1
Vraag
2
Reacties
nafco

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Quantis QE 317 aansluiten op Technetix MCP-03

Als mantelzorger wil ik bij een ouder echtpaar (90 en 91 jaar) een voor hun een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan. Zij zijn Ziggo klant en hebben helaas geen radio ontvangst meer omdat Ziggo dit allen nog maar digitaal aanbiedt. De Tv de hele dag aanzetten en dan afstemmen op de radio kanalen is geen optie omdat radiogeluid nu eenmaal uit de radio moet komen!! (komt door de leeftijd denk ik) Men is nog in het bezit van een nette geluidinstallatie waar ik in principe de bovengenoemde Quantis 317 zo zou kunnen aansluiten. De geluidsinstallatie is ongeveer 7 a 8 mtr verwijderd van het AOP van Ziggo. De aanschafprijs van de Quantis is voor het echtpaar wel te overzien maar ik ben benieuwd wat ik verder nog nodig heb en hoe realiseer ik de aansluiting?? Ben ik verzekerd van een werkend geheel?? Als ik de Quantis aanschaf moet ik wel verzekerd zijn dat ik ook inderdaad zonder storingen naar de radio kan luisteren. Zou iemand mij kunnen helpen met een aansluitschema en lijstje met benodigdheden zodat ik dit voor dit echtpaar in orde kan maken.

Bijzonderheid: Op de AOP zit een Technetix MCP-03 woonkamersplitter die ik niet kan verwijderen i.v.m. met voorlopende CV leiding. Liefst zou ik voort willen borduren op de MCP-03  (zie Foto) 

Dank alvast.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Je kunt een splitter (POA-01-B) aansluiten op de TV-uitgang en de TV + QE317 aansluiten op deze tweede splitter. De POA-01-B wordt kosteloos door Ziggo toegestuurd. Voor de QE317 is dan nog een IEC/IEC-kabel van 10 meter nodig. Op Ziggo Randapparatuur is deze kabel helaas tijdelijk uitverkocht, dus hierbij een alternatieve link. Ik zou niet de (verouderde) kabel op de radio-uitgang hiervoor gebruiken, deze kan komen te vervallen.

 

Idealiter zouden echter ook het AOP en de eerste splitter (MCP-03) vervangen moeten worden, beide zijn verouderd. Voor het AOP is een monteursafspraak noodzakelijk. De MCP-03 kan ook door een POA-01-B worden vervangen, met nieuwe IEC/F-kabel voor het modem.

Bekijk in context

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Je kunt een splitter (POA-01-B) aansluiten op de TV-uitgang en de TV + QE317 aansluiten op deze tweede splitter. De POA-01-B wordt kosteloos door Ziggo toegestuurd. Voor de QE317 is dan nog een IEC/IEC-kabel van 10 meter nodig. Op Ziggo Randapparatuur is deze kabel helaas tijdelijk uitverkocht, dus hierbij een alternatieve link. Ik zou niet de (verouderde) kabel op de radio-uitgang hiervoor gebruiken, deze kan komen te vervallen.

 

Idealiter zouden echter ook het AOP en de eerste splitter (MCP-03) vervangen moeten worden, beide zijn verouderd. Voor het AOP is een monteursafspraak noodzakelijk. De MCP-03 kan ook door een POA-01-B worden vervangen, met nieuwe IEC/F-kabel voor het modem.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

In aanvulling op de eerdere reactie. Gebruiken ze nu een mediabox? Welke?

Vaak zijn media boxen eenvoudig aan te sluiten op een stereo installatie.

 

 

En nog even een plaatje hoe de Quantis aangesloten dient te worden.

Quantis aansluiting .jpg

 

nafco
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Top!  Bedankt voor je snelle reactie. Er is geen mediabox. Wel een modem/router: Tecnicolor TC 7200 U. Inmiddels ben ik in afwachting van de door Ziggo toe te sturen POA-01-B. Er ligt inderdaad nog een oude coax kabel die dienst deed als signaalgever voor de oude tuner. Dus deze dien ik wel te vervangen?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De Quantis mag niet op de radio uitgang van de huidige splitter worden aangesloten, deze uitgang is alleen geschikt voor het oude FM signaal. De aansluitingen zijn ook andersom in vergelijking met de andere aansluiting. Dwz. ''Mannetje'' > ''Vrouwtje'' versus ''Vrouwtje > Mannetje''

 

 

Deze kabel kan wellicht wel omgedraaid worden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

I.v.m. ouderdom en onvoldoende afscherming van deze kabel zou ik deze vervangen en niet (omgedraaid) hergebruiken op de tweede splitter om de QE317 aan te sluiten. Het type kabel waar ik eerder een link naar stuurde (met groene en blauw omringde stekkers), is ook bij de bouwmarkt verkrijgbaar.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @nafco, wat lief dat je dit voor hun regelt! Ik zie dat de coaxkabel inmiddels binnen is. Hoe gaat het nu met de radio? 

nafco
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Lotte,  Ja ik ben er nog mee bezig. Ik moet de Quantis 317 nog aanschaffen. Door wat medische problemen is het echtpaar op dit moment met wat andere problemen bezig. Ik hoop binnen afzienbare tijd de radio te kunnen plaatsen. Inderdaad heb ik van Ziggo nu alle toegezegde onderdelen binnen. So far so good.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@nafco Begrijpelijk dat die problemen voor gaan! Het heeft geen haast, we horen graag van je wanneer het zo ver is. Fijne dag! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic