ArnoKralingen

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Radio / Analoog naar Digitaal / Humax 5500 / SPDIF / Receiver

Hi

 

Sinds vanochtend heb ik geen analoog signaal meer om naar de radio te luisteren. Daarna die coaxkabel verwijdert uit de receiver en een verbinding gemaakt tussen de Humax en de (Pioneer) receiver via een SPDIF kabel. Wat mij tegenvalt is het verlies aan dynamiek en volume. Het is net alsof er geen bas-geluiden door worden gegeven. Nu net weer een losse FM antenne aangebracht, en het verschil tussen die ontvangst (in decibel) en die via de Humax/SPDIF is behoorlijk groot ten nadele van die laatste.

Het volume op de Humax staat in beide gevallen op 100 en in beide gevallen heb ik Veronica op staan.

 

Hoe zorg ik dat de doorgifte via de Humax/SPDIF verbinding verbetert?

23 Reacties 23
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Staat de Humax op stereo of Dolby?

Hier een Humax met een optische kabel aan een versterker en met stereo een prima geluid, een stevig basgeluid, ik hoef de bas niet op te schroeven.

ArnoKralingen
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Bert

 

De Humax staat op stereo, en verder zijn de de outputinstellingen (Loudness etc) van de ingangen van de receiver (in dit geval TV (voor de Humax/Toslink SPDIF verbinding) en FM (voor de losse FM antenne)) allemaal gelijk.

 

Voor wat betreft de optische kabel heb ik me laten vertellen dat daar weinig kwaliteitsverschillen in te vinden zijn: die doet het wel of die doet het niet, daar is geen signaalverlies te verwachten. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Nu vind ik Veronica altijd al iel klinken via de kabel digitaal.

Wat doet Sky radio bij de Humax?

ArnoKralingen
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goed dat je er naar vroeg, ik heb meteen maar een aantal zenders (o.a. Sky / Sublime / 538 / Radio3) aan de vergelijkingstest onderworpen. Helaas zijn de uitkomsten hetzelfde als eerder: de digitale verbinding laat een iel geluid horen t.o.v. de analoge input van de losse FM antenne. Maar ja, dat is helaas weer een draad extra in de huiskamer terwijl er minder zenders op beschikbaar zijn, dus ik hoop toch dat ik die digitale input naar een hoger peil kan tillen.    

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @ArnoKralingen Welkom op de Ziggo Community! 

Wat vreemd dat de radiozenders zo iel klinken. Dat gaat niet helemaal goed.
Hoe is het geluid van de tv zenders? 
Kun je de SPDIF kabel uitsluiten door deze te vervangen?

We horen graag van je.

ArnoKralingen
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Jiri

 

N.a.v. je opmerking heb ik vorige week een nieuwe Toslink SPDIF kabel besteld, en die kwam vandaag binnen. Eentje uit het hogere segment, een stuk duurder dan de vorige, nu met metalen behuizing etc., maar helaas heeft dat niet geleid tot een beter geluid uit de speakers via de receiver.

 

 

 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Helaas, jammer dat het vervangen van die kabel niet heeft mogen baten @ArnoKralingen 😞 Heb jij misschien nog een idee of goede tip @Bert

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Erik S Geen idee meer, hier heb ik verder geen problemen met de Humax 5300c optisch op mijn versterker.

Sky geeft een mooi evenwichtig hoog / midden / laag beeld met een stevige bas, zou niet harder mogen.

Met de versterker zelfs op Direct, dus alleen het pure geluid wat er binnenkomt, dan zijn de functies Bass en Treble uitgeschakeld.

ArnoKralingen
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb net de volgende test gedaan: 

 

1) de optische kabel uit de Humax getrokken

2) de optische kabel in de TV gedaan (en dus een verbinding gemaakt tussen TV en receiver)

3) de HDMI verbinding tussen de Humax en de TV in stand gehouden

4) de Humax op 'radio' gezet

5) geluid van de TV speakers op mute

 

Resultaat: geluid van alle radiozenders uit de speakers via de receiver is nu veel beter (Humax op radio->TV->Receiver is beter dan Humax op radio->Receiver)  

 

Betekent dit dat de Optische Uitgang van de Humax 5500 de zwakke schakel is?

 

Let wel: de TV aanzetten om radio te luisteren heeft niet mijn voorkeur.

 

ArnoKralingen
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zie net dat die Humax 5300 niet geschikt is voor mijn regio

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@ArnoKralingen  schreef:

Hi Jiri

 

N.a.v. je opmerking heb ik vorige week een nieuwe Toslink SPDIF kabel besteld, en die kwam vandaag binnen. Eentje uit het hogere segment, een stuk duurder dan de vorige, nu met metalen behuizing etc., maar helaas heeft dat niet geleid tot een beter geluid uit de speakers via de receiver.

 

 

 


Al zijn de aansluitingen van massief goud de Dolby techniek via een optical aansluiting is en blijft Dolby Digital of DTS, het lichtsignaal daar draait het om.

Afgaande op je andere reactie zou je inderdaad vermoeden dat er iets in de Humax niet optimaal werkt.

ArnoKralingen
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

en welke actie kan ik koppelen aan het vermoeden dat de Humax niet optimaal werkt?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@ArnoKralingen  schreef:

en welke actie kan ik koppelen aan het vermoeden dat de Humax niet optimaal werkt?


Of het helpt, valt niet te zeggen, de enige actie die ik weet is omruilen. Ik lees ineens iets vreemds de 5300C zou niet geschikt zijn voor jou regio? Als je in voormalig Ziggo gebied woont zou zover ik weet elke Humax geschikt moeten zijn. 

Het is wel zo dat Ziggo bij TV Start nu  standaard de Mediabox XL uitlevert, de 5500C is er  vanwege de uitgefaseerde analoge kanalen waaruit ik concludeer dat je KabelTv afneemt, geen interactieve TV, dat is verder zover ik weet geen verklaring dat de 5300C niet geschikt zou zijn.

ArnoKralingen
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Inderdaad, ik heb geen interactieve TV.

 

Ergens in de reacties (van: Bert) kwam de Humax5300 ter sprake, dus heb ik daar op Ziggo website naar gezocht. Als ik hier: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-irhd-5300c  mijn postcode + huisnr invul, dan krijg ik als antwoord: 

"Deze ontvanger is ongeschikt voor je regio. Helaas, dit model werkt niet in de regio waarin je woont."

 

Dan lijkt het mij dat ik de situatie zoals ie nu is aan de telefonische klantenservice voor moet leggen en kan vragen om een nieuwe mediabox?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Mogelijk is/was dan de Pace het basis model op jouw  postcode.

 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/pace-dcr-7111

 

Die hoorde bij TV Start dus Interactieve TV, de 5300C zal ongeschikt geven op basis van de andere coderings techniek, voor de ongecodeerde radiokanalen en TV zou dat niet moeten spelen. Daar zal @Bert  vast meer over kunnen vertellen.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@ArnoKralingen  schreef:

 

"Deze ontvanger is ongeschikt voor je regio. Helaas, dit model werkt niet in de regio waarin je woont."

 

Dit gaat dan dus over interactieve TV, die werkt niet in je regio.

Met de radio ontvangst heeft dat niets te doen.

 

Ik mag dan ook aannemen dat ziggo deze niet heeft geleverd en dus ook niet kan omruilen .

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Steefb  schreef:

@ArnoKralingen  schreef:

 

"Deze ontvanger is ongeschikt voor je regio. Helaas, dit model werkt niet in de regio waarin je woont."

 

Met de radio ontvangst heeft dat niets te doen.

 


Voor de gecodeerde radiokanalen toch wel @Steefb 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ergens in de reacties (van: Bert) kwam de Humax5300 ter sprake, dus heb ik daar op Ziggo website naar gezocht. Als ik hier: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-irhd-5300c  mijn postcode + huisnr invul, dan krijg ik als antwoord: 

"Deze ontvanger is ongeschikt voor je regio. Helaas, dit model werkt niet in de regio waarin je woont."

 

De Humax 5300 is wel geschikt voor het ontvangen van de vrije radio en TV zenders via de code 4444 in oud-UPC gebied, maar dat zijn alle  apparaten die over een DVB-C tuner beschikken, maar niet geschikt voor de verdere Ziggo TV en radio abonnementszenders in je abonnement, die je met een smartcard erin zou kunnen horen of zien met de code 5555, dat kan met een Humax alleen in oud-Ziggo gebied.

Ziggo geeft daarom aan dat deze niet geschikt is voor je regio.

 

Dus de Humax 5300c is in heel Nederland te gebruiken voor de grofweg 60 vrije TV zenders en de 60 vrije radiozenders.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Precies. De ongecodeerde radiozenders zijn met zo ongeveer iedere DVB-C ontvanger te beluisteren. 

Uitgelicht topic