanaalnr vanaf 801 in op de afstandsbediening.

 

Blijkbaar is dit gewoonweg nooit gemist bij de product testers ver voor de Next werdt uitgerold. Of werdt de reden waarom dat anders werdt voor lief genomen dat verbaasd mij dan weer.

 

@windrust om via de Ziggo Go app te kunnen streamen heb je ook (nieuwe)  geschikte apparatuur nodig, dan kan je net zo goed andere audio apps gebruiken zoals Spotify of Tidal. Daarnaast hebben veel stations eigen apps kortom waarom zou Ziggo hierin moeten voorzien? De Ziggo Go app is zover ik weet specifiek bedoeld voor TV niet voor Radio.

 

Gemak dient de mens dus ik begrijp de vraag. Een deel van de reden dat het er niet is zal zijn omdat de radiostations Ziggo toestemming zullen moeten geven voor doorgifte op die manier daar zal een prijs aan hangen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@windrust schreef: "Beste Bert, je ontwijkt steeds mijn vraag door te verwijzen naar mogelijkheden die geen echte oplossing zijn."

 

Je vragen:

Gaat Ziggo hier nu wat mee doen of niet?

En waarom gaat dat niet lukken?

Of zijn er redenen dat dat niet kan?

 

Mijn antwoord wat ik al eerder gaf: "Geen idee wat de redenen zijn waarom het nog niet kan."

 

Ik hou je verder op de hoogte, jij mij?

Ik zou nog niet weten waarmee.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

windrust

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een all-in-one abonnement waarin een ruim aanbod radiozenders zit. Daar betaal ik voor. Wat ik nu vraag aan Ziggo is om een alternatief te bieden voor het verdwijnen van de analoge radio. Een oplossing is om dit in de app Ziggo Go op te nemen. Lijkt mij een terechte vraag waarop maar geen antwoord wil komen. Een antwoord zou ook kunnen zijn om de klanten naar een andere dienst te verwijzen en het abonnementsgeld te verlagen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

"Een antwoord zou ook kunnen zijn om de klanten naar een andere dienst te verwijzen en het abonnementsgeld te verlagen. "

 

Ziggo verwijst ook naar een andere dienst, die geen prijsverhoging geeft, zijnde digitale radio en Ziggo levert daar tegen kostprijs een digitale radio ontvanger voor om te kunnen gebruiken, maar er zijn nog veel andere mogelijkheden om digitale radio te ontvangen, zoals alle Humax mediaboxen en alle andere DVB-C ontvangers.

Dan heb je 60+ radio vrije kanalen die je kunt beluisteren.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@windrust  schreef:

Ik heb een all-in-one abonnement waarin een ruim aanbod radiozenders zit. Daar betaal ik voor. Wat ik nu vraag aan Ziggo is om een alternatief te bieden voor het verdwijnen van de analoge radio. Een oplossing is om dit in de app Ziggo Go op te nemen. Lijkt mij een terechte vraag waarop maar geen antwoord wil komen. Een antwoord zou ook kunnen zijn om de klanten naar een andere dienst te verwijzen en het abonnementsgeld te verlagen. 


Dat all in one klopt, echter de app's en website is een aparte extra service. Het alternatief binnen het abonnement is via de mediaboxen, eventueel aangesloten op een extern geluidssysteem.

 

De vraag is goed en vaker gesteld, zoals je al weet.

 

Laat ik het zo formuleren Ziggo zal alleen toestemming hebben om de radiokanalen op het huis adres beschikbaar te maken via een mediabox. Om dit buitenshuis (Ziggo Go) mogelijk te maken zal er extra toestemming voor nodig zijn. Mogelijk zal er een extra controle in de app moeten komen op basis van de locatie dat we via de app alleen thuis kunnen luisteren naar de radiokanalen.

 

Een moderator mag mijn uitleg bevestigen of verbeteren. Ik weet bijna zeker dat het voor een deel een licentie verhaal is dat Ziggo dit gewoonweg niet mag. Ik weet dat geen enkele provider radiokanalen via hun TV app doorgeeft.

 

Waar het op neer komt zelfs al wil Ziggo dit mogelijk maken dan is er nog de goedkeuring nodig van de diverse rechthebbenden.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

"Een antwoord zou ook kunnen zijn om de klanten naar een andere dienst te verwijzen en het abonnementsgeld te verlagen. "

 

Ziggo verwijst ook naar een andere dienst, die geen prijsverhoging geeft, zijnde digitale radio en Ziggo levert daar tegen kostprijs een digitale radio ontvanger voor om te kunnen gebruiken, maar er zijn nog veel andere mogelijkheden om digitale radio te ontvangen, zoals alle Humax mediaboxen en alle andere DVB-C ontvangers.

Dan heb je 60+ radio vrije kanalen die je kunt beluisteren.


Dat blijft toch een extra uitgave hoe je het ook went of keert. Niet elke klant kan of wil die €50,00 zomaar missen. Er zijn iets goedkopere opties dan nog blijft het een extra uitgave en een nutteloze FM tuner.

Het is deels ook een principe kwestie.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic