1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Duert

Level 1
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

RTL4/5 problemen op mediabox xl

Another day, another problem: waarschijnlijk altijd al aanwezig maar nooit eerder opgemerkt, want alleen de oppas kijkt naar RTL4 en 5: geen enkele ontvangst met foutmeldingen die wisselen tussen een 2010, “u bent niet geabonneerd op deze zender” en een dic_smartcard_info_hinweis_305_title. Signaalsterkte is op alle zenders perfect, ook al eens doorgemeten door de monteur, maar signaalkwaliteit blijft bij RTL4 en 5 compleet leeg.

Iemand een suggestie? Voordat ik hetzelfde riedeltje krijg als altijd: Bedrading zit goed, werkt allemaal prima met de juiste signaalsterktes en is sinds het laatste bezoek van de monteur niet aangepast.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Duert
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
vanmiddag toch maar eens gechat met ziggo: het probleem lijkt opgelost.

Vanuit het punt van binnenkomst werd het signaal door een versterker met +2dB versterkt: compleet geen signaal op alleen RTL4 en 5. De dame op de chat gaf de suggestie om het eens op +4 te proberen: dit gaf geen beeld, maar wel haperend audio. Toen maar eens op +8: eureka, we hebben zowel beeld als geluid!

De mediabox lijkt er - ondanks dat signaalsterkte nu ver in de “uitstekend” range staat - best soepel onder te draaien. Nu hopen dat ie dat ook blijft doen ?

Bekijk in context

23 Reacties 23
Meldingen
Aan Uit
Steefb

Level 20
  • 17065Posts
  • 3110Oplossingen
  • 8154Likes
Ga eens naar "mijn ziggo" -> Producten en dan "Zenders en pincode herstellen" bij je ontvanger.
Duert
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Steefb wrote:
Ga eens naar "mijn ziggo" -> Producten en dan "Zenders en pincode herstellen" bij je ontvanger.

Helaas, geen oplossing. U gaat niet door voor de wasmachine.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79166Posts
  • 5349Oplossingen
  • 23702Likes
OK, 2010 is een duidelijke fout in het signaal.

Juiste signaalsterktes? Wat wordt daarmee bedoelt?
Bedrading zit goed? Wat wordt daarmee bedoelt?

We zien hier regelmatig van dit soort storingen voorbijkomen en deze kunnen opgelost worden.

Maar zonder informatie en uitsluiten van enkele zaken, is er geen advies te geven.

Er is maar één goede signaalkwaliteit en die zit ergens in Goed, te laag gaat fout en te hoog ook door oversturing.
Signaalkwaliteit moet strak achterin Uitmuntend staan.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?

En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
Steefb

Level 20
  • 17065Posts
  • 3110Oplossingen
  • 8154Likes
Even hierop gegoogeld "dic_smartcard_info_hinweis_305_title"

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/dic-smartcard-info-hinweis-305-title-20482
Misschien even via de chat en daar verwijzen naar dit en dat topic?
'T is een zeldzame foutmelding.

https://www.ziggo.nl/chat
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Steefb
Hier een mooi voorbeeld van het nut oudere en/of minder populaire Topics in een bereikbaar community-archief (zie de link) te plaatsen in plaats van in de eerdere 'rommelzolder'.
Als op de zolder kwam zo'n Topic nog wel in beeld bij Google, maar je kon het niet meer openen in de Community. Nu wel.
Gr Han
Duert
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
OK, 2010 is een duidelijke fout in het signaal.

Juiste signaalsterktes? Wat wordt daarmee bedoelt?
Bedrading zit goed? Wat wordt daarmee bedoelt?

We zien hier regelmatig van dit soort storingen voorbijkomen en deze kunnen opgelost worden.

Maar zonder informatie en uitsluiten van enkele zaken, is er geen advies te geven.

Er is maar één goede signaalkwaliteit en die zit ergens in Goed, te laag gaat fout en te hoog ook door oversturing.
Signaalkwaliteit moet strak achterin Uitmuntend staan.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?

En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?

Ja hoor, daar is het riedeltje dan toch ?. In de vorige topics is al eens bevestigd dat het allemaal goed zit en door een monteur die hier ter plaatse is geweest ook al eens.

Maargoed, gaan we weer:
kabel komt binnen, wordt gesplitst vanuit een Technetix FRA-752N, loopt vervolgens via een goedgekeurde kabel naar de mediabox toe.

Signaalsterkte op NPO1 (en elke andere zender eigenlijk) zit een fractie voorbij het woord “goed” maar nog zeer ruim voor het streepje uitmuntend, signaalkwaliteit is overal maximaal behalve bij de aangedane zenders (RTL4/5) waar deze balk blanco blijft.

box is niet opgenomen om een netwerk op welke wijze dan ook.

Net nog even de coax rechtstreeks in de tv geprikt en met een CI module getest: prima ontvangst op RTL 4/5. Ben geen ICTer, maar dan lijkt mij het probleem in de mediabox te zitten. Toch?
Teun

Level 17
  • 4216Posts
  • 182Oplossingen
  • 808Likes
Heb je dit probleem ook bij WDR (kanaal 56) ?

Teun
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79166Posts
  • 5349Oplossingen
  • 23702Likes
Duert schreef: "Ja hoor, daar is het riedeltje dan toch"

Dat kun je vervelend vinden, maar als dat niet zeker is, dan hebben verdere adviezen geen enkele zin, nu dit uitgesloten is de volgende stap wel duidelijk.

Signaal kan vanuit buiten, na werkzaamheden, enorm verschillend zijn.
Hier, in de loop van 6 jaar, van geen versterker, naar wel, later weer naar niet en nu weer wel. Ook het huisnetwerk geeft veel problemen.

Nu je dit uitgesloten hebt, kan de chat ook direct de volgende stappen uit gaan voeren:

Ik zou daar ook de foutmelding vermelden zoals Steefb al adviseerde, in het topic waar hij naar verwees werd een nieuwe mediabox XL verstuurd.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79166Posts
  • 5349Oplossingen
  • 23702Likes
Duert Geef even antwoord op Teun zijn vragen, voor je de chat contact, hij weet veel vreemde issues te ontrafelen.:relaxed:
Duert
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Teun wrote:
Heb je dit probleem ook bij WDR (kanaal 56) ?

Teun

Niet dit exacte probleem. Vloeiend beeld maar wel enige groene blokjes in beeld.

Steefb wrote:
Even hierop gegoogeld "dic_smartcard_info_hinweis_305_title"

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/dic-smartcard-info-hinweis-305-title-20482
Misschien even via de chat en daar verwijzen naar dit en dat topic?
'T is een zeldzame foutmelding.

bijzonder, ik kreeg eerst meldingen dat ik deze niet kon openen (403). Nu dus wel weer.

Duidelijk, ff de chat benaderen. Thanks iedereen ?
Teun

Level 17
  • 4216Posts
  • 182Oplossingen
  • 808Likes
Deze kanalen zitten in dezelfde transportstroom namelijk 610 mhz. Ik denk zelf aan instraling. Staat er niet een obstakel in de buurt??

Teun
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Teun Hallo Teun, Een tussenvraagje. Om de verdeling van de zenders over de streams te kunnen bekijken gebruikte ik altijd de uitstekende
http://dtvmonitor.com/.
Zoals je ziet is die er recent mee gekapt. Welke bron gebruik jij?
Gr Han
Teun

Level 17
  • 4216Posts
  • 182Oplossingen
  • 808Likes
Hallo Han.

Ik gebruik gewoon een humax 5300 en noteer alle frequenties en ik krijg altijd de info via de monteurs van ziggo in mijn regio. bijvoorbeeld voor de on-demand kanalen.

Teun
Duert
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Teun wrote:
Deze kanalen zitten in dezelfde transportstroom namelijk 610 mhz. Ik denk zelf aan instraling. Staat er niet een obstakel in de buurt??

Teun

euh, wat is in de buurt? Postcode 1991TE, Schiphol is vrij dichtbij?

maar dan zou die op de CI module toch ook moeten storen?
Teun

Level 17
  • 4216Posts
  • 182Oplossingen
  • 808Likes
En als je nou eens kijkt zonder aangesloten modem?? welk modem is er aanwezig? of staat er een router??

Teun
Duert
Topicstarter
Level 1
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
En als je nou eens kijkt zonder aangesloten modem?? welk modem is er aanwezig? of staat er een router??

Teun

Met of zonder router maakt geen verschil. Ik heb zo eentje als op de bijgevoegde foto, kan er zo geen merk op ontdekken
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79166Posts
  • 5349Oplossingen
  • 23702Likes
Duert wrote:

Teun wrote:

Teun
euh, wat is in de buurt? Postcode 1991TE, Schiphol is vrij dichtbij?

maar dan zou die op de CI module toch ook moeten storen?

Soms wil een babyfoon of een zender van een losse telefoon wel eens storen op de Mediabox XL.
Het is nu even zoeken wat de oorzaak kan zijn.
Teun

Level 17
  • 4216Posts
  • 182Oplossingen
  • 808Likes
Je zou in dit geval ook een sperfilter kunnen testen. Dit modem heeft wel eens issues en met het sperfilter kun je veel problemen oplossen.

Teun
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 248Oplossingen
  • 665Likes
Bij de 'dic_smartcard_info_hinweis_305_title'-melding even klantenservice contacteren via 1200 (van vaste lijn Ziggo), 0900-1884 (vanaf vaste lijn andere provider of mobiel) of www.ziggo.nl/chat. Kunnen meerdere oorzaken zijn, maar een nieuwe box sluit ik niet uit.