1
Vraag
2
Reacties
Alex Slok

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Probleem met Samsung soundbar S61T i.c.m. Philips 50PUS8505 TV en Medibox Next

Ik heb dit forum (en andere) al aardig doorgespit, maar een echte probleemanalyse en (mogelijke) oplossing(en) heb ik voor mijn situatie nog niet echt kunnen vinden.

 

Opstelling:

Televisie: Philips 50PUS8505/12
Soundbar: Samsung S61T
Ziggo: Mediabox Next
Gameconsole: Nintendo Switch

 

Aansluiting van de kabels aan de televisie:

HDMI 1: Mediabox Next
HDMI 2: Nintendo Switch
HDMI 3: Samsung S61T

 

Alle HDMI poorten op de televisie zijn HDMI-CEC/ ARC compatible. Philips noemt het 'Easylink (HDMI-CEC)'

 

Probleem (meerdere):

1. Voor ik de Nintendo aansloot op de televisie viel het geluid van de soundbar regelmatig (random) weg om na een seconde of 30 weer terug te komen.

 

2. Nadat ik de Nintendo had aangesloten (ik weet niet of het er überhaupt iets mee te maken heeft?) is het onmogelijk om geluid uit de soundbar te krijgen via de Mediabox. Bij de 'Geluid' instellingen van de Mediabox is de soundbar wel zichtbaar, want je kunt hem koppelen. Als ik dan via de Samsung Smarthings app (hiermee kun je de soundbar bedienen en deels configureren) de soundbar benader staat het geluid op 'mute'. Zet ik 'mute' uit dan gebeurt er helaas niks.

 

Ik hoop dat er mensen zijn die me op weg kunnen helpen met bovenstaande.

33 Reacties 33
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Alex Slok wat vreemd... Is het niet deze dan? 'Samsung HW-S61T'. 

Nu lees ik daarbij ook wel wat verschillende specs, maar zie in ieder geval één ingang, en één uitgang (ARC). 

Maar als er maar één aanwezig is, heb je daar niet zoveel aan. Ik zou dan ook inderdaad ook nog wel een uitgang verwachten (als er een ingang aanwezig is). 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Alex Slok Maar dat de optische aansluiting goed werkt is dan weer top natuurlijk! 

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Had beweert dat (DIGITAAL) spdif optisch het beste is.

Wil dit nader toelichten, heb je echt een top DAC dan is de juiste volgorde I2S / USB AUDIO / SPDIF COAX en SPDIF optisch aflopende weergavekwaliteit. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Alex Slok haha, dus ook jij hebt 3 HDMI ARC aansluitingen op de Philips? Heb er vroeger voor gewerkt en toen zeiden we al dat de enige standaard bij Philips was, dat er geen standaard was... 😁

Maar van enige standaard is nog lang geen sprake. Kijk maar eens op het Internet. Bij de een is HDMI 1 de ARC, bij een ander HDMI 2 of 3, en bij Plips alle 3 ... 😂 Dat is om het eenvoudig te houden ... 

ARC is geen CEC, maar soms zijn deze weer wel aan elkaar gekoppeld, zoals bij Samsung die het dan weer over Anynet heeft. 

ARC is niets meer dan een mogelijkheid de audio vanaf een Tv terug te voeren naar bv. een receiver zonder dat een extra kabel nodig is. Audio Return Channel dus. CEC is een systeem waarmee verschillende apparaten met elkaar kunnen communiceren. Maar dat is ook zoiets; elk merk mag zelf weten wat men daarin onderbrengt, en men hoeft ook niet bekend te maken wát dat is. Dus het kan ook zomaar eens veranderen, zonder dat men het weet, en het is dus een grote verrassing wát er zoal in ondergebracht is. Het kan uitstekend werken, maar er bestaan niet voor niets ook CEC killers, om dat hele systeem ongedaan te maken... Dat zegt al genoeg denk ik. 


Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Ferdy Bossy Toch is op receivers steeds minder aan Optische en Coaxiale digitale ingangen te zien. Ik heb er nog 3 om 3 in, en 1 om 1 uit op mijn Marantz, maar dat aantal neemt aardig af. HDMI verdringt dat ook steeds meer en dat is niet voor niets. Nadeel van Optisch en Coaxiaal (S/P-DIF) is natuurlijk ook dat het niet alle digitale formaten ondersteund, wat bij HDMI wel het geval is. 

Nu werkt het bij @Alex Slok goed, en dat neem ik ook zeker aan, want je ziet weinig ellende met Optisch en Coaxiaal digitaal, maar als je een Tv hebt, waarop apps staan, en je koppelt daar een receiver aan, wil je daar qua geluid ook het meeste uithalen. En dat lukt niet altijd met Optisch/Coaxiaal aansluiten. Er zijn nou eenmaal nieuwe audio formaten waar S/P-DIF niet mee uit de voeten kan. 

PS: Ik heb nog een Marantz UD speler, die ook SACD kan afspelen (Stereo en surround opnamen) die eerder alleen analoog konden worden afgespeeld op een receiver via een stereo of 5.1 (analoge) ingang. Via S/P-DIF kan dit niet i.v.m. beveiliging.

 

Maar sinds de komst van HDMI kan deze speler ook SACD weergeven via diens HDMI uitgang. En dat is toch best een mooie optie, zeker als de receiver over goede dac's beschikt. Ik kan deze speler ook nog wel analoog aansluiten op de 5.1/7.1 ingang van mijn receiver, maar merk dan niet echt een verbetering/verschil op. De andere is aangesloten op een stereo versterker en anders dan analoog kan dat ook niet. 

 

Maar zo zie je dus wel dat HDMI steeds meer terrein wint. 


Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

https://www.denafrips.com/terminator de II is de minst dure High-end dat is echt iets anders dan Marantz. Dat merk was vroeger goed, maar nu echt geen High-end apparatuur. En zo kan ik nog wel 'n paar merken opnoemen, waar bijna niemand van gehoord heeft. De box die WAF is, Dutch & Dutch c8 of KAD K7 Yamaha maakt ook 'n luidspreker die geen ton kost, je weet die bestaan ook. Yamaha NS5000 klinkt echt loepzuiver.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Marantz is commerciëler geworden, maar nog steeds maken ze ook hele goede apparatuur. Kijk eens naar de 8*** serie van de receivers. De SR8015 kost 3500 euro en daar koop je echt geen rommel voor. 

 

En de nieuwste serie waarbij je dik 6000 euro betaald voor een (SA)CD speler met stereo versterker. Zeer geliefd, maar voor velen niet te betalen.

 

Maar daar gaat het me ook helemaal niet om. Ik noem(de) nu Marantz, maar het gaat me om HDMI, dat steeds meer terrein wint. Voorts is het aan een ieder wat deze mooi vindt of niet. Ook ik heb ook nog andere prioriteiten. En dat geld voor veel mensen. 


Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Alex Slok ik ben nog even opzoek geweest, maar wacht wel af tot jij met het gehele typenummer komt van je soundbar 😉 Dus ik ben razend benieuwd. 


Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi. alias Mister Google, zoek jij eens naar die soundbar van @Alex Slok . Jij kan heel goed zoeken... 😊  Wat vind jij dan op het Internet? (als het wat anders is dan ik heb gevonden, maak het hier dan a.u.b. niet kenbaar 😁

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Alex Slok ik kan het uit de handleiding van de TV niet heel expliciet opmaken vandaar de slag om de arm.

 

In theorie met jouw huidige opstelling kies  HDMI 2 voor beeld en geluid uit de Nintendo of HDMI 1 voor beeld en geluid uit de Next. 

Ik vond van de geluidbalk ook in een handleiding iets over HDMI video in en uit, als dat niet zo is dan neem ik dat meteen aan. Dan kan je eventueel proberen of schuiven met de poorten nog iets uit maakt. 

Ps wat standaarden betreft op mijn Samsung tv is HDMI 3 de enige poort met ARC funtie.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Ik vond van de geluidbalk ook in een handleiding iets over HDMI video in en uit, als dat niet zo is dan neem ik dat meteen aan".

Ik wil het ook wel geloven, maar zie overal 2 HDMI aansluitingen en soms zelfs 3. Is het typenummer dan net even anders als hier vermeld?? 

Alex Slok
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Willem-A1 Dit is de betreffende soundbar: https://www.samsung.com/nl/audio-devices/soundbar/4-ch-soundbar-silver-hw-s61t-xn/

 

Kortom, maar 1 HDMI aansluiting.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Alex Slok  schreef:

@Willem-A1 Dit is de betreffende soundbar: https://www.samsung.com/nl/audio-devices/soundbar/4-ch-soundbar-silver-hw-s61t-xn/

 

Kortom, maar 1 HDMI aansluiting.


Blijkbaar heb ik dan toch ook verkeerd gekeken. Maar goed dat veranderd verder niet veel. Aan wat ik eerder aangaf.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dank @Alex Slok en +1 @RoWi. ... Ik heb toch wel wat pagina's gezien, en dan is wat je leest best wel verwarrend. Maar ik twijfelde niet aan jou input hoor @Alex Slok  Het is jammer, maar als het zo nu goed werkt is dat het allerbelangrijkst. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic