1
Vraag
2
Reacties
WennStef

Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Radio luisteren zonder dat de TV aan staat.

Via Mediabox Next en een DAC-adapter mijn Stereo aangesloten.

De radio werkt alleen via de TV helaas! Mijn Stereo-installatie is analoog. De FM met attenne doet het erg beperkt, slechts enkele stations zonder ruis. 
Bij Ziggo lees ik steeds dat de radio gebruikt kan worden via de Mediabox Next zonder dat de tv/ het beeldscherm aanstaat. Lukt mij niet.

De vraag is of de DAC-Adapter er tussen uit moet? Ik las juist dat er tussen de Next en de hifi-installatie een DAC dient aangesloten te worden. Verder heeft mijn

Stereo geen optische ingang! 
Hoe op te lossen zonder nog een nieuw apparaat er bij te plaatsen?

Stef

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

vandaag de voeding van de DAC  aangesloten op een externe voeding, (Los van de TV en

de One Connect). De tulpkabels rechtstreeks verbonden van de Dac naar de Versterker van de Hifi. De Dac is verbonden aan de Mediabox Next.

Dit geeft nu een deel-oplossing, dwz  ik moet de TV en Mediabox  en de Versterker aanzetten en via Instellingen op het TV-scherm naar de app Radio. Een zender kiezen en de Versterker

op AV zetten en de radio speelt via de luidsprekers van de Hifiset. Ik kan de tv uitzetten en de Mediabox Next blijft aan en de radio-app blijft nu spelen. De geluidssterkte moet ik aansturen via de afstandsbediening van de Versterker. Nadeel: zenderwisseling kan alleen als ik de TV weer activeer en via de radio-app een andere zender kies en dan de tv weer uitzet. Dit blijft dan wel omslachtig, maar voor mij wel een deeloplossing. 

De andere opties om te testen heb ik vandaag nog niet kunnen doen. Mogelijk komende week, want tijdrovend en in mijn geval omslachtig alle apparatuur (behalve de TV) en bedradingen in een kleine kast zijn weggewerkt en aangestuurd worden met een infaroodzendertje.

Misschien weten anderen nog een betere oplossing.?

Stef

Bekijk in context

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je kunt met de spraakbesturing van zender wisselen .

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@WennStef 

 

Stembesturing met de Voice Afstandsbediening | Klantenservice | Ziggo

 

Als je b.v. Radio Omroep Brabant of Radio 1 zegt, dan gaat de Next direct naar de genoemde zender.

Bekijk in context

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Voor de goede orde:

De TV (Samsung) moet je via Instellingen bij Beeld en Geluid

de Dolby uitzetten!

Stef

Bekijk in context

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Ja zo werkt dat, je stereo geeft gewoon het geluid van de Next door. Staat de Next dus bijvoorbeeld op RTL4 en je schakelt de TV uit maar de Next niet, blijft de Stereo RTL4 laten horen.

Bekijk in context

33 Reacties 33
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Een adapter lijkt me niet nodig , de next heeft een mini jack uitgang.

002.jpg

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Met een mini jack naar tulp of een andere ingang, als je versterker een tulp ingang heeft of een ingang, is het geluid van de TV en de radio via een versterker weer te geven.

 

Welke Stereo-installatie heb je precies met welke ingangen?

 

Bert_0-1631717187164.png

 

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

ik heb dit reeds gedaante tulpstekkers etc, maar ik heb aan de Next een DAC verbonden en via de DAC naar de StereoVersterker. Dan doet de radio het wel, maar alleen net de tv aan. Dat is dus dubbel op, ik wil dus digitale radio luisteren via de radio en niet voa de tv.

 

 

 

 

 

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Sorry voor de tikfoutjes op mijn mini-telefoontje.


Zonder de DAC doet de radio het niet.

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb een Arcam A90 versterker.

Analoge versterker.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Als ik het goed begrijp heb je de tv zo ingesteld dat als je deze uitzet, de mediabox ook uitgezet wordt.

Dan moet je die instelling wijzigen. Of bedoel je dat je helemaal geen geluid via je stereo krijgt.

Je bent vrij onduidelijk nl.

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

hi, Youriy,

hoe wijzig ik de bedoelde instellingen zodat de Next niet uitgaat en de tv wel!

 

 

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Vermoedelijk iets met een hdmi-cec instelling. Moet je even in de gebruiksaanwijzing van de tv kijken. Of dat ook iets met de instellingen van de next te maken heeft weet ik niet, ik heb geen next. Die heeft geloof ik wel een instelling dat als je de next uitzet, de tv ook uit gaat maar dat is hier niet aan de orde.

 

https://www.ruconnected.nl/hdmi-cec/

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@WennStef Druk op de linker bovenste knop op je afstandsbediening, dan gaat alleen de TV uit en blijft de Next aan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

hoi Bert,

dit reeds enkele keren geprobeerd. Het beeldscherm gaat uit, maar de radio blijft nog ca 10 seconden spelen en dan gaat het geluid uit: de tv is uit en ook de Next.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik ben uitgedacht, mogelijk is de tip van @youriy dan de juiste.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Heeft de DAC een eigen voeding of wordt deze via een USB aansluiting gevoed? Indien via USB, van welke apparaat ( hopelijk niet via de tv )?


Helaas hebt u nog niet aangegeven hoe de verbinding nu werkelijk loopt/gaat. Is dat : Next - optisch - DAC - 2 x tulp - stereo-installatie? Zo omzeilt u de DAC in de Next en gebruikt u een eigen DAC ( grote kans dat die beter is dan die in de Next ).


Zonder HDMI en/of optische aansluiting is de versterker geheel los gekoppeld en zou niet uit mogen gaan als de Next en/of de tv uit gaat.

Gaat de Next uit als de tv uitgaat, dan is het een Next of een CEC probleem.


Heeft u zonder echte kwaliteitsreden de DAC geplaatst, dan kan u e.e.a. ook zonder DAC aansluiten. Dan zou u de 3,5 mm jack uitgang op de Next nog kunnen gebruiken, om m.b.v. een verloopkabeltje naar 2 x tulp, deze op de versterker aan te sluiten.




Misschien moet Ziggo maar eens een techneut aansturen, die dit soort  problemen op o.a. de Next test en daarvan een handig staatje maakt. Blijkbaar moeten ook 'Super Experts' maar gokken, hoe de Next in dit soort situaties reageert en wel/niet audio doorgeeft via optisch/3,5 mm jack.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Bert  Na de tip die je noemt gelezen te hebben denk ik hetzelfde met als aanvulling: De 1 knops bedieningsoptie in het menu van de Next. Zou het wel werken als dit uitstaat? Kan wel zijn dat het dan gevolgen heeft voor het schakelen van andere gekoppelde apparaten anders dan de tv.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@jansmarcel  schreef:

@Bert  Na de tip die je noemt gelezen te hebben denk ik hetzelfde met als aanvulling: De 1 knops bedieningsoptie in het menu van de Next. Zou het wel werken als dit uitstaat? Kan wel zijn dat het dan gevolgen heeft voor het schakelen van andere gekoppelde apparaten anders dan de tv.


Zou het de alles-in-1-keer-uit-knop kunnen zijn ( die dan inderdaad ook alles uitzet )? Maar dan zou de TS dat toch anders omschrijven/aangeven?

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Pasi  Dat bedoelde ik dus, om het te proberen als dat uit staat.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@jansmarcel  schreef:

...Dat bedoelde ik dus, om het te proberen als dat uit staat.


Dat snap ik, vandaar mijn reactie :


@Pasi  schreef:

...Maar dan zou de TS dat toch anders omschrijven/aangeven?


 

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Dank jullie wel voor de  adviezen tot nu toe. Ik ga morgen de tips verder uittesten en hoop dat het gaat lukken via de Mediabox Next digitale radio te beluisteren op mijn analoge Hifi set , zonder dat de tv aan moet blijven staan.

ik laat nog van mij horen.

Stef

WennStef
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

De DAC heeft via 

 

een usb voeding van een One Connect die is aangesloten op mijn Samsung TV. Ik kan dit wijzigen via  een voeding elders.

Ik kan ook de DAC verwijderen om te testen of dit werkt. 
ga ik morgen doen. Wordt vervolgd. Stef

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic