1
Vraag
2
Reacties
WennStef

Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Radio luisteren zonder dat de TV aan staat.

Via Mediabox Next en een DAC-adapter mijn Stereo aangesloten.

De radio werkt alleen via de TV helaas! Mijn Stereo-installatie is analoog. De FM met attenne doet het erg beperkt, slechts enkele stations zonder ruis. 
Bij Ziggo lees ik steeds dat de radio gebruikt kan worden via de Mediabox Next zonder dat de tv/ het beeldscherm aanstaat. Lukt mij niet.

De vraag is of de DAC-Adapter er tussen uit moet? Ik las juist dat er tussen de Next en de hifi-installatie een DAC dient aangesloten te worden. Verder heeft mijn

Stereo geen optische ingang! 
Hoe op te lossen zonder nog een nieuw apparaat er bij te plaatsen?

Stef

 

33 Reacties 33
WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

een andere test optie kan zijn alle andere apparaten afkoppelen zoals dvd speler, cd’s speler, de Arcam tuner, de DAC,

de Apple TV streamer, om te zien of er iets gaat werken.

Misschien kunnen de verschillende afstandsbedieningen een rol spelen!?

Stef

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4351Posts
  • 574Oplossingen
  • 2125Likes

Hoi @WennStef! Vertel, hoe zijn de tests gelopen? 

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

vandaag de voeding van de DAC  aangesloten op een externe voeding, (Los van de TV en

de One Connect). De tulpkabels rechtstreeks verbonden van de Dac naar de Versterker van de Hifi. De Dac is verbonden aan de Mediabox Next.

Dit geeft nu een deel-oplossing, dwz  ik moet de TV en Mediabox  en de Versterker aanzetten en via Instellingen op het TV-scherm naar de app Radio. Een zender kiezen en de Versterker

op AV zetten en de radio speelt via de luidsprekers van de Hifiset. Ik kan de tv uitzetten en de Mediabox Next blijft aan en de radio-app blijft nu spelen. De geluidssterkte moet ik aansturen via de afstandsbediening van de Versterker. Nadeel: zenderwisseling kan alleen als ik de TV weer activeer en via de radio-app een andere zender kies en dan de tv weer uitzet. Dit blijft dan wel omslachtig, maar voor mij wel een deeloplossing. 

De andere opties om te testen heb ik vandaag nog niet kunnen doen. Mogelijk komende week, want tijdrovend en in mijn geval omslachtig alle apparatuur (behalve de TV) en bedradingen in een kleine kast zijn weggewerkt en aangestuurd worden met een infaroodzendertje.

Misschien weten anderen nog een betere oplossing.?

Stef

Steefb

Level 20
  • 15866Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je kunt met de spraakbesturing van zender wisselen .

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@WennStef 

 

Stembesturing met de Voice Afstandsbediening | Klantenservice | Ziggo

 

Als je b.v. Radio Omroep Brabant of Radio 1 zegt, dan gaat de Next direct naar de genoemde zender.

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Steef en Bert,

Het lukt nu met de stembesturing via de Mediabox Next!,👍👍

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Voor de goede orde:

De TV (Samsung) moet je via Instellingen bij Beeld en Geluid

de Dolby uitzetten!

Stef

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Helaas,

Nu  is er een probleem opgetreden.

De TV schakelt steeds naar de Radio App op het beeldscherm met alle radiozenders in beeld.

Zodra ik schakel naar een TV Zender komt deze op het beeldscherm maar naar enkele seconden schakelt het beeld naar de Radio-app met wel het geluid van de tv zender!

Ik krijg het niet opgelost.

Wie weet wat dit is?

Stef

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Dat is een vreemde actie van de Next, die ben ik nog niet tegengekomen.

Haal de Next eens 30 seconden van de stroom.

Geen resultaat, dan de fabrieksinstellingen.

Alles wordt weer opgepakt, behalve een paar zelf ingestelde instellingen in Beeld en Geluid en inloggen in apps.

 

Blijft het vreemde fenomeen, laat het hier weten.

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Bert,

bedoel je dat ik de fabrieksinstellingen moet resetten? 

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Het lukt alleen als ik ook de DAC en de Mediabox Next 30 seconden afkoppel.

Maar nu nog het volgende:

Als ik van de radio app terugschakel naar de tv stand bv naar Nederland 1 dan lukt dat.

Als ik dan op de afstandsbediening de TV uitzet, krijg een zwart beeldscherm, maar het geluid van de betreffende tv-zender blijft aan. Als ik dan op afstandsbedieningsknop op get rechterknopje rechtsboven druk gaat ook het geluid uit en de de tv uit!

Is dit nu goed ingeregeld of moet het toch anders gaan?

Steefb

Level 20
  • 15866Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ja zo werkt dat, je stereo geeft gewoon het geluid van de Next door. Staat de Next dus bijvoorbeeld op RTL4 en je schakelt de TV uit maar de Next niet, blijft de Stereo RTL4 laten horen.

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Nog een vraag:

waarom werkt de USB ingang op de Mediabox Next niet?

Het zou handig zijn dat een externe adapter zoals een DAC de stroom/voeding krijgt via de Mediabox. Als de Mediabox uitgezet wordt gaat dan automatisch ook de aangesloten externe adapters/apparaten uit en blijven niet permanent actief aanstaan. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"waarom werkt de USB ingang op de Mediabox Next niet?"

 

Omdat dit een USB verbinding is voor service doeleinden en heeft verder geen functie.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic