1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Rvbilsen

Level 5
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Quantis digitale ontvanger installatie

Vandaag bij mijn ouders geweest (beide dik in de 80 en mijn vader is helaas aan huis gekluisterd) en ze zitten met de handen in het haar. Ze kunnen geen radio via de Sony stereoset meer luisteren omdat het analoge signaal niet meer bestaat. Nu hebben ze van Ziggo zo'n antenne kabeltje ontvangen maar die doet helemaal niks. Ik wil nu een Quantis ontvanger voor ze aanschaffen en installeren maar vraag me af of ik op voorhand al extra zaken (splitter, filter kabels) nodig heb om de installatie in 1x goed te doen. Ze wonen een eindje bij me vandaan dus wil goed beslagen bij ze langs gaan en ze tevreden achter laten met een werkende radio.
Graag wat tips waar ik aan moet denken en of Ziggo materiaal kan leveren om dit voor elkaar te krijgen.

Rob

Haarlem

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78713Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23503Likes

De Quantis werkt op hetzelfde signaal als het TV signaal.

Dus moet deze op dezelfde uitgang aangesloten worden van een wandcontactdoos of kabel, zoals de TV.

Is er maar 1 TV uitgang in een wandcontactdoos of een kabel, dan kun je er de volgende splitter tussen zetten:

Coax splitter (ziggo.nl) en hier zijn de juiste coax aansluitkabels te vinden van verschillende lengtes: Ziggo Randapparatuur tegen kostprijs.

Een filter is niet altijd nodig en die kan niet geleverd worden door Ziggo.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78713Posts
  • 5318Oplossingen
  • 23503Likes

De Quantis werkt op hetzelfde signaal als het TV signaal.

Dus moet deze op dezelfde uitgang aangesloten worden van een wandcontactdoos of kabel, zoals de TV.

Is er maar 1 TV uitgang in een wandcontactdoos of een kabel, dan kun je er de volgende splitter tussen zetten:

Coax splitter (ziggo.nl) en hier zijn de juiste coax aansluitkabels te vinden van verschillende lengtes: Ziggo Randapparatuur tegen kostprijs.

Een filter is niet altijd nodig en die kan niet geleverd worden door Ziggo.

Rvbilsen
Topicstarter
Level 5
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Bert, bedankt voor je antwoord. Ik ga er mee aan de gang. 👍

Pasi

Level 19
  • 10615Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

Hallo,

u zou ook een stereo ( ! ) Internet-radio kunnen kopen, die u m.b.v. tulp/RCA ( vast wel aanwezig op de analoge versterker ) kan aansluiten.

Er zijn heel veel merken en types te koop, met weinig tot heel veel opties/mogelijkheden en van goedkoop tot erg duur. Vaak gebruiken deze een wifi verbinding voor het internet en hebben dus ook geen extra netwerk bekabeling nodig.

Zo maar een voorbeeld, in zomaar een winkel : Technisat Digitradio 10 IR radioadapter DAB+, FM, internetradio en hier vindt u een korte video uitleg.

In tegenstelling tot de Quantis, die alleen maar de radio zenders kan laten horen die Ziggo uitzend, heeft u met internet-radio toegang tot de hele wereld, met tienduizenden streams/zenders, maar vooral ook heel veel lokale streams/zenders. Een leuk voorbeeld om te zien hoeveel internet zenders er zijn, is Radio Garden. Hier kan u met gemak, een hele week 'zenders-klikken' en dan hebt u nog maar een heel klein deel gehad.
Er zijn internet streams met en zonder reclame, van lage tot zeer hoge ( = CD ) kwaliteit, met alleen Nederlands of volledig in uw ( misschien favoriete ) Franse taal, zenders met alleen hardrock of alleen soul, met veel of juist geen geklets. Alles is te vinden, maar met zoveel keuze, moet u wel even zoeken 😉.

Ps. Koopt u niet een apparaat welke alleen DAB+ heeft, want dan hebt u een grote kans dat dit op een teleurstelling uitloopt. Het Nederlandse DAB+ is beslist minderwaardig t.o.v. van FM en internet-radio. Niet alleen qua geluidskwaliteit, maar ook qua ontvangst.

Buurman

Level 15
  • 1136Posts
  • 55Oplossingen
  • 1040Likes

@Rvbilsen Er is ook nog een andere optie en dat is de Technisat Cablestar 400.

Dat is een vrijstaande  en eenvoudig te bedienen DVB-C  stereo radio die  werkt op het kabelnetwerk van Ziggo. 

Wij  (65+) maken er al bijna 2 jaar met veel plezier gebruik van. 

TechniSat Cablestar 400 Zwart DAB radio kopen? | Expert.nl

Technisat Cablestar 400 digitale stereo kabelradio | bol.com

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5427Posts
  • 197Oplossingen
  • 3303Likes

Ik heb al tijden de 10IR hier aangesloten. Via wifi en dat werkt zonder problemen. Is wel iets duurder dan de Quantis maar je kunt alles ontvangen wat je wilt. Niet alleen de vrij te ontvangen radio stations die Ziggo aanbiedt.

Rvbilsen
Topicstarter
Level 5
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Vandaag helaas voor niks 140km gereden om de Quantis te installeren voor de oudjes. Alles ging goed tot het scannen van de zenders begon: geen signaal. Op de tv prima signaal inclusief radiozenders. De Quantis geprobeerd op een enkele kabel direct op de 1e aansluiting aan te sluiten, ook zonder resultaat. Het lijkt er op dat de Quantis defect is. Ook de speciale splitter van Ziggo er tussen gehad: geen signaal. 😢

Gio2903

Level 17
  • 3449Posts
  • 183Oplossingen
  • 2534Likes

dan is hij inderdaad defect...

Pasi

Level 19
  • 10615Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@Rvbilsen  schreef:

...Alles ging goed tot het scannen van de zenders begon: geen signaal...

Da's jammer 😟, maar u hebt in ieder geval uw ouders weer eens gezien 😉 !

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1496Posts
  • 155Oplossingen
  • 723Likes

Dank voor deze positieve draai @Pasi 🙂 Maar wat jammer voor je ouders @Rvbilsen dat het niet is gelukt met de Quantis. Is het gelukt om deze om te ruilen voor een ander exemplaar of heb je misschien voor een van de opties die @Pasi en @Buurman gekozen? 

Rvbilsen
Topicstarter
Level 5
  • 63Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik ben vandaag weer langs geweest bij ze met de 10IR en deze installeerde perfect en ze zijn nu helemaal blij met zoveel zenders. Alles ingesteld en uitgelegd voor ze. De Quantis heb ik dezelfde avond nog teruggestuurd.
Iedereen bedankt voor de hulp en antwoorden. 👍