1
Vraag
2
Reacties
Alex Slok

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Probleem met Samsung soundbar S61T i.c.m. Philips 50PUS8505 TV en Medibox Next

Ik heb dit forum (en andere) al aardig doorgespit, maar een echte probleemanalyse en (mogelijke) oplossing(en) heb ik voor mijn situatie nog niet echt kunnen vinden.

 

Opstelling:

Televisie: Philips 50PUS8505/12
Soundbar: Samsung S61T
Ziggo: Mediabox Next
Gameconsole: Nintendo Switch

 

Aansluiting van de kabels aan de televisie:

HDMI 1: Mediabox Next
HDMI 2: Nintendo Switch
HDMI 3: Samsung S61T

 

Alle HDMI poorten op de televisie zijn HDMI-CEC/ ARC compatible. Philips noemt het 'Easylink (HDMI-CEC)'

 

Probleem (meerdere):

1. Voor ik de Nintendo aansloot op de televisie viel het geluid van de soundbar regelmatig (random) weg om na een seconde of 30 weer terug te komen.

 

2. Nadat ik de Nintendo had aangesloten (ik weet niet of het er überhaupt iets mee te maken heeft?) is het onmogelijk om geluid uit de soundbar te krijgen via de Mediabox. Bij de 'Geluid' instellingen van de Mediabox is de soundbar wel zichtbaar, want je kunt hem koppelen. Als ik dan via de Samsung Smarthings app (hiermee kun je de soundbar bedienen en deels configureren) de soundbar benader staat het geluid op 'mute'. Zet ik 'mute' uit dan gebeurt er helaas niks.

 

Ik hoop dat er mensen zijn die me op weg kunnen helpen met bovenstaande.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex Slok
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Willem-A1 Er zit echt maar 1 HDMI poort op de soundbar.

 

Ik heb nu een optische kabel aangesloten op de soundbar naar de TV en dat werkt prima.

Bekijk in context

33 Reacties 33
Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Waarschijnlijk zijn niet alle HDMI ingangen geschikt voor ARC. De oplossing gebruik voor de soundbar altijd HDMI1 dit is de standaard. Zodra de firmware is aangepast (toekomstig ieder merk) is elke HDMI-CEC/ ARC compatible.

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Onlangst hoorde ik dat het beter zou werken als de media box aangesloten is op de soundbar en die weer op de TV?

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Als dat werkt dan gewoon doen, maar volgens de regels is 'n soundbar altijd verbonden met de ARC, die normaal gesproken HDMI 1 is. Wens jouw 'n fijne avond

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Alex Slok . Wat gebeurt er als je de soundbar met optisch aansluit op je tv??

 

Teun.

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Dat is het beste.

Alex Slok
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi,

 

Ik heb de soundbar nog niet optisch aangesloten. Die stap staat wel op de nominatie.

 

ik heb overigens de soundbar op HDMI 1 gezet en ik krijg er nu wel geluid uit. Moet de soundbar wel via de app ‘un-muten’.

 

De soundbar op de mediabox aansluiten wordt lastig aangezien die maar 1 HDMI aansluiting heeft waardoor hij dan niet op de TV aangesloten kan worden.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Alex Slok . we wachten wel even af wat er gebeurt als je optisch gaat testen!

 

Teun.

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Wat er wordt aangesloten op HDMI 2 of 3 maakt niet uit. HDMI 1 is op elke tv die de ARC functie bezit, de standaard. Maar optisch geniet de voorkeur werkt altijd.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Ferdy Bossy schreef:

"Als dat werkt dan gewoon doen, maar volgens de regels is 'n soundbar altijd verbonden met de ARC".

Daar is niet echt een geschreven regel voor, maar wil je ook het Tv geluid zelf, en van apps etc. weergeven via een soundbar of receiver is het wel handig. Maar velen doen het anders, zeker nu er steeds meer receivers etc. zijn met een hoeveelheid aan HDMI ingangen.

 

Je ziet zelfs alweer Tv's met juist weer wat minder HDMI ingangen dan eerder. Voordeel van een bron, direct op een receiver, soundbar aansluiten etc. is natuurlijk ook dat er geen schakels meer tussen zitten en je bv. ook radio kan luisteren via je mediabox, zonder dat de Tv aan hoeft, of daartussen is opgenomen. En in dat geval is optisch aansluiten van de Tv op een receiver etc. dan weer erg handig. Dan kan je toch het eigen Tv geluid mooi weergeven, maar zitten er geen extra schakels tussen andere apparaten.

 

ARC was er in eerste instantie ook alleen maar voor bedoeld ook het eigen Tv gelid weer te kunnen geven op een receiver etc. zonder de benodigde extra kabel. Nu komen er meer HDMI aansluitingen op een Tv met (E)ARC, omdat HDMI nu ook meer kan ondersteunen dan eerder, en het dan weleens zo kan uitkomen, dat de ARC HDMI nou net voor een ander apparaat is gebruikt, die deze mogelijkheden qua HDMI nodig hebben, en je dus misgrijpt voor je receiver etc.  Maar een bron heeft natuurlijk niets aan het ARC deel. 

 

Ik gebruik nog een receiver die heel goed in de digitale ingangen zit, maar maak ook veel gebruik van HDMI. Maar doordat de receiver in staat ook CVBS op te schalen is het aansluiten van een ouder apparaat ook nog vrij aantrekkelijk. Maar je ziet wel dat veel aansluitingen ongebruikt blijven, en ook het aantal coaxiale en optisch digitale in- en uitgangen op een nieuwere receiver alweer afnemen. Zonde, want daarvan maak ik wel gebruik door CD recorders etc. 

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Via de HDMI switch alles aangesloten, en via een HDMI  <>. AUDIO extractor wordt alles High-end audio. Mits de overige apparatuur aan deze voorwaarden voldoet.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Ferdy Bossy hoort je laatste reactie hier te staan, of elders? Ik kan, wat je nu noemt, nergens terug vinden. 

Maar even een korte input: Wat is echte High end audio. Ik werk zelf met een High end set, maar heb weinig met die term. Het gaat er mij om dat ik naar geluid luister wat me raakt en wat ook goed klinkt als ik het Tv geluid beluister. Daarom ook een stereo versterker en aparte receiver. Maar of dat nou High end is of niet dat doet me niet veel. En afleiden aan prijzen kan je het niet. Je kan een High end versterker kopen voor 2000 euro, maar ook voor 10.000... 

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

@Willem-A1 Kreeg te horen van @Serkan  dat het geen wedstrijd is?!!

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Nee, is het toch ook niet @Ferdy Bossy Maar ik heb zelf ook weleens iets geplaatst of gevraagd in een verkeerd topic en vroeg me af of iets dergelijks nu ook per abuis is gebeurd, omdat ik hier niets over de extractor terug zie. Als het ergens anders hoort kan je het nu zelf niet meer verwijderen, maar kan een moderator dat doen, en kan die moderator ook mijn bericht erop verwijderen, omdat het anders verwarrend wordt. Voorts geef ik alleen even aan hoe ik High end zie. Doen ze elders niet anders. Het is ook geen aanval, het is alleen hoe ik het ervaar. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Alex Slok Bj terug lezen viel het me eigenlijk op dat je eerder dit schreef:

"De soundbar op de mediabox aansluiten wordt lastig aangezien die maar 1 HDMI aansluiting heeft waardoor hij dan niet op de TV aangesloten kan worden".

Nu heb ik even je soundbar opgezocht en zie dit bij de specs:

wifi,

bluetooth,

USB,

digital optical audio (in),

HDMI (in), HDMI (out), HDMI ARC

Nu denk ik dat je de vraag over het aansluiten via HDMI verkeerd hebt begrepen, want je kan natuurlijk de mediabox wel middels HDMI aansluiten op de soundbar, en de soundbar middels HDMI ARC op de Tv. Of heb je de HDMI ingang al gebruikt voor een ander bronapparaat? Zo ja, dan heb ik het verkeerd ingezien. 


Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

WillemA1_0-1642104454341.gif

 

Dit is me trouwens nog nooit gelukt: De HDMI stekkers over de kabel schuiven... 😄 Volgens mij gaan ze ook nog verkeerd om in de aansluiting... Jaja, ik ben te kritisch.... haha

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

2. Nadat ik de Nintendo had aangesloten (ik weet niet of het er überhaupt iets mee te maken heeft?) is het onmogelijk om geluid uit de soundbar te krijgen via de Mediabox.

 

Als de Next, de Nintendo en de soundbar elk via HDMI aan de TV hangen dan is het eigenlijk van belang dat de TV weet aan welke HDMI poort de soundbar hangt, en dat deze via Phlips is ingesteld als externe luidspreker, de ingangs bron is dan of de Nintendo of de Next. Daarbij heeft het wel de voorkeur dat de soundbar aan de aan een HDMI ARC hangt.

 

Gelukkig gaat bij mij ook goed echter Samsung  en Philips hebben hun eigen ding Anynet en Easyconnect, ik schrijf vaak houd het bij één merk dat voorkomt soms een boel gedoe.

 

Het lijkt er sterk op dat voor deze TV elke HDMI poort ARC ondersteund onnodig en mogelijk zelfs onhandig.

Blijft de instelling  van de TV over. Met onderstaande instelling  hoeft alleen de HDMI poort met de Nintendo  te worden gekozen een via arc verbonden geluidssysteem met geactiveerde CEC zou altijd  gedetecteerd moeten worden. Of de Next gewoon aan de TV blijft gekoppeld maakt weinig verschil gelet op wat ik heb gekopieerd uit het start bericht is het deels verkeerde instellingen en deels onjuiste bron keuze.

 

Uit de handleiding.

Instellingen > Geluid > Geavanceerd > Audio-uitgang.
Stel in of geluid van de TV wordt afgespeeld op de TV
of op een aangesloten audiosysteem.
U kunt selecteren waar u het TV-geluid wilt horen en
hoe u het wilt bedienen.
• Als u TV-luidsprekers uit selecteert, zijn de TV-
luidsprekers altijd uitgeschakeld.
• Als u TV-luidsprekers selecteert, zijn de TV-
luidsprekers altijd ingeschakeld.
Selecteer HDMI-geluidssysteem als er een
audioapparaat is verbonden met HDMI CEC. De TV
schakelt de TV-luidsprekers uit wanneer het apparaat
het geluid afspeelt.

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Het lijkt er sterk op dat voor deze TV elke HDMI poort ARC ondersteund onnodig en mogelijk zelfs onhandig".

dat dacht ik eerst ook toen ik dit laatst eens zag langskomen, maar daar schijnt een reden voor te zijn: verschillende HDMI poorten die ook verschillende opties ondersteunen. En omdat dan de ARC poort weleens nodig is voor iets anders, kan je ook nog een andere HDMI aansluiting kiezen die ARC ondersteund. En ja, daar zit misschien wel wat in. Maar het wordt er allemaal niet eenvoudiger op. Net als je denkt weer wat materie onder de knie te hebben is het alweer veranderd. 

Alex Slok
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Willem-A1 Er zit echt maar 1 HDMI poort op de soundbar.

 

Ik heb nu een optische kabel aangesloten op de soundbar naar de TV en dat werkt prima.

Alex Slok
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@RoWi. De Philips TV ondersteunt inderdaad ARC op 'alle' HDMI poorten. Het lijkt er niet sterk op het is gewoon zo 😂

 

En ja, het is verwarrend dat merken andere benamingen gebruiken voor iets wat hetzelfde is. Alhoewel ik niet weet of HDMI-CEC en ARC hetzelfde zijn. Volgens mij wordt er door de fabrikanten ook gesleuteld aan het protocol om zo specifieke functionaliteiten aan hun producten te kunnen toevoegen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic