romeinen
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Quantis QE317 ontvangstproblemen

Heb sinds ong. 3 weken een Quantis QE317 en vanaf het begin problemen met de ontvangst.

Al van alles geprobeerd, maar stabiel wil het niet werken, terwijl analoge radio nooit problemen heeft gegeven.

Muuraansluiting zit aangesloten op mijn mediabox (Cisco 8485) en vandaar een coax-kabel naar de Quantis QE317. TV ontvangst geeft geen problemen.

Volgens de handleiding moet de kabel uit de muur naar de Quantis, maar dan heb ik helemaal geen signaal op de Quantis.

Wat mij opvalt is het aantal dB, dat bij de zenders vermeld wordt.

Zenders, die geen signaal geven, hebben een dB van 27 of lager. Vanaf 28 dB werken de zenders wel.

NPO Radio 1, 2 en 5 werken nu bv. niet en staan op 27 dB en Radio 10, Sky Radio en Rijnmond staan op hetzelfde moment op 35 dB en geven prima geluid.

Verder werkt bv. NPO Radio 1 bij aanzetten gewoon en na ong. 15 minuten geen signaal meer of gaat eerst piepen en kraken en uiteindelijk helemaal stoppen.

Ik vraag mij af of het signaal, dat vanaf de wijk/straat binnenkomt, wel ok is. 

Kan een expert hier duidelijkheid over verschaffen?

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
romeinen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Cecilia en Bert,

Allereerst dank voor jullie pro-actieve reacties op dit forum. Prettig om te merken dat jullie echt moeite willen doen om problemen op te lossen.

Inmiddels heb ik gisteren de nieuwe Connectbox zonder problemen geïnstalleerd en in gebruik genomen.

Moet zeggen dat TV, radio, Internet en Wifi nu zonder problemen werken.

Radiosignaal via de Quantis staat nu constant op 35 dB, zowel op de NPO-zenders als bv. Radio Rijnmond en Radio10.

Op jullie verzoek plaats ik een paar foto's van mijn (hoofd)aansluitingen. Ik hoor wel of jullie aanleiding zien voor verbeteringen.

De hoofdaansluiting komt binnen in de meterkast bij de voordeur, de Connectbox zit ook in deze meterkast en de aansluiting naar mijn mediabox (Cisco 8485) zit in de woonkamer.

De hoofdaansluiting is gemonteerd op een Tratec FRA-752/N versterker en de uitgang op poort 4 loopt naar de aansluiting in de woonkamer en daarvandaan naar de Cisco 8485.

Vanuit de Cisco is er doorgelusd naar de Quantis.

Ik zal straks nog een overzicht van de down- en upstreamsnelheden plaatsen.

Groet,

Henry

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47732Posts
  • 2891Oplossingen
  • 10522Likes

Het mooiste om je binnenkomende signaalsterkte te bekijken is via het modem.

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 5266Posts
  • 1209Oplossingen
  • 1601Likes

Hey @romeinen
Een warm welkom op de Ziggo Community.

Toevallig zie ik dat je vandaag contact hebt gehad met één van mijn collega's. Tijdens dit gesprek is een nieuw modem jouw kant opgestuurd. Het modem heeft jou ruim 10 jaren van trouwe dienst voorzien. 

Gezien het probleem wat je hier schetst ben ik net als @Bert erg benieuwd naar foto's van jouw AOP (hoofdaansluiting) en overige aansluitingen. Als deze namelijk ook ruim 10 jaar oud zijn, dan is de kans aanwezig dat ook deze toe is aan een update en we hiermee gelijk ook de problemen met de Quantis kunnen tackelen.

romeinen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Cecilia,

Dank voor je reactie.

Wat is verstandig?

Eerst het modem vervangen en kijken of het zonder problemen werkt

of

Voordat het modem vervangen is, al aan de slag gaan met de (hoofd)aansluitingen?

Groet,

Henry

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47732Posts
  • 2891Oplossingen
  • 10522Likes

Ziggo komt je hoofdaansluiting gratis vernieuwen met eventueel de eerste splitter en korte kabels.

(De eerste plaats valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo, dus daar kun je beter niet aankomen, als iemand dit zelf doet en er zijn allerlei storingen daarna, zijn de kosten om het weer in orde te brengen voor de klant.)

De rest in je huis is voor jezelf, materialen: Ziggo Randapparatuur | Ziggo ,

maar een monteur kan dit ook aanpassen tegen kostprijs, als hij er toch is.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 5266Posts
  • 1209Oplossingen
  • 1601Likes

Hey @romeinen

Als je wilt kan ik je altijd een nieuwe POA-01 splitter en coax-kabel voor het modem nasturen. Dan geef je maar een gil. Dan kun je deze direct ook vervangen bij het aansluiten van het nieuwe modem. Bij twijfel mag je altijd foto's sturen. We kijken graag met je mee.

romeinen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Cecilia en Bert,

Allereerst dank voor jullie pro-actieve reacties op dit forum. Prettig om te merken dat jullie echt moeite willen doen om problemen op te lossen.

Inmiddels heb ik gisteren de nieuwe Connectbox zonder problemen geïnstalleerd en in gebruik genomen.

Moet zeggen dat TV, radio, Internet en Wifi nu zonder problemen werken.

Radiosignaal via de Quantis staat nu constant op 35 dB, zowel op de NPO-zenders als bv. Radio Rijnmond en Radio10.

Op jullie verzoek plaats ik een paar foto's van mijn (hoofd)aansluitingen. Ik hoor wel of jullie aanleiding zien voor verbeteringen.

De hoofdaansluiting komt binnen in de meterkast bij de voordeur, de Connectbox zit ook in deze meterkast en de aansluiting naar mijn mediabox (Cisco 8485) zit in de woonkamer.

De hoofdaansluiting is gemonteerd op een Tratec FRA-752/N versterker en de uitgang op poort 4 loopt naar de aansluiting in de woonkamer en daarvandaan naar de Cisco 8485.

Vanuit de Cisco is er doorgelusd naar de Quantis.

Ik zal straks nog een overzicht van de down- en upstreamsnelheden plaatsen.

Groet,

Henry

Bekijk in context

romeinen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hierbij de up- en downloadgegevens.

romeinen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Netwerkdiagnose vanuit het menu in de Connectbox geeft aan dat er geen problemen zijn, alles staat op groen.

Mariska
Community Moderator
Community Moderator
  • 4339Posts
  • 438Oplossingen
  • 1125Likes

Hey romeinen! 

Zo te zien heb je geen hoofdaansluiting en is de groene kabel direct verbonden met de versterker. In deze situatie kan er zonder problemen een monteur langskomen die ervoor zorgt dat er wel een hoofdaansluiting wordt gemonteerd waarop een splitter komt waarvan 1 kabel naar de versterker gaat en 1 kabel naar het modem. We zijn hier echter in de periode met de corona maatregelen voorzichtig mee dus als je aangeeft dat het allemaal goed werkt dan kunnen we het monteursbezoek ook uitstellen.

romeinen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Uitstel van het bezoek van een monteur is geen probleem.

Ik neem contact op als de situatie weer genormaliseerd is of als ik eerder weer problemen heb.

Dank voor zover.

Erik P
Community Moderator
Community Moderator
  • 2414Posts
  • 378Oplossingen
  • 388Likes

Helemaal goed, dan spreken we dat af 🙂
Ook bedankt voor deze terugkoppeling en je flexibiliteit!

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47732Posts
  • 2891Oplossingen
  • 10522Likes

Ik zie aan de waarden van je modem dat hij achter een versterker zit.

Bijna te hoog signaal op je modem en ruis, die kan uit je versterker komen, een versterker versterkt ook ruis.

heb je geen verdere problemen, prima, merk je wel problemen, dan is de monteur aan zet.