1
Vraag
2
Reacties
robst247

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Quantis QE317 geen signaal

Gisteren heb ik de Quantis QE317 digitale radio ontvanger precies volgens de handleiding aangesloten op de 'TV' uitgang van de Ziggo-wandcontactdoos m.b.v. een coax kabel, maar bij opstarten en zoeken naar zenders krijg ik de foutmelding geen signaal.

 

NB: De analoog signaal via de coax radio kabel heeft altijd voldoende signaalsterkte gehad, dus ik begrijp niet waarom er geen of onvoldoende digitaal signaal zou zijn.

 

Kan iemand mij hiermee helpen?

 

Alvast bedankt,

Rob

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@robst247 Je splitter bij je voordeur is een TV / FM radio splitter die het analoge radio signaal wel doorgeeft naar je wandcontactdoos, maar niet het volledige frequentiespectrum en daar gaat het nu fout.

 

Bert_0-1626369188913.png

 

 

Je hebt een POA-01 B nodig, die gelijke uitgangen heeft.

 

Bert_1-1626369417089.png

 

Deze kun je tegen kostprijs kopen in de Ziggo webshop: Ziggo Randapparatuur | Ziggo

 

**Mod toevoeging: Kom je er niet uit met je eigen binnenhuisinstallatie of met deze splitter? Neem dan contact met ons op of start je eigen topic voor advies op maat**

Bekijk in context

robst247
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hi Bert,
De POA-01-B heb ik zojuist ontvangen en geïnstalleerd en nu kan ik alle zenders in kristalheldere digitale kwaliteit beluisteren. 😀
Hartelijk dank voor jouw hulp! 👍
Mvg,
Rob

Bekijk in context

22 Reacties 22
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Zit die kabel in een radio uitgang van een splitter of wandcontactdoos, dan werkt dat niet goed, die geeft niet alle of geen digitale signalen door op de nieuwe frequenties.

 

De Quantis QE317 digitale radio ontvanger moet op een TV of POA-01 B splitter aangesloten worden.

 

Kun je hier een foto plaatsen van de huidige situatie?

robst247
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

De Quantis QE317 is correct aangesloten op de 'TV' uitgang van de Ziggo wandcontactdoos. Zelfs met een kabel van ongeveer 1 meter krijg ik de foutmelding geen signaal

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

lukt een gewone tv wel met aansluiten anders zou de wandcontactdoos zelf geen signaal hebben

robst247
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb geen TV (omdat ik radioliefhebber ben), maar de wandcontactdoos geeft wel een analoog radio signaal. Gisteravond heb ik de wandcontactdoos opengemaakt en gecontroleerd, en volgens mij is het in orde. De coaxkabel tussen de wandcontactdoos en de splitter bij mijn voordeur (zie foto) is ook in orde.

Ik begrijp dus niet waarom er geen signaal is uit de TV uitgang. Wellicht kan een monteur dit oplossen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@robst247 Je splitter bij je voordeur is een TV / FM radio splitter die het analoge radio signaal wel doorgeeft naar je wandcontactdoos, maar niet het volledige frequentiespectrum en daar gaat het nu fout.

 

Bert_0-1626369188913.png

 

 

Je hebt een POA-01 B nodig, die gelijke uitgangen heeft.

 

Bert_1-1626369417089.png

 

Deze kun je tegen kostprijs kopen in de Ziggo webshop: Ziggo Randapparatuur | Ziggo

 

**Mod toevoeging: Kom je er niet uit met je eigen binnenhuisinstallatie of met deze splitter? Neem dan contact met ons op of start je eigen topic voor advies op maat**

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie net dat de POA-01 B op dit moment niet leverbaar is, mogelijk kan een Ziggo moderator je er één sturen.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

robst247
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hartelijk dank voor jouw inzet en advies. 😀

Mijn postcode en huisnummer staan al in mijn Ziggo community profiel.

 

De POA-01 B kan ik online bestellen bij Kabelshop.nl, maar er is een probleem: OUT 1 en OUT 2 zijn allebei mannelijk, terwijl bij de POA-1IEC-NL de TV uitgang mannelijk is en de FM uitgang vrouwelijk.
Dus, als ik de POA-01-B ga gebruiken, kan ik de bestaande coaxkabel die naar mijn wandcontactdoos loopt niet aansluiten, want die is mannelijk aan deze kant!

 

UITLEG: Zoals je in onderstaande foto ziet, is -- bij mijn voordeur -- de linker (TV) uitgang van de POA-01IEC-NL splitter verbonden aan mijn UBC1318ZG modem. De rechter (FM) uitgang is met een coaxkabel van ongeveer 10 meter verbonden aan de wandcontactdoos in mijn woonkamer. Vanaf dat aansluitpunt loopt er nog een coaxkabel van ongeveer 10 meter naar mijn hifi-systeem, waaraan ik de Quantis QE317 wil koppelen.  Als ik de bestaande splitter met de POA-01 B vervang , heeft dat geen nadelige invloed op mijn internetverbinding via de modem? En moet de wandcontactdoos blijven, of kan die vervangen worden door een koppelstuk? En heeft de totale kabellengte van ongeveer 20 meter niet een nadelige invloed op de sterkte van de digitale radiosignaal?

 

20210715_222608.jpg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

"Dus, als ik de POA-01-B ga gebruiken, kan ik de bestaande coaxkabel die naar mijn wandcontactdoos loopt niet aansluiten, want die is mannelijk aan deze kant!"

 

Je zou een koppelstuk male - male kunnen gebruiken of een nieuwe female stekker erop.

 

"De rechter (FM) uitgang is met een coaxkabel van ongeveer 10 meter verbonden aan de wandcontactdoos in mijn woonkamer. Vanaf dat aansluitpunt loopt er nog een coaxkabel van ongeveer 10 meter naar mijn hifi-systeem, waaraan ik de Quantis QE317 wil koppelen."

 

20 meter is wat lang, maar zou wel kunnen werken, eerst de eenvoudige weg uitproberen.

robst247
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Een koppelstuk vrouwelijk-vrouwelijk zou ik nodig hebben.

En heeft het gebruiken van een andere splitter heeft geen invloed op mijn internetverbinding?

En kan ik de wandcontactdoos (eigenlijk een TV/radio splitter) vervangen met een koppelstuk?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

"En heeft het gebruiken van een andere splitter heeft geen invloed op mijn internetverbinding?

En kan ik de wandcontactdoos (eigenlijk een TV/radio splitter) vervangen met een koppelstuk?"

 

Nee

Aan de kabel zou dan een stekker moeten komen en dan met stekker op stekker de andere kabel.

robst247
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hi Bert,
De POA-01-B heb ik zojuist ontvangen en geïnstalleerd en nu kan ik alle zenders in kristalheldere digitale kwaliteit beluisteren. 😀
Hartelijk dank voor jouw hulp! 👍
Mvg,
Rob

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

TOP, veel luisterplezier gewenst.🙂

Jesch

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb precies hetzelfde probleem. Bij aansluiting via de splitter POA-1IEC-NL meldt de Quantis 'geen signaal'. Maar bij rechtstreekse aansluiting van de coax-kabel op de TV-uitgang van de wandcontactdoos blijft het scherm van de Quantis zwart, geen enkele melding. Hoe kan dat?

Is vervanging van de splitter door de POA-01-B dan toch in mijn geval ook de oplossing?

TV en analoge radio (radio tot 3 augustus as. is aangekondigd) functioneren beide goed bij coax-aansluiting op resp. de TV- en radio-aansluiting van de wandcontactdoos.

Graag reactie!

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

@Jesch Als je hem aansluit op de FM, dat gaat niet, die is te beperkt in frequenties, alleen de lagere voor analoge radio.

 

Dan zal een POA-01 splitter toch de uitkomst moeten bieden.

Zit er aan de POA-1IEC-NL ook je modem? Of gebruik je die uitgang niet?

Jesch

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie, Bert.

Nee, er zit geen modem aan de POA-1IEC-NL. Ik heb internet en vaste telefonie van Kpn en alleen TV en radio van Ziggo. De 2 uitgangen van de splitter, 1m TV en 1v radio, wilde ik gebruiken om de TV en de Quantis rechtstreeks via de splitter op de TV-uitgang van de wandcontactdoos aan te sluiten. De Quantis geeft dan de melding ‘geen signaal’, terwijl de radio (een Beomaster uit 1972)  het via de splitter gewoon doet, net als de TV.

Als ik de Quantis zonder splitter rechtstreeks op de TV-uitgang van de wandcontactdoos aansluit reageert hij helemaal niet.

Ook verschijnt voorafgaand aan ‘geen signaal’ soms enkele seconden de melding ‘boot’ (?).

Wat bedoel je met aansluiten op FM en denk je, op grond van mijn info, dat de POA-01-B de oplossing is?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

"Als ik de Quantis zonder splitter rechtstreeks op de TV-uitgang van de wandcontactdoos aansluit reageert hij helemaal niet."

 

Dat is vreemd, want dan zou hij het juist wel moeten doen.

Uit de POA-01 B komt vrijwel hetzelfde signaal voor je TV en de digitale radio ontvanger.

Jesch

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat dacht ik dus ook.

Betekent dit dat de POA-01 B mogelijk niet de oplossing is?

Maar waar kan het probleem dan zitten?

(Wat betekent de melding ‘boot’?)

robst247
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

'Boot' (afkorting van bootstrapping) betekent het opstarten van een computer operating system:
nl.wikipedia.org/wiki/Opstarten 
Voor mij was de POA-01 B wel de oplossing.

Jesch

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat had ik in je voorgaande berichten gelezen.

Maar omdat mijn Qualis ook niet reageert als ik hem rechtstreeks op de TV-uitgang van mijn wandcontactdoos aansluit twijfel ik.

 Jouw Qualis deed het dan ook niet, maar ik begrijp dat je wandcontactdoos achter een splitter zit (bij mij niet), die nu vervangen is door de goede, klopt dat?

.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic