1
Vraag
2
Reacties
Nivlems

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Quantis qe317 signaal valt af en toe weg

Nadat Ziggo het radiosignaal van de coax afgooide zodat ze hogere internet snelheid kunnen aanbieden moesten me ouders wel overstappen naar de Quantis QE317 want, ze wouden hun 'oudere' stereo niet weg doen. Geen probleem ik heb de Quantis met liefde geïnstalleerd hoor. In het begin deed de Quantis het goed en stabiel geen problemen met het signaal. Alleen nu geeft de Quantis soms om de minuut aan "geen signaal" voor 5 seconden en daarna doet hij het weer. Soms heeft de Quantis een goede dag en dan doet deze het de hele dag gewoon goed. Het is soms dus een beetje moeilijk om radio te luisteren en dit is best lastig omdat de radio bijna de hele dag aanstaat bij ons thuis. Dus dit is een beetje het probleem nu zal ik even wat meer technische gegevens geven. 

 

Quantis setup: Vanaf de contact in de muur gaat de coax een POA-3IEC-NL(zie bijlage) 3 weg splitter in. Dit contact in de muur is ook waar de coax het huis binnen komt. Internet gaat naar de router. Radio aansluiting wordt niet meer gebruikt. TV uitgang gaat naar de Quantis met een coax kabel die ongeveer 3 meter lang is. Vanuit de Quantis gaat er een coax kabel naar de Next mediabox. Gek genoeg heeft het TV signaal geen haperingen dus de Next heeft geen problemen.

Quantis ontvangsterkte: 256QAM: 61 dBuV, C/N 36, BER: deze fluctueert tussen de 1xE-6 tot 8xE-7(zie video bijlage)

 

Geprobeerde oplossingen:

Ik heb alle coax kabels los gemaakt en opnieuw vast gedrukt

Ik heb de Next los gekoppeld om te voorkomen dat het retour signaal een probleem gaf, dit hielp niet, maar dit was volgens mij alleen een probleem met de Mediabox XL.

Ik heb de coax die naar de Quantis gaat direct op de wand aansluiting aangesloten, dit leek even te helpen maar de Quantis begon toch weer te storen.

Iemand zei op dit forum dat je het plastic kapje van de splitter moest halen omdat dit zou helpen, dit hielp niet. Ik had ook niet verwacht dat dit zou werken😅

 

Dus heeft iemand nog verder ideeën? 

   

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Nog bedankt voor je gegevens @Nivlems! Ik stuur je een vervangende splitter, modemkabel en voor alle zekerheid een retourband filter toe. Je ontvangt de materialen zo snel als mogelijk thuis (mogelijk in aparte zendingen). Het betreft een opdruksplitter waar je de modemkabel op kunt schuiven. Je kunt de modemkabel ook op je modem schuiven als het goed is (ondanks de schroefaansluiting). Ik hoop dat het zo lukt 🙂 Houd je ons op de hoogte hier?

Bekijk in context

Nivlems
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Beste meelezers van dit topic,

 

Ik heb de verschillende onderdelen(retourbandfilter, POA-01-B spliter en een ander modem/router kabel) een paar weken terug ontvangen, Zoals @Erik S als had verwachten kwamen de onderdelen in aparte verzendingen met verschillende leverdatums. Dit gaf de mooie mogelijkheid om de onderdelen apart te proberen.

 

1e pakket het retourbandfilter

Ik heb dit filter op de output van de Quantis geplaats die naar de Mediabox Next gaat. Ik merkte direct een verschil want de Quantis stopte ineens met storen. Wel kon ik nog zien in het diagnosemenu van de Quantis dat de signaalsterkte erg fluctueerde zoals te zien in de video die in mijn eerste post staat van dit topic. Ik dacht alleen het werkt dus het maakt mij niet uit dat die signaalsterkte fluctueert. Alleen na 2 dagen begon de Quantis ineens weer te storen, net als voor het plaatsen van het retourbandfilter. Dus dat was wel jammer. Ik kon zien in de PostNL app dat de andere pakketjes de volgende dag kwamen dus ik dacht ik wacht daar wel op. 

 

2e/3e pakket POA-01-B splitter en modemkabel

Ik heb de splitter in de contactdoos gedrukt en de kabels aangesloten. de router/modemkabel die was gestuurde paste trouwens perfect over de schroefverbinding van mijn Cisco router. Na het instaleren van de splitter stoorde de Quantis ineens niet meer. Dus ik denk; 'probleem opgelost'. Alleen één week later had de Quantis ineens helemaal geen signaal meer en leek het op de tv alsof we naar Minecraft aan het kijken waren om de beeldkwaliteit zo slecht was, het beeld deed het zelfs af en toe niet meer. Dus toen had ik in plaats van één probleem ineens twee problemen😅

 

Ik wist alleen nog dat ik bij mijn vorige Mediabox XL ook een aparte splitter had gekregen, na even zoeken op zolder vond ik deze spitter, dit was een POA-01-UPC splitter. Nou deze splitter in de contactdoos gestopt en de kabels aangesloten en alles deed het weer gewoon. Het beeldkwaliteit was weer perfect en de Quantis stoort niet meer. Deze combinatie werkt ondertussen al één week dus ik zit eigenlijk een beetje te wachten tot het weer kapot gaat maar, tot vandaag(27 juli) werkt het nog gewoon goed. Wat me wel opviel was dat er op de POA-01-UPC splitter +10dB staat, ik las al in een ander forum dat te maken had met de shielding tegen interferance van andere elektronische bronnen om de splitter. 

 

Maar hoe het nou kan dat een oudere splitter het wel doet in vergelijking met een nieuwere is voor mij ook een beetje een raadsel. Maar dit was dus een beetje de update over de situatie waar @Erik S  over vroeg. Ik zal jullie op de hoogte of het blijft werken of dat alles weer kapot gaat😉

 

 

Bekijk in context

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ziggo kan je gratis een nieuwe splitter sturen met een nieuwe, op de nieuwe splitter, passende kabel naar je modem.

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Misschien toch een retourband stop filter proberen???  

 

Nivlems
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dat zou misschien wel kunnen helpen want die drieweg splitter heeft nu toch geen nut meer omdat het radio signaal toch niet meer nodig is. dus een tweeweg splitter zou ook voldoende zijn. Ik heb nog wel een POA 01-UPC splitter liggen maar die heeft geen internet uitgang, want mijn modem heeft zo'n draai aansluiting

Nivlems
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik denk niet dat dat helpt want ik heb ook een tijdje de Next losgekoppeld gehad maar, toen stoorde de Quantis alsnog. Dus dan helpt een retourbandfilter volgens mij niet

HamzaTouhami

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zoals iemand al eerder is de oplossing een retourfilter, het is een bekend probleem bij ziggo. Meestal zit deze filter bijgeleverd in de doos en die moet dan tussen je coax en de radio in. Monteurs hebben hiervoor een speciale poa. Deze storing komt uit het modem. 

mvg. Hamza 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@HamzaTouhami Een retourbandfilter is van toepassing als er een Mediabox XL gebruikt wordt.

Als het het modem zou zijn, dan zou iedereen problemen hebben en dat is niet het geval.

Nivlems
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@HamzaTouhami  Ja het schijnt wel dat Ziggo nu een retourbandfilter bij iedere Quantis levert maar ik heb deze te vroeg besteld dus deze is bij mij nog nog meegeleverd en zoals @Bert zegt het probleem zit vooral in combinatie met de mediabox XL. 

 

En verder zal ik wel wachten tot er een Ziggo medewerk dit gesprek joint om een nieuwe splitter op te sturen en dan zal ik wel zien of dat helpt.

Anders zat ik al te denken om de Quantis een end heen te gooien en dan een hdmi audio extractor te kopen. Hieraan dan mijn oude Chromecast te hangen en gewoon via wifi de radio te streamen naar de Chromecast en dit dan over de stereo af te spelen. 

HamzaTouhami

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste Bert,

 

In mijn beroep als monteur bij ziggo, weet ik dat dit bij heel veel het geval is en dat dit hier de oplossing voor is.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@HamzaTouhami  schreef:

Beste Bert,

 

In mijn beroep als monteur bij ziggo, weet ik dat dit bij heel veel het geval is en dat dit hier de oplossing voor is.


@HamzaTouhami Kan dat bij alle modems voorkomen of is dat alleen bij bepaalde modems?

HamzaTouhami

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hey Bert,

 

we weten dat het bij een Connectbox voorkomt, maar daar bestaan ook 2 modellen van en waarom het bij de ene wel is en de ander niet snap ik ook niet. Indien je een versterker hebt is het probleem er ook niet. 

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Hallo @Nivlems! Een warm welkom op de community! 

Lief dat je contact opneemt voor je ouders! Wil je de postcode en huisnummer toevoegen aan je profiel? Dit kan tussen haakjes achter je eigen gegevens, dan zorg ik dat de splitter hun kant op komt. 

@franske1958 @HamzaTouhami @Bert bedankt voor het meedenken tot nu toe! 

Nivlems
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Krista,

 

Bedankt voor je reactie, ik woon alleen nog thuis dus de gegevens in mijn profiel zijn ook diegene van me ouders😆. Dus die splitter kan gewoon naar het adres in mijn profiel. Nog wel een dingetje over die splitter zorg je er wel voor dat die splitter een schroef aansluiting heeft voor de router/modem of dat er een kabeltje meegeleverd wordt zodat alles gewoon past op elkaar?

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Nog bedankt voor je gegevens @Nivlems! Ik stuur je een vervangende splitter, modemkabel en voor alle zekerheid een retourband filter toe. Je ontvangt de materialen zo snel als mogelijk thuis (mogelijk in aparte zendingen). Het betreft een opdruksplitter waar je de modemkabel op kunt schuiven. Je kunt de modemkabel ook op je modem schuiven als het goed is (ondanks de schroefaansluiting). Ik hoop dat het zo lukt 🙂 Houd je ons op de hoogte hier?

HamzaTouhami

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De retourfilter moet op de radio en niet op het modem op het modem zal je geen internet meer hebben

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1327Posts
  • 203Oplossingen
  • 665Likes

Scherp @HamzaTouhami 

Nivlems
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Beste meelezers van dit topic,

 

Ik heb de verschillende onderdelen(retourbandfilter, POA-01-B spliter en een ander modem/router kabel) een paar weken terug ontvangen, Zoals @Erik S als had verwachten kwamen de onderdelen in aparte verzendingen met verschillende leverdatums. Dit gaf de mooie mogelijkheid om de onderdelen apart te proberen.

 

1e pakket het retourbandfilter

Ik heb dit filter op de output van de Quantis geplaats die naar de Mediabox Next gaat. Ik merkte direct een verschil want de Quantis stopte ineens met storen. Wel kon ik nog zien in het diagnosemenu van de Quantis dat de signaalsterkte erg fluctueerde zoals te zien in de video die in mijn eerste post staat van dit topic. Ik dacht alleen het werkt dus het maakt mij niet uit dat die signaalsterkte fluctueert. Alleen na 2 dagen begon de Quantis ineens weer te storen, net als voor het plaatsen van het retourbandfilter. Dus dat was wel jammer. Ik kon zien in de PostNL app dat de andere pakketjes de volgende dag kwamen dus ik dacht ik wacht daar wel op. 

 

2e/3e pakket POA-01-B splitter en modemkabel

Ik heb de splitter in de contactdoos gedrukt en de kabels aangesloten. de router/modemkabel die was gestuurde paste trouwens perfect over de schroefverbinding van mijn Cisco router. Na het instaleren van de splitter stoorde de Quantis ineens niet meer. Dus ik denk; 'probleem opgelost'. Alleen één week later had de Quantis ineens helemaal geen signaal meer en leek het op de tv alsof we naar Minecraft aan het kijken waren om de beeldkwaliteit zo slecht was, het beeld deed het zelfs af en toe niet meer. Dus toen had ik in plaats van één probleem ineens twee problemen😅

 

Ik wist alleen nog dat ik bij mijn vorige Mediabox XL ook een aparte splitter had gekregen, na even zoeken op zolder vond ik deze spitter, dit was een POA-01-UPC splitter. Nou deze splitter in de contactdoos gestopt en de kabels aangesloten en alles deed het weer gewoon. Het beeldkwaliteit was weer perfect en de Quantis stoort niet meer. Deze combinatie werkt ondertussen al één week dus ik zit eigenlijk een beetje te wachten tot het weer kapot gaat maar, tot vandaag(27 juli) werkt het nog gewoon goed. Wat me wel opviel was dat er op de POA-01-UPC splitter +10dB staat, ik las al in een ander forum dat te maken had met de shielding tegen interferance van andere elektronische bronnen om de splitter. 

 

Maar hoe het nou kan dat een oudere splitter het wel doet in vergelijking met een nieuwere is voor mij ook een beetje een raadsel. Maar dit was dus een beetje de update over de situatie waar @Erik S  over vroeg. Ik zal jullie op de hoogte of het blijft werken of dat alles weer kapot gaat😉

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic