1
Vraag
2
Reacties
stelvio

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Quantis qe317 digitale tuner volume regeling

Waarom kun je het volume van de digitale DVB-C radiotuner Quantis qe317 via zijn afstandsbediening niet regelen als de Quantis qe317 verbonden is met een optische kabel waardoor je dus verplicht bent om hem aan te sluiten met tulp stekkers om het wel te laten werken. (dit alles ten koste van geluidskwaliteit)

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

De optische uitgang van de Quantis is vast. Dat betekent dus dat het volume, of beter, de uitgangssterkte niet regelbaar is Maar bij veel apparaten is dat het geval. Je moet dan alleen het volume regelen op de receiver of versterker, en dan is inderdaad wel even een 2e afstandsbediening nodig. 

Je geeft aan dat het aansluiten via RCA (tulp) voor vermindering van de geluidskwaliteit zorgt @stelvio , maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik heb de Quantis hier ook analoog aangesloten op een stereo versterker, en dat klinkt zeer goed. In de HiFi wereld word vaak analoog aangesloten, juist omdat dit vaak beter klinkt. Maar dat alles is afhankelijk van de gebruikte apparatuur. Als je receiver een heel goede DAC heeft kan optisch aansluiten tot een beter resultaat leiden. Maar heeft de bron een betere DAC, dan is analoog aansluiten juist beter. En natuurlijk speelt er meer mee, zoals de kwaliteit van de apparatuur. 

 

Vaak word standaard aangegeven dat digitaal aansluiten beter klinkt, Maar dat werd eerder nooit zo stellig bevestigd. En bij een A-B vergelijking komt het ook vaak voor dat men het verschil niet eens hoort. Heel goed luisteren en vergelijken is dus belangrijk. Maar dan moet je eigenlijk al steeds eenzelfde stukje muziek laten horen en dat valt met een radio niet mee. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Bekijk in context

stelvio
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Op video 1 aangesloten met tulp werkt de afstandsbediening van de Quantis prima. Kwestie van wennen dat ik het nu via de versterker doe.( zolang de aansluiting s/pdif optisch is)

Bekijk in context

17 Reacties 17
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Waar sluit je de optische kabel op aan?

Welk apparaat?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Willem-A1 kan er meer over schrijven ook wat betreft de geluidskwaliteit.

 

Mijn kennis gaat in ieder geval zover dat via een optische kabel geen volume informatie wordt verzonden, de volume regel je met het apparaat waarop de QE 317 is aangesloten, en wezenlijk doe je dat ook met een apparaat die via tulp is aangesloten.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

De optische uitgang van de Quantis is vast. Dat betekent dus dat het volume, of beter, de uitgangssterkte niet regelbaar is Maar bij veel apparaten is dat het geval. Je moet dan alleen het volume regelen op de receiver of versterker, en dan is inderdaad wel even een 2e afstandsbediening nodig. 

Je geeft aan dat het aansluiten via RCA (tulp) voor vermindering van de geluidskwaliteit zorgt @stelvio , maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik heb de Quantis hier ook analoog aangesloten op een stereo versterker, en dat klinkt zeer goed. In de HiFi wereld word vaak analoog aangesloten, juist omdat dit vaak beter klinkt. Maar dat alles is afhankelijk van de gebruikte apparatuur. Als je receiver een heel goede DAC heeft kan optisch aansluiten tot een beter resultaat leiden. Maar heeft de bron een betere DAC, dan is analoog aansluiten juist beter. En natuurlijk speelt er meer mee, zoals de kwaliteit van de apparatuur. 

 

Vaak word standaard aangegeven dat digitaal aansluiten beter klinkt, Maar dat werd eerder nooit zo stellig bevestigd. En bij een A-B vergelijking komt het ook vaak voor dat men het verschil niet eens hoort. Heel goed luisteren en vergelijken is dus belangrijk. Maar dan moet je eigenlijk al steeds eenzelfde stukje muziek laten horen en dat valt met een radio niet mee. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

stelvio
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De sony dav-s800 tuner versterker. Daar kun je geen instelling veranderen qua aansluitingen. Digitale aansluitingen (optische kabel) gaan automatisch voor op tulp.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@stelvio schreef:

"De sony dav-s800 tuner versterker. Daar kun je geen instelling veranderen qua aansluitingen. Digitale aansluitingen (optische kabel) gaan automatisch voor op tulp".

Dat is wel lastig inderdaad. Is dat echt niet te wijzigen? Ik heb naast de Marantz receiver ook een Marantz receiver, en daarop is een uitgebreide keuze qua mogelijkheden wat dit betreft. Ik vind het ook wat vreemd dat er nu eigenlijk voor jou een keuze wordt gemaakt. Want misschien wil je die keuze helemaal niet... 

Overigens heb ik de uitgangssterkte op de Quantis wel wat verlaagd, daar deze anders toch wel een stuk luider klinkt dan andere bronnen die op de versterker zijn aangesloten. 

PS: Ik zou trouwens wel aanbevelen niet de bijgeleverde tulpkabel te gebruiken, maar een wat beter exemplaar. De goedkope kabels bestaan niet altijd uit zuiver koper, maar ook brom ligt op de loer. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

 

 

stelvio
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

CBFA144C-8009-474F-B4D4-20B9E967BBA3.jpeg

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@stelvio Ik had natuurlijk ook je AV set even kunnen opzoeken, en heb dat nu dus ook gedaan, en zie inderdaad wat je bedoeld. Is toch een puntje van kritiek vind ik. Doet het apparaat dit op de Video 1 ingang identiek? Ik had gehoopt dat er meer analoge aansluitingen voorhanden waren, maar dat is helaas niet het geval. 

stelvio
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Op video 1 aangesloten met tulp werkt de afstandsbediening van de Quantis prima. Kwestie van wennen dat ik het nu via de versterker doe.( zolang de aansluiting s/pdif optisch is)

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Top! En natuurlijk veel luisterplezier gewenst. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Nog een PS voor @RoWi. :

"Mijn kennis gaat in ieder geval zover dat via een optische kabel geen volume informatie wordt verzonden".

Bij de Quantis is dat inderdaad vast, maar een regelbaar volume bij een optische aansluiting is wel mogelijk. Alleen werkt dat dan weer niet als er een i.p.v. een Dolby Digital 2.0 (stereo) signaal, een Dolby Digital 5.1 o.i.d. wordt uitgestuurd. 

Je eigen Humax doet dat ook bijvoorbeeld. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Klopt, maar dat is niet wat ik schrijf, er wordt geen volume informatie mee gestuurd. Het is meer wat jezelf al schreef uitgangssterkte. Daar kwam ik achter doordat het volume van de audio set naar 20 moest terwijl 10 normaal genoeg is.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Klopt, maar dat is niet wat ik schrijf, er wordt geen volume informatie mee gestuurd".

Sorry @RoWi. maar hier kan ik niet zoveel mee eigenlijk. Ik weet nl. niet goed hoe ik dit moet interpreteren. Volume informatie word nooit meegestuurd. Want wat zou je dan mee moeten sturen? Met je eerdere reactie hierover vatte ik het dan ook zo op, dat het optische signaal niet regelbaar zou zijn in sterkte, ofwel; het volume op de Quantis is niet regelbaar, omdat dit niet mogelijk zou zijn bij een optisch signaal. En dat is het dus wel. Alleen is daar bij de Quantis niet voor gekozen. 

 

Een signaal vanuit een bron heeft gewoon een bepaalde sterkte, en dat verschilt nogal eens, of is regelbaar. Dat signaal, met dus de kans op een wisselende sterkte, komt binnen op de voor- en eind versterker en er is geluid vanuit de luidsprekers. Ik zou dus echt niet weten wat je aan volume informatie mee zou moeten sturen. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat ik daarmee bedoelde is dat via HDMI cec wel volumeregeling wordt meegestuurd. Apparaat A kan apparaat B aansturen. Mijn TV kan via HDMI CEC mijn audio set aansturen, met een optische verbinding werkt dat niet zo, dan gaat op wat je al hebt uitgelegd.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Maar het gaat om de Quantis, die helemaal geen HDMI aansluiting heeft. En wat je noemt bij HDMI is natuurlijk geen volumeregeling. Hier worden echt zaken door elkaar gehaald. Dat je met HDMI CEC een aantal zaken kan, heeft niets van doen met een volumeregeling, maar simpelweg met de mogelijkheid dat apparaten met elkaar kunnen 'communiceren'. Dat gebeurt bij HDMI sowieso al, denk maar aan de handshake. 

Ik denk dat we hier samen niet gaan uitkomen, en ik wil er ook geen ja/nee, of een ellelange discussie van maken, maar de volumeregeling op de Quantis of Humax houdt niets meer in dat dat de audio uitgang daarvan kan worden geregeld. Bij de Quantis kan dat alleen met de analoge uitgang, bij de Humax ook bij de optische, maar dan wel alleen in bepaalde gevallen, zoals bij Dolby Digital 2.0 (stereo). 

Niet verkeerd bedoeld, maar het valt me op dat je het nu alle kanten op draait, maar dat bepaalde zaken echt met elkaar worden verward. Een optisch signaal is alleen voor geluid en hoeft dus verder niets te doen. Bij HDMI, wat hier niet aan de orde is, is dat totaal anders, want naast beeld en geluid komt er nog veel meer informatie mee. Maar dat is geen volumeregeling of volume informatie. Mooier kan ik het niet maken.  

waardeloos

Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bij mij precies hetzelfde. Ik heb ook tot mijn grote ergernis dit apparaatje moeten kopen. Dat is alweer een kastje erbij en alweer een afstandsbediening erbij. Maar ik heb deze aangesloten op ook een Sony home theater. Voorheen sloot ik de coax aan op de antenne ingang van de Sony en ik had ik perfect geluid. Nu deze omvormer (Quantis) er tussen zit en met tulpstekkers aan de Sony moet ik ook het volume op de Sony 2x zo hoog zetten om hetzelfde geluid eruit te krijgen. En dat is niet goed. Stel dat ik vergeet de volumeknop terug te zetten en speel dan bijvoorbeeld een mp3 of cd af dan knallen de luidsprekers uit elkaar. Ik denk dat de kwaliteit van die omvormer gewoon rond uit slecht is.

Daarnaast valt ook regelmatig het signaal weg. Zoals ik hier lees ben ik daarin ook niet de enige die deze oplossing maar waardeloos vind.

Zodra ik een andere provider vind die een gelijkwaardig of beter aanbod heeft ben ik weg! Mij lijkt dat de koperen kabel binnenkort sowieso in een museum thuis hoort.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@waardeloos Staat het volume van de Quantis op maximaal?

 

"Mij lijkt dat de koperen kabel binnenkort sowieso in een museum thuis hoort."

Die koperen kan nog tig jaar mee, met Docsis 3.1 kan de download naar 10 Gbit/s en de upload naar 2 Gbit/s / 6 Gbit/s en er komt extra ruimte voor hogere kwaliteit TV en radio signalen door de uitfasering van oude signalen.

 

"Daarnaast valt ook regelmatig het signaal weg."

Ook dat kan opgelost worden met de juiste aansluitingen.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de Quantis op aangesloten zit?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @waardeloos  ,je schrijft: 

 

"Ik heb ook tot mijn grote ergernis dit apparaatje moeten kopen. Dat is alweer een kastje erbij en alweer een afstandsbediening erbij. Maar ik heb deze aangesloten op ook een Sony home theater. Voorheen sloot ik de coax aan op de antenne ingang van de Sony en ik had ik perfect geluid. Nu deze omvormer (Quantis) er tussen zit en met tulpstekkers aan de Sony moet ik ook het volume op de Sony 2x zo hoog zetten om hetzelfde geluid eruit te krijgen"

Men moet niets. Ook jij niet. Je geeft aan dat je er alweer een kastje bij hebt, en als je dus al een Tv decoder/mediabox in bezit hebt, kan je daarvan ook gebruik maken voor de radio. De Quantis is dan ook geen omvormer, maar een digitale radiotuner welke je kan gebruiken als je geen decoder/mediabox hebt, of daarvan geen gebruik wilt maken voor radio. Maar als de Quantis wordt aangesloten middels de analoge uitgangen, kun je het volume, of beter; de uitgangssterkte, instellen op de Quantis, en mij valt dan juist op dat deze, indien deze voluit staat, luider weergeeft dan andere bronnen. Bij mij is de Quantis naast meerdere bronnen, aangesloten op een Marantz stereo versterker. Heb ook nog niet gezien dat het volume juist zwakker zou zijn. Maar zou het te sterk zijn, zouden andere bronnen juist weer te zwak zijn en word dan het volume op de versterker verhoogd, zou de Quantis juist weer te luid zijn. 

"Ik denk dat de kwaliteit van die omvormer gewoon rond uit slecht is".

Waar baseer je dat op? Uitgangssterktes zijn nooit helemaal identiek. Ook niet bij software zoals CD's, DVD's etc. 

Het signaal kan wegvallen als je ook een mediabox XL hebt, of soms door het modem. Zie hier:
https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Belangrijke-info-voor-mensen-met-een-Quantis-QE317-digitale/t...

Maar het kan ook aan de (eigen) installatie liggen. Het is dus goed eens goed uit te leggen hoe alles is aangesloten, samen met foto's, zoals @Bert al vraagt. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic