1
Vraag
2
Reacties
Hupe10

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Radio luisteren via versterker.

Hoe krijg ik radio via mijn versterker Yamaha RX V-477 en Mediabox XL. Heb een kabeltje jack in AUX in Mediabox met verloop naar 2 tulp aansluitingen in de ingang AV5 van de receiver geplaatst. De tuner van de receiver ingesteld op AV 5. Echter geen geluid. Op het display van de  Mediabox krijgt ik alleen Radioinformatie te zien waar eerst kanaal 801 was. Gebeurd Echter niets. Geen geluid. Ook geen kanalen 801 en verder te zien op de box. Hoe verder? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Hupe10  schreef:

...Ik ben echter op zoek om radiozenders vanuit de mediabox xl te latenvspelen via de receiver.


Dat moet kunnen d.m.v.


- Voor stereo :  de 'Audio-out' op de MediaBox te verbinden met AV4 of AV5 of AV6 op de Yamaha. Hiervoor is een Tulp/RCA <> Tulp/RCA stereo kabel nodig

Tulp-RCA.png



-Voor surround : de 'Optical' op de MediaBox te verbinden met AV1 op de Yamaha. Hiervoor is een optisch kabel nodig.

Optisch.png


Overigens moet u op de Yamaha dan natuurlijk wel de juist source/input kiezen.


Om het nog wat ingewikkelder te maken, geeft stereo signaal, alleen maar geluid uit 2 ( =stereo ) speakers. Om bij een stereo signaal toch geluid uit alle speakers te krijgen, heeft mijn Yamaha een '5 channel Stereo' optie.

Bekijk in context

10 Reacties 10
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als u meer dan 2 boxen op uw versterker heeft aangesloten, dan zou een optische kabel ook kunnen.

 

Als u ook het geluid van de tv ( b.v. tijdens films ) via uw versterker wilt hebben, dan kan u beter een optisch kabel gebruiken.

Een moderne film heeft vaak surround geluid en uw versterker kan dat prima afspelen, op voorwaarde dat voor surround geluid, natuurlijk wel de extra speakers/luidsprekers aangesloten moeten zijn. Zowel de MediaBox XL, als uw versterke hebben een SPDIF aansluiting.
Het verschil tussen een jack/AUX- en een optisch kabel is, dat de eerste maximaal 2 audio kanalen ( stereo ) kan doorgeven, terwijl een optisch kabel meer ( b.v. 5.1 ) kanalen aan kan.

Hupe10
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Er zijn idd 5 boxen + een subwoofer aangesloten op de receiver. Alleen krijg ik ook geen geluid van 2 boxen. Heb ik wel de receiver en de box op de juiste wijze aangesloten? Overigens heb ik ook een one connect box van de Samsung tv. De hdmi van de tv is verbonden met de one onnect box en de receiver is via hdmi out verbonden met de one connect box. Op de tv kan ik wel een keuze maken om de tv luidspreker te gebruiken. Of de tv luidspreker + soundbar of appart. Of via de ontvanger. In het kaatste geval wordt via alle speakers verbonden aan de receiver geluid weergegeven.

Ik ben echter op zoek om radiozenders vanuit de mediabox xl te latenvspelen via de receiver.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Hupe10  schreef:

...Ik ben echter op zoek om radiozenders vanuit de mediabox xl te latenvspelen via de receiver.


Dat moet kunnen d.m.v.


- Voor stereo :  de 'Audio-out' op de MediaBox te verbinden met AV4 of AV5 of AV6 op de Yamaha. Hiervoor is een Tulp/RCA <> Tulp/RCA stereo kabel nodig

Tulp-RCA.png



-Voor surround : de 'Optical' op de MediaBox te verbinden met AV1 op de Yamaha. Hiervoor is een optisch kabel nodig.

Optisch.png


Overigens moet u op de Yamaha dan natuurlijk wel de juist source/input kiezen.


Om het nog wat ingewikkelder te maken, geeft stereo signaal, alleen maar geluid uit 2 ( =stereo ) speakers. Om bij een stereo signaal toch geluid uit alle speakers te krijgen, heeft mijn Yamaha een '5 channel Stereo' optie.

Hupe10
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ga dat uit proberen. Moet nog een optische kabel kopen.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Goedemorgen @Hupe10 , heb je inmiddels al een optische kabel gekocht?
Als je deze nog niet hebt gekocht, wachten we nog even op het resultaat. 
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen? We zijn erg benieuwd hoe dit verder gaat.

Hupe10
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Meindert. Geen kabel gekocht. Zoals Pasi beschreef heb ik de mediabox via aux out verbonden met tulp naar AV 5. De scene versterker zo ook ingesteld.  Wel nog eerst via de tv naar de ziggo radio app zender instellen. Daarna kan de tv uit. (Daarbij schakelt de receiver wel eens uit. Dat zou je kunnen verhelpen om de aynet uit te schakelen) Echter wil je een ander radiozender instellen dan moet te tv weer aan. Oplossing daarvoor zou zijn om de voice van de afstandbediening de andere radiozender in te spreken. Weet nog niet of dat werkt. Krijg een nieuwe afstandsbediening met voice control toegestuurd van Ziggo. Dus dat heb ik nog niet kunnen uitproberen.

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Dank voor de uitleg @Hupe10. Heb je de voice afstandsbediening inmiddels binnen? En heb je deze ook al kunnen testen? Ik ben benieuwd!

Hupe10
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Monica. Ik heb de afstandsbediening ontvangen. Nadat de radio via de tv app is ingesteld, dan de scene radio op de receiver indrukken. Dan gaat het tv beeld op zwart. De ingestelde radiozender blijft uitzenden. Via voice van de nieuwe AB kan je een andere radiozender aanroepen. De setup box schakelt dan door naar de gevraagde radiozender. Gaat goed dus. Redelijke oplossing zo. Zou nog beter kunnen als je de tv helemaal zou kunnen uitgeschakelen en je dan toch de setupbox kunt aansturen om een radiozender te selecteren.

Hupe10
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Verbetering. Nadat de radio aan is via de receiver kan de tv toch helemaal uitgezet worden. Daarvoor op de AB linksboven de tv knop ingedrukt houden totdat de tv helemaal uitgeschakeld is. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic