1
Vraag
2
Reacties
ad.schepers

Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Quantis QE317 signaal is niet goed

Sinds vorige week een quantis aangeschaft, zou volgens de ziggo reclame die ik kreeg volledig plug and play zijn, volgens de installatiebeschrijving in de doos zou het helemaal geen probleem opleveren.

Wat blijkt nu, na installatie valt het radiosignaal soms weg, televisiebeeld is blokkerig, krijg melding: sluit kabels goed aan etc.  Helemaal plug maar niet play dus.  Vorige week ging het heel even goed maar kennelijk te vroeg gejuicht, nu weer een paar dagen pet met peren.

 Alles geprobeerd, tv splitter, versterker niets helpt, beeld blijft blokken geven signaal van radio valt nu en dan weg.

Zou het mogelijk zijn de wandcontactdoos waar de twee signalen ( radio en tv ) uitkomen zodanig om te bouwen dat er twee tv signalen uit komen ( even op z'n boerenfluitjes gedacht hoor ) heb ik geen splitter nodig en omdat de apparaten dicht bij elkaar zitten ook maar twee snoertjes.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Lotte,

zojuist kabels en splitter ontvangen, gemonteerd en prima beeld en super geluid,

bedankt !!!!!

Bekijk in context

29 Reacties 29
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

2 TV signalen uit een dergelijke wandcontactdoos is niet mogelijk.

 

De huidige wandcontactdozen hebben 1 uitgang en is een splitter nodig.

Mogelijk heb je nog meer oudere aansluitmaterialen in je huis.

Ziggo kan je een aantal materialen toesturen om te vervangen, maar dan moet wel duidelijk zijn welke je nu gebruikt, er zijn nogal wat verschillende.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de Quantis op aangesloten zit?

ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

dit is de situatie, nu met een versterker ertussen, dit is echter geen garantie voor een goed

en continue beeld/geluid

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Een versterker dient zo dicht mogelijk bij het eerste aansluitpunt aangesloten worden, nu versterk je ook alle aanwezige stoorsignalen.

 

De versterker moet dus voor deze splitter.

 

Steefb_0-1634723757302.png

 

 

Daarbij weet ik niet zeker of deze versterker en splitter de huidige bandbreedte aankunnen .

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik weet niet of je een mediabox xl in gebruik hebt, maar dan kan deze topic wel eens interessant zijn voor je: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Belangrijke-info-voor-mensen-met-een-Quantis-QE317-digitale/t...

ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Voorheen nooit problemen gehad met de signalen,  deze versterker is nog uit het stenen tijdperk ( vorig huis )

ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

heb ik niet,

vind het niet erg professioneel van Ziggo om mij een product aan te smeren met mooie ( plug and play ) beloftes die niet waar gemaakt worden!

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Heeft niets met @professioneel te maken @ad.schepers . De Quantis is ook plug en play, maar je hebt het over 2 Tv uitgangen/signalen in je eerste post, en als het goed is, zit daar al een POA01 splitter op. Maar een AOP (aansluiting Ziggo) met 2 uitgangen, dus voor Radio en Tv is eigenlijk oud. Deze kan Ziggo kosteloos vervangen. 

Maar even terug naar nu: Op de aansluiting van Ziggo zou dus een POA01 moeten zitten. Maar vaak zit daarop de Tv aangesloten en het modem. Om er nog een aansluiting bij te krijgen zul je zelf een POA03 moeten aanschaffen. De Quantis moet nl. op de Tv aansluiting worden aangesloten, en niet op de radio aansluiting. Misschien overbodige info, maar ik benoem maar zoveel mogelijk.

 

Voorts is het niet raadzaam de Tv op de RF (coax) uitgang van de Quantis aan te sluiten. Dat gaat niet altijd goed. Staat wel zo aangegeven op de site van Ziggo, en kan goed gaan, maar ik raad het niet aan. Heb dat al aangegeven hier maar helaas komt daar geen reactie op vanuit het moderatieteam, dus nogmaals @Mariska wil je daar eens naar kijken en dat bij het schema laten vermelden? Maar het kan dus best zijn dat het signaal niet in orde is, en dat je dat nu pas opmerkt doordat het misgaat. Daar is de Quantis, je Tv etc. niet de schuld aan, maar wellicht wel je installatie. @Steefb geeft bv. al een goede inkopper. Geef dus zoveel mogelijk info, want dat is zeer van belang. 

Je laatste uitspraak is niet terecht en behoorlijk overtrokken. 

 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@ad.schepers  schreef:

Voorheen nooit problemen gehad met de signalen,  deze versterker is nog uit het stenen tijdperk ( vorig huis )


"vind het niet erg professioneel van Ziggo om mij een product aan te smeren met mooie ( plug and play ) beloftes die niet waar gemaakt worden!"

 

Ook versterkers uit het stenen tijdperk kunnen defect raken, het blijft elektronica die in de loop van de tijd niet meer goed werkt.

Ziggo is verantwoordelijk voor het signaal op je AOP met eerste splitter en korte kabels en gaat uit van die situatie.

Verder in huis is geheel en al voor jezelf, Ziggo kan niet weten wat je er allemaal hebt gedaan en daar de gebruiksaanwijzing op aanpassen, er zijn tig mogelijke aansluitvarianten die klanten zelf geïnstalleerd kunnen hebben.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Tja @Bert nu heeft @ad.schepers de Quantis bij Ziggo gekocht, maar voor hetzelfde geld was dat in de winkel gebeurt. Dan kun je toch ook niet aankomen met de kreet dat er je iets is aangesmeerd dat niet werkt? Je moet gewoon thuis de boel op orde hebben, en niet meteen als het niet werkt je zo gaan uitten, maar (samen) zoeken naar oplossingen. 

ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Mijn signaal wordt  via een POA-13-A verdeeld ( radio/tv en data )

komt verder via een wanddoos in de woonkamer uit ( ongeveer 10 meter )

en gaat dan naar mijn next kastje.

voorts geen moeilijke schakelingen of lussen, quantis aangesloten volgens jullie 

gebruiksaanwijzing dus wat kan er dan zo problematisch zijn denk ik met mijn 

boerenverstand.

Als er dan problemen zijn met mijn beeld en geluid denk ik : ik zal ziggo daar eens over bellen,

via de telefoon al helemaal geen begrip, via dit kanaal ook niet heel veel behalve wat afkortingen links

en rechts.

Probleem is dat ik slecht beeld heb, vraag is of dat opgelost kan worden, dat kan toch niet zo moeilijk zijn.

suggereren dat de klant ( want dat ben ik uiteindelijk wel ) er een zooitje van maakt is wel degelijk onprofessioneel 

ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Willem,

ik heb het idee dat in een winkel iets klantvriendelijker wordt omgegaan met een klant

ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

service,  ken je dat woord?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@ad.schepers "voorts geen moeilijke schakelingen of lussen, quantis aangesloten volgens jullie 

gebruiksaanwijzing dus wat kan er dan zo problematisch zijn"

 

@ad.schepers Je schrijft jullie: Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

 

"ik heb het idee dat in een winkel iets klantvriendelijker wordt omgegaan met een klant"

In de winkel weten ze helemaal niet hoe het thuis in elkaar zit en dan aangesloten moet worden in jou situatie.

 

"via dit kanaal ook niet heel veel behalve wat afkortingen links en rechts."

Dan zou ik mijn eerste reactie nog eens goed doorlezen, geen afkorting te zien, behalve TV.

 

"Probleem is dat ik slecht beeld heb, vraag is of dat opgelost kan worden, dat kan toch niet zo moeilijk zijn."

Zoals ik al eerder schreef " er zijn tig mogelijke aansluitvarianten die klanten zelf geïnstalleerd kunnen hebben." dus zonder te kunnen testen van allerlei aansluitingen en je versterker, is een oorzaak niet op afstand te vinden, er zijn te veel mogelijkheden waar het fout kan gaan binnen en buiten.

ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Bert,

ik snap het klant helpt klant systeem wel, sorry dat ik op jou afreageer wat ik eigenlijk richting ziggo zou moeten doen maar het is erg irritant dat ik eerst via een (telefonisch) medewerkster het bos wordt ingestuurd en vervolgens niet echt een oplossing voor mijn probleem ( ik koop een artikel en het werkt niet ) krijg. Dat bedoel ik met klantvriendelijkheid en  dat bedoel ik ook met service

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@ad.schepers lees deze posting even, daar staat dat je een monteur kan laten komen als je problemen ondervind met de tuner, en dat deze dan het probleem gaat oplossen voor je..

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"service,  ken je dat woord?"

Ja, dat ken ik zeker, maar ik ben het niet echt eens met je relaas. Oké, dat van de klantenservice weten we. Dat loopt helaas niet altijd vlekkeloos. Daar lopen wij ook wel tegenaan, want ook wij zijn gewoon klant en doen dit vrijwillig. Daarnaast verleen ik al zeer lang ondersteuning voor Humax/Quantis electronics (eerder Copaco) en probeer zo goed mogelijk te helpen. En dat doen veel mensen hier. En dat werpt doorgaans ook zijn vruchten af. Maar dan moet je het zelf ook willen. Het kunnen wel geen rare of vreemde schakelingen zijn, maar als het maar op één punt misgaat, gaat alles mis. En hoe nu precies de Quantis is aangesloten weet ik nog niet. In ieder geval moet je niet de Next op de coax uitgang van de Quantis aansluiten. En zoals @Bert al aangeeft, is het niet 'jullie schema' maar dat van Ziggo. En ik zou graag zien dat men daarbij vermeld dat aansluiten op de coax uitgang van de Quantis niet altijd kan. Dan weet al wat meer als het niet correct werkt, of simpelweg niet goed gaat. 

En @ad.schepers ook nu geef je in je reactie aan dat je iets van Ziggo koopt dat niet werkt, maar de radiotuner werkt echt wel. Ik heb hier een testapparaat heen laten komen, en die staat ook gewoon opgesteld in een huiskamersituatie, maar daarbij was het aansluiten, instellen etc. en klaar. Werkt perfect. Ik merkte alleen storingen op die vanuit mijn mediabox XL bleken te komen, en heb daar aanpassingen voor gedaan. Maar die box heb jij niet, en wat je aangeeft is ook heel anders. 

Als je nou gewoon eens begint een goede coax kabel te pakken, en die even rechtstreeks aan te sluiten op het AOP (aansluiting Ziggo). Dus zonder versterker of wat dan ook (je kan ook teveel versterken) aan te sluiten op de Next, en dan te kijken naar het resultaat, en datzelfde daarna met de Quantis te doen. Het is dan heel makkelijk om vanaf het begin te zoeken naar het probleem. Gaat het dan goed, sluit dan zo aan dat de versterker nog uit beeld is, maar dat je gebruik kan maken van de aansluiting in de kamer etc. 

Zoals @DON PAPA al aangeeft kan je ook een monteur laten komen, maar dit gaat niet alleen om de Quantis. En alles wat onder jezelf valt wil een monteur wel aanpakken, maar dan loop je tegen kosten aan. Het AOP en de splitter daarop zijn voor rekening van Ziggo. 

 

En je oude versterker, en die is oud, dat geef je zelf al aan, voldoet waarschijnlijk niet meer aan de hedendaagse eisen. ook die kan een monteur eventueel vervangen.

ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Willem,

bedankt voor je antwoord, het valt zeer te respecteren dat jullie dit werk vrijwillig doen, ziggo mag voor deze community zeer dankbaar zijn, ik heb wel het idee dat ze op die manier aardig uit de wind worden gehouden en zelf heel tactisch buiten beeld blijven.

 

Ik heb je advies uitgeprobeerd,  met een goede coax vanuit de AOP werkt de TV prima en ook de Quantis,

als ik via een TV splitter het signaal naar beide apparaten leidt gaat het echter mis.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Graag gedaan @ad.schepers 

dan is dit recht gezet.

Wat voor splitter gebruik je? Je kan via Ziggo gratis een POA01 ontvangen. En anders is een monteur wellicht iets. Deze kan de boel ook meteen doormeten. Een versterker is mooi, maar lang niet altijd nodig, en deze vangt natuurlijk ook alleen maar het verlies op dat ontstaat in de installatie. Als er andere zaken spelen, zoals storingen, zal een versterker dat alleen maar erger maken. Wat zullen we doen?

IK zal in ieder geval alvast even een moderator verwittigen van dit probleem. Maar het lijkt erop dat het signaal op het AOP zelf in orde is. Je ziet dus ook dat je echt niet ben opgescheept met een niet erkende Quantis. 

@Mark kan jij hier even naar kijken? Misschien is een monteur handig? 

ad.schepers
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Willem,

 

wellicht is zo een splitter de oplossing, ik houd me aanbevolen,

alvast bedankt!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic