1
Vraag
2
Reacties
Leo5511

Level 5
  • 57Posts
  • 8Oplossingen
  • 17Likes

RTL 7 en RTL Z blokkerig en blieperig

Sinds een week zijn deze twee zenders weer blokkerig en blieperig. Dit probleem hebben wij eerder gehad en het hersteld zich vanzelf na een week of twee weer. Hiervoor hadden we maanden lang geen problemen. Ik dacht dat het voorgoed verholpen was.

Het gaat alleen om deze twee zenders de rest inclusief alle apps werken prima.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Leo5511

Wat irritant dat je op deze twee zenders blokken en een hangend beeld ervaart! Zoals hier al is aangegeven zitten deze twee zenders op dezelfde transportstream. Wanneer je blokken en haperingen ervaart op zenders welke op dezelfde transportstream zitten spreken we van interferentie. Er is dan een sprake van een verstoord coax-signaal op deze frequentie en deze verstoringen zie je terug in de beeldkwaliteit. In de meeste situaties wordt dit veroorzaakt door een kabel of splitter die niet voldoende afschermt. Het lijkt mij dan ook wijsheid om bij het begin te beginnen. 

Ik stuur je graag een nieuwe splitter, coax-kabel voor het modem en een coax-kabel voor de televisie toe. Zo kunnen we de binnenhuisinstallatie uitsluiten als mogelijke boosdoener. Voor de coax-kabel naar de televisie heb ik de mogelijkheid om eentje te sturen van 1,5 meter, 3 meter of 5 meter. Welke lengte heb je nodig? Ik hoor het graag van je! Mochten de problemen blijven aanhouden na het vernieuwen van de binnenhuisinstallatie dan kunnen we altijd nog een monteur jouw kant opsturen 🙂

Bekijk in context

Leo5511
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 8Oplossingen
  • 17Likes

@charleyr ,

Bedankt voor je reactie,

Op het moment werkt alles prima. Binnenkort ga ik de opsteek splitter ( poa-01-b) en coaxkabel vervangen. Misschien is het dan de permanente  oplossing.

Ik zal jouw advies in iedergeval in mijn achterhoofd houden.

Met vriendelijke groet,

Leo.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Signaalstoringen en stoorbronnen uitsluiten | Klantenservice | Ziggo

Stoorbronnen
Elk signaal heeft een eigen frequentie. Dit geldt ook voor het signaal van een tv zender. De meeste frequenties zijn zo verschillend dat ze geen last van elkaar hebben. Soms lijken de frequenties wel op elkaar. Je tv of mediabox heeft dan problemen om uit alle verschillende frequenties de juiste er uit te pakken en dan kan er storing ontstaan. Deze storing herken je dan aan:

Blokken en strepen op één of meerdere kanalen
Geen beeld of een foutmelding op één of meerdere kanalen

 

De echte oplossing is ervoor te zorgen dat een stoorsignaal helemaal niet bij het tv signaal kan komen. Dat doe je met afgeschermde kabels en splitters met een speciaal keurmerk: Ziggo Geschikt of Kabel Keur. Deze bestel je online in de webshop van Ziggo.

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Zonder naar de gebruikte frequentie te zoeken verdenk ik het AOP. Of een andere aansluiting in huis die last heeft van instraling. 

 

Deze issues komen meestal op het bord van @Bert 

Deze problemen kunnen komen door het weer en/of aanpassingen van een GSM mast in de buurt.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Toch nog even gezocht en inderdaad beide zenders zitten in dezelfde transport stream.

Nog een paar andere ook die waarschijnlijk niet bekeken worden maar hetzelfde issue zullen hebben.

 

bloemen64_0-1634833530439.png

 

@Leo5511 Om te beginnen zal het helpen als je een foto kunt plaatsen van het punt waar de groene kabel van Ziggo binnen komt. En de aansluiting naar een eventuele splitter/versterker.

Leo5511
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 8Oplossingen
  • 17Likes

@bloemen64,

Om te beginnen bedankt voor je uitvoerige reactie. De wisselvallige aard maakt het voor mij moeilijk om het probleem te traceren.

Of het signaal niet sterk genoeg binnen komt. Of het signaal binnen niet goed verwerkt word.

Hieronder een foto van de AOP, versterker en splitter gebruik ik niet.

20211023_125725.jpg

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

De opsteeksplitter zou geen probleem moeten zijn. Is wel opgevolgd door een betere dat wel.

De rechtse kabel heeft een mogelijk probleem. Die connector lijkt me niet al te 4G dicht. Het kan nog erger maar deze zou ik vervangen door een kabel waar de connectoren al vast aanzitten en kabelkeur zijn. De antenne kabel zelf kan ook al behoorlijk oud zijn.

Ik zou daarom de kabel in zijn geheel vervangen.

De linkse kabel lijkt me wel oke.

 

Kijk eens bij Ziggo zelf. Is niet al te duur.

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur

 

 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Het aop lijkt me ook verouderd, als het nodig is vervangt ziggo deze gratis.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Ik zal kijken wat een moderator kan doen. Misschien wel AOP, splitter en kabel vervangen.

Leo5511
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 8Oplossingen
  • 17Likes

@bloemen64 ,

De AOP is nog van essent maar die heeft het nog altijd goed gedaan. De coax van hirschmann maar die ga ik vervangen door 1 van ziggo. Wat de opsteek splitter betreft als er een betere bestaat wil ik die ook vervangen.

Maar wat bedoel je met antenne kabel?

Leo5511
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 8Oplossingen
  • 17Likes

Er nog een bijzonderheid  het opnemen en afspelen bij deze zenders werkt prima.

Alleen live kijken geeft problemen.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@Leo5511 alleen live tv kijken gaat via de antenne/coax kabel. De rest gaat via een internet stream.

Er zijn een aantal bekende kabel frequenties die last hebben van 4G. Ziggo plaatst op die frequenties bewust geen veel bekeken zenders. Maar je moet kiezen en momenteel is er geen keus om die mogelijke probleem frequenties niet te gebruiken.

 

Wacht nog even op een moderator. Die regelt misschien een gratis monteur als de AOP, dat ding in de muur, te oud is.  

Meestal nemen ze dan ook de splitter en coax onderhanden. Maar dat hoeft niet. Na de AOP is het eigen verantwoording.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Leo5511

Wat irritant dat je op deze twee zenders blokken en een hangend beeld ervaart! Zoals hier al is aangegeven zitten deze twee zenders op dezelfde transportstream. Wanneer je blokken en haperingen ervaart op zenders welke op dezelfde transportstream zitten spreken we van interferentie. Er is dan een sprake van een verstoord coax-signaal op deze frequentie en deze verstoringen zie je terug in de beeldkwaliteit. In de meeste situaties wordt dit veroorzaakt door een kabel of splitter die niet voldoende afschermt. Het lijkt mij dan ook wijsheid om bij het begin te beginnen. 

Ik stuur je graag een nieuwe splitter, coax-kabel voor het modem en een coax-kabel voor de televisie toe. Zo kunnen we de binnenhuisinstallatie uitsluiten als mogelijke boosdoener. Voor de coax-kabel naar de televisie heb ik de mogelijkheid om eentje te sturen van 1,5 meter, 3 meter of 5 meter. Welke lengte heb je nodig? Ik hoor het graag van je! Mochten de problemen blijven aanhouden na het vernieuwen van de binnenhuisinstallatie dan kunnen we altijd nog een monteur jouw kant opsturen 🙂

Leo5511
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 8Oplossingen
  • 17Likes

@Cecilia,

Alvast bedankt voor de reactie.

Dat lijkt mij een uitstekende oplossing.

Het is mijnsinziens ook te vroeg voor een monteur. Ik was vanplan  de kabel vanavond bij de webshop te bestellen.

In iedergeval moet de coax 5m lang zijn.

Ik het allemaal graag tegemoed.

Met vriendelijke groet,

Leo

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

@Leo5511

 

Ik heb het gelijk geregeld en zorg dat PostNL de nodige materialen binnen 3 werkdagen bij je bezorgd.

Laat je ons daarna weten of het hiermee is opgelost?

Leo5511
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 8Oplossingen
  • 17Likes

@Jamyla,

De storing is gisteren uit zichzelf wederom opgelost. Kenmerk van de euvel zoals ik al eerder melde.

De toegestuurde onderdelen komen een voor een binnen gedruppeld. Ik wacht nog op de coax om alles te vervangen.

Helaas kan ik geen oorzaak noemen, dus blijft voorlopig onopgelost.

charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes

Het klinkt misschien raar, maar heb je de 2 aansluitingen al eens omgestoken?
Waarom , zal je denken?
Ik had vorige week ineens voor deze kanalen een CS-1004 melding (RTL7, RTLZ), zomaar spontaan in de middag.
Met geen mogelijkheid weer goed te krijgen, totdat ik besloot om de aansluitingen op mijn aop om te switchen.
Ik heb een Tratec BDA-01/T er tussen zitten ivm een 2 tal aansluitingen naar boven.
De kabel heb ik verzet van Data/Tv 2 naar Data/Tv 5 en ineens weer gewoon signaal.
Nu komt het, na 3 dagen weer teruggezet en het signaal is nog steeds goed

nb, De foto is gemaakt nadat ik de kabel had omgestoken, nu zit deze weer op data/TV 2
IMG_20211028_075603.jpg



Leo5511
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 8Oplossingen
  • 17Likes

@charleyr ,

Bedankt voor je reactie,

Op het moment werkt alles prima. Binnenkort ga ik de opsteek splitter ( poa-01-b) en coaxkabel vervangen. Misschien is het dan de permanente  oplossing.

Ik zal jouw advies in iedergeval in mijn achterhoofd houden.

Met vriendelijke groet,

Leo.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic