Dyslexia

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Quantis QE317 in combinatie met Sony STR-DE225

Hallo,

Zoals velen heb ook ik vragen n.a.v. 'geen analoge radio meer'.

Mijn vraag is redelijk basaal, maar dat komt omdat ik niet echt thuis ben in deze materie.

Ik lees dat de Quantis QE317 een oplossing kan zijn om weer wat (digitale) radio te kunnen luisteren, maar ik heb dit apparaat nog niet besteld.

Om niet voor verassingen te komen staan (ervaring leert dat dat meestal gepaard gaat met extra uitgaven 🙂 )

het volgende:

- kan ik de Quantis aansluiten op de (een jaar of 3 geleden door Ziggo monteur aangesloten) coax kabel. Die kabel (eveneens door Ziggo gelegd) zit op een splitter (POA-1IEC-NL) aan de wandcontactdoos, welke coax tot op heden aan m'n Sony STR-DE225 Receiver/Amplifier zat en die naar ik aanneem dan op de Quantis moet worden aangesloten. Of komt dat digitale radio signaal soms niet meer over die aansluiting? Lees nogal eens over aansluiten van Mediabox XL (die ik heb) via optisch kabeltje naar Receiver, maar dat is bij mij geen optie, want Receiver heeft geen optische ingang. 

- Welke aansluiting heb ik dan nodig van de Quantis naar de Sony? Deze laatste heeft slechts RCA (tulp) ingangen gelabeld: CD; Tape/MD; TV/LD; Video (Audio IN / Audio Out). Geen optische ingang of iets anders.

 

En begrijp ik het dan goed dat zenderkeuze moet gebeuren met afstandsbediening op de Quantis en niet meer op de Receiver.?

 

Kortom, benodigde uitleg/toelichting wordt erg gewaardeerd.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Ik lees dat de Quantis QE317 een oplossing kan zijn om weer wat (digitale) radio te kunnen luisteren, maar ik heb dit apparaat nog niet besteld".


-->Dat kan inderdaad, maar de XL kan ook worden gebruikt om radio te luisteren. Dat geeft @Steefb dus al aan, maar deze verbruikt wel wat meer stroom. Daarentegen ontvangt de XL dan wel weer alle aanwezige zenders. De Quantis alleen de ongecodeerde. 

"Om niet voor verassingen te komen staan (ervaring leert dat dat meestal gepaard gaat met extra uitgaven  )

het volgende:

 

 "- kan ik de Quantis aansluiten op de (een jaar of 3 geleden door Ziggo monteur aangesloten) coax kabel. Die kabel (eveneens door Ziggo gelegd) zit op een splitter (POA-1IEC-NL) aan de wandcontactdoos, welke coax tot op heden aan m'n Sony STR-DE225 Receiver/Amplifier zat en die naar ik aanneem dan op de Quantis moet worden aangesloten. Of komt dat digitale radio signaal soms niet meer over die aansluiting?"

-->De Quantis word aangesloten op de Tv aansluiting, niet op de radio aansluiting. Deze is immers analoog en vervalt. Maar als de kabel recent en goed is, kan deze natuurlijk wel worden gebruikt, alleen met een paar andere stekkers. 

"Lees nogal eens over aansluiten van Mediabox XL (die ik heb) via optisch kabeltje naar Receiver, maar dat is bij mij geen optie, want Receiver heeft geen optische ingang. 

- Welke aansluiting heb ik dan nodig van de Quantis naar de Sony? Deze laatste heeft slechts RCA (tulp) ingangen gelabeld: CD; Tape/MD; TV/LD; Video (Audio IN / Audio Out). Geen optische ingang of iets anders".

-->De Quantis heeft ook een analoge uitgang, en kan op de CD, de Tape/MD (minidisc) TV/LD en ook op de Video, audio in worden aangesloten. Maar NOOIT op een eventuele aanwezige Phono/platenspeler ingang. 

 

"En begrijp ik het dan goed dat zenderkeuze moet gebeuren met afstandsbediening op de Quantis en niet meer op de Receiver.?"

-->Ja, natuurlijk, want de tuner in de receiver werkt immers niet meer, en wordt vervangen door de digitale tuner, de Quantis dus. Aan jou nu dus de keuze deze te gebruiken of de mediabox XL. 

Maar lees ook dit eens aandachtig door: Belangrijke info voor mensen met een Quantis QE317 en een mediabox XL 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Bekijk in context

Dyslexia
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Willem-A1 @Steefb @Lotte 

 


@Willem-A1 @Steefb @Lotte 

Eerst en vooral allemaal dank voor de geboden inzichten, suggesties en oplossingen.

Monteur is geweest die natuurlijk eerst eens de diverse aansluitingen is nagelopen die er zoal waren.

Weet uiteindelijk niet precies wat hij gevonden/gedaan heeft, want ik moest halfweg zijn bezoek helaas plotseling tóch nog weg. Zag nog wel dat hij in de TV/XL instellingen aan het controleren is was, maar kan achteraf geen relevante wijzigingen in de instellingen constateren. Jammer.

Hij heeft zijn best gedaan mijn vrouw uit te leggen wat het probleem was, maar aangezien haar interesse in dit opzicht niet verder gaat dan de 'aan/uit' knop en volumeknop op de set, was dat vergeefse moeite. Weet dus niet wat er nu exact scheelde.
In ieder geval bij mijn thuiskomst was daar: tadaa!, radio! op de set.

Nu met AB voice-control: "Ga naar radio 10" of een andere en klaar.

TV kan daarna uit naar standby (die 'radiozender-icoontjes' als screensaver voegen niks toe en het spaart en-passant toch weer wat overbodig energieverbruik).
Zenderwissel simpel met voice-control ook met TV in standby-mode. Prima.

Ben blij dat het allemaal werkt (zoals ik gehoopt had).

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Bekijk in context

22 Reacties 22
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

De Mediabox XL heeft ook een audio uit. Die kun je op CD; Tape/MD; TV/LD; Video Audio IN van je versterker aansluiten.

 

Uitgang 8 bij de 7400 en uitgang 4 bij de 7401.

Steefb_0-1638657367730.png

 

Dus eventueel met mini jack naar tulp.

 

002.jpg

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

 

 


@Dyslexia  schreef:

 

 

En begrijp ik het dan goed dat zenderkeuze moet gebeuren met afstandsbediening op de Quantis en niet meer op de Receiver.?

 

 


Dat klopt, met de mediabox xl gaat het via de radio app.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Ik lees dat de Quantis QE317 een oplossing kan zijn om weer wat (digitale) radio te kunnen luisteren, maar ik heb dit apparaat nog niet besteld".


-->Dat kan inderdaad, maar de XL kan ook worden gebruikt om radio te luisteren. Dat geeft @Steefb dus al aan, maar deze verbruikt wel wat meer stroom. Daarentegen ontvangt de XL dan wel weer alle aanwezige zenders. De Quantis alleen de ongecodeerde. 

"Om niet voor verassingen te komen staan (ervaring leert dat dat meestal gepaard gaat met extra uitgaven  )

het volgende:

 

 "- kan ik de Quantis aansluiten op de (een jaar of 3 geleden door Ziggo monteur aangesloten) coax kabel. Die kabel (eveneens door Ziggo gelegd) zit op een splitter (POA-1IEC-NL) aan de wandcontactdoos, welke coax tot op heden aan m'n Sony STR-DE225 Receiver/Amplifier zat en die naar ik aanneem dan op de Quantis moet worden aangesloten. Of komt dat digitale radio signaal soms niet meer over die aansluiting?"

-->De Quantis word aangesloten op de Tv aansluiting, niet op de radio aansluiting. Deze is immers analoog en vervalt. Maar als de kabel recent en goed is, kan deze natuurlijk wel worden gebruikt, alleen met een paar andere stekkers. 

"Lees nogal eens over aansluiten van Mediabox XL (die ik heb) via optisch kabeltje naar Receiver, maar dat is bij mij geen optie, want Receiver heeft geen optische ingang. 

- Welke aansluiting heb ik dan nodig van de Quantis naar de Sony? Deze laatste heeft slechts RCA (tulp) ingangen gelabeld: CD; Tape/MD; TV/LD; Video (Audio IN / Audio Out). Geen optische ingang of iets anders".

-->De Quantis heeft ook een analoge uitgang, en kan op de CD, de Tape/MD (minidisc) TV/LD en ook op de Video, audio in worden aangesloten. Maar NOOIT op een eventuele aanwezige Phono/platenspeler ingang. 

 

"En begrijp ik het dan goed dat zenderkeuze moet gebeuren met afstandsbediening op de Quantis en niet meer op de Receiver.?"

-->Ja, natuurlijk, want de tuner in de receiver werkt immers niet meer, en wordt vervangen door de digitale tuner, de Quantis dus. Aan jou nu dus de keuze deze te gebruiken of de mediabox XL. 

Maar lees ook dit eens aandachtig door: Belangrijke info voor mensen met een Quantis QE317 en een mediabox XL 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Dyslexia
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Steefb  en @Willem-A1

Dank voor jullie toelichtingen.

Kabeltje gehaald en aangesloten op de audio uitgang XL box en Tape/MD ingang receiver/amplifier.

Resultaat: geen geluid op de stereo installatie.

Pas nádat ik de TV aanzet krijg ik met deze setup geluid door met de Radio app op TV een zender te kiezen met uiteraard wél het zielige TV-geluid (heb geen soundbar oid), maar ook nu nog steeds geen geluid via stereo set.

Ook een headset rechtstreeks in de audio uitgang XL box geeft immense stilte in de headset.

Ik vraag me intussen af of de audio uitgang op de XL eigenlijk wel echt operationeel is?

 

Dus mijn conclusie tot nu toe:

- deze (met mijn XL) setup werkt niet

- om tegenwoordig zoiets simpels als radio te luisteren met een fatsoenlijk geluid als je een XL box hebt, heb je dus blijkbaar meerdere apparaten (stroomverbruikers) nodig, te weten de XL box, de Quantis of soortgelijk, je TV voor de Radio app en tot slot je stereo installatie of soundbar

 

4 apparaten om simpel fatsoenlijk radio te luisteren is toch belachelijk.

Of ik snap het niet (is ook een optie).

Zucht.

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Bert 

 

wil jij even naar het issue van @Dyslexia kijken? Door drukte etc. kom ik er nog niet zo aan toe de XL te leren kennen, en hier werkt het prima, maar is de XL middels HDMI op een receiver aangesloten. 

Maar wat @Dyslexia noemt moet natuurlijk gewoon kunnen. 


Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

"Ik vraag me intussen af of de audio uitgang op de XL eigenlijk wel echt operationeel is?"

 

Die is echt operationeel.

Of er moet met je mediabox XL iets aan de hand zijn.

Dyslexia
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Bert 

Dankjewel voor je reactie.

En hoe kom ik erachter of er iets met de Mediabox XL aan de hand is, anders dan dat de audio uitgang geen geluid geeft op een koptelefoon (niet voor radio naar stero installatie, maar ook niet bij 'gewoon' naar een TV zender kijken?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Even nog voor de zekerheid.

Heb je deze stekker stevig in de Mediabox XL geduwd?

Meestal moet er een laatste hobbeltje over voordat de stekker tegen de box aanzit.

Bert_0-1639063500928.png

 

Dyslexia
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Bert 

Dank voor de heads up, maar die was ik al tegengekomen en de 3.5mm jack zit echt helemaal in de XL.

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Toch maar even een reactie dan. Het is wel de kabel die @Bert laat zien toch @Dyslexia ? Er bestaan nl. ook mono uitvoeringen, maar die zal je niet hebben denk ik. Maar toch, voor de zekerheid. 

Kan je tevens de gebruikte ingang op je set eens testen met een ander apparaat, zoals bv. een CD speler? De uitgang op de XL is ook niet regelbaar via de volumeknop op de afstandsbediening, dus deze zou moeten werken. 

Wat je ook nog kan proberen is de XL even loskoppelen van de Tv, en dan eens te kijken of er geluid word weergegeven. Dus alleen maar aansluiten op je geluid set. En controleer ook even of echt de INGANG is gebruikt op die set. Ook ik heb me daar weleens in vergist... 😶

Dyslexia
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Willem-A1 

Thanks

De kabel ziet er idd uit zoals op afbeelding.
De kabel aangesloten op de koptelefoonuitgang van een losse MP3 speler en naar de ingang op de set, speelt gewoon via de set.
XL losgekoppeld van TV: maar als ik de inkomende coax loskoppel heb ik sowieso helemaal geen inkomend signaal meer (TV of Radio) en laat ik de coax zitten maar koppel de HDMI naar TV los dan is er ook geen communicactie via de Ziggo app. Dus in beide gevallen kán er geen signaal meer worden gegeven op audio uit.

Gedurende al dit valt het wel op dat als de audio uitgang verbonden is met de set en de set staat aan op het moment dat ik de XL aanzet en alle verbindingen (software etc.) in de XL worden geactiveerd, dat ik dan wél  een paar keer 'herrie' over de set te horen krijg, zoals de herrie die je kunt krijgen als je een koptelfoon jack in een apparaat stopt en even slecht contact maakt/hebt, een brom of een kras o.i.d.. Daarna is er dan geen geluid meer, slechts heel incidenteel als er een functie gekozen wordt op de remote weer zo'n kras of tik, dus er staat in ieder geval iets van spanning/signaal(?) op de uitgang, maar blijkbaar geen radiosignaal.

 

Dus ik kom in de 'zoektocht' steeds weer uit op de audio uitgang van de XL.

 

 

 

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Dyslexia 

de coax moet ook altijd aangesloten blijven. Dat is ook logisch. Maar je kan, zover ik kan zien, de XL bv. op NPO1 zetten en dan de HDMI kabel losnemen. Dan moet er geluid worden weergegeven, ook via de analoge uitgang. Nu hou me doorgaans bezig met Humax/Quantis en zak dit issue met de XL ook moeten uitzoeken, maar in mijn opstelling kan ik helaas niet overal even eenvoudig bij... 

Maar het geluid dat je beschrijft mag de XL ook niet laten horen. Er mag helemaal geen sprake zijn van een storend geluid, en het normale geluid mag dus ook pas hoorbaar zijn als de XL in zijn geheel is opgestart. Er lijkt dus toch wat mis inderdaad.

Ik hoop dat er nog iemand reageert, maar vraag ook even een moderator om raad. @Mariska kan jij hier eens naar kijken? 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @Dyslexia, zo te lezen ben je er al een flinke tijd mee bezig! @Willem-A1 en @Bert hebben je al goed van advies voorzien. Jammer dat het probleem zelf nog steeds speelt. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je radio via de mediabox XL zelf luistert? Het lijkt zoals @Willem-A1 al aangeeft, steeds meer op een fysiek defect van de audio poort maar ik wil dit nog even uitsluiten. 

 

Mocht het via de mediabox zelf prima gaan, dan ga ik je een nieuwe mediabox opsturen. 

Dyslexia
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dat zou ik ook wel willen @Lotte maar dat wordt dan een beetje 'catch 22', want de enige manier waarop ik radio via de XL zelf kan beluisteren is als de TV aan staat en dan heb ik dus (uiteraard) geluid via de HDMI van XL naar TV.

Ik kan mijn radio (stereo-set) gezien de daarop aanwezige aansluitmogelijkeden alleen maar op één manier op de XL aansluiten (zoals ik al eerder aangaf) en dat is via de (problematische?) audio uitgang van de XL en daar komt dus geen geluid vandaan, niet naar de radio en ook niet rechtstreeks op een direkt aangesloten headset.

Bovendien zal de TV dan aan moeten, al was het maar voor de zenderkeuze. TV geluid kan dan wel uit blijven, denk ik, maar nog niet kunnen proberen door dit probleem 😞 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Misschien dan kiezen voor de Quantis? Deze heeft een display en dus hoeft de Tv nooit aan om een zender te kiezen. Alleen biedt de XL meer zenders, omdat de Quantis alleen met de vrije zenders werkt. 

 

@Lotte nu weet ik dat dit de eigen installatie betreft, maar de XL is van Ziggo... Is het dus niet een idee een monteur naar @Dyslexia toe te sturen i.p.v. de XL om te ruilen? 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Dyslexia Geen probleem, dan gaan we iets anders doen! Ik kan echt niet goed voorstellen wat hier fout gaat. Ik begrijp jouw standpunt ook @Willem-A1 ,omdat we (zeker nu) niet te snel iemand langs willen sturen, wil ik het toch het liefst eerst proberen met een nieuwe mediabox en kabel. @Dyslexia Zou jij de postcode en huisnummer kunnen toevoegen aan jouw Community account? Dan maak ik alles in orde. 

Dyslexia
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@Lotte Dank voor de reactie.

Als alles goed is staat er vanmiddag al een monteur bij mij op de stoep.

Ben benieuwd.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Dyslexia Fijn, dat dit gelukt is! Wij zijn ook benieuwd, hou je ons op de hoogte? 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

We zijn reuze benieuwd @Dyslexia. Hoe is het gegaan met de monteur? 🙂 Draait alles weer als een zonnetje?

Uitgelicht topic