Vraag
Reacties
Oplossing
MatNieuw1
Level 3

QE317 ontvanger eco-standby werkt niet, te hoog stroomverbruik

Heb net de QE317 geinstalleerd, werkt goed. Maar het stroomverbruik is te hoog in standby stand. Gemeten met een Conrad energiemeter, aan = 5.1 W, uit = 3.1W ongeacht of eco-standby aan of uit staat. Heeft iemand anders dat wel eens gemeten? De handleiding zegt < 0.3W in eco stand, 3.1W is 27 kWh/jaar!

Voldoet het ding wel aan de europese normen voor standby?

e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing
27 Reacties 27
PAC-MAN
Level 4

Sommige ontvangers maar ook TV's gaan niet altijd meteen naar "deep" standby, ze gaan eerst naar een "onderhoud"  mode, waarin bv. gezocht wordt naar bepaalde updates.

@MatNieuw1  Misschien heb jij dit al gedaan maar meet het verbruik in standby eens na een half uur of zo.

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid

Dag @PAC-MAN 

bij Tv's kan dat inderdaad. Een Oled gaat bijvoorbeeld niet meteen in stand-by als deze een X aantal uren heeft gedraaid. Maar dat is (ook) voor het schermonderhoud. Ik vraag me echter af bij welke ontvangers het zo is, dat deze niet meteen in stand-by gaan, maar als dat wel zo is, lijkt het me dat je dit ook kan zien, net als dat bij een Tv de led bijvoorbeeld niet meteen rood kleurt. 

En of de Quantis wel updates ontvangt vraag ik me af. Dat word uitgezocht. Ziggo is nl. degene die de updates op de kabel moet zetten, en voor de Humax apparatuur doet men dat niet meer. Ook niet voor de 5500c ontvanger die Ziggo uitgeeft, wat natuurlijk wel enigszins vreemd genoemd kan worden. 

Nu heeft Quantis wel een aparte site gekregen, maar beide bedrijven werken nauw samen. Ook Kinq die Humax, Quantis, en andere merken verkoopt bevindt zich in hetzelfde pand. Zoals gezegd word ernaar gekeken, maar ik kan dus nog niet aangeven of de Quantis QE317 wel updates ontvangt. 

Maar ik ben benieuwd of de meting anders uitvalt als de QE317 enige tijd in stand-by staat. Ik heb echter het gevoel dat @MatNieuw1 de metingen niet meteen na het in stand-by zetten heeft uitgevoerd. Maar wie weet...

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis. 

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid

@MatNieuw1 en anderen:

Zoals beloofd nog even een reactie v.w.b. het stand-by verbruik van de Quantis QE317. 

De gegevens die Quantis publiceert zijn rechtstreeks van afkomstig van de fabrikant.
Ook is de tuner door Ziggo getest en goed bevonden (na kleine aanpassingen) en draagt het toestel ook de noodzakelijke CE markering.

Feitelijk dus redenen genoeg om niet onmiddellijk te twijfelen aan de juistheid van de technische gegevens.

Maar let op! Een belangrijk puntje is wel dat de radiotuner niet meteen in diepe slaapstand gaat. Om technische redenen moet de ontvanger nog even doorwerken.

Hier moet je als tester v.w.b. het stand-by verbruik dus wel rekening mee houden, en het stand-by vermogen even monitoren bij de verschillende instellingen en over langere periodes.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen @MatNieuw1 Ik heb de Quantis hier zelf (nog) niet, dus kan het niet zelf verifiëren. 

Willem-A1
Oud Community-lid

Ik kon het bericht niet meer aanpassen, maar hier heeft @PAC-MAN dus wel een punt, al weet ik niet of de Quantis dan opzoek gaat naar updates. Ik hoop dat ik er een dezer dagen een tot mijn beschikking heb om te kunnen testen, en ook meer te weten kom over de updates, of beter; of deze die wel of niet ontvangt. 

0 Kudos
MatNieuw1
Level 3
Topicstarter

@Willem-A1, je hebt gelijk. Ik moet inderdaad een tijd wachten na het in standby zetten. Heb niet precies erbij gezeten, maar na 20 minuten is het laag. Heb opnieuw gemeten met een 40 W gloeilamp en RMS AC voltmeter. De netspanning varieërde een beetje tussen 229 en 232 V tijdens de nieuwe meting, en daardoor varieërde ook de lamp zelf wat, maar in standby (dus na een tijdje, niet meteen na het in standby zetten) mat ik een verbruik van 0.4 +/- 0.1 W met QE317 t.o.v. geen QE317. Dus er is niet mis met het standby verbruik.

Ik moet zeggen dat ik (behalve voor OLED TVs) nog nooit gehoord had dat een apparaat niet meteen in standby gaat, zodoende mijn originele melding. Opgelost dus, en dank voor de assistentie.

Willem-A1
Oud Community-lid

Dag @MatNieuw1 

moest ook opzoek hoe het zit met de QE317. Bij een Humax met schijf hoor je deze ook nog weleens even draaien nadat je het apparaat in stand-by hebt gezet, maar ik meet het dan eigenlijk nooit. Ik denk ook dat bijna niemand dat doet. Ik heb het wel gemeten bij apparaten, maar dan alleen even bij het gebruik van de apparaten en even als de apparaten in stand-by staan. Daarna doe ik dat dan niet meer. 

Het lichtnet fluctueert bijna altijd wel iets. Hangt ook af van het verbruik van anderen, of juist wat er aan stroom aan het net word terug geleverd. Dat kan een meting dus ook iets beïnvloeden, maar dat is maar heel weinig. 

Maar fijn te zien dat er in feite niets aan de hand is, en je weer rustig kan slapen. Spaar het verschil op, dan kun je er een keer van uit eten 😉

Groet,
Willem

MatNieuw1
Level 3
Topicstarter

@PAC-MANOok jij bedankt, zie nu weer dat je de suggestie gaf een half uur te wachten voor het standbyverbruik te meten.

Groeten, Mat

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid

@MatNieuw1 volgens mij kun jij onze reacties nog uitlichten. Is misschien wel handig voor anderen. 

0 Kudos