HBO Max app vanaf nu beschikbaar bij Ziggo
Vanaf 21 februari heb je via de Mediabox Next en de Next Mini toegang tot de streamingsdienst van HBO Max. Hier binge je onder andere de nieuwste hitserie The Last of Us, White House Plumbers of de mo...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Heb net de QE317 geinstalleerd, werkt goed. Maar het stroomverbruik is te hoog in standby stand. Gemeten met een Conrad energiemeter, aan = 5.1 W, uit = 3.1W ongeacht of eco-standby aan of uit staat. Heeft iemand anders dat wel eens gemeten? De handleiding zegt < 0.3W in eco stand, 3.1W is 27 kWh/jaar!
Voldoet het ding wel aan de europese normen voor standby?
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Willem-A1, je hebt gelijk. Ik moet inderdaad een tijd wachten na het in standby zetten. Heb niet precies erbij gezeten, maar na 20 minuten is het laag. Heb opnieuw gemeten met een 40 W gloeilamp en RMS AC voltmeter. De netspanning varieërde een beetje tussen 229 en 232 V tijdens de nieuwe meting, en daardoor varieërde ook de lamp zelf wat, maar in standby (dus na een tijdje, niet meteen na het in standby zetten) mat ik een verbruik van 0.4 +/- 0.1 W met QE317 t.o.v. geen QE317. Dus er is niet mis met het standby verbruik.
Ik moet zeggen dat ik (behalve voor OLED TVs) nog nooit gehoord had dat een apparaat niet meteen in standby gaat, zodoende mijn originele melding. Opgelost dus, en dank voor de assistentie.
"Voldoet het ding wel aan de europese normen voor standby?"
Zijn er Europese normen voor stand by van set top boxen?
Bij mijn weten nog niet en de vooruitzichten zijn in watts hoger dan b.v. andere apparatuur die verbindingsloos in stand by gaat, set top boxen blijven een verbinding in stand houden of de mogelijkheid tot verbinding voor updates.
Bij vergelijkbare apparatuur is dat ook rond de 3 watt - 11 watt afhankelijk van de complexiteit van de set top box, omdat er dan ook een actieve open verbinding blijft voor updates en communicatie.
Het mag zelfs niet meer zijn dan 0.5 W in standby:
https://tweakers.net/nieuws/54399/standby-verbruik-vanaf-2010-beperkt-tot-2w.html
Maar in de handleiding staat ook <0.3W, en dat klopt niet, het is een factor 10 hoger.
@MatNieuw1 dat is voor huishoudelijke apparaten en PC's die verder geen verbinding in stand moeten houden, want dan heb je een stuk meer nodig dan 0,5 watt.
Voor settopboxen en andere apparatuur die een verbinding in stand moeten houden voor updates, is er nog geen uitspraak, omdat dit nog onderzocht wordt, voor zover ik kan vinden:
Resultaten van de zoekactie complexe settopboxen - EUR-Lex (europa.eu)
3,1 Watt stelt nog niet veel voor natuurlijk. Je zal veel apparaten in huis hebben die meer gebruiken. Maar het is ook maar de vraag of de meting wel klopt. Bij veel meters zie je namelijk dat wanneer een 'te laag' verbruik word gemeten, de meters dat niet meer correct kunnen aangeven. Je kan dan bijvoorbeeld een contactdoos gebruiken, die je alleen inzet voor het stroomverbruik van het apparaat dat je wilt meten, maar daar ook een lamp bij indoen. Eerst met je dan het verbruik van bijvoorbeeld een 40 Watt lamp even exact, en dan doe je de stekker van het te meten apparaat erbij in. Zo kun je exacter meten, al ben ik geen fan van dergelijke meters, omdat ze nogal eens afwijkende waarden laten zien. Maar grote kans dat de 3,1 Watt niet klopt. Maar nogmaals, ook dat is natuurlijk heel weinig.
@Bert een Humax verbruikt ook maar zo'n 0,5 Watt in stand-by, en veel Tv's komen daar ook niet bovenuit. Voor updates en bv. het bijwerken van de smartcard zal een dergelijk apparaat deels inschakelen en dan natuurlijk wel even meer stroom verbruiken.
Ik vind niet dat een simpele (digitale) radio-ontvanger (tuner) als settop box kan gelden, dat is een klassieke stereotuner ook niet. Bovendien staat in de handleiding zelf < 0.5W (niet 0.3 zoals ik eerst schreef). Zie
https://myhumax.info/wp-content/uploads/2019/12/gebruiksaanwijzingqe317_nl_fr.pdf
En zelfs als het een settop box zou zijn, dan nog zou de gebruiker moeten kunnen bepalen of ie wel of niet actief moet zijn voor updates en zo. Vraag me trouwens af of voor deze tuner updates via de kabel komen, er zitten twee aansluitingen op voor updates.
Een settopbox is een apparaat wat digitaal signaal omzet voor gebruik en waar kanalen frequenties aangevuld kunnen worden of verplaatst en dat is toch wel wat anders dan een analoge FM stereotuner.
Ik wist niet dat deze ook nog een 'Eco-Standby functie' had.
De Humax updates komen altijd via de kabel, mits die er nog beschikbaar zijn vanuit Humax.
Een settop-box is voor TV, niet noodzakelijkwijs digitaal, en ook niet noodzakelijkerwijs voor kabel. Ook in de tijd van analoge satellietontvangst heetten die dingen settop box (STB), had er zelf een. Zie Wikipedia, de engelse heeft een vrij uitgebreide geschiedenis:
https://en.wikipedia.org/wiki/Set-top_box . Het is niet voor radio.
Voor updates heeft het ding een menu, je kunt makkelijk checken of er een update is. Dus er is helemaal geen reden om het ding niet in bijna-uit (eco) mode te zetten. Ik vind 3.1 W sluipgebruik wel erg veel, niet voor niets is de standaard 0.5 W max. En daar voldoet deze niet aan.
Gewoon een tussenschakelaar zetten op het stopcontact vanwaar de stroom vandaan komt.
op deze manier kunt U alles helemaal helemaal stroomloos zetten wat hierop is aangesloten.
Een voorbeeld van zo een tussen schakelaar vindt u HIER
Dag @franske1958
wees voorzichtig met dergelijke tips, want tegenwoordig werken zaken anders dan voorheen. Zo mag je een Tv welke niet geheel uitgeschakeld kan worden op de Tv ook niet spanningsloos zetten. En deze bevindt zich wellicht wel op dezelfde contactdoos. Een Oled Tv mag zeker niet spanningsloos worden gezet na gebruik, want deze gaat vaak een onderhouds-/herstelprogramma draaien. Dat is zeer belangrijk en werkt uiteraard niet als de spanning geheel van het apparaat word gehaald. Ook kunnen andere apparaten hun updates niet meer binnenhalen.
@MatNieuw1
natuurlijk kan je er Wikipedia bijhalen, maar je kan ook zelf nadenken over het gebruik van je set-top box/ontvanger/decoder of hoe je het maar noemen wil. En dan zie je dat veel boxen digitaal zijn, en ook prima gebruikt kunnen worden voor radio ontvangst. En velen doen dat dus ook. Ik heb veel ervaring ervaring met de Humax boxen en zelfs de eerste, de oude Fox-c welke wel digitaal is, maar nog geen HD, werd of word al als radio ontvanger gebruikt. Dan kan je zeggen dat een dergelijke box niet voor radio bedoeld is, en dat kan zo geschreven staan, maar de praktijk is anders. Velen die een dergelijke box hebben bij bv. Ziggo, en dat moet nu ook wel, sinds het analoge signaal is verdwenen, zullen deze ook gebruiken voor radio. Zeker nu analoge radio ook verdwijnt. En ik vraag me dus af of de meting wel klopt, en zou mezelf overigens ook totaal niet druk maken om 3,1 Watt verbruik, áls dat al zo is...
Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics
@Bert
er komen geen updates meer voor de Humax boxen. Dat ligt niet aan Humax, maar aan Ziggo, welke deze al lagere tijd niet meer op de kabel wil zetten.
Ik ben niet zeker of dat ook geld voor de Quantis radiotuner. Zal dat eens met hen bespreken.
@MatNieuw1 schreef:
"Ik vind niet dat een simpele (digitale) radio-ontvanger (tuner) als settop box kan gelden".
Het is simpelweg een digitale radiotuner en word ook vaak zo genoemd. Een set-top box is doorgaans voor Tv, maar zoals gezegd, ook prima geschikt om te gebruiken voor digitale radio.
Stand-by < 0,5 W (Eco-Standby) staat voor 0,5 Watt of minder. Maar heb je nu al gemeten op de manier welke ik aangaf? Dus met een lamp erbij? Ik heb ooit eens een test gedaan met wat verschillende meters, en velen ervan zijn ronduit waardeloos. Vooral bij een heel laag verbruik gaan deze de fout in. Dus maak je nog niet te druk om iets wat je eigenlijk nog niet geheel zeker kan weten. Het devies is vaak: 'meten is weten' maar dan moet een dergelijke meter wel absoluut goed zijn.
De Conrad EKM265 is vrij nauwkeurig, 1%. Een vrijwel vergelijkbaar model was getest door het duitse tijdschrift c't en was inderdaad zo nauwkeurig, onder 5W nam de nauwkeurigheid _wat_ af. In vergelijking met een tweede (gespecificeerd voor 3%) vanaf zeer lage vermogens klopte dat. Er zijn inderdaad hele slechte, maar ook hele goede, die ook standby vermogens of kleine ledlampen zeer nauwkeurig meten (< 1 %), ik meen een model van Brennenstuhl, maar weet niet meer welk model, was wel goedkoop.
Nou, ik vond nog ergens een 40W gloeilamp, een zuiver ohmse belasting. Daarmee heb ik de meting herhaald. Opstelling: Energiemeter EKM265 in stopcontact, daar stekkerdoos in, dan lamp en QE317 in stekkerdoos.
- Alleen stekkerdoos: 0.0 W
- Alleen lamp: 40.7 - 40.8 W
- Lamp + QE317 in eco-standby: 43.9 W
- Lamp + QE317 aan: 45.8 - 45.9 W.
Dit heb ik meerdere malen herhaald, perfect reproduceerbaar. Eco-standby aan of uit maakt niet uit.
Conclusies:
- De QE317 verbruikt in eco-standby 3.1 W , aan 5.0 - 5.1 W.
- De EKM265 meet dit binnen 0.1 W goed.
Dus het sluipverbruik van de QE317 ligt ver boven de EU norm, en wijkt af van de handleiding. Ik hoop dat dit aan te passen is via een software upgrade. Ik vind dit sluipverbruik veel te hoog, is meer dan 1% van mijn totale verbruik! Alle andere apparaten zijn veel zuiniger.
Dag @MatNieuw1
dank voor je reacties. Dat je het verbruik veel te hoog vindt, en dat alle andere apparaten veel zuiniger zijn is een mening waar ik het niet geheel mee eens ben, maar natuurlijk mag je er zo over denken. Maar als je een modem hebt, en bv. de XL mediabox, valt de 3,1 erg mee. Maar, ik ben het ook weer met je eens dat je het zo natuurlijk niet moet vergelijken. Als ik je ervaringen zie in je laatste post, dan is het duidelijk dat er iets niet helemaal klopt. En ook al dan 3,1 Watt niet veel, het is wel te hoog, en niet kloppend met wat men opgeeft, alleen denk ik dat bijna niemand het zal nameten. Ik vaak ook niet. Maar goed, dat neemt niet weg dat het wel goed is als er iemand is die dat wel doet, zoals jij, en zijn bevindingen deelt. Het is natuurlijk ook wel wat vreemd dat het niet uitmaakt of de Eco stand aan of uit staat.
Of er een software update gaat komen weet ik niet. Voor Humax apparaten is dit niet meer aan de orde, maar ik weet dus niet hoe dat precies zit met de Quantis. Ik ga in ieder geval dit punt bespreken en hoop dit snel helder te krijgen. Een moderator kan voorts ook nog wel aangeven of Ziggo wel software updates voor de Quantis op de kabel gaat zetten. Dat zou wel netjes zijn. @Mariska kan jij ons dat vertellen?
Word vervolgd @MatNieuw1
Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis
ik ga even kijken of er een QE17 naar me toe kan komen. Dat is sowieso wel handig als er vragen over zijn. Over je vraag word gebrainstormd.
Ben je overigens ook in het bezit van een multimeter? Je kan dan nog even de netspanning meten, al wil die weleens iets fluctueren, en vervolgens een Ampèremeting doen van de Quantis. Dat is wat lastig, maar met wat fantasie natuurlijk goed te doen. Ook dan kun je een berekening maken van het verbruik. Denk natuurlijk wel om je meter! Als je dit uitvoert ligt het risico dan ook bij jezelf.
Spanning- en stroommeting kan ik makkelijk en veilig, zelf met een true-RMS meter. Maar ik zie het nut niet, de energiemeter houdt met dit alles rekening, die doet het veel beter dan handmatig. Die doet een vermenigvuldiging van stroom en spanning, rekening houdend met faseverschillen. En voor de voeding van de QE317 maakt het ook niet uit, die hebben een groot spanningsbereik en trekken een bepaald vermogen. Meer spanning = minder stroom.
Ik heb geen mediabox, de TV heeft een CI+ kaart. En trekt maar 0.5W op standby.
Faseverschillen zijn er niet. Hooguit is er wat verschil in de hoogte van de spanning op het net. Hoort nu 230 Volt te zijn, maar is dat niet altijd. Inderdaad kunnen voedingen tegenwoordig vaak een scala aan netspanningen aan. En inderdaad, hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom. Maar als de spanning wat fluctueert kan er natuurlijk ook wat verschil optreden bij een meting.
Een Tv heeft tegenwoordig inderdaad een laag stand-by verbruik. Daarom is het ook niet zo zinvol daar een schakelaar of stand-by killer tussen te gaan plaatsen. Moet je ook absoluut niet doen als je een Tv hebt die niet geheel op de Tv zelf kan worden uitgeschakeld. Een Oled geheel uitschakelen na gebruik is zeker niet raadzaam, daar deze vaak een onderhouds- herstelprogramma draait na het in stand-by zetten. Maar dat terzijde.
Je Tv zal echter ook wat meer verbruiken dan de genoemde 0,5 Watt daar deze gedeeltelijk zal inschakelen voor bv. het ophalen van bepaalde updates, zoals die van de smartcard.
Maar goed, als je de Tv meet met die uitkomst, moet dat ook zo liggen bij de Quantis, en daar word naar gekeken.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Vanaf 21 februari heb je via de Mediabox Next en de Next Mini toegang tot de streamingsdienst van HBO Max. Hier binge je onder andere de nieuwste hitserie The Last of Us, White House Plumbers of de mo...