1
Vraag
2
Reacties
Jez

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Radio luisteren: Voice afstandsbediening verstaat mij vaak niet...

Sinds een week heb ik een Ziggo abonnement. Ik heb de mediabox xl met voice afstandsbediening. Ergens vind ik het wel een prettige afstandsbediening maar de radiozenders die ik graag luister begrijpt hij gewoon niet goed. Bv FIP radio, nou dat kent hij echt niet. Ik dacht dan noem ik: 'radio france international' (kanaal 858) en als hij dat gevonden heeft klik ik op de pijltjes toets omlaag om naar FIP (kanaal 857) te gaan. Maar dit werkt dan niet.

De bediening met de pijltjes toetsen werkt sowieso niet bij radio luisteren. Dat is toch vreemd, je zou toch naar andere zenders moeten kunnen zappen? De volume toetsen werken wel, maar de pijltjes niet dus.

 

Ik heb geprobeert met de cijfertoetsen de code te typen: 857 dus. Dit werkt niet helaas. (1857 werkt ook niet) >Maar met cijfers bedienen kan geloof ik niet met deze afstandsbediening?

 

Soms denk ik dat het voor mij beter werkt een oudere afstandsbediening aan te vragen, maar dat is ook wel weer zonde lijkt mij.

 

Heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan?

 

ps wat nog opviel tijdens het installeren vorige week was dat er regelmatig in beeld kwam: 'vervang binnenkort de batterijen, ze zijn bijna leeg' ofzoiets. Dat is toch vreemd met een nieuwe afstandsbediening, of kan het zijn dat het een tweedehands is? Overigens geeft hij nu die melding niet meer (en de batterijen zijn niet vervangen).

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Jez 

 

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

Zo luister je radio met een Mediabox Next en XL
Als je een Mediabox Next of XL hebt, luister je heel makkelijk radio via een app op je box. Zo doe je dat:

Zet je televisie en mediabox aan.
Druk op de knop HOME of MENU op de afstandsbediening van de mediabox.
Je ziet TV & Replay met daaronder je meest bekeken zenders. Druk een aantal keer op het pijltje omlaag en selecteer Radio.
Druk op OK om naar het radio zenderoverzicht te gaan.
Selecteer het logo van de zender waar je naar wilt luisteren en klik op OK om te luisteren.

Bekijk in context

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

@Jez  schreef:

@Bertpfffff hehe dát is het dus  😂. Dank jullie wel hoor.

Maar: ik ben nog wel benieuwd of het iemand wél lukt om FIP met voice te verkrijgen...


Hallo en welkom @Jez,

 

FIP via voice lukte mij door 'Radio FIP' (op zijn Nederlands; "Radio Ef ie pee") te zeggen. RFI pakt ie hier dan weer niet. Je ziet dan dat hij een tel nadenkt - en er staat ook 'Radio RFI' onder het microfoontje in beeld - gevolgd door de zin 'Sorry, deze opdracht ken ik nog niet' of iets dergelijks.

Samengevat: FIP, ja; RFI, nee!

Bekijk in context

19 Reacties 19
Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Batterijen zijn niet eeuwig houdbaar, ook ongebruikt verdwijnt er stroom, het is 'n chemisch proces. Ik gebruik oplaadbare accu's dat is veel voordeliger en spaart het milieu. En indien de batterijen (bijna) leeg zijn. Werken steeds meer functies niet, er wordt 'n code gestuurd van afstandsbediening en Mediabox, en deze code kan kort  zijn, maar kan ook langer duren (meer informatie) vandaar slecht functioneren.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Op de Mediabox XL werkt radio niet met kanalen, maar met de radio app.

Als je op de Homeknop drukt en je kiest de radio app, dan kun je de zenders handmatig kiezen.

De stembesturing is nog volop in ontwikkeling.

 

De melding wil wel eens iets te vroeg komen, daar wordt aan gewerkt door Ziggo.

Jez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ferdy dank je, ik wist niet dat het zo werkt. Interessant.

Nu denk ik niet dat dit de reden is dat mijn radio zender niet gevonden wordt. Want bepaalde andere zenders vindt hij wel gewoon via 'voice'. En de batterijen zijn denk ik nieuw, ervan uitgaand dat ik de eerste gebruiker ben van deze afstandsbediening.

Hoe lang gaan jouw oplaadbare batterijen mee? Ik had juist gelezen dat je in bv afstandsbedieningen beter niet oplaadbare moest doen eigenlijk.

Jez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt, ik ga kijken of dat beter werkt. Ik heb mijn tv niet aan als ik radio luister. Dus het is niet de meest ideale oplossing mocht het alleen via de tv lukken. 

Maar ik ga het dan gewoon op jouw manier doen als ik fip wil luisteren. En dan gelijk de tv weer uit.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

 "Ik had juist gelezen dat je in bv afstandsbedieningen beter niet oplaadbare moest doen eigenlijk".

Dat is iets wat al meermaals heb geopperd. Ik gebruik eigenlijk altijd Duracell batterijen, en dan dus niet oplaadbaar. Ik heb afstandsbedieningen (heb er een beetje teveel...) die het echt niet goed doen op oplaadbare types. Bij een ervan, een Marantz, werkt dan het display amper en is ook zo donker. Een oplaadbare batterij werkt nl. doorgaans met een spanning van 1,2 Volt tegen 1,5 Volt bij gewone exemplaren. Dat verschil lijkt niet groot, maar het kan wel voor issues zorgen. Of het dat ook doet in jou geval is een kwestie van uitproberen. 

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

@Jez dacht ongeveer een maand, de afstandsbediening gebruikt veel stroom. Wij gebruiken voor alles accu's geen batterijen

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Met goede batterijen gaat de voice afstandsbediening, met 4 batterijen, een half jaar mee en dat hoeven geen dure te zijn, maar wel goede, b.v. Varta Industrial per 40 voor € 11,59.

In de voice afstandsbediening met 2 batterijen gaan ze, voor zover ik weet, ook een half jaar mee, maar daar zit geen verlichting in een kan niet gevonden worden met een signaaloproep vanuit de Next.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik heb er een met 4. Ik gebruik deze nog niet zo vaak, maar er zitten nog de eerste batterijen in van Maart vorig jaar. Toen kwam ik in mijn nieuwe huis met meteen de XL. De verlichting had trouwens wel wat langer mogen branden. OP de systeemafstandsbediening van Marantz kan ik dat instellen. Erg handig. En er zijn 2 knopjes aanwezig om het licht aan te doen. 

Jez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@BertIk heb geen radio app staan op de mediabox xl. Als ik op home klik zie ik wel tv staan en instellingen en apps bv, maar niets waarmee ik de radio zou kunnen bedienen.

Ik dacht dat ik ergens las dat als je een voice bediening hebt dat je dan geen cijfers kunt toetsen, kan dat kloppen, weet iemand dit?

Vraagje:

Zijn er behalve dat je mag praten tegen de voice afstandsbediening nog meer voordelen tov een normale / handmatige afstandsbediening eigenlijk? Ik zie er zelf nog geen voordeel in. Misschien is het handiger voor mij om deze voice tegen een andere te ruilen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Jez "Ik dacht dat ik ergens las dat als je een voice bediening hebt dat je dan geen cijfers kunt toetsen, kan dat kloppen, weet iemand dit?"

 

Ook met een andere afstandsbediening kun je geen cijfers toetsen, die heeft de Next en de mediabox XL nog niet, die werken nu alleen maar met de app.

Mocht die functie weer in gebruik worden genomen, dan kun je ook met de voice afstandsbediening de kanalen kiezen, maar of de radio kanalen terugkomen, geen idee.

Hoe meer mensen dit wensen, hoe dichterbij dit kan komen.

Jez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bert, ik zie nergens een radio app staan. Heb jij een mediabox xl of toevallig screenshot of link waar ik die kan vinden misschien?

Zou het misschien kunnen dat ik de laatste update nog niet heb ofzo, waardoor ik er nog niet veel mee kan, met de afstandsbediening? Nee dat denk ik eigenlijk niet.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Jez 

 

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

Zo luister je radio met een Mediabox Next en XL
Als je een Mediabox Next of XL hebt, luister je heel makkelijk radio via een app op je box. Zo doe je dat:

Zet je televisie en mediabox aan.
Druk op de knop HOME of MENU op de afstandsbediening van de mediabox.
Je ziet TV & Replay met daaronder je meest bekeken zenders. Druk een aantal keer op het pijltje omlaag en selecteer Radio.
Druk op OK om naar het radio zenderoverzicht te gaan.
Selecteer het logo van de zender waar je naar wilt luisteren en klik op OK om te luisteren.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Steefb , dit heeft toch wel als nadeel dat de Tv dan aan moet... 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Willem-A1 er werd alleen gevraagd naar de app., in de link die ik meegaf staat info over de stembesturing.

Jez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hoi @Steefb steefb dank je voor de uitleg en de link.

Ik plaats even een foto, want als ik hier (zie foto) naar radio wil met het pijltje omlaag moet ik eerst langs álle tv zenders. Dat is een enorm gedoe natuurlijk. Of begrijp ik de uitleg niet?

 

Dit: 'Heeft je ontvanger of CI+ tv geen 'TV/Radio'-knop? Tel dan 1000 bij het gewenste kanaalnummer op. NPO Radio 1 vind je in dit geval bijvoorbeeld terug op kanaal 1801 in plaats van op 801.'  kan met de voice bediening niet gebruikt worden dus?

 

Kleine contest: Lukt het íemand om FIP radio via voice te bereiken? Tips welkom! 🤗

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Jez Druk alleen op de Home knop en ga met de pijltjes een stukje naar beneden, daar staat de radio app.

Jez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Bertpfffff hehe dát is het dus  😂. Dank jullie wel hoor.

Maar: ik ben nog wel benieuwd of het iemand wél lukt om FIP met voice te verkrijgen...

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

@Jez  schreef:

@Bertpfffff hehe dát is het dus  😂. Dank jullie wel hoor.

Maar: ik ben nog wel benieuwd of het iemand wél lukt om FIP met voice te verkrijgen...


Hallo en welkom @Jez,

 

FIP via voice lukte mij door 'Radio FIP' (op zijn Nederlands; "Radio Ef ie pee") te zeggen. RFI pakt ie hier dan weer niet. Je ziet dan dat hij een tel nadenkt - en er staat ook 'Radio RFI' onder het microfoontje in beeld - gevolgd door de zin 'Sorry, deze opdracht ken ik nog niet' of iets dergelijks.

Samengevat: FIP, ja; RFI, nee!

Jez
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hoi @AlexHelpt! Het werkt! Zo moet ik het dus uitspreken 🙂 Bedankt voor je succesvolle poging.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken hoor!

Groetjes Jez

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic