1
Vraag
2
Reacties
trulier

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Quantis QE317 in combinatie met Marantz SR5007

Hallo

 

Zoals velen heb ook ik vragen n.a.v. 'geen analoge radio meer'. Tot deze melding was het luisteren naar de radio en het kijken naar de TV als volgt geregeld,
- Radio luisteren mbv Reciever Marantz SR5007 en aparte boxen in de kamer en keuken.
- Verder maken we gebruik van de Mediabox XL (door Ziggo aangesloten) en een Panasonic TV en Bose soundbar.

- Marantz en mediabox staan fysiek bij elkaar.

- De TV en Bose staan ook fysiek bij elkaar (is een geheel wb kijken en geluid.)
- De TV is via een HDMI aansluiting verbonden met de HDMI out van de Marantz.
- De Mediabox is via de HDMI out verbonden met de CBL/SAT uitgang van de Marantz.
- Vanuit de splitter (POA-1IEC-NL) gaat de (TV) COAX kabel naar de Mediabox en de (radio) COAX kabel naar de Marantz. (dit is m.i. nu overbodig-proefondervindelijk uitgeprobeerd)
- Voor deze digitale radio melding koos ik mbv de draaiknop of afstandsbediening van de Marantz de radiokanalen/volume. Maar ja dat is verleden tijd.

 

- Na heel veel puzzelwerk (ben niet echt thuis in de hele materie) is het me gelukt toch de radio (via Mediabox) te selecteren en het is me ook gelukt het radiogeluid te beluisteren via de boxen. En TV te kijken/luisteren mbv het geluid via de soundbar.

 

- Wel moet ik telkens bij wisselen van TV naar radio de weergave van het geluid (boxen of soundbar) regelen mbv het setup-menu van de Marantz.

- Dit door te kiezen in de Setup voor HDMI setup. Daarna HDMI audio uit om vervolgens te kiezen voor AVR bij boxgeluid en TV bij soundbar.

 

Het is allemaal een behoorlijk gegoochel met afstandsbedieningen en daar wil ik vanaf. Ik wil weer 'simpel en eenvoudig' radio kunnen luisteren.

Mijn vraag is dus misschien voor anderen redelijk basaal, maar voor mij ingewikkeld omdat ik niet echt thuis ben in deze materie.

Kan de Quantis QE317 een oplossing zijn om weer (digitale) radio te kunnen luisteren. Ik heb deze digitale radio ontvanger nog niet besteld.
Ik wil niet voor verassingen komen te staan, vandaar mij vraag.
Zo ja, hoe moet ik eea aansluiten en bedienen, met een minimum aan afstandsbedieningen. Nogmaals ben een leek.

 

Hartelijk dank voor het meedenken.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Makkelijkst.

Een FM antenne  is ca 1 meter blank draad in antenne ingang voor alle radio stations FM die blijven wel bestaan nl

De XL voor beeld en geluid met hdmi kabel naar de TV  en de TV opt of jack/rood/wit naar de sound bar.

De XL met jack=aux en rood/wit snoer naar de versterker (analoog in naast de antenne ingang) of opt (boven midden versterker) voor alleen geluid. 

Probleem is dat XL maar 1 HDMI beeld en geluid heeft . Aux  en  opt  zijn alleen geluid uitgang op XL

Op XL de zender kiezen mbv TV beeld of  met voice afstandbediening,  dwz of radio of TV zender.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dit moet ik een beetje op me laten inwerken. Het is zoveel, en voor mij is ook niet alles even helder. Waarom bv. een Marantz surround receiver en een soundbar? De Marantz kan immers alles... 

Maar je kan wel eenvoudig gebruik maken van een Quantis QE317 radiotuner. Deze is eenvoudig op de Marantz aan te sluiten. Dit kan digitaal/optisch, of analoog. Ga er niet standaard vanuit dat optisch beter is want dat hangt af van factoren. Er zit dan wel weer een afstandsbediening bij...

Maar je hebt ook de XL en dan moet je er even rekening mee houden dat bij de Quantis een retourband topfilter moet worden geplaatst. Ik weet niet of deze al in de doos bij de Quantis word meegeleverd, maar anders komt een monteur deze gratis plaatsen. Lijkt me sowieso wel goed dat deze naar je toekomt. 

Ik zal @Mariska (Ziggo) even vragen dit met je te regelen. Zet alvast even je gegevens in je profiel. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

 

Zie ook DIT TOPIC 

trulier
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nav de opmerking van het gebruik van de soundbar en Marantz receiver: 

Er is gekozen voor deze constructie vanwege de indeling van het huis. Ik ben geen voorstander van geluid van de TV achter de zitplaats, Ervaar dit als zeer onprettig. 
Zonder beeld (dus alleen radio) prima. Zeker omdat het een Z-kamer is en dat in dfe andere 'poot' van Z-kamer ook boxen hangen. 
Als er een andere handige oplossing is, hoor ik het graag. 

Als ik het goed begrepen heb is mijn TV niet meer 'nodig' voor het luisteren naar de Quantis QE317 radiotuner. 
En het is dus beter een Ziggo monteur hierbij te betrekken.  

 

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

Waarom geld uitgeven aan een Quantis QE317 als de Marantz ook internet radio heeft (zie handleiding)

trulier
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hoe? Mij lukt het niet een verbinding  tot stand te brengen tussen router en Marantz mbv een internetkabel. Of kan het anders?

 

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@trulier  schreef:

Hoe? Mij lukt het niet een verbinding  tot stand te brengen tussen router en Marantz mbv een internetkabel.

Wat lukt niet? Utp kabel van network aansluiting naar router?

Steefb_0-1639603211753.png

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dank @Quadral en @Steefb  Daar heb ik niet eens bij stil gestaan. Sorry. 

trulier
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik al eerder gelezen in de manual dat dit een mogelijkheid was. Heb toen de kabel ook aangesloten tussen router en receiver. Maar er gebeurde niets. Receiver reageert niet. Ook niet na opnieuw opstarten van router.  Vandaar de eerdere reactie van hoe. 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Makkelijkst.

Een FM antenne  is ca 1 meter blank draad in antenne ingang voor alle radio stations FM die blijven wel bestaan nl

De XL voor beeld en geluid met hdmi kabel naar de TV  en de TV opt of jack/rood/wit naar de sound bar.

De XL met jack=aux en rood/wit snoer naar de versterker (analoog in naast de antenne ingang) of opt (boven midden versterker) voor alleen geluid. 

Probleem is dat XL maar 1 HDMI beeld en geluid heeft . Aux  en  opt  zijn alleen geluid uitgang op XL

Op XL de zender kiezen mbv TV beeld of  met voice afstandbediening,  dwz of radio of TV zender.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic