1
Vraag
2
Reageer en help mee
bjvdbcdv

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Radio luisteren zónder mediabox en zónder Quantis ontvanger! En... weinig energieverbruik.

Ik ben een radiofan, niet zozeer van TV. Wellicht in de ogen van velen wat amateuristisch, maar ik heb een simpele (en qua stroomverbruik zeer voordelige) oplossing. Ik had nog een wat verouderde GSM liggen. Daarop de apps gezet van de door mij meest beluisterde radiostations - ik heb geen behoefte aan de alle aangeboden Ziggo radiostations. De internetontvangst van Ziggo is dermate goed (de GSM ligt op 30 cm afstand van de modem) dat de apps zonder meer uitstekend werken. De GSM aangesloten op mijn geluidsinstallatie en het geluid is geweldig. Voordelen: zeer weinig stroomverbruik (GSM), geen energieverbruik Ziggo mediabox (ik zet deze geheel uit, dus ook niet op de eco-stand; alleen als ik iets op TV wil zien schakel ik die vanzelfsprekend wèl in, ik neem dan de "opwarmtijd" voor lief, ik heb geduld - en na iets gezien te hebben gaat-ie weer geheel uit), geen irritant gedoe door de TV in te moeten inschakelen, geen extra aanschaf van Quantis apparatuur. Ben benieuwd wat mede-radioliefhebbers van de Ziggoclub hiervan vinden. 

13 Reacties 13
Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @bjvdbcdv ,

Dat is zeker een goede oplossing!!Ik doe het ongeveer hetzelfde maar dan met een mini laptop.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Waar u GSM schrijft bedoelt u meer specifiek een smartphone.  Een slim idee of de echte audiofielen het geluid zo acceptabel vinden dat zal een andere discussie zijn. Voor het inventief benutten van een ongebruikt apparaat is het zeker een alternatief.

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Ik ben ook een radio fan en kijk ook niet zo veel TV.  De hier gegeven oplossing is voor mij helemaal niets.

Het begint al dat er op mijn oude GSM  geen internet op zit. zelfs op mijn huidige GSM zit geen

internet. Apps?? Dat gedoe is mij veel te ingewikkeld. Ik heb een DAB+ tuner versterker aangeschaft

die de mogelijk heeft tot het aansluiten van een externe antenne en ook bestand is tegen de forse

signalen die van een goede antenne afkomen, en die als enige in zijn soort, ook afstand bediening

loos is te gebruiken, dus ik doe alles met knoppen op dat ding zelf. Die antenne staat gemonteerd

op zolder op het trap hekje en daarmee ontvang  ik ongeveer 100 (geen typ fout) DAB+ stations. 

En ja ik heb een smart TV,  maar puur en alleen omdat er helaas geen 32 inch full HD tv 's meer

bestaan zonder internet erop.  Ik gebruik die dus alleen maar als monitor voor mijn Humax 5300.

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Zo zie je maar weer dat een oplossing voor de een niet werkt voor een ander.

 

Ikzelf heb niet nagedacht over het gebruik van een oudere martphone als radio ontvanger. Heb er nog wel één liggen (Galaxy S6) die gebruikt kan worden omdat die een 3.5mm audio aansluiting heeft. De nieuwere hebben dat niet. Bedankt voor de tip. @bjvdbcdv 

 

Voorlopig gebruik ik internet radio op mijn receiver. Werkt ook goed.

 

DAB+ met een binnen antenne werkt niet heb ik gemerkt. Om nu een buiten antenne te maken zie ik niet zitten. Het is ook de vraag of dat mag van de gemeente.

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

"DAB met een binnen antenne werkt niet heb ik gemerkt"   Dat is inderdaad vaak het geval. ook uw

opmerking "of dat mag van de gemeente"  die vraag heb ik omzeilt door het ding binnenshuis op

zolder te plaatsen.  Hier blijkt vaak dat de beste antenne hiervoor die zogenaamde "scannerantennes" 

zijn. Die dingen werden tot 15 jaar geleden gebruikt door zogenaamde scanner luisteraars voor het

mee luisteren naar de politie en brandweer gesprekken. vaak als U het vraagt aan een voormalig 

scanner luisteraar dat die er nog wel eentje al 15 jaar ongebruikt op zolder heeft liggen. Luisteren via

een App of zoiets???   zie hieronder een leuk filmpje wat er gebeurd als U dit toch probeert uit te leggen

aan een digibeet.     

https://www.youtube.com/watch?v=SmNOfLEbcyY

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Buiten antenne's zijn net als schotels lastig. Bij huur woningen kan de eigenaar van het pand wel eisen stellen.

Verder zit er verschil tussen zendmasten of ontvangst en de hoogte.

 

Ik kan voor DAB+ en FM antenne's even niet zo snel vinden hoe het nu precies zit.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@bjvdbcdv even practisch heb je de telefoon continu aan een adapter of laad je deze dagelijks op?

bjvdbcdv
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dank voor jouw reactie. De radio apps gebruiken zó weinig energie dat de GSM zéker 24 uur aan kan staan zonder adapter. Ergo: om de dag laad ik de GSM op. Ik ben wel eens langer dan een dag buitenshuis en laat de GSM gewoon aan ("leven" qua geluid in huis met het oog op eventuele ongenode gasten). In dat geval blijft de adapter gewoon aangekoppeld. Nogmaals, qua stroomverbruik peanuts - voordeliger dan de mediabox xl (die trouwens na 24 uur uitschakelt, dat is niet te veranderen). Groet, Berend. 

bburgg

Level 14
  • 915Posts
  • 99Oplossingen
  • 225Likes

@bjvdbcdv  schreef:

 Voordelen: zeer weinig stroomverbruik (GSM), geen energieverbruik Ziggo mediabox (ik zet deze geheel uit, dus ook niet op de eco-stand; alleen als ik iets op TV wil zien schakel ik die vanzelfsprekend wèl in, ik neem dan de "opwarmtijd" voor lief, ik heb geduld - en na iets gezien te hebben gaat-ie weer geheel uit), geen irritant gedoe door de TV in te moeten inschakelen, geen extra aanschaf van Quantis apparatuur. Ben benieuwd wat mede-radioliefhebbers van de Ziggoclub hiervan vinden. 


Hoe krijg je dan je updates van je Mediabox binnen als die helemaal uitstaat? 🤔

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

niet, maar denk dat TS daar niet veel om geeft met maar af en toe normaal tv kijken haha 🙂

bjvdbcdv
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Goede vraag. Ik stond/sta daar niet bij stil! Is het zo, als de mediabox in bedrijf is, dat updates automatisch worden uitgevoerd (zoals bij een pc/laptop/tablet) of moet ik dit handmatig bij de mediabox doen? Wat het laatste betreft: graag instructie hoé. Thanks, met groet, Berend. 

bjvdbcdv
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Inderdaad, haha! Af en toe kijk ik NPO programma's, wat vaker BBC en de Duitse WDR. Ben niet zo gecharmeerd van commerciële zenders. Met groet, Berend.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@bjvdbcdv  schreef:

Goede vraag. Ik stond/sta daar niet bij stil! Is het zo, als de mediabox in bedrijf is, dat updates automatisch worden uitgevoerd (zoals bij een pc/laptop/tablet) of moet ik dit handmatig bij de mediabox doen? Wat het laatste betreft: graag instructie hoé. Thanks, met groet, Berend. 


Zover ik weet haalt de Mediabox deze vanzelf op als je deze aanzet. Het opstarten duurt dan iets langer. 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic