1
Vraag
2
Reageer en help mee
Albertocas

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Probleem met 4k weergave

Heb een 4k UHD samsung TV, aangesloten op de mediabox Next met een high speed HDMI kabel. Maar krijg op kanaal 999 geen 4k beeld!  Wat gaat mis? Bij HDMI instellingen van de Next box  gaat de resolutie maar tot 1080p

14 Reacties 14
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Albertocas Zet eens zowel de Next en de tv eens echt stroomloos ( stroomstekker er uit) voor 3 a 5 minuten. En selecteer in het menu van de Next Snel opstarten. ( Voor een betere handshake) Test even uit of het dan beter gaat. Het helpt ook vaak mocht ea niet lukken op de box even via knopje achter zijde van de next als deze AAN staat Even uit te zetten. En zorg dat automatisch of 4k is geselecteerd in het menu resolutie tav de Next

togram31

Level 5
  • 54Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes

Hoi

Ik heb op de tv en op de next de  beeld instellingen op automatisch staan en hier werkt het goed.

Ook als ik op npo1kijk of op kanaal 999.

Wellicht dat dit een oplossing is.

Succes 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"een 4k UHD samsung TV, aangesloten op de mediabox Next met een high speed HDMI kabel"

Met een High Speed HDMI (1080p 4K @ 30 Hz) kabel gaat dit niet lukken.

Bij de Next heb je, als het goed is een Premium High Speed HDMI (3840 x 2160 @ 60 Hz) kabel bijgeleverd gekregen, die is geschikt voor weergave van 4K zoals uit de Next geleverd wordt 3840 x 2160 @ 50 Hz.

Albertocas
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank Bert, had van ,iggo een nieuwe 4 K HDMI kabel ontvangen die ook niet werkt. Wat kan ik nog doen?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Stel snel opstarten in. In het menu van de  next ( handshake gaat nu betet) Zet tv en box eerst eens stroomloos . Evt als dat niet werkt een fabriek herstel?

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je tv kan wel overweg met HDR - HLG? Vooral bij de oudere uhd tv's gaat dat soms niet.

HDMI poort moet bijvoorbeeld minstens hdmi2a zijn.

Albertocas
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank mogelijk heeft mijn Samsung UHD tv uit 2014 geen HDMI2a. en is dat het probleem!

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Hebben jullie de next rechtstreeks op tv of via av reciever aangesloten? Sluit dan even voor een test rechtstreeks op tv.

Albertocas
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank, de box staat rechtstreeks op de Tv.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23614Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Zoals vaker vermeld alsvolgt:

 

Ga naar Instellingen van je Samsung TV

Kies dan Algemeen

Kies dan Beheer Externe Apparaten

klik dan op HDMI UHD Color

Zet vinkje of blauwe bolletje uit waar de Next op de HDMI bevind 1, 2, 3 dan zal je zien dat de Next betere input krijgt en je 4K kan kiezen

 

HDMI Color is een probleem van Samsung en niet van de Next maar deze zorgt voor dubbele input.

 

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Denk wel even dat niet alle Samsung een zelfde menustructuur hebben @Dave! Ook is vaak HLG instellingen te vinden in het menu beeld. Zeker bij de 2020 modellen. 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23614Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

@robbo  weet ik niet altijd is dit zo, maar tot 2020 zijn wel de tips die van pas komen, na 2020 zijn de nieuwe modellen die dit wel prima in orde hebben. Ik kaart het alleen aan voor de zekerheid.😉

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Dave! Ik reageerde ook als extra info geen kritiek. Jou reactie is prima! Dus zie het ook als aanvulling. Op mijn 2020 model hoefde ik allen wat kleur en HLG een >+1 aanpassen. Rest dus de tv automatisch. De instelling heeft geen effect op de andere kanalen. Wel soms de netflix app op tv. Even weer terug zetten en weer genieten van mooi beeld. Vandaar mijn idee dat niet een tv of box de boosdoener is ma ar echt NPO een verkeerde HDR/HLG signaal aanstuurt.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23614Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Weet ik Rob 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic