1
Vraag
2
Reacties
tom2tom2

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Quantis radio bereik valt vaak weg, welke optie?

Sinds augustus heb ik de Quantis aangeschaft zodat mijn vrouw gewoon (digitale) radio kan blijven luisteren via onze receiver.
De schat, die niet technisch is, wil hierbij niet een tv aan hoeven zetten om radio te kunnen luisteren.
Echter hebben cq hadden wij last van meerdere keren geen bereik op de Quantis, wat best irritant is. Vaak 1 á 2 seconden geen geluid.
Ja, hadden.
Als je verder leest hebben we nu een ander probleem wat nog vervelender is (zie optie 3)

 

Ik heb meerdere keren contact gehad met Ziggo via messenger.
Helaas zonder de goede oplossing.
Ze verwijzen mij nu naar het Forum omdat ze het ook niet meer weten.
Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ter verduidelijking: we hebben een Mediabox XL (geüpdatete Horizon box), een Ziggo connect modem, de Quantis QE317 digitale radio box incl nieuwe splitter (POA-01-B) en ik heb een nieuwe coax kabel getrokken (7 meter)

Zie foto's.

Het zit als volgt aangesloten:
De Coax kabel van de Quantis zit op de POA-01-B splitter.
Deze zit op de POA-3IEC-NL splitter. Vervolgens zit deze op de muurplaat die is verlengd uit de meterkast.
Deze meterkast zit in onze gezamelijke hal en dit betreft de meterkast van onze bovenbuur (heb ik wel een sleutel van).
Nu heb ik al wat uitgeprobeerd en ik denk dat ik 5 opties heb, echter nog geen oplossing:

Optie 1:
2 splitters op elkaar zoals hierboven beschreven. DIT WERKT NIET: VAAK GEEN RADIO SIGNAAL.

Optie 2:
Internet kabel en de coax van de Quantis op splitter POA-3; geen radio storing ECHTER HEB IK DAN GEEN TV.

Optie 3:
Splitter POA-3 in de meterkast van de buurman plaatsen, Op de hoofdaansluiting van mij (de groene kabel).
Het verlengstuk (muurplaat) en de Internet kabel door de muur heen, deze 2* kabels op Splitter POA-3 in de meterkast aansluiten.
* 1 kabel is het verlengstuk van de hoofdaansluiting incl muurplaat, 2de kabel is onze internetkabel.
Vervolgens in de woonkamer de splitter POA-01 op de muurplaat aansluiten met daarop de TV coax kabel en de Quantis coax kabel.
DEZE OPTIE HEB IK ALS LAATSTE UITGEPROBEERD. HET RADIO SIGNAAL IS NU PERFECT...ECHTER STOORT NU HET INTERNET (geen foto van).
Als we Videoland cq Netflix via de XL box óf een opgenomen programma (terug) kijken, staat het beeld vaak stil of komt er 'even geduld ' in het beeld te staan. Ook is de WiFi traag.

Optie 4:
Na het lezen van meerdere berichten hier op dit mooie Forum; een retourband stopfilter tussen de Quantis en de coax monteren. DEZE HEB IK ECHTER (NOG) NIET EN HEB IK DUS NOG NIET UITGEPROBEERD.

Optie 5:
(moet niet veel gekker worden) een signaalversterker kopen á € 40 incl verzendkosten... Als laatste optie kwam de Ziggo helpdesk hier mee.

Omdat Ziggo alleen nog maar digitale radio aanbied heb ik al heel wat kosten gemaakt...Quantis,splitter, nieuwe kabels, extra gat in de muur tbv internetkabel en nu ook nog een signaalversterker....of retourband stopfilter.
Maar als hiermee alles goed gaat werken...👍

Wie kan mij helpen?
Momenteel zit ik voor mijn werk t/m donderdag elders. Mijn vrouw heeft deze week dus slecht Internet, maar wel goede radio ontvangst😁

Sorry voor dit hele verhaal, mooier kan ik het niet maken🤔. Ik hoop dat het duidelijk is.
Alvast dank voor de oplossing.

PS: er zit vlakbij een zendamateur die ruis kan veroorzaken?

Mvg,

tom2tom

(tom2tom2)

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @tom2tom2 en anderen! Hopelijk is het goed dat ik de honneurs van Maud even waarneem hier daar zij er vandaag niet is 😉

Sinds eind oktober is het mogelijk om een gratis installatiemonteur in te plannen voor klanten van Ziggo die problemen ervaren met de digitale radio ontvanger (DRO). In sommige gevallen is er inderdaad een filter nodig om storingsvrij radio te kunnen luisteren. Dit filter werd eerder nog niet standaard meegeleverd bij het versturen van de DRO. In de loop van deze maand gaat dat wél gebeuren. Voor nu gaan we over tot het inplannen van een monteur @tom2tom2 en ik het deze voor je ingepland voor komende vrijdag 12 november tussen 12.00 en 18.00 uur 's middags. Hopelijk past dit. Lukt het niet? Dan wijzig je de afspraak eenvoudig vanuit je Mijn Ziggo account.

 

Houd je ons op de hoogte hier? Alvast bedankt!

Bekijk in context

tom2tom2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De oplossing was dus optie 4: retourband filter.

De monteur heeft deze geïnstalleerd en hiermee is het opgelost.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Bert , @tom2tom2 heeft een XL... En dus @tom2tom2 is een retourband stopfilter sowieso nodig.

 

Zie hier: Belangrijke info voor mensen met een Quantis QE317 

Het genoemde filter hoeft je niets te kosten @tom2tom2 want Ziggo stuurt een monteur naar je toe om deze te plaatsen. Bij het gebruik van de XL moet dat sowieso. Deze zal ook kosteloos andere zaken nakijken, maar als er iets moet veranderen in de huisinstallatie zal deze wellicht wel kosten in rekening brengen. 

@Bert geeft al aan wat je moet doen met je gegevens en ik zal @Maud (moderator) vragen een monteur naar je toe te sturen. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics


tom2tom2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dankjewel voor je snelle reactie. 

Ik hoor graag van maud voor een afspraak op vrijdag 😃

Nadat de monteur het heeft opgelost zal ik hier de oplossing delen👍

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @tom2tom2 heb je ook mijn topic gezien over de Quantis? Daarin kan je zien dat er bij de XL standaard een retourband stopfilter moet worden gebruikt. De XL stuurt nl. zijn retour signaal uit via de coax en daar dat op een vrij sterk niveau gebeurt komt dat op de Quantis binnen met storingen en wegvallen tot gevolg.

Maar inmiddels weten we ook dat een modem dezelfde invloed kan uitoefenen. 

Je kan het filter ook zelf kopen, maar dan vergoed Ziggo deze niet. Zij kiezen nog even voor een monteur. 

Succes! 

 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

tom2tom2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Top! Bedankt voor je snelle reactie. Ik had het gelezen, waarom weet de helpdesk dit niet. Maar goed ik hoop dat de monteur het oplost.

Nogmaals dank!

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

De helpdesk zou het nu wel kunnen weten. Maar ik zit dichtbij het vuur (Humax/Quantis) en test dus ook veel voor hen. Maar goed, er is hier erg veel geschreven wat niet bekend is bij de helpdesk. Daarom sturen zij vaak de klanten hier naartoe. Veel mensen van de helpdesk werken ook niet echt bij Ziggo en dan komen er vaak standaard reacties, hetgeen klanten nogal eens irriteert. Aan de andere kant; ook wij weten niet alles. Ik richt me ook alleen op bepaalde zaken. Maar met anderen die hier vaak plaatsen komen we vaak wel tot oplossingen voor de meeste vragen. En anders kunnen de moderators nog achter de schermen kijken. 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Alles alleen omdat je vrouw geen radio van de xl box wil gebruiken. En TV alleen EVEN als zoek display gebruiken.

Zender gevonden, TV uit ,  geluid via je oude installatie.

Eindeloos 3x ? splitsen van een signaal kan toch niet.

Zet je kabels eens op papier in een schema

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @tom2tom2 en anderen! Hopelijk is het goed dat ik de honneurs van Maud even waarneem hier daar zij er vandaag niet is 😉

Sinds eind oktober is het mogelijk om een gratis installatiemonteur in te plannen voor klanten van Ziggo die problemen ervaren met de digitale radio ontvanger (DRO). In sommige gevallen is er inderdaad een filter nodig om storingsvrij radio te kunnen luisteren. Dit filter werd eerder nog niet standaard meegeleverd bij het versturen van de DRO. In de loop van deze maand gaat dat wél gebeuren. Voor nu gaan we over tot het inplannen van een monteur @tom2tom2 en ik het deze voor je ingepland voor komende vrijdag 12 november tussen 12.00 en 18.00 uur 's middags. Hopelijk past dit. Lukt het niet? Dan wijzig je de afspraak eenvoudig vanuit je Mijn Ziggo account.

 

Houd je ons op de hoogte hier? Alvast bedankt!

tom2tom2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dankjewel voor het inplannen van een monteur.

Prettig contact zo!

De oplossing zal ik hier aangeven. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Erik S 

dat vind ik wel goed ... 😁 Voor mij is het eerste deel natuurlijk bekend, maar mooi te zien dat het retourband stopfilter in de loop van deze maand in het pakket zit. Maar daar heb ik nog wel een vraag over. Is dat filter dan gratis voor de klanten? Als een monteur het nu plaatst wel, en het lijkt me dus ook logisch als dat zo is, als het in de doos zit bij de Quantis, maar destijds zei men me dat de bal wat dat betreft bij Ziggo ligt. 

Voorts bedankt voor het regelen van een monteur voor @tom2tom2 .

Groet, Willem

Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Ik lees dat hij "standaard meegeleverd" gaat worden bij de DRO, @Willem-A1! Daarmee ga ik er vanuit dat dit kosteloos is maar ik moet wel een klein beetje een slag om de arm houden omdat het dus nog niet zover is 😉

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Nou, nou @fred6 wat een felle reactie. En zo 'eindeloos' is 3 keer splitsen van het signaal nog niet. Dat kan nog veel vaker, als je het maar goed doet. Maar hier is ook eigenlijk al wel bekend wat er speelt, want er is een XL aanwezig, en een monteur lost dat absoluut goed op. 

Overigens is het nog zo gek niet voor radio de Quantis te gebruiken, want deze verbruikt minder energie als de XL. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Erik S 

 

bedankt. Willen jullie het tegen die tijd dan nog even laten weten als het allemaal zeker is? Het zou mij wat bevreemden als het filter niet kosteloos word meegeleverd, omdat een monteur die deze plaatst duurder is, maar ik denk dat iedereen wel zekerheid wil wat dit betreft. 

tom2tom2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Mede een rede om de Quantis te gebruiken.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Willem-A1 Zeker, zodra dit bekend is, zullen wij deze informatie delen! We hopen dit snel te kunnen. 

tom2tom2
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De oplossing was dus optie 4: retourband filter.

De monteur heeft deze geïnstalleerd en hiermee is het opgelost.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Klasse dat het nu correct werkt @tom2tom2 ! 

Groet, Willem

Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 




E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic