Sinds augustus heb ik de Quantis aangeschaft zodat mijn vrouw gewoon (digitale) radio kan blijven luisteren via onze receiver.
De schat, die niet technisch is, wil hierbij niet een tv aan hoeven zetten om radio te kunnen luisteren.
Echter hebben cq hadden wij last van meerdere keren geen bereik op de Quantis, wat best irritant is. Vaak 1 á 2 seconden geen geluid.
Ja, hadden.
Als je verder leest hebben we nu een ander probleem wat nog vervelender is (zie optie 3)
Ik heb meerdere keren contact gehad met Ziggo via messenger.
Helaas zonder de goede oplossing.
Ze verwijzen mij nu naar het Forum omdat ze het ook niet meer weten.
Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ter verduidelijking: we hebben een Mediabox XL (geüpdatete Horizon box), een Ziggo connect modem, de Quantis QE317 digitale radio box incl nieuwe splitter (POA-01-B) en ik heb een nieuwe coax kabel getrokken (7 meter)
Zie foto's.
Het zit als volgt aangesloten:
De Coax kabel van de Quantis zit op de POA-01-B splitter.
Deze zit op de POA-3IEC-NL splitter. Vervolgens zit deze op de muurplaat die is verlengd uit de meterkast.
Deze meterkast zit in onze gezamelijke hal en dit betreft de meterkast van onze bovenbuur (heb ik wel een sleutel van).
Nu heb ik al wat uitgeprobeerd en ik denk dat ik 5 opties heb, echter nog geen oplossing:
Optie 1:
2 splitters op elkaar zoals hierboven beschreven. DIT WERKT NIET: VAAK GEEN RADIO SIGNAAL.
Optie 2:
Internet kabel en de coax van de Quantis op splitter POA-3; geen radio storing ECHTER HEB IK DAN GEEN TV.
Optie 3:
Splitter POA-3 in de meterkast van de buurman plaatsen, Op de hoofdaansluiting van mij (de groene kabel).
Het verlengstuk (muurplaat) en de Internet kabel door de muur heen, deze 2* kabels op Splitter POA-3 in de meterkast aansluiten.
* 1 kabel is het verlengstuk van de hoofdaansluiting incl muurplaat, 2de kabel is onze internetkabel.
Vervolgens in de woonkamer de splitter POA-01 op de muurplaat aansluiten met daarop de TV coax kabel en de Quantis coax kabel.
DEZE OPTIE HEB IK ALS LAATSTE UITGEPROBEERD. HET RADIO SIGNAAL IS NU PERFECT...ECHTER STOORT NU HET INTERNET (geen foto van).
Als we Videoland cq Netflix via de XL box óf een opgenomen programma (terug) kijken, staat het beeld vaak stil of komt er 'even geduld ' in het beeld te staan. Ook is de WiFi traag.
Optie 4:
Na het lezen van meerdere berichten hier op dit mooie Forum; een retourband stopfilter tussen de Quantis en de coax monteren. DEZE HEB IK ECHTER (NOG) NIET EN HEB IK DUS NOG NIET UITGEPROBEERD.
Optie 5:
(moet niet veel gekker worden) een signaalversterker kopen á € 40 incl verzendkosten... Als laatste optie kwam de Ziggo helpdesk hier mee.
Omdat Ziggo alleen nog maar digitale radio aanbied heb ik al heel wat kosten gemaakt...Quantis,splitter, nieuwe kabels, extra gat in de muur tbv internetkabel en nu ook nog een signaalversterker....of retourband stopfilter.
Maar als hiermee alles goed gaat werken...👍
Wie kan mij helpen?
Momenteel zit ik voor mijn werk t/m donderdag elders. Mijn vrouw heeft deze week dus slecht Internet, maar wel goede radio ontvangst😁
Sorry voor dit hele verhaal, mooier kan ik het niet maken🤔. Ik hoop dat het duidelijk is.
Alvast dank voor de oplossing.
PS: er zit vlakbij een zendamateur die ruis kan veroorzaken?
Mvg,
tom2tom
(tom2tom2)