1
Vraag
2
Reacties
Willum1

Level 2
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Radio luisteren i.c.m. Next Mini

Ik heb sinds vorige week een Next Mini. Is het mogelijk om radio te luisteren via de Next Mini zonder dat de televisie aanstaat?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Radio luisteren met een Next (mini) gaat middels radio app en voice control. Via een kanaal nummer kan dat niet. Radio luisteren met de mini kan wel maar is wat ingewikkeld omdat er alleen maar een HDMI uitgang op zit. Als je dus radio luisteren wil zonder dat de TV aan moet,  moet je dus in eerste instantie gebruik maken van een surround set of iets dergelijks die een HDMI ingang heeft en tevens een HDMI uitgang om het TV door te zetten als je TV wil kijken. Maar dan moet die surround set weer aanstaan als je TV wilt kijken.

 

Een mogelijke andere oplossing is een  “HDMI to HDMI + audio” converter/extractor, even googelen levert diverse mogelijkheden, prijzen en webwinkels op. Aansluiten tussen de Next mini en TV en je hebt een aparte audio uitgang. En iets goedkoper dan een nieuwe surround set of soundbar. En de TV kan dan uit bij radio luisteren.

voorbeeldje:

 

Karel_0-1667926209193.jpeg

 

of bijvoorbeeld: https://www.kabelshop.nl/Nedis-HDMI-audio-extractor-4K-60Hz-HDMI-Toslink-Jack-VEXT3470AT-i18263-t108...

Bekijk in context

16 Reacties 16
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dat is afhankelijk van je geluidsinstallatie en hoe het is aangesloten.

Willum1
Topicstarter
Level 2
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Vertel. Waar moet de geluidsinstallatie aan voldoen?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Als de installatie 4k doorgeeft, kun je de mini op 1 van de hdmi ingangen van de geluidsinstallatie aansluiten.

En je tv op de uitgang van de geluidsinstallatie.

Radio is dan met de voice van de afstandsbediening van de mini op te roepen. 

RicoK

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Omdat de Next ook een Audio optical out S/PDIF heeft kun je deze ook zonder tussenkomst van je TV aansluiten op je versterker/receiver. Als de versterker een Audio optical IN heeft kun je direct het kabeltje in je versterker prikken. 

 

Thans heb ik Apple's Homepod Mini's in stereopaar staan. Ik kan dus geen radio meer luisteren van de Next (dat doe ik nu via Hey Siri...), maar ik had hiervoor een analoge receiver en met behulp van een DAC Converter, via/bij Amazon te verkrijgen voor een enkele euro, kon ik zonder tussenkomst van mijn TV, behalve bij het inschakelen, radio luisteren van mijn Next over de (analoge) speakers.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@RicoK De mini heeft geen Audio optical out S/PDIF.

RicoK

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

@Steefb Ach, mijn hemel, te snel (over heen) gelezen.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Radio luisteren met een Next (mini) gaat middels radio app en voice control. Via een kanaal nummer kan dat niet. Radio luisteren met de mini kan wel maar is wat ingewikkeld omdat er alleen maar een HDMI uitgang op zit. Als je dus radio luisteren wil zonder dat de TV aan moet,  moet je dus in eerste instantie gebruik maken van een surround set of iets dergelijks die een HDMI ingang heeft en tevens een HDMI uitgang om het TV door te zetten als je TV wil kijken. Maar dan moet die surround set weer aanstaan als je TV wilt kijken.

 

Een mogelijke andere oplossing is een  “HDMI to HDMI + audio” converter/extractor, even googelen levert diverse mogelijkheden, prijzen en webwinkels op. Aansluiten tussen de Next mini en TV en je hebt een aparte audio uitgang. En iets goedkoper dan een nieuwe surround set of soundbar. En de TV kan dan uit bij radio luisteren.

voorbeeldje:

 

Karel_0-1667926209193.jpeg

 

of bijvoorbeeld: https://www.kabelshop.nl/Nedis-HDMI-audio-extractor-4K-60Hz-HDMI-Toslink-Jack-VEXT3470AT-i18263-t108...

Gooffy

Level 6
  • 102Posts
  • 3Oplossingen
  • 48Likes

Gewoon Ziggo vragen om de mini om te ruilen voor een gewone Next dan heb je analoog en optisch audio uit.

 

Verder blijft de Next een gedrocht voor wat de Radio aangaat, stembesturing om een station te kiezen i.p.v. een kanaal nummer ingeven is niet handig en werkt ook niet altijd vlekkeloos.

Willum1
Topicstarter
Level 2
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt allemaal voor de suggesties.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

goedemorgen @Willum1

 

Ik lees wat onvrede over de Mini box, erg jammer. Het was natuurlijk fijn geweest als je hier van te voren wat van wist.

Heb je er wat aan om een HDMI to HDMI audio converter aan te schaffen? Kom je daar mee verder zodat je de box weer met veel plezier kan gebruiken?

Vosje

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Moderator, het zou handig zijn als de Next mini de optie had om digitaal via het thuisnetwerk met een externe speaker verbinding te maken (vergelijk Spotify etc). Het is een beetje zonde van de energie als de tv aan moet om radio te luisteren...

Willum1
Topicstarter
Level 2
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb zo'n audioconverter aangeschaft maar ik krijg er geen geluid uit.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

In theorie zou het moeten kunnen werken, het kan verschillende oorzaken hebben: 

  • Hoe is het aangesloten?
  • Welk type aansluitingen?
  • Dolby Audio instelling op de Next,
    Altijd aan / Volg signaal / Multichannel PCM / Uitgeschakeld?
  • Juiste ingang gekozen op Mediacenter/soundbar/versterker?
  • …?

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Willum1 voor deze materie is de Community ideaal.

Want er is direct al een reactie op je verzoek gekomen. Heb je dit gezien en getest? We horen het graag tot hoever je komt! 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Als je onderstaande topic leest blijkt de daar gebruikte optical ingang niet te werken op de JBL soundbar als ook de tv op hdmi-arc is aangesloten of althans van grote invloed is op de werking.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Quantis-qe-317-aangesloten-op-soundbar/td-p/1150808

 

Tweaker

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Triest om te zien dat mensen een 300W televisie en een 100W receiver een hele dag hebben aanstaan om een simpele radiozender te beluisteren. En dan ook nog eerst 10 knoppen moeten indrukken voor dat hele gebeuren eindelijk eens geluid geeft.

Het blijft sukkelen sinds FM van de kabel verdwenen is. Daarnaast is DAB+ ook al zo'n kwakkelig gebeuren dat al 25 jaar roerloos doorsukkelt zonder grote verbeteringen wbt de ontvangst binnenshuis. (ben jij al om?  nou nee dus....alsof er al zoveel mensen "om"zijn).  

Als je een buitenantenne neer zet (dus weer terug naar de jaren 80), dan is er wel weer wat te ontvangen op FM en DAB+. 

Geen buitenantenne? Dan maar internetradio, met de nodige vertraging. Dit werkt dan veruit nog het beste en kwa bediening te vergelijken met FM: inschakelen > even wachten > geluid.......

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic